Ricciardo: “ik heb inhalen in de Formule 1 veranderd”

Auteur: , 57 Reacties

Zo, zo, zo.

De stoelendans in de Formule 1 is dit jaar heviger geweest dan in andere jaren. Er zijn tamelijk veel coureurs verhuisd naar een ander team of zelfs naar een andere raceklasse. Daniel Ricciardo heeft dit jaar een hoofdrol gespeeld in de stoelendans, daar hij een van de meest spraakmakende wisselingen heeft gemaakt. De 29-jarige Australiër verlaat het veilige, doch intimiderende nest van Red Bull om zich te wagen aan een carrière bij het fabrieksteam van Renault.

In zijn nieuwste en laatste column voor het Formule 1-team uit Oostenrijk blikt Ricciardo terug op zijn tijd bij de renstal waarvoor hij komend weekend toevallig zijn 100ste Grand Prix rijdt. Hierin schrijft de honingdas een aantal dingen waarvan wij een Riccardo-achtige glimlach op het gezicht krijgen.

Zoals je uit de titel kunt opmaken schrijft de Australiër bijvoorbeeld dat zijn rijstijl, en met name de manier waarop hij andere coureurs inhaalt, een verschuiving binnen de sport hebben teweeggebracht. In 2014, het jaar dat Ricciardo voor het eerst voor Red Bull uitkomt en naast Sebastian Vettel plaatsneemt, gooit hij hoge ogen. Terwijl de kersverse viervoudig kampioen aan de andere kant van de garage amper uit de verf komt, wint Ricciardo liefst driemaal. De eerste van deze overwinningen behaalt hij in Hongarije en op wel heel spectaculaire wijze.

“Of the wins, Hungary in 2014 is certainly one that was significant for me, as it marked my confidence and my hunger to win. Having to hunt people down, passing Lewis (Hamilton) and Fernando (Alonso) in the last few laps … that race marked the point where I felt like, yes, I belonged up the front and I had supreme confidence and zero intimidation from anyone. It kind of set up the label of who I’ve become now, what my reputation is in F1.”

Zijn reputatie is door de jaren heen niet in verval geraakt, want tegenwoordig is het bijna normaal wanneer we Ricciardo vér van achteren zien komen in een poging de coureur voor zijn neus te verschalken. Daarover heeft hij ook het nodige te zeggen. Ricciardo is er namelijk van overtuigd dat hij verantwoordelijk is voor de huidige manier van inhalen in de Formule 1.

“I feel ’14 didn’t just shape me and my approach from then on, it changed the level of overtaking from other guys in the sport as well. I really believe that. Not many people were doing that, coming from a long way back and trying big passing moves. Maybe they learned from me and the way I was racing, so perhaps I set a new level and showed people what was possible, and the drivers that were willing to try it were trying it. I realise that sounds a bit cocky, but I really do believe that. Not saying all of them can do it … but at least more of them are trying!”

Ricciardo heeft gelijk dat dit inderdaad enigszins arrogant overkomt, maar als we erover nadenken moeten we zeggen dat hij wel degelijk een punt heeft. Dat gezegd hebbende, zijn teamgenoot Max Verstappen zal ook in zekere mate hebben bijgedragen aan het verbeteren van de rijstijl in de Formule 1. Als het aankomt op spectaculaire inhaalpogingen heeft Red Bull het meest indrukwekkende rijdersduo in handen. Althans, voor nog één laatste race dan.



