Hoe jonger hoe beter?
Sinds 2011 is het mogelijk om als 17-jarige, onder voorwaarden, je autorijbewijs te halen. Vanaf 16,5 jaar werd het tevens mogelijk om te beginnen met autorijlessen. Het project genaamd 2toDrive werd aanvankelijk als project van de overheid gelanceerd en bleek een weergaloos succes.
Uit een eerder onderzoek werd al duidelijk dat de jongere bestuurders het helemaal niet verkeerd deden en uit de nieuwste cijfers blijkt dit inderdaad te kloppen. BNR heeft bij het CBR de cijfers opgevraagd. De resultaten laten zien dat de afgelopen drie jaar meer 17-jarigen dan 18-jarigen slaagden voor het autorijbewijs. In het verleden bleek ook dat 17-jarigen vaker in één keer slaagden. 18-jarigen moesten vaker afrijden om het roze pasje te bemachtigen.
Een directe verklaring voor het succes is er niet. Hannah Hamans van 2toDrive denkt dat de 16- en 17-jarigen meer gemotiveerd zijn en daardoor vaker slagen. 2toDrive werd door het toenmalige kabinet opgezet om het aantal ongelukken onder jonge bestuurders terug te brengen. Jongeren die op 17-jarige leeftijd slagen voor het rijexamen, moeten tot ze 18 zijn rijden onder begeleiding van een coach en mogen ze niet alleen de weg op. 2toDrive wordt nog steeds omschreven als een project, er doen momenteel circa 287.000 jongeren mee aan de langlopende proef.
str8six zegt
Daarnaast is het succes van 2toTüteren ook behoorlijk groot maar dat komt mede doordat dit proef ook onder scooterbestuurders en taxi’s gedaan wordt.
Loek zegt
Ik heb nu een jaar mijn rijbewijs, waarvan een stuk of 5 maanden inderdaad in mijn zeventiende levensjaar was, maar ik vond het fijn.
Het is even wat minder cool dat je vanaf nu wel kan rijden, maar altijd met je ouders moet rijden. Maar verder hebben zij niks behalve goede invloed op je. Ik heb meerdere nieuwe inzichten gekregen in het rijden die ik van alleen mijn rij-instructeur nooit had gehad. En je ouders kennen (hopelijk) hun eigen auto ook beter, dus snap je ook hoe alles werkt.
Ironisch genoeg heb ik toen 7-8 maanden enorm goed gereden, bij de eerste kilometer op mijn achttiende verjaardag zette ik een dikke signatuur in de vorm van een kras, in de zijkant van onze Peugeot. Niet trots op, dat deed 17-jarige ik toch beter.
Achja, die laffe crossover die nu voor de deur staat heeft plasticen stootranden overal. Noemen ze het een terreinwagen, tis meer een toffe botsauto nu. Lakschade gaat lastig worden ;)
Dutchdriftking zegt
Ik was 18 toen dit 9 jaar geleden ingevoerd werd. Vond het destijds erg vervelend dat ik pas op m’n 18e mocht rijlessen. 2 maanden later alles in de pocket. Ik vind het nog steeds een heel goed project. Gewoon een jaartje ervaring opdoen met je ouders er naast. Alvast een autootje kopen en met je pa stoplichtsprintjes oefenen, heerlijk toch?
rickross zegt
Helemaal leuk dat 2todrive, ik heb daar op mijn 17e mijn rijbewijs mee gekregen, toch vind ik het vreemd dat in wel tot mijn 24e beginnend bestuurder ben terwijl een vriend van mij die het een maand later haalde maar al wel 18 was destijds, 2 jaar minder lang beginnend bestuurder is dan ik. Terwijl ik méér rijervaring heb (kunnen opdoen). Vind ik een beetje flauw van de overheid
f0rza zegt
@rickross: Voor zover ik weet klopt het niet wat je nu zegt. Dat geldt alleen met een scooterrijbewijs e.d. Zie ook de volgende quote van het OM: “Wordt het B-rijbewijs (voor het besturen van een auto) afgegeven aan iemand van 17 jaar? Of heeft hij of zij al een rijbewijs AM/T èn wordt het B-rijbewijs afgegeven op 17 jarige leeftijd? Dan geldt het beginnersrijbewijs voor vijf jaar. Dit gaat in vanaf het moment dat het B-rijbewijs is afgegeven.”
