"U heeft geen geld voor een nieuwe auto? Mooi, ga dan maar Schubbekutteveen of Almere, hier bent u niet langer welkom," aldus de gemeente Rotterdam.
Een (falend) landelijk beleid om oude dieselauto’s massaal van de weg te krijgen is blijkbaar niet genoeg, want na Utrecht gaat ook Rotterdam definitief zelf de strijd aan met dieselauto’s van voor 2001 en auto’s op benzine van voor juli 1992. Deze zijn vanaf 1 januari 2016 namelijk niet meer welkom in de havenstad. Op die manier hoopt de meest vervuilde stad van Nederland binnen drie jaar de roetuitstoot met 40 procent naar beneden te krijgen. En auto’s zijn daarvan natuurlijk de grootste oorzaak in Europa’s grootste haven…. Sinds 1 april is het al niet meer mogelijk om voor die auto’s een parkeervergunning aan te vragen.
Net als bijvoorbeeld in Amsterdam, was er in Rotterdam al een miliezone waarbinnen oude vrachtwagens niet waren toegestaan, maar ook de berijders van wat oudere vierwielers moeten het nu ontgelden, zo schrijft de NOS. Wie nu in Rotterdam woont of een bedrijf heeft en een mooie oldtimer of VW Lupo 3L vervuilend koekblik voor de deur heeft staan, krijgt van de gemeente een aangepaste sloopregeling voorgeschoteld. Raak je door de nieuwe regels écht in de problemen, dan kan de gemeente een vrijstelling verlenen. Over enkele jaren doemt er overigens weer een probleem op, de gemeente wil de grens in 2018 namelijk leggen bij dieselauto’s ouder dan 2005. Dat is overigens wel iets soepeler dan het voorstel dat in maart nog werd ingediend, D66-raadslid Samuel Schampers vroeg het college toen een wet aan te nemen die diesels ouder dan acht jaar zou weren uit het centrum.
Het is natuurlijk van de zotte dat er enkel en alleen gekeken wordt naar datum van registratie en niet naar de daadwerkelijke uitstoot van een auto. Daarnaast is ook waanzin dat elke gemeente naar het zich zelf goeddunkt oudere auto’s kunnen gaan weren uit hun centrum. Nog even en je moet haast gestudeerd hebben om nog bij te kunnen houden waar je wel en waar je niet welkom bent. Onze laatste hoop is nu gevestigd op VVD’er Barbara Visser, die onlangs de strijd aanging met de verfoeide milieuzones.
Foto van stinkhok: Autojunk.nl
126 reacties
Dat is zeker lekker, weg met die mobiele milieudelicten.
Iedere keer je dak moeten sluiten omdat er zo’n pauper mert z’n stinkdiesel voor je rijdt zou niet nodig moeten zijn in een modern land.
Fijn, blijf je toch lekker weg, genoeg mensen die dan nog voor wat reuring zorgen in het mooie Rotterdam….
Waarom zou ik?
Ik kan de moderne architectuur in het centrum erg waarderen.
Als je Rotterdam alleen beoordeeld op Pendrecht, Zuidwijk, Lombardijen, Feyenoord of de Beverwaard dan kan ik het wel begrijpen.
Ja… mensen die voor reuring zorgen, dat is duidelijk..
Maar hoeveel auto’s waar je het zelfde van kan zeggen?
Kom eens kijken zou ik zeggen, er rijdt hier genoeg moois rond.
Nu ben ik van mening dat er betere methodes zijn om vervuilers te weren maar linkse rakkers snappen dat dan helaas weer niet.
Dat er wat aan de luchtkwaliteit gedaan moet worden staat als een paal boven water.
Het enige dat ik betreur aan dit plan is dat het ook voor benzine auto’s geldt.
Precies, je noemt een auto ook geen auto als je een echte autoliefhebber bent.
Dan gaat de glans er natuurlijk compleet af.
Want logica. Ofzo.
“Classic car” is dan weer veel teveel protserig Goois.
Voor elk wat wils. Ik zie het probleem niet zo.
En dus wordt ik verplicht of elke dag een boete te krijgen of persee een andere auto te kopen, en dat wil ik niet.
Ik betaal notabene wegenbelasting, autoverzekering en me auto krijgt elk jaar netjes zijn APK.
Omdat ik wegenbelasting betaal mag ik op de openbare weg rijden, wat ook het centrum van Rotterdam is.
Linksom of rechtom, ik ben de dupe. Mijn auto is mijn hobby en die wil ik niet kwijt
De manier waarop jij reageert, die is pas zuur…
Dat de meeste motoren bij deellast meer roet uitstoten dan bij bijna vollast hebben ze geen rekening mee gehouden uiteraard…
020 is toch wat relaxer dan 010 en ja ik heb in beide steden gewoond.
Lol, 020 relaxter….
De ene liquidatie na de ander scootertuig dat de binnenstad tot een hel maakt. Parkeren kan je nergens, zelfs niet als je een nier verkoopt om een kaartje te kunnen kopen….
Nee, heel relaxed dat 020….
Oh, en voor je gaat huilen, ik ben niet in Rotterdam geboren, woon er pas 5 jaar na vele omzwervingen.
dus dan ga je alsnog de boot in.
Maar het blijft krankzinnig dat ze schone autos willen en louter op bouwjaar selecteren
het is notabene een havenstad. maar ja, die schepen brengen cash binnen.
hiermee kan je wachten op de eerste proefprocessen
Hopelijk hebben ze het verstand om auto’s met U9 op het kentekenbewijs uitzondering te geven, die voldoen immers gewoon aan de uitstooteisen van na 1992 en stoten met hun katalysator en labda sonde simpelweg geen roet uit. Moderne benzines met directe injectie daarentegen weer wél. En dat is blijkbaar weer prima. Idioten.
