Rotterdam en Utrecht zetten milieuzones door

Auteur: , 51 Reacties

Ondanks het feit dat een meerderheid van de Tweede Kamer zich heeft uitgesproken tégen de milieuzones, geven Utrecht en Rotterdam aan dat ze doorgaan op de ingeslagen weg. Fuck de democratie, wij willen boetes innen!

Milieuzone om zeep geholpen

Nadat men gisteren in de Tweede Kamer had geconcludeerd dat milieuzones nutteloos en duur zijn, ging natuurlijk heel bomenknuffelend Nederland over de zeik. Om te beginnen was er het altijd zure Milieudefensie, dat aangaf het “onvoorstelbaar” te vinden dat het besluit genomen is. Maar nu hebben voor het eerst ook de steden met milieuzones van zich laten horen.

Rotterdam zegt ondanks het besluit van de Tweede Kamer (een meerderheid stemde gisteravond voor het opheffen van de milieuzones) gewoon door te gaan met de invoering van de milieuzone voor personenauto’s per 1 januari 2016. “Iedere Rotterdammer heeft recht op schone lucht”, aldus verkeerswethouder Pex Langenberg. Volgens hem heeft de lokale overheid hier de verantwoordelijkheid over en is in Rotterdam een meerderheid voor de milieuzone.

En ook Utrecht vraagt zich af of het Rijk de milieuzones kan verbieden. De wethouder van Milieu, Lot van Hooijdonk, is van mening dat men de gemeenten een instrument ontneemt in de strijd tegen vervuilde lucht in een stadscentrum. Dat talloze burgers door dat instrument ernstig gedupeerd worden, dat boeit allemaal niet. Gewoon opsnollen met je kutklassiekers en Lupo 3L’s. Zet ze maar te koop voor een dumpprijsje op Marktplaats ofzo.

Alle voorstanders van Milieuzones blijven ook maar roepen “dat het in Duitsland zo goed werkt”. Dat klopt, maar daar hebben ze een landelijk, eerlijk systeem dat werkt op basis van uitstootcijfers. Niet een per gemeente ander setje regels, gebaseerd op iets lulligs als bijvoorbeeld leeftijd. En nu terug in jullie hok.



51 reacties

Waw, gewoon fok jullie zeggen tegen de Tweede Kamer. Ik neem er alvast wat popcorn bij. Het is zoals jullie zeggen, ofwel doe je het deftig zoals in Duitsland, ofwel doe je het niet.
Kut milieu, gas op die zuiger
Overheid had veel eerder moeten ingrijpen. Nu is iedereen gedupeerd. Inwoners verkochten hun oude bak voor een stuiver. Gemeente is veel geld kwijt en Den Haag heeft zich weer voor schut gezet.
@W115: Precies dat. De overheid zet zich weer eens voor schut en de burger is er de dupe van.
@w115: een ouwe bak is ook niet meer waard dan een stuiver. Als je geen normale auto met een kat of roetfilter kunt betalen dan ga je maar fietsen, een auto is geen grondwettelijk recht of zo..
@parker: Normaal doen. Ik heb een Alfa 164, zonder kat en zonder roetfilter, want geen diesel, en die rijdt door. En ik ga niet 250km per dag fietsen.

Ik zet jou wel op de fiets.
@jaccovdzaag: dan neem je de trein, of de bus. Milieuzone kom je iig niet in..
@parker: Dondert me niet. Kom er toch niet.
1) volle pond MRB betalen maar niet mogen komen in bepaalde gebieden
2) Wat zeurt Rotterdam nou over schone lucht? 42% van alle fijnstof wordt de lucht in geblazen door de scheepvaart. En waren varen nou de meeste bootjes?
3) Milieuzones in D werken goed? waar komt die onzion vandaan? juist helemaal niet. Dat is dan ook de reden dat er nauwelijks gecontroleerd/gehandhaafd wordt. Een boete is daar trouwens een schijntje van hier.
@TDI-goeroe: Laat ze dan inderdaad eerst maar even de scheepvaart stoppen. Dwazen!
@TDI-goeroe: Die Langenberg is zo gek als een deur. 1 schip stoot bij mijn weten wanneer die 1 dag in een haven ligt evenveel rotzooi uit als 24.000!!!! Auto’s. Pure symboolpolitiek en niet slim nadenken.
Het is nu dus aan Den Haag om die gemeentelijke bestuurders op staande voet te ontslaan!

