• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Saab/Spyker: resultaten van het eerste kwartaal in 2011

Auteur: ricardo, gepost 29 april 2011 om 09:21 – 28 Reacties

Saab

Ondanks het feit dat Saab nog altijd met de EIB (European Investment Bank) aan het soebatten is over de voorwaarden om V. Antonov toe te laten als investeerder en terwijl Victor Muller in China naarstig opzoek is naar extra cash, moet de Spyker Group wel gewoon netjes met kwartaalcijfers op de proppen komen. We kunnen alvast verklappen dat de verkoopverwachting van 80.000 auto’s in 2011 ietwat naar beneden bijgesteld kan worden.

In het eerste kwartaal van 2011 heeft het door productiestops geplaagde merk 9.674 units verkocht. Het gaat hier om ‘wholesales’, de verkoop aan dealers en importeurs. Als we kijken naar retail dan zien we dat er 9.393 Saabjes hun weg naar een nieuwe eigenaar hebben gevonden. Vergelijken we dat met de cijfers van Q1 uit 2010 (toen het merk weer overeind probeerde te krabbelen) dan zien we een stijging van 93%. Destijds werden er 4.874 Saab’s afgeleverd, en stampte de fabriek in Trollhättan er slechts 2.153 auto’s uit. In de afgelopen drie maanden werden er 10.888 units geproduceerd. De productiestop -die nu al bijna een maand duurt- had daar vrijwel geen invloed op aangezien dit eind maart pas begon te spelen.

Resultaten SaapSpyker Q1 2011

Geld

Saab geeft in het persbericht duidelijk aan dat ze de doelstelling om in 2011 80.000 auto’s te verkopen nu loslaten. Daarnaast waren de eerste drie maanden van dit jaar goed voor een operationeel verlies van 79,4 miljoen euro. En dan nog even over de al veelbesproken EIB-lening van 400 miljoen: daarvan is imiddels 211 miljoen opgenomen in alleen al het eerste kwartaal. Het is daarom te hopen dat het tripje van Victor Muller & Jan-Ake Jonsson, de scheidend CEO van Saab, naar China de nodige resultaten oplevert qua nieuwe investeerders. En daarbij wordt het tijd dat Vladimir Antonov nu eindelijk eens toestemming krijgt om een zak met geld (waarschijnlijk 30 mln in de vorm van een lening) bij Saab neergooit. Kan de productie ook weer beginnen. Vladimir blijft op de Twitters in ieder geval een positieve kijk op de zaak houden.

Ook interessant!

  • Fabrieksnieuwe Saab Turbo
    Fabrieksnieuwe Saab Turbo is letterlijk fabrieksnieuw
  • BREEK! Spyker komt terug in 2022
    BREEK! Spyker keert terug in 2022
  • 9-3 Viggen
    Duurste 9-3 Viggen van NL is ideale wintercabrio!
  • gele 9-3 Aero Cabrio
    Gele 9-3 Aero Cabrio is de ultieme wintercabrio

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

jan-ake-jonsson, Saab, Spyker, victor-muller, vladimir-antonov

Vorig bericht: « Hoeveel mensen passen er in een MINI Countryman?
Volgend bericht: Epic video: Twee Aventadors doorkruisen Rome »

Lees Interacties

Reacties

  1. Megakix zegt

    29 april 2011 om 09:30

    Kortom, een hele prestatie als je naar de verkoop kijkt ! (moet je alleen nooit relateren aan begrotingen..). Saab klimt uit het dal, en zal daarom een toekomst moeten krijgen / verdienen. Met een beetje ‘Geely-gevoelens’ kunnen ze dit prima realiseren.

    Login om te reageren
    • Benjamin1 zegt

      29 april 2011 om 09:33

      @Megakix: ja de verkoop is gestegen, maar niet naar de begrote 80k per jaar. Daarvan zit hij nu op de helft. Ten tweede ligt de productie al eenmaand stil en staat 1 idioot te trappelen om hierin te investeren. Nee dit gaat echt lekker!

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      29 april 2011 om 09:39

      @Megakix: vergelijken met Q1 is in mijn ogen zinloos. Toen lag de boel compleet op zijn gat en waren er ook geen auto’s voorhanden om te verkopen.

      Je kan beter vergelijken met Q4 2011 en dan zie je een dikke min, ondanks alle nieuwe modellen…

      Login om te reageren
      • raphael zegt

        29 april 2011 om 10:14

        @robbie: Wauw vergelijken met de toekomst!

