aUtOBlOgGeR says: Is het niet leuk om een cabrio te testen?
Wouter says: Hmm, het zal toch wel heel de zomer regenen.
aUtOBlOgGeR says: anders doe je zo’n cc!
Wouter says: gay man, hou op joh.
aUtOBlOgGeR says: gezellig toch, parkeerplaatsje meepikken.
Wouter: OK, geen automaten en geen FWD dan.
aUtOBlOgGeR says:MX-5 Roadster Coupe?
Wouter says: OK.
Tot medio jaren zeventig hadden autokopers de keuze uit een breed aanbod van traditionele en betaalbare roadsters zoals de MG B, de Fiat Spider en de Triumph Spitfire. De ingrediënten zijn nog altijd ongewijzigd: een niet al te zware auto met de motor voorin en de aandrijving achter. Bij voldoende budget is er zelfs een ruime keuze uit de Z4’s, SLK’s, S2000’s en Boxsters van deze wereld. Voor de goedkopere cabrio’s geldt dat ze allemaal voorwielaandrijving hebben, op de MX-5 na. Daarmee is Mazda’s roadster een unieke aanbieding in automobielland.
Dat Mazda de juiste snaar heeft weten te raken, blijkt wel uit de verkoopcijfers. Met een totaal van ruim 800.000 stuks (2007) is de Mazda MX-5 de best verkochte open tweezitter ooit. De hoogste tijd voor Autoblog om uit te vinden wat er zo leuk is aan een MX-5. Met de zonnebrand, zonnebril en petje gereed en het picknickmandje ingepakt, waren we er helemaal klaar voor.
Gezien de weersomstandigheden was het niet bepaald een ramp dat we niet de softtop versie, maar de MX-5 Roadster Coupe ter beschikking hadden. De hoogste tijd om te testen of de regen inderdaad overwaait zolang je maar blijft rijden met je cabrio. Dat bleek inderdaad het geval te zijn. Enige kanttekeningen zijn wel op zijn plaats:
– Bij hevige windstoten waait de regen toch de cockpit in.
– Het bovenste deel van de hoofdsteunen wordt wel een beetje nat. Behalve als de bestuurder wat langer is (zoals in mijn geval), dan vang je de druppels op met je hoofd.
Toch blijft het raar om een lichtgewicht roadster uit te rusten met een zwaar klapdak. Gelukkig blijft het extra gewicht beperkt, omdat het dak van kunststof is, is de MX-5 Roadster Coupe slechts 37 kg zwaarder dan zijn broertje met stoffen dak. Het elektrisch bedienbare dak klapt ook nog eens in een recordtijd in en uit: slechts 12 seconden duurt de gehele operatie, kort genoeg om snel voor een rood verkeerslicht het dak te openen of te sluiten.
Het uiterlijk van de eerste generatie MX-5 kan mij niet echt bekoren. Ik heb het echt geprobeerd, maar het is het net niet voor mij. De tweede generatie MX-5 vond ik al een stuk leuker en bij deze derde generatie is het helemaal goed. Het uiterlijk is vooral een stuk dikker geworden met details als de uitgeklopte wielkasten. Het klapdak staat de MX-5 ook prima, het is geen rare gebochelde Franse CC geworden.
Onder de motorkap van de testauto was een 2.0 liter viercilinder te vinden die geen slechte, maar ook geen spectaculaire 160 pk en 188 Nm levert. Gelukkig is de MX-5 RC met 1090 kg geen zwaargewicht, dus de prestaties zijn heel behoorlijk. De topsnelheid ligt op 215 km/u en de sprint naar de 100 neemt 8,3 seconden in beslag.
De MX-5 werd op de autoshow van Genève geïntroduceerd onder de noemer Jinba Ittai (eenheid van rijder en paard). Daarmee wil Mazda aangeven dat de MX-5 een door-en-door sportief karretje is waar je leuk mee kan spelen. We kunnen Mazda daar absoluut gelijk in geven: de MX-5 is een heerlijke rijdersauto.
De MX-5 laat je prima weten wat er onder de wielen door rolt en of de banden nog grip hebben. Onder normale omstandigheden is de MX-5 heel licht onderstuurd wat makkelijk op te heffen is door iets gas bij te geven. We hadden bovendien geluk dat het regende, want dat bood weer een aantal extra mogelijkheden. Op een nat wegdek kun je de achterkant van de MX-5 heel erg eenvoudig een stapje opzij laten doen en als je echt talent hebt kun je er hele mooie drifts mee maken. De MX-5 2.0 is standaard uitgerust met een sperdifferentieel, een bijna onmisbare accessoire voor de sportievere automobilist.
