• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hell yeah: geef je Mazda MX-5 een betaalbare gated shifter!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 19 februari 2025 om 19:03 – 13 Reacties

Lekker klikken en klakken in de Japanse tweezitter!

Al 35 jaar rijdt de Mazda MX-5 vrolijk over de Europese wegen. Geen enkele generatie stelde teleur. Ook nu SUV’s en crossovers de boventoon voeren, lijkt er geen einde te komen aan de iconische tweezitter. Maar het begon allemaal in 1990 met de eerste Europese leveringen van de MX-5 NA. Die eerste generatie is nu te pimpen met een gated shifter.

Het moge duidelijk zijn dat de gated shifter betekent dat de schakelplaat open is en er geen hoes om de pook zit. Zo kun je precies zien waar je de pook heen duwt. Voor een extra lekker gevoel hoor je de pook in de versnelling klikken met een klik-klak geluid. De één doet het te veel denken aan Ralf Mackenbach, de ander vindt het geweldig. Ik vind het persoonlijk geweldig.

De open schakelplaat van de MX-5 NA

Normaal gesproken zie je dit soort opstellingen in onbetaalbare sportauto’s. Nu kun je ook de eerste generatie MX-5 voorzien van zo’n schakelplaat. Minottek levert het ombouwkitje. Het pakket omvat een 20 millimeter RVS-pookverlengstuk, een messing bus, een geborsteld RVS open schakelplaat en een nylon omlijsting van de plaat om het middenconsole aan te kleden. De knop bovenop de pook moet je er zelf bij bestellen. Of je monteert de originele bovenkant natuurlijk.

Volgens het bedrijf is het simpel genoeg om de originele pook en schakelplaat te vervangen door het open exemplaar. Je dient de pook rechtstreeks op de transmissie vast te schroeven zodat het een samenhangend geheel wordt en de pook niet rammelt of verkeerd uitgelijnd wordt.

Je zou er zo’n 1 á 2 uur mee zoet zijn. De handleiding voor de installatie vind je online. Hierna kun je de vijftraps versnellingsbak met een klik-en-klakkend geluid bedienen. Ieder onderdeel is uitvoerig getest. Pas na 20 revisies en meer dan 200 werkuren waren de makers tevreden met het resultaat. Minottek waarschuwt je wel: de kleur van het plastic kan iets afwijken van het interieur van jouw Mazda.

Wat kost de open gated shifter voor de MX-5 NA?

Minottek levert het pakket ook aan Nederlandse en Belgische klanten. In Nederland betaal je € 535,95 voor het ombouwpakketje. Belgen betalen precies één euro meer. Ik geef toe: het is niet de goedkoopste tuning hardware die er bestaat, maar kijk eens naar het resultaat! En wat is € 540 nou op een mensenleven? Trouwens: zo’n open schakelplaat is bij andere auto’s een stuk duurder.

Ook interessant!

  • Belgische dealer maakt Mazda MX-5 nóg leuker
  • Belgische Mazda MX-5 heeft twee kleurstellingen in één
  • Video: deze MX-5 heeft het één en ander meegemaakt
  • Mazda Arata
    Mazda Arata heeft geen eens een nummertje

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

handbak, jdm, Mazda, miata, mx-5, tuning

Vorig bericht: « Rood kruis negeren? ”Rijbewijs inleveren!”
Volgend bericht: Tuner komt enkele jaren te laat met dit 911-pakket »

Lees Interacties

Reacties

  1. a_buis zegt

    19 februari 2025 om 19:22

    Waarom zou je? Je wil eigenlijk een testarossa maar die zat er even niet in? Shortshifter ik, dat is nog leuk. Dit is gewoon jezelf kwellen.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      19 februari 2025 om 20:02

      Omdat het er cool uit ziet en het rijden leuker kan maken? Daarom zou je. Wat is er mis met genieten van een MX-5. Al die jankerd die roepen dat je geen echte sportwagen kan betalen, wat een misplaatste afgunst. Laat lekker, MX-5jes zijn gewoon leuk.

      Login om te reageren
      • a_buis zegt

        20 februari 2025 om 06:57

        Ze zijn zeker leuk, te leuk om te verpesten! Ik heb er jaren zelf een gehad, nog zonder stuurbekrachtiging! Maar een Ferrari sleuf is gewoon zielig en je moet echt mikken met schakelen. Dus nee.

        Login om te reageren
  2. tenaci zegt

    19 februari 2025 om 19:27

    Wat vet! Die wil ik. Nu alleen nog een NA kopen….

    Login om te reageren
  3. tmon zegt

    19 februari 2025 om 20:11

    Ik heb genoeg uren in mn mx5 zitten om te zien dat dit een erg mooi product is.
    Complete schakelpook vervangen. Mooie geluidsisoleren hoezen en hulzen.
    Duidelijke uitleg over hoe je je transmissie uitlijnd.

    T zou kunnen dat ze die pook voor lengte gecompenseerd hebben. Door de bal wat lager te leggen krijg je zelfs met lange steel een kortere schakel slag.

    Veel mx5 rijden verlengen de pook om dichter bij t stuur te zitten.

    Gezien de onderdelen is de prijs niet gek. Niet goedkoop, maar zo doet dit product ook zeker niet aan.
    Reviews zullen uitwijzen of t ook lekker werkt

    Login om te reageren
  4. kennone zegt

    19 februari 2025 om 20:20

    Vertraagt dat niet je 2naar3 en 4naar5 verzetjes? Zou bang zijn dat ik hem bij volgas zo weer in zijn 1 zou drukken🙈

    Login om te reageren
    • ponnie zegt

      19 februari 2025 om 21:48

      Een echte gated shifter is functioneel omdat de gate de bewegingsvrijheid van de schakelpook beperkt waardoor je niet mis kan schakelen en je vorken in de bak krom drukt.
      Bij een mx5 zit die beperking intern, het gated gedeelte is dus puur cosmetisch, je krijgt dus ook niet het klik effect van een echte gate.

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      20 februari 2025 om 07:46

      Als je die plaat achterstevoren monteert heb je een dogleg transmissie, scheelt weer :D

      Login om te reageren
  5. rob5nismo zegt

    19 februari 2025 om 21:29

    Leuk gedaan

    Login om te reageren
  6. mashell zegt

    19 februari 2025 om 22:40

    Zelden zulks een fraaie tuning gezien.

    Login om te reageren
    • ponnie zegt

      20 februari 2025 om 00:20

      Dat krijg je als je de community er een beetje bij betrekt.
      Deze guy heeft telkens updates en aanpassingen gepost en feedback gevraagd en hier ook naar geluisterd.

      Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    20 februari 2025 om 09:59

    Dit is nu typisch zo’n zinloze mod waar je elke dag enorm van kan genieten. Ik hoop dat ze dit nog voor veel meer auto’s gaan uitbrengen. Hoe gaaf zou dit zijn op mijn 159!

    Login om te reageren
  8. volvo480gtt zegt

    20 februari 2025 om 14:29

    Dit vind ik nou echt een onwijs leuke mod voor de auto. En door hoe het gepresenteerd wordt heb ik ook nog het gevoel dat het kwalitatief in orde is. Leuk!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North