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          29 april 2011 om 10:38

          @raphael: Q4 2010 bedoel ik uiteraard ;)

          Grappig is wel dat Saab nu net doe alsof de doelstelling niet gehaald gaat worden omdat momenteel de productie stil ligt, maar in Q1 zijn ook veel te weinig auto’s verkocht.

          Dat zeggen ze ook zelf in hun persbericht.

          Login om te reageren
      • Megakix zegt

        29 april 2011 om 11:47

        @robbie: denk dat de vergelijking wel degelijk kan, omdat je hieraan ziet dat de tussenhandel weer op gang is gekomen.

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          29 april 2011 om 12:24

          @Megakix: de tussenhandel? De bedoelt de verkopen aan importeurs die eigendom zijn van de fabriek. Feit blijft dat de verkopen ten opzicht van vorig kwartaal fors lager zijn. Zo goed gaat het blijkbaar niet.

          Vergelijken met Q1 2010 slaat echt als een tang op een varken. Het grootste deel van Q 2010 lag namelijk zowel de productie als de verkoop zo goed als stil. Dat ze het gezien vanaf het nulpunt wat beter doen is dus niet zo vreemd. Wel kan je zien dat de stijgende lijn die vorig jaar was ingezet nu een daling aan het inzetten is.

          Tot nu toe werd er elk kwartaal meer verkocht dan in het voorgaande kwartaal, maar met ingang van Q1 2011 is die trend doorbroken. Hetzelfde zullen we naar alle waarschijnlijkheid zien in Q2 2011. Het is dan maar te hopen dat ze in Q3 & Q4 een beetje kunnen opkrabbelen, mede dankzij de nieuwe 9-4X en 9-5 Station.

          Login om te reageren
          • Megakix zegt

            29 april 2011 om 21:41

            @robbie: 156% toename voor de tussenhandel….eindverkoop is niet bijster hoog (+ 8%). Ze hebben nog bijna 200 miljoen aan staatssteun, beetje Vladimir erbij…wokken met chinezen…en hopla, there we go !

            Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          29 april 2011 om 13:15

          @Megakix: Ik vrees dat @robbie hier wel gelijk in heeft. Tegenover een rampzalig jaar kan iedereen groei aantekenen. Minder slecht is niet hetzelfde als goed…

          Login om te reageren
  2. Benjamin1 zegt

    29 april 2011 om 09:30

    Hier ligt victor Muller niet wakker van, geen winst maken is zijn specialiteit!

    Login om te reageren
  3. RubenPriest zegt

    29 april 2011 om 10:07

    Ik vind persoonlijk Saab weinig verfrissend. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

    Login om te reageren
  4. tjaa zegt

    29 april 2011 om 10:10

    @robbie: ondanks alle nieuwe modellen? waar heb je het over? 9-3 griffin (niet echt nieuw) is er vanaf nu, en de 9-4x en de 9-5 estate zijn er na de zomer. Die modellen zie je dus nog niet in de verkopen terug.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      29 april 2011 om 10:41

      @tjaa: de 9-5 is toch ook nieuw? Echt een geweldige verkoopknaller, in Q1 zijn er maar liefst 300 verkocht in Amerika (na Zweden de belangrijkste markt).

      Victor Muller heeft inmiddels al toegegeven dat de introductie van de nieuwe 9-5 een flop is. Ding verkoopt voor geen meter, daar gaat die station weinig aan veranderen.

      Login om te reageren
  5. raphael zegt

    29 april 2011 om 10:14

    Ai..

    Login om te reageren
  6. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    29 april 2011 om 10:41

    Tja, erg jammer weer. Het vertrouwen begon net langzaam terug te komen, en nu dit weer! Maarja, vertrouwen winnen duurt een jaar, vertrouwen verliezen een dag…

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      29 april 2011 om 11:50

      @Svenska_Aeroplan_AB: ben ik geheel oneens met jou. Vertrouwen dat wordt gegeven en genomen, waarbij de basis ‘eerlijkheid’ is, die is onverwoestbaar. Punt is, dat de economie als geheel (dus niet alleen Saab) uit elkaar spat van tegenstrijdige of oneerlijke of onvolledige statements. En soms…heel soms…is daar een ondernemer die geen ‘mooi weer speelt’, maar door simpelweg zichzelf te zijn de weg baant voor een mooi bedrijf en een gouden toekomst. Of anders gezegd; aandeelhoudersbelangen zijn 2e plan.