Dit kan en mag niet getolereerd worden. We hebben Den Haag democratisch gekozen (soort van tenminste) als hoogste bestuursorgaan van dit land. Als een gemeente daar tegenin kan gaan is dat niet meer democratie. Immers heeft deze niet werkende maatregel invloed op heel Nederland. Dit is namelijk een open deur om het overal in te voeren.

Weg met die incapable bende in Rotterdam.
@lekbak: Het probleem is dat het (nog) niet bij wet verboden is om bepaalde auto’s te weigeren op basis van leeftijd/uitstoot. Den Haag kan dus simpelweg niks doen, want die zullen eerst een wetswijziging door moeten voeren voordat de gemeentes in dit geval dwars kunnen zitten. Gewoon typisch een gevalletje van Den Haagse laksheid. Ze hadden dit gewoon veel eerder moeten aankaarten.
@Edge: den Haag heeft de gemeentes op de fingers getikt. Dan moet de gemeente luisteren. Het lijkt me logisch dat Den Haag iets logger is dan een veel kleinere gemeente. Dat is nog geen reden om een middelvinger op te steken en je eigen ding te doen. En dat is exact wat er nu gebeurt.
@lekbak: we hebben natuurlijk ook de gemeenteraad democratisch gekozen. Je kunt afvragen of het geen Haagse arrogantie is om zich ook nog met gemeenteraadspolitiek willen bemoeien.
@mashell: de rotterdammers hebben gekozen, ik niet. Wel heeft dit gevolgen voor mij. Mijn auto is minder waard, ik moet omrijden of alternatief vervoer zoeken als ik naar rotterdam wil en dit opent deuren voor elke andere gemeente om ook daar volledig naar eigen inzicht auto’s te weren.

Daarbij gaat landelijke politiek boven gemeentelijke politiek. En dat is maar goed ook want anders zou elke stad een wild West gebeuren zijn met allemaal eigen regels en wetten. Daarom moeten de gemeentelijke ambtenaren ook wieberen, die gaan moedwillig tegen de regels in. Als jij en ik dat doen worden we ook ontslagen.

De reden dat Den Haag ingrijpt is overigens niet omdat ze de rotterdammers willen vergiftigen met vuile lucht maar juist om die wildgroei van onoverzichtelijke en onzinnige regels te voorkomen.

Eigenlijk staat deze specifieke discussie los van het nut of onnut van de milieuzones.
@lekbak:

De Rotterdammers hebben hier NIET voor gekozen, dit is weer zo’n ouderwets in-mijn-reet-uit-mijn-reet coalitie truucje : Leefbaar Rotterdam wilde koste wat koste die A-sociale woningen doorvoeren, dus moesten ze een linkse club tegemoet komen met het weren van bepaalde auto’s en het instellen van milieuzones !

Mijn broer heeft die Joost Eerdmans er al zwaar over aangesproken, maar ja macht maakt een bepaalde geiligheid los bij sommigen die dat stellen boven hun dienende rol en het dienen van de burger !
@desjonnies: de rotterdammers hebben de mensen gekozen die dit hebben bedacht. Dat is wat ik bedoel.

Uiteraard doen die gekozen mensen niet wat het volk wil, zo werkt democratie in Nederland nou eenmaal. We kiezen mensen omdat ze a beloven zodat ze vervolgens B kunnen doen.
@desjonnies: vind het wel ironisch, bij de grootste haven van europa een milieuzone.. Hahahaha
Milieu verhaal is sowieso onzin. Alleen om geld te innen.

Minder mensen in dit land zou veel beter zijn.

Lees net dat er volgend jaar 250000 bijkomen.

