• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Roland Ratzenberger, in memoriam (1960-1994)

Auteur: sir_smokalot, gepost 30 april 2014 om 11:18 – 28 Reacties

Roland Ratzenberger


De Formule 1 kende in 1994 een gitzwart weekend op het circuit van Imola. De dood van Ayrton Senna domineerde de nieuwskoppen, maar een dag voordat de Braziliaan crashte kwam zijn collega Roland Ratzenberger om. Vandaag is dit op de kop af 20 jaar geleden.

De Oostenrijkse coureur werd in 1960 geboren, en was bezig aan zijn debuutjaar in de Formule 1, voor het Simtek-team. Voor die tijd was hij actief in achtereenvolgens de Formula Ford, het WTCC, en op Le Mans, in de Porsche 962C van Brun Motorsport.

Na een Japans avontuur begin jaren ’90 deed Ratzenberger in 1994, op 33-jarige leeftijd, zijn intrede in de wereld van de Formule 1. Tijdens de derde race van het seizoen, de GP van San Marino op Imola, ging het in de kwalificatie gruwelijk mis. Zijn reeds beschadigde vleugel brak op hoge snelheid af, waarna hij zijn bocht miste en om 13:18 uur met meer dan 300 km/u in de rails vloog. De stand van zijn helm deed weinig twijfels ontstaan over de ernst van de situatie, en de sessie werd dan ook direct met een rode vlag beëindigd.

Roland Ratzenberger na zijn crash

Hoewel hij ter carrièrebevordering zelf graag 2 jaartjes van zijn leeftijd aftrok werd Ratzenberger uiteindelijk 33 jaar. Hij was de eerste coureur sinds 1982 die tijdens een F1-raceweekend om het leven kwam.

Ook interessant!

  • Nederlandse coureur twijfelt aan toekomst Formule E
  • moedige coureurs
    Moedige Formule 1-coureurs worden straks beloond
  • Dit kun je verwachten van de sprintraces in de Formule 1
  • FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
    FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Racing

Vorig bericht: « Video: de enige Ferrari-review die er toe doet [250 GTO]
Volgend bericht: Dit is de allercoolste busjesbestuurder ooit [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. E34M5Touring zegt

    30 april 2014 om 11:24

    En datzelfde weekend Senna. Die een Oostenrijkse vlag bij zich had om zijn overwinning op te dragen aan Ratzenberger. Dramatisch weekend voor de F1.

    Login om te reageren
  2. rufctr01 zegt

    30 april 2014 om 11:26

    Ik hoor Olaf Mol het nog roepen na de crash van Senna: mijn God, mijn God wat gebeurd hier allemaal???

    Login om te reageren
    • _Eend_ zegt

      30 april 2018 om 22:00

      @rufctr01: Dat kan ik me ook nog herinneren. Imola was een van de eerste GP’s die ik keek. en ik begon toen net Senna-fan te worden. Ik heb de beelden van Ratzenberger gezien, en dat was toen voor een 6 jarig mannetje nogal.. raar. Daarna was voor mij de lol er wel een beetje af, F1 zonder Senna was lang niet zo spannend. Wat kon die man rijden zeg.

      En een dag later ging eerste ‘held’ ook dood. Later heb ik nog eens een keer een Senna spreekbeurt gehouden

      Login om te reageren
  3. jonee zegt

    30 april 2014 om 11:29

    Goed dat jullie dit ook even onder de aandacht brengen. Iedereen vergeet dat er het weekend van de dood van Senna 2 piloten verongelukten.
    Het scheelde trouwens weinig, of het waren er 3, want Barrichello heeft dat weekend ook alle geluk van zijn leven gehad.

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      30 april 2014 om 16:26

      @jonee: er waren ook nog doden onder toeschouwers die door een vliegend wiel geraakt werden…

      Login om te reageren
      • clarkson zegt

        30 april 2015 om 11:13

        @lambo4all: inderdaad een zwarte dag uit de autosport geschiedenis!

        Login om te reageren
  4. m4ple zegt

    30 april 2014 om 11:33

    Ik heb dit nooit bewust meegemaakt, geboren in januari dat jaar, maar het geeft me toch iedere keer weer kippenvel.