      Login om te reageren
  7. remkov zegt

    29 april 2011 om 11:10

    Iedereen met een beetje verstand zag natuurlijk al lang aankomen dat die verkoopverwachting van 80.000 auto’s in 2011 totaal onrealistisch was. Wel jammer overigens dat Saab zo moeizaam draait. De 9-5 verkoopt nauwelijks en die 9-4x zal ook geen succes worden denk ik.
    Een tweedehands 9-3 zie ik nog wel zitten, maar als ik voor een nieuwe auto zou gaan shoppen zou ik niet langs de Saab dealer gaan denk ik.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      29 april 2011 om 11:52

      @remkov: de 9-4X is simpelweg véél te duur…de positionering klopt nog niet helemaal bij Saab.

      Login om te reageren
  8. tjaa zegt

    29 april 2011 om 11:34

    @robbie: jongen toch, volgens mij schrijf je ‘ondanks alle nieuwe modellen’. Meervoud dus. Daarmee bedoel je niet alleen de 9-5 sedan lijkt me.
    En ras-optimist Muller die roept dat een auto uit zijn stal een flop is? Geloof er helemaal niets van. Laat zien. Maart 2011 was zelfs de beste verkoopmaand voor Saab sinds de overname van Spyker in februari vorig jaar, schrijft dow jones.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      29 april 2011 om 12:17

      @tjaa: denk je dat ik het uit mijn duim zuig dat Muller roept dat de introductie van de nieuwe 9-5 een flop is? Als je mij een beetje zou kennen dan zou je weten dat ik mij altijd baseer op bronnen. Hieronder de quote van Muller inclusief bron:

      Saab Chairman Victor Muller admits he made a mistake with the redesigned Saab 9-5.

      Global sales for the Swedish automaker’s flagship are a disaster.
      …
      “We could have done a better job” of marketing and introducing the car, Muller said during an interview at the New York auto show.

      http://www.autonews.com/article/20110420/BLOG06/110429971/1492

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      29 april 2011 om 12:26

      @tjaa: PS De extra zuinige en schone diesel 9-3 wordt door veel mensen ook gezien als een “nieuw” model.

      Login om te reageren
  9. opelsintrafreak zegt

    29 april 2011 om 12:37

    Nou hopen dat het goed komt met saab, al heb ik dr weinig vertrouwen in!!!

    Trouwens gister voor het eerst in mn leven een saab suv gezien http://drive-line.com/wp-content/uploads/2007/09/2008_saab_9_7x_aero_3.jpg Hele aparte wagen, in de eerste instantie dacht ik dat ik een amerikaanse ford suv ofzo zag! Bleek dus deze wagen te zijn :X

    Login om te reageren
  10. As_long_as_it_is_fast zegt

    29 april 2011 om 12:45

    En niemand die het hier heeft over het OPERATIONEEL verlies van 80miljoen?! Daarbij komt nog eens dat ze al 211miljoen gebruikt hebben van de lening van 400 miljoen? Ik denk nu meer dan ooit dat Saab een heel erg groot probleem heeft. Als je operationeel verlies draait, moet je toch even gaan nadenken en reorganiseren want dit trekken ze geen jaren meer.

    Login om te reageren
  11. Esprit_de_Flandre zegt

    29 april 2011 om 13:05

    De doelstelling van 80.000 stuks wordt verlaagd. Naar hoeveel dan… ?

    Login om te reageren
    • ricardo zegt

      29 april 2011 om 13:24

      @Esprit_de_Flandre: Nog niet bekend. Het is ook nog even afwachten wanneer de productie weer begint om daar iets zinnigs over te zeggen denk ik.

      @tjaa: VM noemt de 9-5 ook absoluut geen flop, hij heeft alleen kritiek op de marktintroductie van de 9-5.

      Login om te reageren
  12. tjaa zegt

    29 april 2011 om 14:07

    @Robbie: lees de quote die je doorstuurt om aan te geven dat Muller de 9-5 een flop vindt eens goed. Daar neemt Muller het woord flop niet in de mond. De journalist noemt de verkopen een ‘disaster’. Muller geeft toe dat de auto op een betere manier had kunnen worden geïntroduceerd. Je leest dingen die er niet staan.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      29 april 2011 om 14:55

      @tjaa: ik zeg toch ook dat de introductie een flop is. Ik zeg niet dat het model geflopt is. Misschien moet je mijn reacties beter lezen.

      Login om te reageren
  13. Cantago zegt

    5 mei 2011 om 13:31

    Ik heb even op de Saab-stand gestaan op de AutoRAI, en ik moet zeggen, er staat veel moois tussen! Ik zou niet weten waarom ze het niet vol gaan houden!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North