• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Saab blaast samenwerking met Chinezen af [updated]

Auteur: sir_smokalot, gepost 24 oktober 2011 om 08:36 – 31 Reacties

Zomaar een plaatje van een stripblad


Het hing al een beetje in de lucht, maar gisteravond kwam de bevestiging: Saab wil niet langer met Pang Da en Youngman verder. Dit liet moederbedrijf SWAN gisteravond middels een persbericht weten. Hoewel er aan het einde van de vorige week al flink aan deze stoelpoot gezaagd was, ligt hij er nu volledig onder weg.

De voortekenen eerder deze week wezen al op dreigend onheil: Saab, dat tot dan toe redelijk dicht tegen de Chinezen aan in bed lag, begon ineens te flirten met het Amerikaanse North Street Capital, het met raadselen omhulde investeringsfonds, dat bekend was geworden als de koper van Spyker (de andere autotak van SWAN). De reden die hiervoor aangedragen werd, was dat SWAN geen vertrouwen had in verdere betalingen van de Chinezen inzake het ‘Bridge Loan‘ van 70 miljoen euro.

Dit is tevens de officiële reden die in het persbericht wordt gegeven voor het eenzijdig beëindigen van de samenwerking. Gelukkig voor SWAN hebben ze al wel een eerste betaling binnen. Geld dat de Chinezen hoogstwaarschijnlijk als kostenpost kunnen gaan schrijven, want dat gaat niet meer terugkomen. Hoe veel dit precies is, weten alleen de twee betrokken partijen.

Dan was er nog Guy Lofalk, zeg maar de ‘curator’ van SWAN, dat volgens Muller had geprobeerd achter zijn rug om Saab te verkopen aan de Chinezen. Er ligt een overnamebod, volgens SVD.se ter waarde van 22 miljoen euro (200 mln SEK). Dit bod weerstaat Muller koste wat het kost, omdat hij bij acceptatie zijn bedrijf kwijt is, maar nog wel tot zijn nek in de schulden zit bij Vladimir Antonov. Volgt u het nog? Ik neem het u niet kwalijk als het allemaal wat verwarrend wordt.

Conclusie: Saab heeft eigenlijk iedereen tegen zich in het harnas gejaagd, behalve de enige partij waarvan niet helemaal duidelijk is of het nou geld heeft of niet (North Street Capital). Maar aangezien je van een kale kip geen veren kunt plukken zal het er niet echt mee zitten dat het niet meer met de Chinezen in hetzelfde schuitje zit. Mocht North Street echter geen betrouwbare partij blijken te zijn, dan zijn hun opties in mijn optiek aardig op. Laten we maar afsluiten met de volgende profetische woorden: wordt vervolgd.

UPDATE 15:30 – Momenteel schijnt in Stockholm druk overlegd te worden tussen de advocaten van Saab en de Chinezen, dus kennelijk hebben ze elkaar nog niet helemaal de tent uit gevochten. Victor Muller is hier overigens, wegens familieomstandigheden, niet bij.

Ook interessant!

  • Fabrieksnieuwe Saab Turbo
    Fabrieksnieuwe Saab Turbo is letterlijk fabrieksnieuw
  • 9-3 Viggen
    Duurste 9-3 Viggen van NL is ideale wintercabrio!
  • gele 9-3 Aero Cabrio
    Gele 9-3 Aero Cabrio is de ultieme wintercabrio
  • praktische cabrio
    Praktische cabrio voor 9K? Autoblog advies!

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

pang-da, Saab, victor-muller, vladimir-antonov, youngman

Vorig bericht: « Eerste Porsche 959S gevonden, met 333km op de teller
Volgend bericht: Subaru gaat WRX/STI apart ontwikkelen (naast Impreza) »

Lees Interacties

Reacties

  1. masterstig zegt

    24 oktober 2011 om 08:50

    Ik hoop dat er ergens geld vandaan wordt getoverd want anders is Saab zeer snel geschiedenis ben ik bang.

