Hoewel nog niet eens officieel bekend is welke aandrijflijnen in de snuit van de kersverse V90 komen te liggen, heeft Volvo al wel een boekje open gedaan over de vanaf-prijs van de elegante station.
Nog maar net officieel kreeg de Volvo V90 al een hoop handjes op elkaar. Waar de S90 nogal wat gefronste wenkbrauwen opleverde met zijn iets minder gangbare achterlichten, waren de meningen over de station vrij eenduidig: dit is een knappe auto.
Vandaag maakte de directeur van Volvo Nederland, Richard Snijders, bij de Nationale Autoshow van BNR bekend dat de V90 een Nederlandse vanafprijs krijgt van ongeveer 45.000 euro. Iets van onze vloggers ook al zeiden. Daarbij liet Snijders meteen optekenen dat de S90 zo’n 2.000 euro goedkoper wordt. Makkelijke keuze dus, als je die extra ruimte goed kunt gebruiken of als je denkt nooit te zullen wennen aan de bips van de S90.
Zoals te verwachten viel gaat Snijders ervan uit dat de meeste kopers (ruwweg de helft) zullen kiezen voor de T8 Twin Engine à 410 pk. Deze hybride aandrijflijn was eerder natuurlijk al de reden dat de Volvo XC90 in ons land op een fikse stapel getekende koopcontracten kon rekenen en naar verwachting geldt in de toekomst voor de V90 hetzelfde. In oktober staat de splinternieuwe station bij de Volvo dealer.
Als ik t geld had… Deze boven de duitse 3
@jasvl: Hij is ook gewoon veel mooier, ik denk ook tijdlozer.
@zweed: Het is zeker een mooie auto geworden, maar ik vind de achterkant hondslelijk en een erg Japanse design look hebben…
@zweed: die achterkant is een geëvolueerde E39, echt heel erg knap getekend.
@wildbeest: Mjah… http://hansanders.nl/
-edit: nutteloze bijdrage-
@jasvl: Ik vind deze wat te groot maar met name de voor en binnenkant zien er prachtig uit. Dat beloofd veel goeds voor de nieuwe V/S60
@jasvl: Ik vind deze wat te groot maar met name de voor en binnenkant zien er prachtig uit. Dat belooft veel goeds voor de nieuwe V/S60
@jasvl: Ik zou door sparen en een duitser met een v8 halen. Toch veel ruiger dan zo’n 4pittertje
@jasvl: Dan kwam er waarschijnlijk een Cadillac of Infiniti.
@jasvl: als ik dat geld had zou ik kijken voor een 6 cilinder bij de Duitse buren die 4 cilinder verbruikt in praktijk toch het zelfde
@sjeppie156: hoe lang leveren die Duitser nog 6 cilinders in de gewone modellen? Ik zie BMW met z’n 3 cilinders in de kleinere modellen er voor aan straks ook in de gewone 5 serie alleen nog 4 cilinders te leggen.
Dat klinkt behoorlijk scherp, ben benieuwd wat voor aankleding Volvo daar voor levert.
@piebepost: en of t inclusief of exclusief eland is.
Daar issie weer, de Andersomliner.
Prijs is irrelevant ..
Er is toch niemand die em koopt ..
@lincoln: Valt mee, alle V70 rijders moeten ook wat nieuws.
@zweed:
Er is geen V70 rijder die zijn auto ooit nieuw gekocht heeft ..
@lincoln: dat valt wel tegen, in de lease was de V70 niet heel voordelig en daarbij zijn er veel mensen die standaard kiezen voor een V70. Zo ook mijn pa bijv. Ik koop idd de tweedehandsjes :)
@lincoln: Haha, de V70 is geen V60! Deze wordt zeker verkocht
@zweed: De V90 wordt vanzelf oud.
@lincoln: Huh?
@piebepost: Hij bedoelt dat de allemaal in de lease zitten.
@bastiaano: Ach, so.
@lincoln: mijn vader, 3x.
