• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rotterdam gaat auto’s nog verder pesten

Auteur: RubenPriest, gepost 8 september 2023 om 15:45 – 19 Reacties

Rotterdam gaat auto's nog verder pesten

De gemeente Rotterdam wil minder en minder auto’s in het centrum.

Na de Tweede Wereldoorlog werd het zwaar gebombardeerde Rotterdam opnieuw opgebouwd. In tegenstelling tot de meeste andere Nederlandse steden, werden de Rotterdamse wegen gebouwd naar Amerikaans model. De meeste Nederlandse steden zijn dan ook niet gebombardeerd, maar dat geheel terzijde. Anyway, lekker veel ruimte voor de auto’s!

Het maakt 010 een heerlijke stad om doorheen te rijden. Naja, tegenwoordig is dat ook niet meer wat het geweest is. De nieuwe Coolsingel is autoluw gemaakt. Maar daar blijft het niet bij. Het Hofplein gaat op de schop. De bekende rotonde met de mooie fontein in het midden heeft nu vijf rijbanen om zich heen. Dat gaat teruggebracht worden naar twee.

Verder gaat de maximumsnelheid omlaag van 50 km/u naar 30 km/u. De stoplichten verdwijnen en er worden 150 bomen al grotendeels volwassen bomen geplaatst. De cirkelvormige rotonde verdwijnt en in plaats daarvan komt er een rechthoek.

De gemeente Rotterdam wil de stad zo meer autoluw maken. Volgens de gemeente heeft veel verkeer op het Hofplein ‘niets in de stad’ te zoeken. Het verkeer zou verderop in de stad moeten zijn en niet in het centrum. Maar ja, mensen rijden daar ook niet voor de lol. Tenzij het huurvolk is in dikke Duitse AMG’s natuurlijk.

Het verkeer dat nu nog gebruikt maakt van de route door het centrum moet meer gebruik gaan maken van de Ring, vindt de gemeente. Een alternatieve route vinden of gebruik maken van alternatief vervoer is de boodschap. Zoals wel vaker klinkt dat theoretisch heel goed.

De Ring staat echter nu al op sommige plekken ontzettend vast. Zeker de A20 bij het Terbergseplein is een hotspot. Als daar nog meer verkeerd geduwd gaat worden zijn opstoppingen niet uit te sluiten.

Ook een belangrijk vraagstuk. Hoeveel mensen passen nog in de fontein als Feyenoord weer kampioen wordt?

Ook interessant!

  • Rotterdam deels dicht voor aso's in te luide auto's
  • Duitse huurauto's in Rotterdam KEIHARD aangepakt
  • Mercedes-AMG C 63 gaat over de kop in Rotterdam
  • Autoslopers terroriseren wijk Nesselande in Rotterdam
    Autoslopers terroriseren wijk in Rotterdam

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

rotterdam, Verkeer

Vorig bericht: « Gewonde motorrijder pas na 2 dagen gevonden naast snelweg
Volgend bericht: Nieuwe Peugeot e-3008 lekt als mijn opa na Oktoberfest »

Lees Interacties

Reacties

  1. zjos zegt

    8 september 2023 om 16:00

    Je moet niet alleen de automobilist weg pesten. Als je verstandig ruimtelijke ordening wil gaan toepassen moet je ook beleid maken dat alles wat verkeer aantrekt ook niet meer in die stad hoeft te zijn. In het centrum bouw je dan een groot bejaardentehuis en alle winkelcentra, kantoren meeting- en vergadercentra langs de autoweg ver buiten het centrum.

    Login om te reageren
    • W115 zegt

      8 september 2023 om 16:43

      Bejaardentehuizen bouw je niet op peperduur grond.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 september 2023 om 06:43

      Als je geen winkels, kantoren en dergelijke in het centrum hebt wat zit er dan nog wel?
      Op zich is het geen probleem dat het centrum verkeer aantrekt (economische activiteit) maar doorgaand verkeer kan beter een andere route nemen.

      Login om te reageren
  2. alfa147ti zegt

    8 september 2023 om 16:25

    Breng die ambtenaren niet op dat iedee, dan gaan ze ook nog uitvoeren 😂

    Login om te reageren
  3. flatsix010 zegt

    8 september 2023 om 17:01

    Als inwoner van Rotterdam ben ik hier blij mee. Zie maar weinig redenen om door het de centrum te rijden, daarbij is hier het OV wél goed georganiseerd.