    Login om te reageren
  2. wssl zegt

    24 oktober 2011 om 09:05

    Ik snap niet dat vag geen intresse heeft, die willen namelijk wel alfa kopen, wat ook veel verlies maakt

    Login om te reageren
    • masterstig zegt

      24 oktober 2011 om 09:09

      @wssl: Wat raar want een Saab is wel wat degelijker en betrouwbaarder dan een Alfa, dus zou je denken dat de VAG dan Saab zou kopen omdat dat beter bij hun past (VAG auto’s, betrouwbaar).

      Login om te reageren
    • W115 zegt

      24 oktober 2011 om 09:26

      @wssl
      : Alfa heeft 2 dingen die saab niet heeft, historie en trouwe aanhang

      Login om te reageren
      • Yeelen zegt

        24 oktober 2011 om 09:57

        @W115: Saab geen trouwe aanhang? Nog niet van @Svenska_Aeroplan_AB gehoord? :lol:

        Login om te reageren
        • Svenska_Aeroplan_AB zegt

          24 oktober 2011 om 12:00

          @Yeelen: Dank u

          Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        24 oktober 2011 om 11:59

        @W115: Onzin natuurlijk he… De enorme trouwe aanhang is ten tijde van de overname zelfs diverse malen aangehaald als exemplarisch! In NL alleen al 800 Saabs op een rijtje als steun. Dat redt je misschien met 2 merken: Saab en idd misschien Alfa.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          24 oktober 2011 om 20:26

          @Svenska_Aeroplan_AB: dat red je ook met VW. Bewijs? Morgenvroeg staan er 800 Golfjes Passatjes en Polo Bluemotiontjes voor je in de rij op een willekeurige snelweg.

          Login om te reageren
      • Stender zegt

        24 oktober 2011 om 14:20

        @W115: Iets met turbo motoren in de jaren 70 en rallyrijden ofzo. Bijna geen historie inderdaad.

        En Saabrijders zijn over het algemeen zeer merkentrouw.

        Login om te reageren
    • Benjamin1 zegt

      24 oktober 2011 om 09:29

      @wssl: dat willen ze niet om nog meer kannibalisatie te voorkomen.

      Login om te reageren
    • timberleek zegt

      24 oktober 2011 om 10:45

      @wssl:

      ik denk dat saab niks te bieden heeft voor VAG.
      Alfa creert eigenlijk een uitlaatklep richting de sportievere markt (met inderdaad een trouwe aanhang). Saab maakt (grof gezegd) vooral een luxe sedan.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      24 oktober 2011 om 19:14

      @wssl: Niemand van bovenstaande replyers lijkt in te zien dat een Saab onderhuids een Opel is, en dat GM die technologie niet zomaar aan VW gaat geven…

      Login om te reageren
    • upstream zegt

      25 oktober 2011 om 10:54

      @wssl: Niet moeilijk, VAG wil Alfa om Alfa uit te bouwen om BMW te bekampen (toekomstig achterwielaangedreven platform, sportief en trendy imago), Audi moet dan weer richting de premium luxe markt markt gaan (Mercedes, Lexus, Jaguar). Saab past niet in dit plaatje aangezien Saab in het recente verleden (afgelopen 10j) veelal wagens in de markt heeft gezet gericht op het luxe segment…

      Login om te reageren
      • upstream zegt

        25 oktober 2011 om 10:57

        @upstream: + de huidige saabrijder heeft meestal meer het Audi-Mercedes profiel (luxe, rust, uitstraling, premium) en gaat minder voor de BMW kenmerken (rijgedrag, imago…)

        Login om te reageren
  3. desjonnies zegt

    24 oktober 2011 om 09:28

    In de keiharde grote-mensen wereld van het zaken doen weet men dat er een over productie is in auto-land.
    Dus gaat niemand SAAB kopen.
    In tegendeel zelfs, men kan niet wachten totdat SAAB deaud is en men het gevecht aan kan gaan voor SAAB’s marktaandeel.
    Al is dat ook nu te verwaarlozen.

    Qua sentiment, tegendraadse eigenzinnigheid en vernieuwer zullen we SAAB gaan missen.
    Maar alleen super grote concerns of kleine in schuurtjes geproduceerde merken hebben de toekomst.
    En krijgen wij steeds minder diversiteit.

