Nu de kroniek van een aangekondigde scheiding eindelijk geresulteerd heeft in een daadwerkelijke scheiding tussen Renault en Red Bull, lijkt het ons het beste als beide partijen elkaar succes wensen voor de toekomst en elkaar verder met rust laten. Maar helaas, Horner kon het bij het bekendmaken van het besluit niet nalaten een klein beetje schaduw op Renault te werpen. De zin met schaduw staat aangeduid met dikke letters, omdat ze door de schaduw groter lijken dan ze zijn:
This multi-year agreement with Honda signals the start of an exciting new phase in Aston Martin Red Bull Racing’s efforts to compete not just for Grand Prix wins but for what is always our goal – championship titles.
Shots faaayàààd. Tsja, als je Cyril Abiteboul van Renault op die manier uitdaagt, kan je natuurlijk een reactie verwachten. Dus zegt de Fransman tegen Autosport:
We will do everything we can to make them regret this decision.
Those are fighting words. Maar verwacht niet dat Renault nu alle kleren van Red Bull op straat plempt of met watervaste stift een vuurtoren op Red Bull’s gezicht tekent terwijl Red Bull slaapt. Renault wil zich gewoon op zichzelf focussen, misschien naar de sportschool gaan om wat krachtiger te worden en een paar selfies van zichzelf maken op jaloersmakende locaties, zoals de bovenste trede van een F1-podium.
What I mean by that is simply doing the best we can on track with our own team under our own colours. I am really extremely excited by the performance improvement to come, in particular with ‘spec C’ which we will introduce later this season.
Red Bull hoeft zich dus geen zorgen te maken over sabotage. Hoewel…Misschien toch een heel klein beetje. Reglementair móet Renault haar klantenteams van dezelfde motoren voorzien als haar fabrieksteam, maar onder het mom van ‘overmacht’ (sorry, we hadden nog maar twee nieuwe motoren af) is daar vast wel een klein mouwtje aan te passen. Met een leesbare twinkeling in zijn ogen zegt Cyril dan ook:
At this point in time there is no reason to think that Red Bull will not be receiving it, although we are yet to confirm details of the engine allocation plan.
Verder wil Abiteboul benadrukken dat de splitsing met Red Bull in principe niet zoveel te maken heeft met een gebrek aan eigen kwaliteiten, maar met het feit dat Red Bull stiekem een golddigger is die uit was op een partner met meer geld:
There are a number of things that we could not offer, like financial support, like access to core facilities, because our priority and focus is on the consolidation of the performance of Renault Sport F1.
Als armlastige kwaliteitspublicisten voelen we op de redactie met je mee, Renault. Maar écht respect krijgen we pas voor je als Adrian Newey daadwerkelijk weet te overtuigen Red Bull te verlaten. Don’t get mad, get even.
UPDATE: Renault onthult nieuwe motor na Red Bull-breuk!
Meer lezen? Check onze lijst met motor-chassis combinaties die meteen kampioen werden!
69 reacties
Al verwacht ik niet dat alle engineers bij Renault allemaal Fransen zijn maar goed…
En Franse slag… Iedereen zit dat altijd maar te toeteren, maar gaat wel en masse op verlof met de Airbus. Of vragen jullie speciaal naar een Japans lijntoestel?
Met de auto kom ik overal, waar ik wil zijn, te veel autogek misschien wel.
OT: Maar Honda is de beste keuze voor de komende twee jaar. Kan Renault zich lekker toespitsen op eigen prestatie en het gezeik van McLaren aanhoren. Ik denk, dat Renault zelf nog spijt krijgt. Maar goed, ik wens Renault heel veel succes en goede prestaties toe. Hoe compentatiever de F1, des te beter voor de sport en toeschouwers.
Overige fabrikanten besparen hier meer op, meer niet…
Begrijp nou eens hoe simpel mensen zijn, blijf hetzelfde roepen en ze gaan je niet alleen geloven, ze gaan je nog napraten ook!
Een eigen mening vormen is bijzonder moeilijk voor de meesten.
De grootste vrijdenkers en individualisten, de grondleggers van het vrije denken waren overigens Fransen.
Maar dat begrijpen onze ‘franse slag’ gansjes niet.