rickross zegt
@f0rza: ik had geen andere rijbewijzen, kijk hier maar: https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/beginnend-bestuurder/ ik vind het maar een rare, willekeurige regeling. Mensen met meer ervaring worden hier gewoon gepest, of je nu 17 of 18 bent, je legt hetzelfde examen af
f0rza zegt
@rickross: Als je dus als 17-jarige het B-rijbewijs ontvangt geldt het beginnersrijbewijs dus voor 5 jaar, geen 7.
launchcontrol zegt
@rickross: belachelijke regeling, oneerlijk….
rhellema zegt
@launchcontrol: Is niets oneerlijks aan hoor. Check het derde punt onder het kopje “Hoe lang beginnend bestuurder” uit het artikel waarvan @rickross de link in zijn reactie plaatste, daar staat deze tekst:
Wordt het B-rijbewijs (voor het besturen van een auto) afgegeven aan iemand van 17 jaar? Of heeft hij of zij al een rijbewijs AM/T èn wordt het B-rijbewijs afgegeven op 17 jarige leeftijd? Dan geldt het beginnersrijbewijs voor vijf jaar. Dit gaat in vanaf het moment dat het B-rijbewijs is afgegeven.
Dus ook @rickross is 5 jaar beginnend bestuurder.
launchcontrol zegt
@rhellema: volgens het CBR (https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-halen/auto/rijbewijs-aanvragen/beginnersrijbewijs.htm) alleen als hij op 16e/17e eerst z’n brommerrijbewijs of trekkerrijbewijs heeft gehaald en daarna op z’n 17e ook zijn autorijbewijs B, heb je dit dus niet is het gewoon 7 jaar….
rhellema zegt
@launchcontrol: Ik snap wat je bedoelt maar dat is dus geregeld in het stukje wat er boven staat:
“Wanneer je je eerste rijbewijs hebt gehaald, ben je een beginnende bestuurder. Het maakt niet uit hoe oud je bent. Of voor welk soort voertuig het rijbewijs geldt. Als je autorijbewijs je eerste rijbewijs is, ben je 5 jaar beginnend bestuurder.”
De laatste zin geeft dus de bepaling dat hij gewoon 5 jaar beginnend bestuurder is omdat de 2e zin omschrijft dat de leeftijd niet uitmaakt en doordat men tegenwoordig op 17 jarige leeftijd mag afrijden ben je op 17 jarige leeftijd 5 jaar beginnend bestuurder.
rickross zegt
@rhellema: nee, staat in: 16 of 17 jarigen die hun eerste rijbewijs halen zijn 7 jaar beginnend bestuurder, dus ik ben 7 jaar beginnend bestuurder
rhellema zegt
@rickross: Rick, dit is uit hetzelfde artikel;
“Wanneer je je eerste rijbewijs hebt gehaald, ben je een beginnende bestuurder. Het maakt niet uit hoe oud je bent. Of voor welk soort voertuig het rijbewijs geldt. Als je autorijbewijs je eerste rijbewijs is, ben je 5 jaar beginnend bestuurder.”
Ik ben zelf werkzaam in de rijscholenbranche en heb derhalve veel te maken met de WRM (Wet Rijonderricht Motorvoertuigen, en krijg deze vraag meermaals. Nou hoef je me natuurlijk niet op mijn blauwe ogen te vertrouwen maar je kan met een gerust hart van me aannemen dat je 5 jaar lang een beginnend bestuurder bent. Mocht je mijn antwoord nog niet bevredigend genoeg vinden kan ik je altijd nog het advies geven om je lokale politiebureau binnen te stappen en je vraag daar nog eens te stellen en ook dan zal je dit antwoord krijgen.