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      24 oktober 2011 om 11:12

      @desjonnies: En dit comment past dan in de stelling die jaren geleden in de autowereld al gedaan is.. er zullen uiteindelijk 5 grote wereldconcerns overblijven. De rest is bijzaak. (wie zei dat eigenlijk? Was dat Carlos Ghosn van Renault/Nissan niet?)

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        24 oktober 2011 om 11:37

        @Freewarefreak: Sergio Marchionne

        Login om te reageren
      • lincoln zegt

        24 oktober 2011 om 18:56

        @Freewarefreak:

        waarvan 10 in China ..

        Login om te reageren
  4. Carreza zegt

    24 oktober 2011 om 09:35

    Ik merk een verandering in het Saab-nieuws: er werd altijd gesproken over een plan A en plan B. Nu blijft er volgens mij enkel een plan B over… het is dus erop of eronder nu. Of zou Muller al aan plan C begonnen zijn? :D

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      24 oktober 2011 om 19:15

      @Carreza: Zitten ze ondertussen niet aan plan W? Nog twee te gaan, Z is faillissement…

      Login om te reageren
      • Carreza zegt

        24 oktober 2011 om 21:26

        @Esprit_de_Flandre: na Z is het nog niet gedaan, dan begint hij gewoon met cijfers… daar kan hij ook sterk mee goochelen :D

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          25 oktober 2011 om 07:37

          @Carreza: Mja, juist. Of AA, AB, AC…

          Login om te reageren
  5. Jochempie zegt

    24 oktober 2011 om 09:58

    Hey wat grappig, dat album zag ik afgelopen weekend in de Efteling liggen :)

    Login om te reageren
    • ropp zegt

      24 oktober 2011 om 10:58

      @Jochempie: dat is ook precies wat Muller zijn volgende carriere stap is, hij is toch een uitstekende sprookjesverteller en luchtkastelen bouwer ;-)

      Login om te reageren
  6. bempi zegt

    24 oktober 2011 om 11:51

    Lachwekkend. Alsof saab in een luxe positie zit om alle potentiële kopers weg te wuiven. :lol:

    Login om te reageren
  7. Klassiekerrally zegt

    24 oktober 2011 om 12:14

    Ben ik de enige die mateloze bewondering voor de inhoud van Muller’s trucendoos heeft en zijn volharding bovenmenselijk vindt, maar al dit soort nieuwtjes eigenlijk beu is?
    Overleef of sterf. Maar doe het snel aub.

    Login om te reageren
    • euro95 zegt

      24 oktober 2011 om 12:35

      @Klassiekerrally: Ja, je bent de enigste;)
      Ik heb er geen bewondering voor, uiteindelijk weten we toch dat hij al de subsidies en het overige geld in zijn zak steekt. Victor muller is een boef.

      Login om te reageren
  8. dennisr zegt

    24 oktober 2011 om 14:06

    ”Geld dat de Chinezen hoogstwaarschijnlijk als kostenpost kunnen gaan schrijven, want dat gaat niet meer terugkomen.”

    ga je nou serieus beweren dat al die miljoenen niet meert terug keren naar China ? :o heeft die Victor M (ja vanaf nu crimineel) toch goed geregeld..

    ik volg het nog redelijk, maar kan het je niet allemaal na vertellen :lol: oh wat een hopeloze zaak..

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      24 oktober 2011 om 14:11

      @dennisr: Victor M. is nu bij Hessing z’n nieuwe Bentley aan het proefrijden.. :lol:

      Login om te reageren
  9. lincoln zegt

    24 oktober 2011 om 18:54

    Victor Muller heeft geen vijanden ..
    alleen maar naaiers ..
    met de Zweedse regering en Hemfosa voorop ..

    let maar op ..
    als het verhaaltje straks afgelopen is Victor nog de enige die in de spiegel kan kijken ..

    Login om te reageren
  10. mashell zegt

    24 oktober 2011 om 20:31

    Wie het laatst lacht het hardst. En zal GM wel zijn, ik kan me niet voorstellen dat die niet de eerste koop op de boedel bedongen hebben. Dus misschien is de 95 straks dan nog wel gewoon te koop als Opel Omega.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North