
Het gaat niet zo goed als gehoopt met onze vrienden uit Zweden. Eerder werd de verkoopprognose al bijgesteld van 45.000 naar 30 tot 35.000 auto’s in 2010, nu vliegt ruim 5 procent van de werknemers eruit. Gaat het Zweeds-Nederlandse automerk het hoofd boven water houden de komende tijd?
Saab haast zich te melden dat het gaat om metaalarbeiders met een tijdelijk contract, die contracten worden niet verlengd. Maar dat neemt niet weg dat dit een forse hap uit het personeelsbestand is. Men heeft ongeveer 1600 metaalarbeiders in dienst en daarvan verdwijnt dus nu ongeveer een achtste deel. De metaalarbeiders kunnen volgens bestuursvoorzitter Victor Muller terugkomen zodra de wind weer een beetje in de zeilen staat.
Muller blijft optimistisch en verwacht komend jaar “gewoon 80.000 voertuigen” te produceren. We zijn benieuwd hoe en of ze dat gaan redden maar hopen er uiteraard het beste van. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Met dank aan iedereen voor de tips.
Hoeveel metaal zit er in zo’n ding?
Sure, je kan Victor Muller wel vertrouwen als het om winstgevendheid van bedrijven gaat *proest*
Vreemd ? Ze hebben toch net een sponsordeal getekend.
Er moet ook nog ff 45 mio afgetikt worden aan GM, voor de productie van de 9-4 X
Doop Saab om tot Koenigsegg…en ga een samenwerking aan…dan heb je een wervelende naam, die doorsijpelt naar de lagere modellen. Nja…klinkt ook niet goed…
Gewoon zoveel mogelijk modellen ontwerpen en uitbrengen..huur anders Piëch in…nja…klinkt ook al niet zo lekker…
Succes gewenst dan maar.
Terugkomen? Gedwee thuis op de bank wachten tot VM belt dat je weer nodig bent, typisch.
80.000 voertuigen produceren is op zich niet zo’n probleem. Ze verkopen is een ander verhaal…
@Freeekie:
Verkopen is ook niet zo moeilijk, als je een redelijk prijs vraagt voor een auto en niet 20% belastingen, overige kosten en merkwinst er voor hoeft te betalen.
@majinstar: Ik heb een vermoeden dat Saab de belastingen niet rekent. Moet je voor bij de overheid zijn lijkt me.
@Donstil:
Het enige wat de overheid doet is 20% belasting heffen op de kostprijs. Als Saab die verlaagt kunnen ze potten breken. Je hebt misschien minder winst, maar je hoeft geen werknemers te ontslaan. Het is maar net waarvoor je kiest.
@majinstar: Dat is gedeeltelijk waar, je zult wel een iets hogere afzet hebben, maar daarnaast ook dezelfde kosten houden die je met die extra werknemers hebt. Als je dat voor het gemak omrekent naar een maandsalaris van 3000 euro per man, is dat al gauw 600.000 euro per maand extra kosten. Omdat je minder winst maakt per auto én daaraast ook nog eens veel meer moet verkopen om quitte te draaien, zullen fabrikanten toch meer geneigd zijn tot het snijden van het werknemersbestand. Dat is voor een bedrijf een optie die meer zekerheid biedt.
Op zich niet onlogisch dat er hier & daar wat uitgedunt moet worden…
@Poll: …net bij de kapper geweest ? ;-)
bij porsche zijn nog 100 vacatures
http://www.autoblog.nl/archive/2010/11/18/porsche-heeft-100-vacatures-voor-knappe-koppen
@jaap: In Antwerpen zijn er ook nog 1300 bij Opel die weg moeten!
Verbaast mij niets. Saab heeft maanden hard moeten werken om de showrooms weer vol te krijgen en nu het vertrouwen zich maar langzaam herstelt en deze maanden sowieso geen topmaanden zijn kon je dit verwachten. Ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen…
@casperh
Check je 2e zin nog eens..
en iedereen maar roepen dat het met saab zo goed gaat, als morgen een nederlander suzuki opkoopt en het voor het zeggen krijgt daar is suzuki in nederland opeens een topmerk haha
@jeanclaude: nou .. da,s zeker een goeie grap .. haha ..
Hè daar is meneer gebakken lucht weer….gewoon even 80000 auto’s maken in deze markt.
Ik ga maar weer eens de popcorn pakken.
ik geloof niet dat er volgend jaar alweer 80000 auto’s gaan verkocht worden. ik denk hoogstens 50000 of 60000.
dit is een logische keuze van Muller, maar als ze echt terug winst willen draaien moeten ze nog meer werknemers ontslagen naar mijn mening.
sorry dat ik misschien wat hart klink, maar anders gaan ze dit wilde avontuur echt niet halen hoor!