57 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Eensch. Ricciardo is een echte racer. Hard maar eerlijk. Ragt niemand van de baan. Maar als ie ook maar denkt dat ie er voorbij kan dan zit er geen rem op. En in de regel schadevrij. Geweldige coureur.
@forza: Ja zou Max een voorbeeld aan kunnen nemen.
@airc: Dan weten we bijna zeker dat Max niet wereldkampioen wordt. Ik snap niet waarom zoveel mensen de rauwe randjes bij Max eraf willen hebben. Volgens mij heb je die nodig om de beste te zijn.
Wellicht kan het ook met de allerbeste auto van het veld …
@airc: Max is spectaculairder qua inhalen en laat soms zelfs onmogelijke inhaalacties zien…daar horen crashes nu eenmaal bij😉
@forza: nee, hij heeft Max inderdaad niet in Baku uit de wedstrijd geremd nee… 🤐
@forza: ragt niemand van de baan? Wacht eens, er was iets in Azerbeidzjan toch ………..?
@forza: en aan ego ook geen gebrek
Is hij al afscheid aan het nemen?
@audihenkie: ja hij gaat naar Renault
@audihenkie: Hij heeft geen afscheid durven nemen. Want afscheid nemen, dat doet pijn. Hij wil ons niet echt verlaten, maar even op zichzelf zijn. Om na te kunnen denken, uit te zoeken, bij te tanken en om te ontdekken of hij nog van ons houdt.
@donvincenzo: golden oldy, nice
@donvincenzo: alles geprobeerd om Max te vergeten.
@donvincenzo: onzin. Afscheid nemen bestaat immers niet. Was getekend Dr. M. Borsato.
Is Ricciardo daarmee dan de meest inhalige F1-coureur…?
Ik weet niet of iedereen het doorheeft maar hij probeert hier dus gewoon verdekt krediet te claimen voor Max z’n rijstijl. Waar staat Max bekend om (behalve de crashes van begin dit jaar, z’n hete hoofd, incident met Ocon, de Max regel, de jongste F1 coureur ooit, de jongste racewinnaar ooit, zijn “No”, z’n vader,…ben ik wat vergeten?….denk het niet…)? Precies. Om z’n inhaalraces. En nu wil Ricciardo stellen dat door hem Verstappen er zo goed in is.
Jaja.

Max heeft dat zeer zeker wel geleerd maar echt niet van Ricciardo. Inhalen zoals Ricciardo dat doet is niks nieuws. Dat deden de grote der aarde al decennia lang.

Ricciardo wil altijd de wind uit Verstappen z’n zeilen halen. Als Max voor hem eindigt (en hij eindigt ook de race) dan is er altijd wat met z’n auto en nu dat Max aantoont wat ie allemaal kan wil hij insinueren dat Max het inhalen van hem heeft. Dat vieren van z’n pole in Mexico zat echt wel een ondertoon van frustratie richting Max in. Zelfde geld z’n middelvinger in Hongarije vorig jaar. Max vooral proberen weg te zetten als kleine jongen. Die lach van hem verbergt volgens mij heel veel frustratie richting Max. Het feit ook dat hij voor Renault kiest is daar naar mijn mening een voorbeeld van.

Maar goed, moest ik ff kwijt…
@Rick-dos: Ricciardo kiest voor het geld bij Renault omdat hij 2e rijder is geworden bij RedBull, dat zal en wil hij niet toegeven maar het is zo. Gun hem af en toe zijn teksten, wij weten beter. Volgend jaar zien we hem af en toe terug in Q3, maar vaker niet dan wel vrees ik voor hem. Maar het is wel een aardige vent en goede coureur
@lekkerlinksrijden: Ik denk dat het een geschikte kerel is om wat mee te drinken en te lachen, maar tegelijkertijd denk ik ook dat het een grote eikel is als hij gefrustreerd is of raakt.
@Rick-dos: dat was wel duidelijk na de Kwalificatie van Mexico
@rick-dos:
TBH, zijn de meeste van hen niet eikels wanneer ze gefrustreerd zijn?
Dat hoort een beetje bij sporters op hoog niveau.
@dracae: Natuurlijk, maar ik heb bij Ricciardo het gevoel dat bij dat eikel zijn hij het persoonlijk maakt terwijl anderen dat op een andere manier tonen.
Ik denk dat Max onder zijn huid en tussen zijn oren zit. Of dit dan bewust of onbewust is dat laat ik ff in het midden.
@lekkerlinksrijden: hij is inderdaad tweede rijder bij Red Bull geworden. Maar hij is ook al wat ouder, hij moet aan zijn pensioen denken, bij Red Bull ziet het er met Max en de onzekerheid over Honda niet goed voor hem uit. Ik snap hem wel dat hij nog even gaat cashen bij Renault.
@rick-dos: Precies. Nu Verstappen hem zowel bij het gros van de fans als bij het team voorbij is gestreefd en we de komende jaren ook niks van Ricciardo hoeven te verwachten (want Renault) moet hij toch wat om relevant te blijven.
@rick-dos: Ik onthou Max vooral als heethoofd die als puber reageert als het niet gaat zoals hij wil. Dat heb ik slechts een keer gezien bij Riciardo dit seizoen en alleen daarom al mag Max niet in zijn schaduw staan.
Max is gewoon een tokkie met losse handjes…
@airc: o ja joh
@airc: jouw reacties zijn ook tokkie
@rick-dos: Zet die roze bril eens af.