Ik hekel het Franse bashen ook (En Italiaans en zeker het Engels) maar Airbus is geen goed voorbeeld. Daarnaast vlieg ik heel veel en als ik kan kiezen kies ik tegenwoordig voor een Dreamliner. Die is het stilst.
Toyota heeft vroeger zelfs een tijdje de PSA XUD dieselmotor gebruikt…
Ik heb het al vaker gezegd: het heeft niet zoveel zin om ‘betrouwbaarheid’ aan een compleet land te koppelen. De Peugeot 504 is misschien wel de meest betrouwbare auto ooit gebouwd (en héél erg Frans!). De Renault Laguna II, Peugoet 307 en eerste Citroen C5 waren, ehh, gevoeliger voor storingen.
Mijn vriendin heeft een 207 en ook daarbij zijn er af en toe wel wat dingetjes. Elektronica, chronische afwerkingsmissers en dat soort grut. Motor, transmissie, onderstel en carrosserie zijn probleemloos. Liever een 207 met een kraakje dan dat je met 150.000 km een nieuwe DSG-bak en TSI-blok kan vervangen om te genieten van de betere afwerking.
Wat wel jammer is: op betrouwbaarheid vallen Franse auto’s soms tegen, maar het zijn wel bijzonder fijne auto’s in de omgang. Het rijdt uiterst prettig en comfortabel. Vergeet ook niet dat ze nieuw behoorlijk betaalbaar zijn en goed uitgerust.
Elk voordeel heb zijn nadeel. Bij bijna elke auto zijn er voldoende redenen om ‘m te laten staan. Of om ‘m te kopen. Het is maar waar je waarde aan hecht.
Daarbij was het niet de Honda-motor en toebehoren die het probleem bij McLaren veroorzaakte, als je dat soms bedoeld met; “En Honda is nu al jaren aan het prutsen”. Dan heb jij het afgelopen jaar nog niet goed opgelet en geluisterd, naar de problemen bij McLaren.
Honda neemt geen gok en dat doet Red Bull Racing net zo min.
Honda kreeg bij McLaren geen goede openheid van zaken en moest McLarens problemen maar op zien te lossen, qua koeling en olievoorziening, zonder dat McLaren enige aanpassing wilde doen. Ja, dan kun je geen winst behalen, dat werden allerlei fixjes, om de zaak proberen te redden.
Ja, dat heeft Honda reputatieschade opgeleverd, maar dat gaat zij met Red Bull en Toro Rosso geheel goed maken de komende paar jaar. Want dat laat Honda zich geen tweede keer overkomen. Het zijn wel japanners, die leren meestal snel van hun fouten, door de trots en vasthoudendheid in hun cultuur.
Met Honda hebben ze een partner voor de komende tijd. Die zijn echt uit op revanche. Goede keuze. Je moet er ook een beetje geluk mee hebben dat je de bovenliggende partij bent.
Voor Honda ook lekker, want zo weten ze dat de voorlopig door kunnen met ontwikkelen en investeren.
Het probleem met Renault is dat er twee andere teams rijden die graag vooraan willen rijden (en dat redelijk recent nog gedaan hebben).
Ook heeft RB veel meer in de melk te brokkelen bij de leverancier nu ze Honda hebben. Bij Renault moeten ze motoren kopen en hopen dat het goed komt.
Voor de lange termijn lijkt het de enige logische keuze, zeker gezien de ambities (wereldkampioen worden).
Het is altijd een gok. Maar als je beide keuzes onderbouwd heb je meer kans met Honda dan Renault. Goede keuze, dus!
Dan komen we uit op momentum. De Renault motoren zijn an sich niet verkeerd, maar je wint er geen races mee, in tegenstelling tot wat jij beweert overigens. Dat is niet erg, waarschijnlijk bedoelen we er wat anders mee. In mijn optiek heeft Red Bull races gewonnen dankzij het chassis. Op circuits daar waar motorvermogen van minder belang is. Kijk naar Monaco. China was natuurlijk puur geluk door een slimme bandenwissel. Dus Red Bull heeft gewonnen met een Renault motor (jij hebt daarin gelijk), maar dat kwam niet omdat de Renault motor de doorslaggevende factor was. Hetzelfde geldt voor de vier titels van Vettel. Kwam dat door de motor, of het chassis?