Ook allemaal autorijden ja dan krijg je wel Peking smog

Dus zoek oplossing aub elders

Overigens wereldwijd
@bigfun: oplossing is dus een radicale; verplichte actieve euthanasie boven een bepaalde leeftijd en stoppen met voortplanten. Immers de échte oorzaak van de (millieu-) ellende is overbevolking, en dat probleem blijft groeien.
@406_v6:

Hear Hear ………………
Goh, verrassend. Maar als ze hier mee stoppen, waar komen ze dan mee? Ik bedoel, dit is niet prettig, maar wie weet wat voor ergers die ambtenaren nog wel niet kunnen bedenken.
> “Fuck de democratie…”

Of: lang leve staatsrechtelijke autonomie!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_gemeente#Verhouding_met_andere_overheden
Het hele overheidsorgaan in Nederland is van top tot bodem door en door verziekt, gecorrumpeerd, laks, “eigen straatje schoon vegend”. Of wij nu links, rechts of wat dan ook stemmen het haalt niks uit. De ellende wordt alleen maar groter en kost jaarlijks alleen maar meer. Elk zichzelf respecterend bedrijf in Nederland had dan allang niet meer bestaan.

On topic: zolang er geen beter middel is gevonden om de hardwerkende burger te naaien zullen ze hier wel mee door gaan.
@soes750: en het mooiste is: ze worden met jouw belastinggeld betaald!
@gregorius: dat is inderdaad de realiteit. Mooi vind ik het niet. Maar ik ben dan ook slechts 1 belastingbetaler. Als de overige 16 mln medebetalers er net zo over dachten konden we collectief nog wel wat doen. Maar dat zie ik met onze polder-cultuur niet gebeuren.
@soes750: het merendeel van die 16 miljoen Nederlanders is het denk ik wel met je eens. Maar wat wil je dan doen? Staken? Geen belastingen meer betalen?

De enige manier om een overheid af te zetten èn een nieuwe manier van besturen te realiseren (dat is dan de enige logische vervolg stap. Doe je dat niet heeft het toch geen zin) is met geweld de regering afzetten, een nieuwe revolutie dus. Niet alleen is dat tegenwoordig bijna onmogelijk omdat we geen wapens of militair geschoolde burgers meer hebben, het lijkt me ook uitermate onwenselijk.
@lekbak: ik doel absoluut niet op oplossingen die welke vorm van geweld dan ook met zich mee brengen. De juiste oplossing heb ik er niet direct voor. Anders was ik de politiek wel ingegaan (@parker).
@lekbak: Op het moment je een burger intitiaitef gaat ondernemen om iets ‘zots’ van de politiek tegen te houden; neemt de politiek je niet serieus (of je nou voor of tegenstander bent van dat geenpijl; het is wel een mooi voorbeeld).

Die stemmen tegen minder overheid in ruil voor 10% minder inkomstenbelasting; die ga je wel halen. Maar een politieke partij die gaat ondernemen om zn eigen broodwinning terug te schroeven.. succes.

Toch snap ik het nog steeds niet. In Zwitserland betaal ik ongeveer 14% inkomstenbelasting. Alles is perfect geregeld. Waarom moet het in NL dan 52% zijn? (ja, kort door de bocht, ik weet t).
@gregorius: in Zwitserland durven ze wel bepaalde groepen te kwetsen om iets beter te maken. Hier mag nooit iemand ontevreden zijn of gekwetst worden. Met als resultaat dat niemand tevreden is en je een hoop kwijt bent.

En wat je zegt. Een overheid (die is groter dan de twee kamers in Den Haag) zal nooit in zichzelf snijden. De enige manier is om de overheid letterlijk te vernietigen en vanuit de ontstane chaos opnieuw beginnen. Zoals in de geschiedenis als een paar keer in gebeurd. Maar dan betaalt de generatie die dat uitvoert een hele, hele hoge prijs. Zo ver zijn we dus (gelukkig) nog niet.
@soes750: ga zelf lekker in de politiek dan als je het allemaal zo goed weet
Blijft bijzonder die milieuzones.. Geen Lupo 3L want die is vies, maar een Q7 V12 diesel is best! :D
Wat een onzin. Een meerderheid in de Tweede Kamer (VVD, CDA, SP en PVV) heeft gestemd voor een motie waarin de minister “opgeroepen wordt om…”. De Tweede Kamer heeft machtiger instrumenten om het kabinet bij te sturen, maar daar was kennelijk geen interesse in of draagvlak voor.