    Zelf ben ik een petrolhead in hart en nieren. Respect voor deze mannen!

    Goed van autoblog om hierbij stil te staan.

    Login om te reageren
  5. Vincegail zegt

    30 april 2014 om 11:35

    Ik vind het maar een creepy foto….

    Andere, minder lugubere plaatjes van Ratzenberger’s helm:

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      30 april 2014 om 11:46

      @Vincegail: Dat kan ik me voorstellen, maar ook dat is racen. Heb hem bewust wel geplaatst, ook al is de foto confronterend.

      Login om te reageren
  6. Vincegail zegt

    30 april 2014 om 11:36

    Login om te reageren
  7. mrrallycross zegt

    30 april 2014 om 11:37

    Tot voor kort wist ik alleen dat senna tijdens dit weekend verongelukt is… RIP Senna en Ratzenberger

    Login om te reageren
  8. reistje zegt

    30 april 2014 om 11:46

    Mooi dat hij zijn eigen artikel krijgt inderdaad.

    De beelden zullen mij altijd bij blijven hoe zijn hoofd van links naar rechts door de auto valt, vaak met de vraag “zal hij met een HANS-systeem van tegenwoordig gewoon zijn weggelopen?” We zullen het nooit weten.

    Morgen de dag van Senna, maar gelukkig ook de dag dat er 20 jaar geen dodelijke slachtoffers zijn gevallen in F1.

    Login om te reageren
    • TheVeenmeister zegt

      30 april 2014 om 11:52

      @reistje: De auto’s van vandaag de dag zijn dan ook veel veiliger. Kijk maar naar de crash van Robert Kubica in Canada 7 jaar geleden. Met over de 300km/u de barrière in en dan alleen een hersenschudding en een gekneusde enkel…

      Login om te reageren
      • reistje zegt

        30 april 2014 om 12:03

        @TheVeenmeister: Dat natuurlijk, de energie word vele malen beter opgevangen in een huidige F1 auto’s, maar hij overleed aan een schedelfractuur. Een HANS systeem is gemaakt om die krachten op te vangen.

        Innovatie in veiligheid is misschien wel een van de meest indrukwekkende onderdelen van F1

        Login om te reageren
        • TheVeenmeister zegt

          30 april 2014 om 12:26

          @reistje: HANS beschermt niet tegen een stuk van de wielophanging dat door je helm heen knalt met een enorme snelheid evenals een wiel wat hard tegen je hoofd aan beukt. Dat is exact wat er gebeurde tijdens de crash.
          Er zijn diverse foto’s van de helm na de crash waarbij je kan zien dat er gaten in de helm geslagen zijn. Een groter stuk is net door het vizier naar binnen geschoten welke in combinatie met de klap van de band fataal schedeltrauma heeft opgeleverd.

          HANS beschermt tegen nekletsel en hoofdletsel omdat het de beweging van nek en hoofd beperkt tijdens een crash. Dit tezamen met de hogere zijkanten van de wagens zorgt HANS dus voor minder hoofd en nekletsel. Het hoofd kan dus niet meer een klap naar voor of opzij maken door het HANS systeem en de hoge zijwand. Nadeel is dat het nu vaak de rug betreft welke een opdonder krijgt. Veel coureurs hebben na een flinke crash dan ook last van de rug.

          Login om te reageren
          • reistje zegt

            30 april 2014 om 14:02

            @TheVeenmeister: Ik had het ook over Roland niet over Ayrton, Bij Ayrton had het weinig uitgemaakt inderdaad.

            Login om te reageren
          • lambo4all zegt

            30 april 2014 om 16:29

            @TheVeenmeister: Daarom zijn de randen van de cockpit ook veel hoger tegenwoodig, dan kunnen dit soort dingen niet meer gebeuren. Het enige nadeel van HANS is dat het nu de kracht op je rug komt. Davidson die op le mans crashte vorig (of het jaar ervoor?) had gebroken ruggenwervels. Toch is dat beter dan een gebroken nek, want dan is het meestal meteen over.