Met het stalen kunststof klapdak lijkt een dagelijks leven met de MX-5 Roadster Coupe goed mogelijk. Van veel windgeruis is geen sprake en het geheel is ook vandalisme bestendig. Het dak verdwijnt overigens gewoon achter de stoelen en dus blijft ook de standaard bagageruimte (+/- 150 liter) behouden.
Helaas is de MX-5 nog steeds niet ruim genoeg voor lange Europeanen. Met mijn 1 meter 95 paste ik er wel in, maar comfortabel is anders. De stoel kan net niet genoeg naar achter en bij gesloten dak zit ik klem tegen het dak. Voor kortere afstanden is het absoluut geen probleem, maar na een langere rit kwam ik er enigszins geradbraakt uit.
De Mazda MX-5 Roadster Coupe is er als een 126 pk sterke 1.8 voor € 31.495,- en de prijzen voor de 2.0 liter starten bij € 36.995,00. De door ons geteste 2.0 Touring kost € 40.495,-, maar was dan ook standaard voorzien van zaken als Xenon verlichting, Bose audio, climate control en stoelverwarming.
Diablo_GT zegt
Fantasie en vrije loop enzo :P
Jochen zegt
Absoluut een geinige wagen, bijzonder ook dat Mazda in 17 jaar niet echt heel veel heeft veranderd aan de wagen in optische zin.
De modellen die als ex-concurrent worden genoemd en wel een behoorlijke designupdate gehad.
Geinig filmpje weer.
Lampredi zegt
Blijft voor mij de ultieme sportauto op dit moment, maar inderdaad zoals het filmpje al zegt: ik pas er ook niet in. Maar de mx5 doet wel wat een sportauto moet doen: gevoel geven met rijden. Dat het daarbij niet 1000 pk heeft en in 0.1 sec naar de honderd trekt is totaal irrelevant. Hiermee kun je echt rijden. Het gaat om het gevoel in de bochten, de controle die je hebt.
Lampredi zegt
Ho wacht, ultiem: op de Donkervoort na dan :)
TomRS6 zegt
–edit: no problem, de foto’s zijn inmiddels gefixt, thanks!–
Tephlon zegt
Onder normale omstandigheden is de MX-5 heel licht onderstuurt wat makkelijk op te heffen is door iets gas bij te geven.
Onderstuurd.
of
Onder normale omstandigheden onderstuurt de MX-5 heel licht wat makkelijk op te heffen is door iets gas bij te geven.
-edit: fokschaap, kofschip, het is allemaal maar ingewikkeld. :-)
Joost zegt
En wie heeft de schade aan het linkerspatbord van de oude MX-5 gereden? :wink: (zie in de gallery de 11e foto)
Verder leuke review, staan alleen wat slechte foto’s bij waarvan ik het idee heb dat ze uit de video zijn geript :D
Klassiekerrally zegt
Met een totaal van ruim 800.00 stuks
Ehm… 80.000 of 800.000 stuks?
autoblogger zegt
Ik denk 800.000 ;)
Klassiekerrally zegt
Dat vermoed ik eigenlijk ook :)
cl600 zegt
haha altijd de moeite waard ff het filmpje nog af te kijken ;) en ik hoor weer als vanouds een hele drukke toerenbegrenzer :P mooi filmpje verders, een eerlijk ook. geld over het verhaal van hierboven ook hetzelfde
peter zegt
Arggggghhhhh
RoadsterCoupe, hoe verzin je zo’n naam!
Robin zegt
Net verslag hoor, enjoyed watching it!
Chief_S5 zegt
Leuk verslag, inderdaad. Hebben jullie nog een rekening gehad voor de bandjes? En wat helt die bak over zeg? :S Trouwens.., is Aimee na haar tv-debut te druk om te verschijnen in een rijtest? :P
classic red zegt
Het dak is volgens mij niet van staal maar van kunstof. Verder vind ik de softtop versie mooier. En volgens TopGear is alleen met een db meter te merken dat er verschil is in windgeruis. Dus het enige voordeel is de vandalisme bestendigheid. En dat is dan wel weer erg fijn in dit land, waar respekt voor bezittingen van anderen niet vanzelfsprekend is. Ik heb de softtop NC eens gepast en met mijn 1.90m had ik net voldoende ruimte. Dus dat is wellicht de maximale lengte om goed te kunnen zitten.