@ ikke: klopt. Kijk bijvoorbeeld naar Duitsland, Engeland, etc. Daar zijn gewoon vrijwel geen dealers meer. En da’s lastig verkopen in dergelijke grote markten… Dus moet nog aardig wat op poten gezet worden!
@ Vincenzo: ‘meneer gebakken lucht’ had 400 miljoen euro toen hji 32 was. En jij?
@Svenska Aeroplan AB: ..alles in het leven valt je ten deel door ’toeval en geluk’ (Bijbel – Spreuken)…Iemand die aan de lopende band staat werkt net zo hard als ieder ander…alleen komt zijn motivatie ergens anders vandaan. Het realiseren van droom is economisch gezien het aangrijpen van een martksignaal, waarvoor enkelen de handigheid of de mogelijkheid hebben, anderen niet. Geld staat niet boven een mens. Geld is lucht. Wie geld heeft heeft eigen een schuld ter grootte van dat geld; het is immers een vordering op een bank die niet gedekt is ?!
Kortom, het is de man die er wat mee kan. Als de kern van de koop van Saab ánders is ingegeven dan door media-aandacht, dan kan ik niet anders zeggen dan: Go for it Saab ! Anders kan het wel eens een luchtbel zijn die uiteenspat.
@Svenska Aeroplan AB:
Hoe kom je erbij dat hij 400 miljoen waard was op zijn 32e. Wat een onzin zeg. Die man heeft met name veel schulden. Hij heeft een keer een succesje geboekt maar is nooit goed geweest voor 400 mio.
Ah, Saab in het nieuws en de autoblogforumzuurtjes duiken weer op met hun altijd professionele marktanalyses.
IK WEET HOE HET ZIT!
Even wat research gedaan en daaruit blijkt maar weer eens wat een stemmingmakerij dit verhaal is…
Er zijn 200 mensen EXTRA ingehuurd om te assisteren bij het opnieuw opstarten van de productie. Die loopt nu, dus gaan ze weg! Logisch!
Sterker nog: het aantal werknemers van Saab is in 2010 gestegen van 3.400 naar 3.900!!
Oftewel: iets met klok/klepel…
@Svenska Aeroplan AB:
maar als je uit een land komt waar van alles dat niet volgens de planning loopt een sociale werkplaats gemaakt wordt ..
is dat moeilijk te bevatten ..
het waren 2 fantastische dagen ..
2 jaar wachtgeld is wel het minste wat we kunnen doen voor u ..
Hallo Casper, joehoe!
“Eerder werd de al verkoopprognose bijgesteld van 45.000 naar 30 tot 35.000 auto’s in 2010, nu vliegt ruim 5 procent van de werknemers eruit.”
de al??
Veel te dure opel technologie. Als zo,n saab 30% goedkoper wordt gaan ze als een raket
Saab blijft een suf merk…en gaat dus toch uiteindelijk ten onder , reed my lips !!
@Svenska Aeroplan AB
Je hebt gelijk, bericht is weer eens door dat domme blad Telia de lucht in gedonderd. Nieuwe 9-3 is al aan een select aantal mensen getoond. Nieuwe 9-5 loopt wat achter in de verkopen, maar is niet alarmerend. Fabriek loopt op volle toeren, vorige week daar over gesproken met een aantal lui. 9-4X is een money maker, wordt in dollars afgerekend en is neit echt voor de Europesche markt bedoeld. 9-5 estate staat voor juni op de rol.
@Scorpio, reed my lips of read my lips?
@brit:
– De nieuwe 9-3 is al getoond, nou en?
– Fabriek loopt op volle toeren? Dat is dan erg zorgwekkend als de output maar 30.000 auto’s ipv de beoogde 60.000. Wat moeten we dan komend jaar verwachten als ze naar 85.000 auto’s willen. Moeten ze dan 3 keer zoveel mensen aannemen, moeten ze er een fabriek naast zetten?
– 9-4X is een moneymaker? Hoezo, ze verwachten er zelf maar 12.500 van te verkopen. Bovendien moeten ze dik betalen aan GM voor de tooling, technologie enz.
– Wordt in Dollars afgerekend? Nou proficiat, die wil je niet hebben lijkt me.
Gaan failliet
@The Dude: Do you abide on that?
Euhh..schei eens uit met..Nederlands Zweeds-Nederlands automerk…er is niks Nederlands aan Saab!!!
@ Brit: Klopt als een bus. Je ziet aan de spelling van de reacties welke mensen het snappen en welke niet toch?
;)