            Login om te reageren
        • TheVeenmeister zegt

          30 april 2014 om 12:29

          @reistje: Hieronder nogmaals beschreven…

          After Senna’s car came to a halt, he was initially motionless in the cockpit. After about ten seconds, from the close-up aerial footage, his head is seen to move about one inch to the left before returning to where it was. Then, he never moved again. What appeared to have happened was that the right front wheel shot up upon impact and entered the cockpit, striking the right frontal area of his helmet. The violence of the wheel’s impact pushed his head back against the headrest, causing fatal skull fractures. A piece of suspension attached to the wheel had partially penetrated his Bell M3 helmet and caused trauma to his head. In addition, it appeared that a jagged piece of the upright assembly had penetrated the helmet visor just above his right eye. Senna was using a medium sized (58 cm) M3 helmet with a new “thin” Bell visor. Any one of the three injuries would probably have killed him.

          Login om te reageren
    • peugeotgek zegt

      30 april 2016 om 20:09

      @reistje:

      Jules bianchi. Indirect maar wel aan dd gevolgen van een crash tijdend de race in Japan 2014

      Login om te reageren
  9. TheVeenmeister zegt

    30 april 2014 om 11:54

    Ik volgde de F1 al sinds 1991, miste geen race.. Dit was het meest gitzwarte weekend wat ik ooit heb meegemaakt.

    Login om te reageren
  10. toyotafortuner zegt

    30 april 2014 om 11:56

    Wat een zwarte dagen zeg :(

    Ik wist ook pas tot nu dat Senna verongelukte. Ben 21 jaar een dag voor de betreffende weekend (29-4) geboren. Maar man, tragisch zeg.

    Gelukkig komen dodelijke F1-ongelukken niet meer voor sinds dien. Moge dit zo blijven. RIP

    Login om te reageren
  11. JamesBond007 zegt

    30 april 2014 om 12:17

    Morgen Senna. Mooi artikel AB, much respect.

    Login om te reageren
  12. robskilov zegt

    30 april 2014 om 12:32

    Goed om niet te vergeten. Het was een naar seizoen voor Simtek. Ratzenbergers vervanger brak z’n voet bij een andere zware crash.
    Ik vind het overigens wel een van de mooiste F1 auto’s, in die kleurstelling met die MTV sponsoring.

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      30 april 2014 om 16:32

      @robskilov: dat er zo lang al geen coureurs meer waren omgekomen was puur geluk, er zijn veel zwaardere crashes geweest waar coureurs wonder boven wonder uitstapte of er licht gewond van af kwamen, ook in tamburello (berger, piquet).

      Login om te reageren
  13. gregorius zegt

    30 april 2014 om 13:16

    Had de uitzending van de rece die dag opgenomen omdat ik toen naar mijn oma moest. Heb het redelijk vaak terug gekeken om te kijken of ik iets kon zien van was er nou eigenlijk gebeurde. Het was een raar idee dat iemand er aan dood gaat.
    Maar goed, zo kan ik me ook nog Greg Moore’s klapper herinneren; die overigens toen 1 keer werd herhaald en toen ze doorkregen hoe erg het was, niet meer herhaald werd.
    En zo heb je ook die enge crash van Allan Simonsen waar je je pas helemaal realiseert hoe snel en onwaarschijnlijk dit soort crashes kunnen zijn.
    Waarom kijk ik eigenlijk nog races live….

    Login om te reageren
  14. norge zegt

    30 april 2014 om 17:35

    Eindelijk iemand die het over deze man heeft.

    Login om te reageren
  15. Sracerr zegt

    1 mei 2014 om 01:07

    Ondanks de tragedies dat weekend waren dit nog de “echte” tijden in de F1.
    R.I.P. mannen,

    Login om te reageren
  16. asci zegt

    30 april 2015 om 11:35

    Tijdens de training van de eerst race na Monza, Monaco was er ook nog een zwaar ongeluk met Karl Wendlinger. Geen fijne periode om F1 te kijken.
    In de Indycar heb ik, behalve Greg Moore, er meer zien gaan. Dan ga je zondags niet fijn naar bed :-(

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North