SimonMc zegt
Die “apparte” schrijfstijl van het woord autoblogger, is dat een steek onder water op W0o0dy?
buba zegt
voor 40,000 zijn er veel betere en snelere keuzes, heeft mazda zichzelf uit de mark geprijzd ? S2000 is veel sneller.
Ward zegt
Leuk filmpje man !!! Zo moeten jullie er meer maken !
Markus zegt
Hebben jullie Wooody niet uitgenodigd voor deze test??? Die rijdt toch ook zo’n ding?
SimonMc zegt
mmm…misschien vanwege de apparte schrijfstijl van autoblogger ( : aUtOBlOgGeR ) WAS W0o0dy wel de tester ;-)
peter zegt
wooooody rijd een echte cabrio geen coupe-cabrio. ;)
Solstice zegt
Paar keer gereden in een MX5 uit de eerste serie (zoals die groene op de foto dus). Heerlijk wagentje met zo’n beetje de fijnste balans die ik ooit heb ervaren in een auto (Porsche 993 incluis), super schakelen en sturen. Waarschijnlijk rijdt alleen een originele Lotus Elan nog lekkerder, maar die zijn weer een tikkeltje zeldzamer/duurder ;-)
d_vdm zegt
Foto’s genomen op een parkeerterrein bij de vuurtoren van Ouddorp (ZH) zo te zien :)
Veel duurdere auto’s kunnen aan dat snelle dak en lage gewicht niet tippen. Waarom maken Italiaanse merken niet zoiets leuks? Het is toch bizar dat er uit Europa alleen maar voorwielaandrijvers of megadure achterwielaandrijvers van prestige merken komen (qua 2-zits cabrio’s tenminste)..
Waar blijft de opvolger van de klassieke Alfa Spider met achterwielaandrijving?
Ze hoeven alleen maar deze MX-5 na te maken maar dan met Italiaans styling svp.
Mairsil zegt
Zo uniek is een FR roadster rond de 40.000 euro toch ook weer niet?
Een 2-liter Z4 heb je al voor 39.450, en voor 41.855 heb je een Opel GT met ruim 100 (!) pk meer. De MX-5 is nog steeds wel de goedkoopste, maar er zijn wel degelijk concurrenten in dezelfde prijsklasse.
De 1.8 met stoffen dakje van onder de 30.000 euro is nog wel zonder concurrent, maar de luxere 2-liter modellen van rond de 40.000 zijn niet alleen.
Ringgo zegt
@tester: Kun/durf je alleen dwars in de eerste versnelling? Dit heeft namelijk niks met talent te maken!
OJ zegt
@ wouter: Cayman cabrio??? haha! :-) Vraag is of het een bewuste of onbewuste opmerking was…
El Loco zegt
Criteria:
– CC
– NIET gay
En dan komen jullie met een MX-5? Kom nou toch. ;)
Tombnolz zegt
Je moet maar zo’n MX-5 met weinig km kopen… waar een dozijn journalisten eens stevig mee hebben gedrift…:)
lincoln zegt
@wOoOdy .. nee hoor mx-5 is helemaal niet gay .. het is gewoon een mieterse kar .. zag em laatst in aubergine en was zoooooo onder de indruk.
dekster zegt
Wouter heeft een pruik op tijdens het burnen op bovenste foto’s… Ohnee het kan ook W0o0dy zijn ;)
Lampredi zegt
@buba: Dus de Honda is sneller? Goh, big deal. Als je dat belangrijk vindt heb je het niet begrepen en moet je ueberhaupt geen sportwagen willen. Sneller beter, alleen totale randdebielen, posterfetisjisten en Veyron aanbidders denken dat het begrip sportwagen in cijfers is uit te drukken.
En voor al die mensen die denken dat een MX5 niet voor echte mannen is: Ga er maar eens eentje proberen, dan praat je wel anders. Heb je dat nog niet gedaan, houdt dan je mond en regel zo snel mogelijk een proefrit. En kijk daarbij eens om je heen in plaats van op de kilometerteller en de stopwatch.
Lampredi zegt
Sneller beter had moeten zijn: sneller is niet beter, maar het ongelijk teken valt weg.
w0o0dy zegt
Tja, helaas heb ik nog steeds de nieuwe Mx-5 tegen die van mij kunnen vergelijken. Ik weet niet precies wanneer deze vergelijking plaatsvond, maar ik had toch geen tijd de laatste 1,5 maand. Verder is het een beetje jammer dat jullie niet de eigenschappen/verschillen van de Na en de Nc hebben belicht. Ik ben niet verbaasd maar wel blij dat ook Wouter nu weet hoe leuk een Mx-5 is.