Maak je geen zorgen je bent 1000% (duizend procent) 5 jaar lang beginnend bestuurder.
rickross zegt
@rhellema: dankjewel, nou maak ik me natuurlijk om niks boos want ik maak nóóit overtredingen achter het stuur.
rhellema zegt
@rickross: haha goed bezig kerel!
cossiekiller zegt
Van al die 17- en 18-jarigen die bij ons willen komen vakantiewerk doen, vind ik ook dat de 17-jarigen HET beter doen bij de sollicitaties.
ghost zegt
Ben oprecht blij dat ik gewoon mocht karren op mn 18de. Heerlijk 2-3 jaar alle scooters gehad die er zo’n beetje waren. Nog SBO scootersprint gedaan op mn 18de…goede oude tijd!
mansory65 zegt
Klopt helemaal! ben zelf instructeur en is prachtig om te zien hoe snel ze stappen maken;)
henrie zegt
Het kan me eigenlijk weinig schelen hoe de 17 jarigen het t.o.v. de 18 jarigen doen bij het rijexamen. Dat is een momentopname. Belangrijk voor jezelf, omdat je anders je rijbewijs niet krijg. Maar het lijkt me een stuk belangrijker dat ze het ook goed blijven doen als ze eenmaal hun rijbewijs hebben. En nog belangrijker lijkt het mij dat ze het goed blijven doen als ze 18 zijn geworden, en niet meer onder begeleiding van een volwassene hoeven te rijden…
Voordeel t.o.v. van 18 jarigen (of ouder) is wel dat ze enige tijd onder begeleiding hebben moeten rijden, en dat ze dus al enige ervaring hebben op kunnen doen, voordat ze zelfstandig losgelaten worden. Wellicht dat dat scheelt…
1audi1 zegt
@henrie: ahaaa fijn
Calimero zegt
Het zou best kunnen dat 17 jarigen gemotiveerder zijn dan anderen op latere leeftijd.
Wat misschien mee speelt is dat je op die leeftijd nog thuis woont (meestal dan) en dat zo’n beetje alles voor je geregeld wordt. Zou je bv op je 25e of later beginnen dan ziet je leven er heel anders uit en is het misschien een stuk moeilijker om de motivatie te vinden om er aan te beginnen en met succes het af te ronden.
Ik zou er niet aan moeten denken om nu nog met de theorie en rijlessen te beginnen, 28 jaar nadat ik het rijbewijs toen behaald heb.
Hoe de lessen op de middelbare scholen er uit zien weet ik niet maar ik zou er een voorstander van zijn om bv een keuze te krijgen om al theorieles te krijgen op de school waar je jouw opleiding volt. Gewoon als onderdeel van het onderwijs dus tegen bv een gereduceerd tarief.
mashell zegt
@milan0: die theorielessen noemen we dan verkeersonderwijs en dat zou zeer nuttig en praktisch zijn. Maar scholen hebben al het probleem dat ze zoveel moeten onderwijzen (dingen als “democratie” wordt hen door de politiek opgedrongen).
focusrs1 zegt
Tuurlijk geef kinderen een rijbewijs tis nog lang niet druk genoeg op de weg.. verhoog de leeftijd gewoon naar 21 in vele opzichten beter.
launchcontrol zegt
@focusrs1: weet je wat nog beter is? Jouw regeling invoeren en dan die 3 jaar verschil (straf) ook aan alle andere bestuurders geven, dus de rest ook even 3 jaar niet de weg op! Gaat het helemaal rustig worden!
evdw zegt
Waarom zou je in vredesnaam opeens al 17 jarigen in een auto willen hebben…..?
Waarom?? Om de wegen goed gevuld te krijgen?
Wat een bullshit zeg, dit is echt by far het slechtste en meest nutteloze idee geweest sinds jaren.
reactief zegt
@evdw: Waarom vind je het zo erg?