Simpelweg op leeftijd.
Bij Groenlinks zijn ze al blij als ze dat snappen, het moet natuurlijk niet zo ingewikkeld worden als in die Heimat.
Tijd voor een brief aan de minister waarin ik ook deels mijn wegenbelasting ga betalen… Getekend met tree hugging hippie bloed…
Goed plan, krijg je een prent van €370 voor onnodig revven….
Ja, wij weten hier wel raad met recalcitrante types….
Zeker nu die klassieker regeling natuurlijk ook de nek omgedraaid is, kan dat toch nooit meer een hele grote groep meer zijn?
En dan bedoel ik mensen die hem voor dagelijks gebruik rijden en niet zozeer de liefhebbers(autos)
Hoe dan ook: ik mag blij zijn dat mijn auto uit 94 is ;)
Wat dat betreft heb ik gelijk een mooie vergelijking: de Mazda MX5 van een klasgenoot mag Rotterdam niet meer in omdat deze van maart 1992 is. Maar mijn Volvo 850 uit november 1994 wordt gewoon toegelaten. Het lijkt me duidelijk dat mijn auto ongeveer anderhalf keer zoveel uitstaat als de MX5.
Dat gaat ze dus vanaf die tijd altijd doen op haar motorfiets waar geen milieueisen voor golden toen des tijds.
Deze week heb ik ineens bordjes in mijn straat met het schrikbarende woord milieuzone d’r op.
ik heb de pech een oldtimer uit 1970 te hebben, waar ik met lekker weer graag een stukje mee ga rijden…..Mag die straks niet eens meer in mijn garage parkeren…te gek voor woorden. (en ja, ik heb moderne auto’s waar ik dagelijks mee rijd)
Ik neem aan dat je dit gewoon blijft doen? Zou ik zelf wel doen…om vervolgens wanneer je een keer gesnapt wordt en een bon krijgt, de stap naar de rechter te maken (niet vanwege de bon, die dan terecht is, maar vanwege de regel).
lijkt me niet handig, op rijnmond.nl lees ik: “Het binnenkomende verkeer wordt automatisch gecontroleerd met camera’s en de boete is tussen 90 en 160 euro.”
dat wordt dus een dure parkeeractie.
De Hollanders doen het net omgekeerd, zij melken hun mensen uit met hun 7, 14 & 20% bijtelling om zo de Kyoto normen te halen.
Zoals @wimbers zegt, gaat sowieso de uitstoot van elke nieuwe wagen omlaag door de druk op de constructeurs (van regering en aankoopgedrag vd mensen).
Nu, die ban brengt natuurlijk weer pluspunten voor Nederland voor die Kyoto normen, en opnieuw op een geheel gratise manier.
Nu moesten die Groenen bij ons zo slim zijn…
Genoeg nieuwe auto’s die veel slechter voor het milieu zijn dan de meeste oude auto’s.
Byebye symfonische VR6 R32 T5 of 6-in-lijn en welkom de opgefokte 4 cilinder 428i die ik heel graag 500.000km zou willen zien draaien. Goed bezig die groene.
Ik kom er net achter dat m’n persoonlijke 2013 berlingo 1.6HDi geen liter minder verbruikt dan m’n 1999 berlingo 1.9D vd firma. Zijn die groene nu helemaal gek geworden.
Ik boycot Rotterdam… ging er soms heen om te shoppen/stappen.. maar mijn centen willen ze niet meer en krijgen ze niet meer…
De hele stad is gedegradeerd en al ben ik er gebooooren en getogen, heb ik de echte typische grote muil klein hartje mentaliteit, ik zal er geen traan om laten als ik nooit meer in Rotterdam hoef te zijn.
En dat komt omdat ‘de stad’ de laatste dertig veertig jaar qua bereikbaarheid voor de auto compleet is verziekt.
De hele zieke linkse mentaliteit van Joris Goedbloed gedachtes en de idee dat mensen niet voor zichzelf kunnen zorgen en er zelf niet uitkomen met elkaar waardoor je een debiele over-reguleer mentaliteit krijgt en je als automobilist ondertussen wordt uitgeknepen wil je eens een dagje Rotterdam doen, het is allemaal zo ouderwets en fantasieloos.
Maar de Geest van de Zeventiger jaren van de vorige eeuw zit nog diep in de Socialistische mensch, en die is er maar op één manier uit te rammen.
Ze komen namelijk nooit met een fris en leuk en origineel idee, het zijn allemaal platgetreden paden die ze als Roode kuddedieren betreden, om vooral jouw te zieken en je knip leeg te trekken, eerst Amsterdam, dan Utrech’ nu Rotterdam en dan Gouda?
Maar van die stadsbussen op LPG of Hybride, zou dat misschien niet helpen ?
Ow, dat zal uiteindelijk uit hun knip moeten komen, logisch !
Ik rij nog prima in mijn corsa van 94, die ik op mijn 18de van mijn oma heb overgenomen! Hoef de komende 10 jaar nog geen andere auto. Maar als ze me dwingen om iets anders te kopen, dan koop ik echt de meest vervuilende Hummer die mijn budget toestaat!
Woon verdomme me hele leven al in R’dam, betaal netjes me belastingen (waaronder 2 x MRB) en dan verzinnen ze dit. Denk dat ze het IQ hebben van een appel.
Overheid bedankt!!!