Verder gooit de landelijke overheid steeds meer taken over de schutting naar gemeenten en als die er vervolgens eigen beleid van maken worden ze teruggefloten. De VVD vindt milieuzones verwarrend, maar de wirwar aan 130-120-100-oh-nee-toch-130-maar-nu-niet borden niet. De VVD vindt eigen beleid van gemeenten goed zolang ze binnen de VVD-lijntjes kleuren. Daarbuiten wordt het ‘hobbyisme’.

In een oud centrum vol (bak of studenten)fietsen wil je toch niet zijn met je auto, dus waar maak je je druk om.
Milieuzones zijn hypocriet. Ze kopen hun geweten af door iets te doen. De industrie rond Rotterdam is 100x vervuilender dan auto’s. Dus als ze echt iets willen doen moeten ze met de chemiebedrijven in de haven gaan praten, maar de bestuurders hebben daar de ballen niet voor.
Is allemaal voor extra inkomsten! Politici en ambtenaren zijn alleen maar bezig met waar kunnen we meer geld vandaan halen en gaan achter hun bureaus zitten en regeltjes verzinnen en dan eindeloos vergaderen. Ben dit land zo moe. regel hiervoor regel daarvoor. Straks moet je nog extra gaan betalen voor als je alleen in de auto zit ipv met meerdere personen.
Weer een mooi bewijs dat democratie lulkoek is. Reden 5000 dat ik nooit stem. Poppenkast.
De milieuzones in Duitsland maken de lucht in de steden 5 tot 10% schoner. In Utrecht mag sinds de invoering van de milieuzone 3% van de auto’s de stad niet meer in. Las ik op de website van de gemeente Utrecht. De twee cijfers hebben geen relatie met elkaar maar laat ik eens doen alsof, door 3% van de auto’s te weren wordt de lucht 10% schoner. Dan blijft de lucht dus 90% vies. De maatregel, die de gemeente 60 miljoen Euro kost, is oneerlijk naar een klein deel van de bevolking (zowel binnen als buiten Utrecht die dragen een extra financiële last) en heeft zo ik het zie, weinig effect.

Het systeem werkt door het scannen van de kentekens. Hoe moeilijk is het om die te koppelen aan de gegevens over de uitstoot van de verschillende auto’s? Waarom niet een soort tol-systeem introduceren waarbij je de opbrengsten gebruikt om alle bussen in Utrecht op nox vrije brandstof te laten rijden oid?

Er zijn zoveel goede en interessante oplossingen te bedenken die denk ik echt zoden aan de dijk zetten dan het gekozen systeem.
@pomoek:

Het gaat uitsluitend en alleen maar om de poen………..

In oplossingen is men niet geïnteresseerd !

Want dan hebben ze hun baantje niet meer !
Mooi dat ze willen dat we elektrische auto’s gaan rijden terwijl meerendeel van de energie wordt opgewekt dmv kolencentrales😂
Ik stem alle (oude) diesels eruit in heel Nederland: level playing field 😉 Benzine FTW!
Ter illustratie.

1966 ik was een broekie.
Mooiste en prachtigste reclame fillempje ooit uit de Nederlandse Politiek, was meer Amerikaans – vooruitstrevend, totaal onbekend in dit spruitjesland.
Sommigen hadden zelfs nog geen televisie of een oto.

Filmpje zal wel op youtube staan ofzo.

Je ziet een jonge en bezorgde Hans van Mierlo die zorgelijk kijkend praat over de democratie in Nederland en dat het anders moet.
Zijn partij, D66 wordt geboren en vindt dat de 12 miljoen inwoners in 1966 er genoeg zijn.

Nu gaan we op naar de 17 miljoen, vinden jullie het vreemd dat we milieu problemen hebben, de oppervlakte van ons land is namelijk niet met 1/3 gegroeid !

En we hebben allemaal een ongelooflijke hoop nutteloze tyfus zooi erbij gekocht, zo is het gewoon, twee of drie televisies, computerts, vloerverwarming, mobiele telefoons, I-pads, de hele santekraam
Ow en wel twee of drie keer per jaar op vakantie hè met de plug-in hybrid, want het milieu hè !
Gelukkig schijten we allemaal Co2 neutraal !
@desjonnies: maar het is bijna weekend…. Smile :)
Wat mij betreft is het grootste probleem dat er geen Europees beleid is rondom deze millieuzones. We zijn één Europa met vrij verkeer van goederen en personen maar het is voor een burger wel erg ingewikkeld om alle regels te kennen en te begrijpen. Als er dan ook nog per land per stad andere regels gelden is het al helemaal niet meer te doen.