Ik vind het idee dat je eerst alleen onder toezicht mag rijden juist goed. En denk dat het uiteindelijk bijdraagt aan betere bestuurders.
Ook voeg je geen verkeersdeelnemers toe. Aangezien ze een volwassene ernaast moeten hebben. In de praktijk dus ritjes die anders door die volwassene gereden hadden worden.
evdw zegt
@reactief: Prima maar doe dat dan gewoon vanaf 18.
Waarom wil de overheid zo graag “kinderen” achter het stuur hebben want dat zijn ze voor hun nog steeds.
reactief zegt
@evdw: Waarom wil jij niet?
Het is natuurlijk laatig om een proef te doen, waarbij je de leeftijd omhoog gooit waarbij jongeren volledig zelf mogen rijden.
De enige logische oplossing is dus de leeftijd dat je onder begeleiding mag rijden lager te zetten.
evdw zegt
@reactief: Omdat er weinig mis is met vanaf 18 dus alleen maar risico´s om nog jongere mensen te laten autorijden.
En jij, waarom wil jij het wel?
reactief zegt
@evdw: Volgens mij heb ik reeds diverse redenen gegeven. Jij zegt alleen dat je het gewoon zo wilt houden, prima, maar nietcde moeite er verder op in te gaan.
Zo belangrijk vind ik het ook weer niet ;)
evdw zegt
@reactief: Sorry maar ik heb van jou nog geen énkele reden gezien van jou waarom het 17 zou moeten worden ipv 18.
En ik wil het idd zo houden met als REDEN dat er weinig mis mee is met het hanteren van de leeftijd van 18 jaar op dit moment.
reactief zegt
@evdw: Het is een goede reden, omdat er relatief veel ongelukken gebeuren bij beginnende bestuurders.
Dus daarom een proef met het rijbewijs waarbij je eerst onder begeleiding moet rijden.
Omdat het een proef is, is dat moeilijk in te voeren vanaf je 18e, want dan verhoog je uiteindelijk de leeftijd dus.
Dan is het sneller en makkelijker om het in te voeren op een jongere leeftijd.
Vervolgens gaan ze evalueren of het zinvol is geweest. Is dat zo, zal het blijven, is het niet zo, zal het gestopt worden.
evdw zegt
@reactief: Je haalt 2 dingen door elkaar. Ik snap wel dat ze op dit moment bij elkaar horen maar de reden die je noemt is het eerst rijden met iemand ernaast maar dat is wat anders dan rijden vanaf 17 ipv 18.
Als mijn vraag was geweest, waarom wil je er bij beginnende bestuurders iemand naast hebben, dan had je een punt gehad.
1audi1 zegt
@evdw: Waarom niet?
Of moet ik dan ook vragen gaan stellen als waarom willen we mensen zonder werk (gepensioneerden enzo) op de wegen het is toch al druk genoeg.
En waarom willen we azijnzeikers zoals evdw op de weg, er is toch al genoeg agressie in het verkeer
evdw zegt
@1audi1: Omdat 18 toch een prima leeftijd is om met autorijden te beginnen? En zo niet wat zijn dan de beweegredenen om dit naar beneden te halen? Oftewel, waarom wel?
mashell zegt
@evdw: nou jongeren worden biologisch gezien steeds vroeger “volwassen”. Het 17 van nu is het 19 van een paar jaar terug (erg k*t, voor de jongeren, de jeugd is immers de leukste tijd van je leven).
bmw2coupeeigenaar zegt
Allemaal mooi en aardig, maar daardoor wordt het wel drukker op de weg. Met name rond de spits.
mashell zegt
@bmw2coupeeigenaar: zijn het de 17 jarigen die de files veroorzaken? Of als die mensen die om 17h van het kantorenpark wegracen omdat om 17:30u de aardappels dampen, Anne-Fleur om 18:00u op jazz ballet moet zijn, Sem om 18:30u bij de voetbal en Jessica om 19:00u de auto nodig heeft om naar de sportschool te gaan?