• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Santa Fe XRT is een heerlijke blokkendoos

Auteur: willeme, gepost 17 november 2023 om 14:57 – 2 Reacties

De nieuwe Santa Fe XRT is een geweldige blokkendoos. Mogen wij deze?

Zonder oneerbiedig te zijn, de Hyundai Santa Fe was een van de eerste fatsoenlijke Zuid-Koreaanse auto die je kocht omdat je ‘m wilde, niet alleen vanwege de garantievoorwaarden en de interessante prijs. En de prijs was echt interessant: een eenvoudige 2.0 met handbak kostte net zoveel als een Golf 2.0.

Inmiddels zijn we een hoop generaties verder. We zitten inmiddels op de vijfde generatie, die de fabriekscode MX5 heeft (ja, echt waar). De Sante Fe begon ooit als een soort gekrompen en gesmolten Porsche Cayenne-kloon, alhoewel de eerlijkheid gebied te zeggen dat de Santa Fe eerder op de markt kwam. Sindsdien is de Santa Fe altijd een heel erg keurige auto geweest, een functionele crossover.

Lekker hoekig en bonkig

En nu is dat nog steeds het geval, maar ze hebben gekozen voor een extreem hoekig en bonkig voorkomen. Er is een beetje overlap met de Ioniq 5 qua geodriehoek-gebruik. Met name die achterkant met lage brede koplampen is maf, apart, uniek en geweldig tegelijkertijd.

De voorzijde dan: die is ook herkenbaar en lekker stoer. Qua voorkomen heeft deze Hyundai wel wat weg van de Ford Flex en dat is een groot compliment. Maar dan is het natuurlijk de vraag: ziet ‘ie er in het echt ook zo goed uit? Nou, het zal je niet verbazen: jazeker!

Santa Fe XRT

Onze razende reporter @RubenPriest is op dit moment in de stad van Dr. Dre, Snoop Dogg en 2Pac, waar op dit moment de LA Auto Show plaatsvindt. En hoe is de auto ‘in het vleesch’? Alsnog indrukwekkend. De Santa Fe is namelijk flink gegroeid ten opzichte van zijn al niet al te kleine voorganger.

De lengte is 4,83 met, met een wielbasis van 2,82 meter. De breedte – zonder spiegels – bedraag 1,90 meter en het apparaat is afhankelijk van de uitvoering 1,72 meter of 1,78 meter hoog.

Santa Fe XRT
Santa Fe XRT
Santa Fe XRT

Er zijn diverse uitvoeringen, waaronder de zojuist geïntroduceerde XRT, een extra ruige uitvoering die op de LA Auto Show 2023 zijn premiere beleeft. Met name in de States zijn dit soort varianten niet aan te slapen. Of de Santa Fe ook naar Nederland komt, is nog niet bevestigd, maar lijkt ons wel aannemelijk.

Ook interessant!

  • Hyundai onthult alle details van de nieuwe Santa Fe
  • Een abonnement op een Hyundai, het kan vanaf nu
  • Hyundai Sonata 2024 krijgt eindelijk een mooi smoelwerk
    Hyundai Sonata krijgt eindelijk een mooi smoelwerk
  • Hyundai en Kia roepen 3.370.000 auto's terug vanwege brandgevaar

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Autoshows, Hyundai, LA-2023, santa-fe

Vorig bericht: « Extinction Rebellion gaat Ring Amsterdam blokkeren
Volgend bericht: Zo ziet de Gravity er in het echt uit »

Lees Interacties

Reacties

  1. MrSkyline zegt

    17 november 2023 om 15:14

    Ik was wel fan van de designrichting die Hyundai had genomen de laatste tijd, maar dit is dan weer een behoorlijke afknapper, vooral de achterkant is echt foeilelijk.

    Login om te reageren
  2. mustang750supersnake zegt

    17 november 2023 om 21:50

    hehe…eiiindelijk eens n beetje LEUKE auto’s…..ben die saaie europese koekblikken zo zat….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North