Misschien even een korte vergelijking tussen de Na (die ik heb) en de Nb versie (iets grotere kofferbak, andere koplampen en verder weinig verschil).
De mijne is iets minder comfortabel en wat rauwer dan de standaard Mx-5. Dat komt door het instelbare Koni-onderstel dat onder de auto zit en de Cross-braces tussen de veerpootbruggen voor- en achter. Daarnaast is het de 1,8 versie met standaard 131pk en flink wat meer koppel onderin de toeren.
Ik heb laatst tijdens een weekend in de Champagne-streek ook met de Nb versie gereden en die was een stukje soepeler gedempt en had vanwege de 1,6 motor wat minder power onderin de toerenrange. Dat maakt de auto wat liever en minder sportief. Verder zul je met de 1,6 niet snel overstuur hebben, en dat is met mijn Mx-5 heel wat makkelijker (ook weer door de veranderingen aan het onderstel en door de braces, maar ook door banden achter met iets minder grip dan de banden voor). In de regen zou ik mijn Mx-5 niet aan iemand meegeven die geen achterwielaandrijving gewend is (trouwens…. ik rij zelf nauwelijks in de regen dus ik denk eigenlijk dat niemand haar mee krijgt).
Het leukste van de Mx-5 blijft in mijn ogen de hoeveelheid informatie die vanuit de stoel en door het stuur doorgegeven wordt. Die info is perfect gedoseerd, niet teveel gegevens waardoor je de signalen die je nodig hebt mist. Gewoon de essentiële data die je helpt de auto tegen de grens aan door bochtjes of over bochtige wegen in de heuvels te jagen.
Natuurlijk zijn de cijfertjes van de prestaties niet enorm indrukwekkend, het vermogen is maar bescheiden. Maar door het relatief lage gewicht en de prima aerodynamica kom je meer dan vlot genoeg vooruit en blijft het spelen met je Mx-5 een leuke bezigheid zonder dat je steeds voor je rijbewijs hoeft te vrezen (of nog erger risico’s neemt die ook wel eens in een serieus ongeval zouden kunnen eindigen).
De perfecte balans van de auto in combinatie met net genoeg vermogen maakt dit in mijn ogen een ideale sportwagen. En de NC ga ik binnenkort toch eens lenen….
dekster zegt
@W0o0dy
Dan vraag ik me af waarom je een MX5 boven bv een MG of afla spider zou verkiezen. Want dat zijn toch ook wagens van hetzelfde kaliber en met meer historie er rond toch?
w0o0dy zegt
Alfa’s spider is hardstikke leuk en ook nog mooi, maar de Mx-5 is meer een sportwagen dan de spider (heb beide gereden). De MG(F) komt in feite erg dicht bij de Mx-5, maar door de middenmotor is die auto moeilijker onder controle te houden in de buurt van de limiet. Daarnaast wordt je helemaal naar van de garage-rekeningen als er een keer een wat grotere reparatie aan het motorblok moet plaatsvinden. Door de middenmotor en de motorruimte kun je bij veel onderdelen niet goed bij. Bij grote reparaties moet het motorblok er dan ook uit! dat probleem heb je bij een Mx-5 niet. Nog los van het feit dat de mx-5 superbetrouwbaar en degelijk is….. en ook dat kun je van de Spider (helaas) en van de Mg-F niet zeggen.
P@ zegt
Cayman carbio….. whehe nu kan ik jullie gewoon niet meer serieus nemen! Niet dat ik dat toch al deed :P
maar dit is wel een meesterlijke fout! Tijd voor een rectificatie?
autoblogger zegt
Was het een fout denk je? Net zoals de Boxster Coupe? ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2006/10/30/rijtest-porsche-boxster-coupe-oeps-cayman
P@ zegt
Jaja nou opeens het als woordgrap gaan betitelen he stelletje prutsers :P
Rick dos zegt
Jeeeezzz, ik heb blijkbaar de gaydag van Autoblog gemist……..Coincidence? I don´t think so. ;)
Ahura zegt
Leuke test en dito foto’s. Blijft een geweldige auto om mee te rijden. Persoonlijk vind ik de eerste MX-5 juist mooier. Bij de nieuwe staan de koplampen te dicht bij mekaar en de achterbumper oogt te jaren 90 bol en daardoor steken de uitlater ook lelijk onder. Interieur is wel schitterend
A-town zegt
Nou, Wouter gumt wel effe wat beter dan die “GUMMASTERS”