Zowel Max als Ricciardo staan bekend om goede racers en sterke inhaalraces. Elk op hun eigen manier. Ricciardo doet dit vaak door van vrij ver achter een voorliggen te komen en door net wat later te remmen er voorbij te glippen. De acties van Max ogen soms misschien wat spectaculairder, maar neemt niet weg dat Ricciardo op z’n eigen manier ook echt wel talent heeft voor inhalen.

Overigens noem je wel dat Ricciardo met smoesjes komt als Max voor ‘m eindigt, dat doet Max nog erger. Zodra iets bij hem niet helemaal lekker ging legt hij de fout consequent ergens anders neer, bij andere coureurs of bij een technisch mankement. Het zou ‘m sieren als hij af en toe simpelweg toegeeft dat hij een foutje maakte of z’n dag niet had. Komt nog wel, hij is nog jong.

Daniel en Max zijn echt wel een van de leukere duo’s op de grid die het prima met elkaar kunnen vinden. Tuurlijk zit er zo nu en dan op de baan wat frustratie, dat is normaal als je tegen elkaar racet. Als je van de baan gedrukt wordt en een middelvinger opsteekt naar de ‘dader’ is dat niet zo’n ramp (Wat deed Max vorige week ook alweer? Toen vond men dat opeens prachtig.), zolang ze dat snel opzij kunnen zetten, en dat doen ze wel.

Dat Ricciardo nu naar Renault gaat komt omdat hij de bui al zag hangen en Red Bull vol inzet op Max, met z’n paar jaren jonger heeft die net wat meer marketingpotentie dan Daniel, en uiteindelijk wellicht ook net wat meer talent dat wat verder gepolijst dient te worden, bij Ricciardo zijn die rauwe randjes er al wat mer af. Een nieuwe Webber worden ziet Ricciardo logischerwijs niet zitten. Daarnaast heeft Renault uiteindelijk ook wel wat potentie, het blijft een works team dat meerdere kampioenschappen heeft binnengesleept in het verleden.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het prachtig om te zien hoe goed Max het in F1 doet, maar ik word soms gek van die roze bril die men in Nederland op heeft. ‘Ons Max’ kan nog veel leren van andere coureurs zoals Daniel, die ook zeker in de top 5 van de huidige grid hoort (Hamilton, Vettel, Alonso, Ricciardo, Verstappen).
@mjb: Shit dat was een veel langer betoog dan ik voor ogen had. Scusi.
@mjb:

Een ‘roze’ bril ophebben wanneer je kijkt naar een succesvolle sporter uit je eigen land is volgens mij normaal. Dat doet men voor zover ik weet overal over de wereld. Op veel plekken nog veel erger dan hier.

Wat ik me afvraag is of er in veel andere landen ook zo erg de neiging is bij een best wel groot deel van het publiek om het tegenovergestelde te doen; veel, veeeel kritischer te zijn op je land-, stad- of streekgenoot.

Ik heb dit in Amerika niet gezien en zie het bij mijn internationale leerlingen ook niet.

Zou dat niet nog een (negatief) uitvloeisel zijn van onze ‘calvinistische’ aard waarbij koppen die boven het maaiveld uitsteken eraf moeten?
Daar zit overigens ook wel een voordeel aan, vanochtend vertelden Syrische leerlingen mij dat ze Nederland een socialer land vonden omdat er minder verschil is tussen rijk en arm en die hier normaal tegen elkaar doen. dat gebeurd volgens hen daar niet.

Ok.. ik dwaal af.. Wat ik wil zeggen is dat je natuurlijk objectief moet proberen te zijn, maar dat een beetje positief over je landgenoot volgens mij normaler is dan juist erg kritisch zijn.
@MJB: ik was na regel twee al in slaap gevallen. Scusi
@mjb: En ik word een beetje moe van die Nederlanders die zogenaamd “objectief” en “realistisch” willen zijn.
Ik was één van degenen die altijd objectief naar Max z’n prestaties keek. Ik vond dat er nog het één en ander te verbeteren viel, maar objectief en realistisch bekeken is er nog heel weinig aan te merken op hem als coureur.

Want vertel jij mij anders maar wat er nog aan hem veranderd moet worden?

En mijn opmerkingen hebben niks met een roze bril te maken. Als ik een roze bril op heb tav Max dan kan ik ook stellen dat jij een roze bril op hebt tav Ricciardo. Het zijn van zulke dooddoeners die helemaal niks bewijzen.