Verder met momentum. Op dit moment maakt Honda enorme stappen. Vaak werden de slechte resultaten van McLaren gekoppeld aan de slechte motoren. Dit seizoen toont aan dat erbij McLaren meer mis was dan alleen de Honda motor. De Red Bulls en Renaults lijken meer snelheid te hebben, zowel in kwalificaties als in races.
Honda daarentegen laat zien met de Toro Rosso’s dat ze wel degelijk stappen hebben kunnen maken. Ik had er veel, maar dan ook veel, minder van verwacht. Als Honda die progressie door kan zetten, kunnen ze Renault op zijn minst evenaren op het gebied van vermogen en betrouwbaarheid.
In dat geval is het altijd beter om te kiezen voor Honda. Zowel in financieel als technisch opzicht. Niet meer afwachten met waarmee Renault op de proppen komt, maar synergie bewerkstelligen met Honda. Die samenwerking wordt dan veel nauwer dan met Renault ooit mogelijk was.
Dan nog: het gat met Ferrari en Mercedes is aanzienlijk. Dus of Red Bull volgend jaar vooraan staat betwijfel ik nog. Pas met de nieuwe motorenreglementen denk ik dat er echt wat kan gaan veranderen.
Dat is het mooie van F1: er zijn geen garanties. Straks heeft Renault het licht gezien en hebben ze de beste motor en bleek Honda’s progressie een toevalstreffer. Andersom is ook mogelijk.
Mijn gedachte: er zal niet heel veel verschil in zitten tussen die twee motoren. Dan is de propositie van Honda een betere keuze: financieel scheelt het aanzienlijk en Red Bull heeft meer invloed. Dat is de reden dat Red Bull voor Honda heeft gekozen, lijkt mij.
De Mannekes van Red Bull mag Renault eeuwig dankbaar zijn, anders waren zij al volledig afgeschreven.
Want waarom wilde Renault Sainz dan van Red Bull overnemen? Niet voor de sier en nu ook nog de geruchten over Newey weg willen plukken, dat wijst niet op eigen kracht dingen kunnen, maar op inkopen en met geld wapperen.
Het is maar net welk verhaal je wil geloven, of verkopen.
Ik ben altijd voor Honda-motor geweest en het liefst zo snel mogelijk die erin, het liefst al in september, als blijkt, dat het dit jaar toch niet meer gaat lukken met Daniel, of Max. Als alles technisch mogelijk blijkt te zijn, dan heeft de marketing ook nog een paar maanden om hard door te werken, voor de commerciële taak.
Het levert misschien een gespreid jaar op, het jaar is dan toch al verloren en kun je vast wennen en bouwen voor volgend jaar.
Met Honda heb je óók gelijk, naar mijn mening. McLaren heeft nu een gemiddelde motor, en presteert ondermaats. Daar zijn meer dingen aan de hand dan alleen ‘een slechte Honda motor’. Toro Rosso bewijst (met name dankzij een uitstekend functionerende Gasly) dat de Honda niet eens zo slecht is. Belangrijker nog: het is duidelijk dat Honda dit seizoen wel degelijk progressie boekt. Alles lijkt erop te wijzen dat nu instappen met Honda een goede keuze is.
Daarbij: het is maar een contract voor twee jaar. Gewoon een erg logische keuze, naar mijn (en jouw!) mening.
Als er 1 team is waar dat voor geldt, dan is het wel RB.
Zou mooi zijn als ze er dit seizoen nog Honda motoren in weten te gooien.
Bij een eventueel kampioenschap van Daniel, of Max in de aankomende twee jaar, heeft Red Bull genoeg bewezen en kan het andere sporten gaan sponseren, met veel geld.
(Typen blijft lastig)
Je denkt toch niet dat de klantenmotoren van Mercedes en Ferrari net zo goed zijn als de motoren die ze zelf gebruiken? Waarom zou Renault zichzelf beconcurreren door Red Bull een topspec motor te leveren?
Zoal ik al zei, Honda is de logische optie.
Renault heeft al behoorlijk wat WK titels achter zijn naam in de F1.. Honda geen.
Kan dus 2 richtingen uit..of Honda gaat nu eindelijk voor die F1 titels of ze zijn gewoon niet goed genoeg. De tijd zal t leren.. hoop dat RB een goeie keuze maakt. Immers in de WKsuperbike&gp1 kan Honda t ook.