Renault heeft het wel gezien met Lada kijkend naar wat de Russen nu aan het uitspoken zijn, de verkoopprijs is daarom een hilarisch laag (en symbolisch) bedrag van één roebel.
Terwijl de oorlog tussen Rusland en Oekraïne maar door blijft gaan, is de rest van de wereld bezig met het cancellen van Rusland. Sporters uit Rusland worden geweerd tenzij ze openlijk toegeven dat Poetin niet deugt, handelsdeals worden verbroken en alle banden die westerse bedrijven hebben met Russische bedrijven, liggen onder vuur.
Renault en Lada
Renault liet afgelopen week al weten dat ze hun aandelen in Nissan willen verkopen. De Renault Nissan-alliantie blijft, maar zo heeft Renault geen aandeel meer in Nissan. Die alliantie bevat trouwens nog wat andere merken, waarvan Renault nu nóg een te koop zet. Renault wil van hun aandelen in Lada af.
1 Roebel
Om aan te tonen hoe graag Renault van Lada af wil, is de verkoop aangekondigd voor één roebel. Ja, iemand heeft omgerekend 0,0013 eurocent betaald om Renaults aandelen in AvtoVAZ, het moeder bedrijf van Lada, te kunnen kopen. De deal zit echter wel zo in elkaar dat de verkoop technisch gezien niet aan één persoon was. Het aandeel is nu doorgezet naar NAMI, een overkoepelend bedrijf voor de auto-industrie van Rusland. De deal schrijft voor dat Renault het aandeel over zes jaar terug mag kopen voor hetzelfde bedrag, maar ondertussen wel investeringen mag doen voor Lada.
Symbolisch
Waarom zo moeilijk doen? Symboolpolitiek. Renault wil de wereld (en Rusland) laten weten dat ze geen associatie willen met AvtoVAZ en Lada zo lang Poetin in oorlog met Oekraïne is. Laat Rusland het voor nu dus maar even zelf oplossen. Vandaar dat de verkoop voor die ene roebel vooral bedoeld is om überhaupt een transactie plaats te laten vinden, een beetje zoals de 1 cent die je vaak moet overmaken om je bankrekening te verifiëren.
Of Renault en Lada hun wegen dus definitief scheiden, waarschijnlijk niet. Renault zet Lada in de spreekwoordelijke ijskast tot de Fransen het merk weer kunnen terugkopen voor een roebel. (via Reuters)
thjvanvlerken zegt
Slim van ze, over paar jaar waait het over en kunnen ze het terug kopen.
stekkerkoning zegt
Zonder volle tank?
Benny_Weisz zegt
Of met andere woorden: “Hoe hou ik mijn handen schoon zonder dat ik voor de zeep hoef te betalen”
rulefollower zegt
Past helemaal in het plaatje dat Europa zichzelf kapot maakt, en daar nog blij mee is ook.
cloverleaf zegt
@rulefollower: verklaar je nader…
faalhaas zegt
@cloverleaf: Waarom (lang) niet alle landen zich uitspreken tégen de Russische invasie – https://nos.nl/l/2427021
faalhaas zegt
Dat zal Poetin leren!
jaapiyo zegt
Symboolpolitiek is het nieuwe politiek.
tenaci zegt
@tenaci shopt nu voor een leuke Niva op MP. Als het hele merk voor een roebel weg mag moet ik voor heel weinig 1 Lada kunnen ophalen…..
Robert zegt
“…zoals de 1 cent die je vaak moet overmaken om je bankrekening te verifiëren.”
Dat is tegenwoordig vooral de truc om mensen naar een gespoofde website van een bank te leiden en ze zo de inloggegevens afhandig te maken…
kniesoor zegt
Als de Regie nog steeds (grotendeels/geheel) een staatsbedrijf is, heeft de Raad van Bestuur waarschijnlijk opdracht vanuit het Elysee gekregen om dit te doen.
Overigens is het de vraag of Renault de aandelen AutoVaz op termijn daadwerkelijk weer voor die ene Roebel terug zou kunnen kopen. Als het contract naar Russisch recht en met Russische jurisdictie gedaan is, wordt dat wellicht nog een uitdaging.
bobje zegt
@amghans: als ik Renault zou zijn, zou ik dit als dè kans zien om op een makkelijke manier van die failliete boedel af komen 🙃🙄😉
henkp1 zegt
De Franse staat heeft ongeveer 15% van Renault’s aandelen.
Bella Macchina zegt
Eén roebel lijkt mij een correcte prijs.