Een middelvinger opsteken naar je teamgenoot waarban wordt geroepen de relatie zo goed zou zijn tussen de twee, vind ik niet te vergelijken met de situatie van Ocon. Had Max gedaan wat Ricciardo in Hongarije deed dan had ik dat ook overtrokken gevonden. Ik bedoel, een hele ronde daar staan wachten om je teamgenoot een middelvinger te geven?! Kom op, zeg.

Ricciardo is een goede coureur maar Max is volgens elke objectieve maatstaf van de buitencategorie. En nogmaals, dat zeg ik niet omdat hij Nederlander is.
@rick-dos:
Max rijdt Ricciardo de snot voor zijn ogen.
Ricciardo kan Max niet meer bijhouden. Dat frustreert hem enorm. En daarom lacht hij ook altijd zo geforceerd, als een boer met kiespijn.
En dat Ricciardo anderen heeft leren inhalen. Hahaha! Wat een waan. Let him be.
@rick-dos: Wat er moet veranderen? Hij moet wat meer ‘lange termijn’ nadenken bij z’n racewerk. Dit noemde Hamilton na de race ook al. Tuurlijk zat Ocon in de fout toen die pannenkoek Max als achterblijver probeerde in te halen, maar bottom line is dat Max P2 rijdt en Ocon simpelweg ’n tijdstraf heeft. En ook al kreeg Ocon ’n zwarte vlag, dan nog eindigde Max P2. Als ie ‘m erlangs had gelaten was dat misschien regeltechnisch gezien totaal niet nodig, maar dan was hij wel P1 geweest. Daar doelt Hamilton op, weet wanneer je dat ‘killer instict’ en je trots even opzij moet zetten voor dat kampioenschap.

Ja, hij is goed en heeft een shitload aan talent, maar er valt nog zoveel aan die jongen bij te slijpen. En ‘volgens elke objectieve maatstaf’ is natuurlijk een vreemde claim. Het enige objectieve waarmee je coureurs kunt vergelijken is kwalificatieduels en punten, dat vertelt maar zo’n klein deel van het totaalplaatje. En zijn we opeens allemaal de eerste helft van het seizoen van Max vergeten? Dat was een drama.
@mjb: Je belangrijkste voorbeeld werkt dus niet. Het is volstrekt normaal dat Verstappen geen rekening hield met Ocon. Hamilton kon leuk achteraf lullen, ff een speldenprikje, maar ook hij zou niet hebben verwacht dat een achterblijver dit deed.

Je kunt niet ‘verstandig reageren’ en ruimte geven als je niet eens weet -OF HOEFT TE WETEN- dat je dat op dat moment eventueel zou moeten doen.
@mjb: Ik vraag je wat hij nog moet bijschaven en jij kan alleen maar wijzen naar het incident van Brazilië wat voor jou je hele punt bewijst. Beetje zwak.

Ik kan je er op wijzen dat hij in de kwalificatieduels met Ricciardo zijn teamgenoot helemaal vermorzeld de afgelopen twee seizoenen. Ik kan je er op wijzen dat de overwinningen die hij heeft behaald op eigen kracht heeft behaald. Ik kan je er op wijzen dat hij zijn race beter managet dan zijn teamgenoot. Hij managet zijn banden beter dan elk ander. Hij kan je betere en constantere snelle rondetijden geven tijdens de race dan zijn teamgenoot. Op 21 jarige leeftijd heeft hij meerdere keren laten zien dat hij in de race een vijfvoudig wereldkampioen kan verslaan met een mindere auto. Hij heeft sinds Monaco op Hamilton na de meeste punten gehaald van het hele veld en dat in een mindere auto dan de top. Hij heeft in Brazilië juíst laten zien dat hij van het juiste hout in gesneden door niet zijn emoties tijdens de race de overhand te laten hebben, maar juist de kalmte te bewaren tot na de race, waardoor hij bijna alsnog de winst pakte van een 5-voudig wereldkampioen. Ik kan nog wel even verder gaan, en ik ga je echt niet zeggen dat Max perfect is, maar dat hij nu op 21 jarige leeftijd in de categorie van Hamilton, Vettel en Alonso zit staat voor mij buiten kijf. Als hij dan nog de volgens jou zijnde mankementen zou oplossen dan zou hij ver boven hun uit gaan steken….
@rick-dos: in je reactie van 19:30 betichtte je Ricciardo van motieven waarvan ik me afvraag of hij die wel echt heeft. We kunnen allebei niet in zijn hoofd kijken.