Als we dan aan milieuzones moeten kies dan 1 europese standaard en 1 europese manier om te bepalen of een auto voldoet. Niet in Duitsland een sticker die je vooraf aan moet vragen, in Nederland een kentekencheck en dadelijk voor andere landen weer andere stickers.

Idem voor het tolverhaal: dadelijk rijd ik rond met een Duitse tolsticker, een Belgische tolsticker, een Oostenrijkse autobahnvignet, een Duitse Umwehltplakete en een Franse tolbadge.

Dan natuurlijk nog een brandblusser voor België, alcholtester en hesjes voor Frankrijk en wat er nog meer verzonnen wordt.

Één ding is dan weer wel geregeld in Europa: de boetes voor het niet hebben van al deze dingen :(
Ik heb op mijn 31 jaar oude Mercedes met een 5 liter v8 een groene Umweltplakette zitten en mag daar dus gewoon ieder Duitse stadscentrum mee in.
Hier in Nederland mag het in Utrecht weer wel (want benzine) en in Rotterdam weer niet.
Die paar auto’s zal verschil zal in Rotterdam echt een oase van alpenlucht opleveren, met de Botlek en de havens om de hoek.
@bertorelli: dan heb je een achteraf nageruste kat, kloot dat?
@parker:
Ja, al is die er inmiddels wel tussenuit. ;-)
“Ondanks het feit dat een meerderheid van de Tweede Kamer zich heeft uitgesproken … Fuck de democratie”

Alsof een meerderheid in gelijk welke kamer iets met democratie te maken heeft…
Wat zijn de meeste Nederlanders toch simpel ….. Allemaal verbaasd dat de 2e kamer dit niet wilt en de gemeentes er lak aan hebben.

Wat hadden jullie nou verwacht jongens ….. Word eens wakker !
Allemaal symbool politiek want het boeit ze GEEN ENE RUK !
Men doet alsof en doen het nu af dat ze er niks aan kunnen doen verder. Hetzelfde als met de OZB en ga zo maar door.
Dit levert de staat alleen maar op, zonder dat het kabinet zich onpopulair maakt, integendeel ze hebben eindelijk een positieve noot laten horen maar netto heb je er geen flikker aan.

Herinner je nog dat er een wet was waarmee men recht had op een gratis ID kaart en de gemeente dat gratis MOEST verstrekken en mensen zelfs hun geld terug moest geven.
Ja, dit duurde 4 weken en was in Den Haag de wet aangepast en de zaak terug gedraaid.

Al deze milieu ongein kost de bestuurder geld, en boeit dus niet. Net zoals gesjoemel met benzine prijzen, onrealistische OZB, dure ziektekosten rekeningen, en ga zo maar door.

Welkom in Nederland !
Lekkere rechtse maatregel is dit zeg… Want wie kunnen zich nieuwe auto’s permitteren? Inderdaad de upperclass. dusss PVDA, D66 en Groen Links.. RECHTSSSSS! En als ze toch Duitsland aanhalen, dan graag all the way please…. Dus verlaging van de wegenbelasting en benzineprijs! Of zien we dat “voor het gemak”maar over het hoofd….
Ja die reactie is natuurlijk logisch
Rotterdamen utrecht gaan natuurlijk niet zonder slag of stoot als een stel kleuters akkoord met wat den haag zegt
Rotterdam en utrecht hebben zeker een kwartier denkwerk gestopt in het huidige milieubeleid, met een fles wodka op tafel, en dat kwartier willen ze niet zomaar voor niets laten zijn.

Het is ook best een belediging natuurlijk, dat rotterdam en utrecht nu worden teruggefloten door de 2e kamer
En het is niet dat ik denk dat ze in rotterdam en utrecht expres zulk slecht beleid hebben gemaakt, nee ik denk dat het gewoon uberhaupt al een stelletje incapabele flapdrollen waren zonder verstand van zaken.

Ik bedoel , wie verzint het nou om een milieuzone te baseren op de aanwezigheid van een bekerhouder in je auto? Dat heeft toch net zo weinig met milieu te maken als…laten we zeggen…..je bouwjaar?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).