    Login om te reageren
  4. pomoek zegt

    8 september 2023 om 17:02

    Ja. en dat is maar goed ook. De wederopbouw van Rotterdam is een complete ramp gebleken waar de stad nu pas van is aan het herstellen. Overigens zijn ze , zelfs in de VS, meerbaanssnelwegen door steden aan het afbreken en de stad terug aan het geven aan de voetganger.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      8 september 2023 om 19:46

      “De wederopbouw van Rotterdam is een complete ramp gebleken” ? Hoebedoelu ?

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        10 september 2023 om 00:26

        @kniesoor: precies wat ik zeg. De idee dat de auto overal maar zo snel mogelijk moest door kunnen rijden maakt de stad geen fijne plek
        Zijn ze nu aan het herstellen.

        Login om te reageren
  5. martinus.tussengas zegt

    8 september 2023 om 17:28

    Merendeel is ook echt wel tuig dat een auto bestuurd in die stad. Prima oplossing.

    Login om te reageren
  6. kerre zegt

    8 september 2023 om 17:43

    Is dat geen primeur dat Rotterdam een rechthoek rotonde krijgt. 🙃😜🙃

    Login om te reageren
  7. slickrick zegt

    8 september 2023 om 17:57

    Terecht je bent je leven niet zeker als je over een zebra loopt in de stad ……onlangs nog twee mensen doodgereden op de Maasboulevard .

    Login om te reageren
  8. kniesoor zegt

    8 september 2023 om 18:12

    Zo blijft er wel erg weinig ruimte over om te tüteren als er een voetbalwedstrijd gewonnen is 🥳

    Login om te reageren
  9. utregcity zegt

    8 september 2023 om 18:34

    Tja, dat krijg je met die linkse gemeente coalities!

    Login om te reageren
  10. herve11f zegt

    8 september 2023 om 19:41

    Hebben ze in Gent – België ook gedaan. Stad leeft nu enkel nog van een paar toeristen die in een van de ontelbare chocolade zaken pralines gaan kopen en verder hebben de grote bedrijven zich op de invalswegen verplaatst en slibben deze nu gewoonweg dicht. Het probleem heeft zich gewoon verplaatst.

    Login om te reageren
  11. Gulli zegt

    8 september 2023 om 21:44

    Ik als randje Rotterdammer kom maar een of twee keer per jaar in het centrum, en dan vaak nog op de motor. Meestal ben ik dan zo gefrustreerd als ik thuis ben dat ik ook meteen weer weet waarom ik daar maar een of twee keer per jaar kom.

    Login om te reageren
  12. adbrotjeknor zegt

    8 september 2023 om 23:04

    Als je per se met de auto in het centrum van Rotterdam moet zijn, kan je redelijk goed bij de parkeergarages van Centraal Station, -Boompjes, -Meent en -Schouwburgplein komen. Dan is de tram en metro altijd vlakbij. De Coolsingel is van 4 baans-‘snelweg’ dwars door het centrum in een mooie boulevard veranderd. Alle verkeer moet daar inschikken, ook fietsers. Dat is de moderne tijd. Wen er maar aan.

    Login om te reageren
  13. hotze zegt

    9 september 2023 om 00:08

    Wat een vreselijke stad, zeker met al die ploffende Mercedesjes en Golfjes en het schorriemorrie dat er rondkrioelt. Het zal wel komen doordat ik deels ben opgegroeid in het (voormalig) Mokums paradijs. Maar dat is ook een deceptie tov vroegere jaren met z’n toerismehordes en bakfietsenvolk.
    Autoluw maken van centrums: groot voorstander. In A’dam zou’k beginnen met het sluiten van de Bijenkorfparkeertoren. Alle plannen om Rotterdam-centrum autoluw te maken 👍 Aan de andere kant, wat moet je er.

    Login om te reageren
    • adbrotjeknor zegt

      9 september 2023 om 09:20

      Of 020 en 010 er in de loop der tijd leuker op geworden zijn, laat ik in het midden. Maar je betoog om de Bijenkorfparkeertoren te sluiten zou ook in Rotterdam flink schelen.

      Login om te reageren
  14. MarcoM zegt

    11 september 2023 om 09:35

    Kom er voorlopig toch nooit meer, wat een drama om daar te rijden, opgefokt tot en met.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North