In deze reactie som je op wat Verstappen doet (doet!) en waarom dat van de buitencategorie is. Ben het hierover volledig met je eens.
@Rick-dos: *managed
Nou nou. Ben nooit zo’n fan van de dive-bomb, omdat het de keus aan de ander laat: wij botsen of jij gaat opzij. Ric op Bottas, als Action of the Year, was net zo.
Geef mij maar een mooi gevecht, als Hamilton en Rai op Monza dit jaar.

Ik zie ook niet iedereen Ricciardo’s stijl nadoen, en dat is maar beter ook. Sympathieke vent, maar als Hulkenberg hem eruitrijdt kan dit het begin van het eind van Ric worden.
@subaru555: hulkenberg gaat hem echt niet pakken
@subaru555: oh ja, Bottas die hem als een mak schaap voorbij laat…
Iets ander nieuws 33% korting bij de Verstappen shop op black Friday. Doe er je voordeel mee.
@w0o0dy: advies: koop geen F1 mergendize. Wat je ook koopt: je loopt voor lul. Alles zegt: ik ben genaaid. 33% korting of zelf 80%. Al die zooi is om het pensioen van Max te regelen en niet om jou als fan blij te maken. In dat geval was het goedkoop geweest
@gregorius: maak je geen zorgen…

Maar als je papa bent en je zoontje wordt er gelukkig van dan is 33% (Nice touch) korting toch lekker meegenomen.
@gregorius: mergendize?
@gregorius: Max is al dik binnen,denk niet dat ie het moet hebben van die paar petjes en shirtjes. 😏
@rollingstoned: daarom maken ze een petje met reclame erop 40 euro. En een hoodie met nog meer reclame 120 euro.
Je wordt genaaid waar je bij staat.
@gregorius: hoezo? Je bent toch niet verplicht om die zooi te kooen…
@w0o0dy: jammer dat Max niet met nummer 99 rijdt …………
Hahaha laat me niet lachen, als iemand bewezen heeft dat je als vanouds de auto er naast kunt zetten en inhalen dan is Verstappen het wel.
Uitremmen is al zo oud als racen zelf. (nou ja racen met iets waar een rem op zit).

Buitenom in Blanchimont, de vele inhaalacties overal op de baan in Brazilië… (Alonso in 130R) dat zijn acties die we veel langer zullen herinneren als de lange uitremacties van Ricciardo. Max is op ieder vlak beter afgezien van geduld en anger management.
Ik hoop dat Daniël veel plezier beleeft aan de vele dollars en hoop voor hem dat ie er vele leuke en lekkere meiden mee plat krijgt maar qua racen is hij al weer op de weg naar beneden. Jammer maar de waarheid is hard.
@w0o0dy: En precies geduld en anger management is hetgeen Seb dit jaar de titel heeft gekost… go figure…
@airc: dat Ricciardo daar beter in is dan Max betekent niet dat Max niet beter is dan Vettel (ook op dat vlak).
#lastofthelatebrakers
De grimas op het gezicht van Ricciardo ziet er steeds minder natuurlijk uit.
Hij is ingehaald door Max Verstappen. En daar kan hij maar slecht mee omgaan.
Het is geen schande. Verstappen is een hele sterke racer.
Even hopen hoe honda blokken gaan doen. Mogelijk laat Max zien hoe inhalen werkt.
@elemento: Ik vrees dat wanneer de Honda blokken doen wat ze nu verwachten er weinig meer ingehaald zal worden.
Inhalen zonder dat DRS dat was dan ook nog echt inhalen. Tegenvallende uitspraken.
Ik vind dit toch echt wel een zucht om aandacht van Ricciardo. Beetje sneu. Het is gewoon een middelmatige coureur. Dat blijkt ook wel aangezien de top teams hem niet wilden. Ik kan me ook niet veel mooie inhaalacties herinneren van hem. Hij doet er altijd 10 ronden langer over om een Ferrari of Mercedes voorbij te gaan dan Max. En netjes is ie ook niet altijd. Super move op Bottas in China was bij elke andere coureur in janken geëindigd dus dat was meer geluk en wijsheid. En zijn mislukte dummy op Max in Baku was ook niet echt een fraaie keuze. Waar ik Ricciardo goed in vind is zijn presentatie. Dat wordt het grootste gemis voor Red Bull.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).