@RudyV: Standaard reactie van een Volvo-fan, “M’n vaduurrrr” ;)
@Jochempie: inderdaad, de mijne zit in de lease ?
Waarom moet dashboard hetzelfde als die van xc90 zijn
@madridsta: Het is compleet anders…
@zweed: nou, nee. Het is in grote lijn exact hetzelfde.
Niet dat het voor mij een probleem is, ik vind het prachtig!
@flightom: in grote lijnen exact hetzelfde.. Contradictio in terminis lijkt me
@madridsta:
Banden zijn ook net zo rond ..
Misschien functioneerde het wel goed ofzo ..
Prachtig
Deze automobiel zeker veel liever dan een Mercedes, BMW of Audi! Nuff said..
@baap: Jeetje, nuff said. Dat klinkt hip zeg!
@phaeton: Hou ’t ff ontopic premium VW rijder ;)
@baap: neen
@danielj: wel :)
@baap: Nee.
@Donstil: welnee
@baap: een toch een beetje gewone 4-cilinder of een smeuïge 6-cilinder. “Nuff said”
@jerommeke: Kijk, je hoort me ook niet over een 4 cilinder of een 6 cilinder. Ik doelde meer op de looks en de strakke lijn van de Volvo. :)
@jerommeke: Pfff, “smeuïge” 6 cilinder. Voor minder dan een 9.0 liter V8 doe ik het niet hoor.
@SimonMc: u bent vrachtwagen chauffeur ?
45k klinkt niet gek. Wel even wachten wat voor een motor je dan hebt. Als dit betekent dat je lekker met de 110pk D2 op pad mag vind ik het vrij prijzig.
@E34M5Touring: 20 seconden naar de 100!
@E34M5Touring: de D2 heeft inmiddels 120pk. En daarvoor 115pk, je loopt achter. Overigens denk ik dat de D2 wel voldoende is voor deze wagen. Erg hard gaat het toch niet meer in Nederland.
Potdomme snel ding met die T8, ondanks de fiscale voordelen toch mooi dat we deze variant zo vaak gaan zien.
Mooi alternatief voor de Duitse Drie inderdaad!
Lelijk hok, doe mij maar een Duitser
Verrekte scherp. De XC90 kost in T8 trim 8.500 euro meer dan de D4 190, dus in de V90 zal zo’n 53.000 kosten. Voor 60/62.000 heb je dan een behoorlijk dikke auto.
@phaeton: Dan mag de standaarduitrusting wel veel opties bevatten.. Maar idd, heerlijke auto heb je dan denk ik.
@amg65: Voor 7-9k aan opties kun je dat zelf mooi aankleden. Lijkt mij goed haalbaar. Ben benieuwd naar de exemplaren bij de dealer. Volgens Autoweek in april bij enkele Nederlandse dealers voor potentiële kopers.
Best scherp geprijsd!
Best scherp geprijsd… dan bedoel je in vergelijking met? Dit is niet te vergelijken met de A4 of BMW 3-serie……..
Derhalve wordt 99% verkocht aan leaseplan en consorten.
@st220: 5-Serie Touring, A6 Avant, E-Klasse Estate zijn de concurrenten. Die heb je vanaf een kleine 50k.
@gtwillem: Volvo komt niet eens in de buurt van de duitse drie! Ik vind het een beetje een Lexus verhaal…..
@mzonneveld: Op basis waarvan? Ik denk dat een V90 D5 zich prima kan meten met een 520d, A6 2.0 TDI of E220d. Qua interieur is ie op niveau. Evenals het entertainment systeem. En qua prestaties en verbruik eveneens. Ik heb geen idee hoe het zal rijden, maar als het op het niveau is zoals de XC90 zich verhoudt ten opzichte van de X5, Q7 en GLE, zal dat ook geen probleem zijn. Kortom, op welk punt moet de Volvo het dan afleggen?
@gtwillem: Het verschil merk je snel genoeg als je overstapt van een Audi A4 naar een Volvo V60 (uit eigen ervaring) Alles voelt minder degelijk/solide aan. Dat is te merken als je bijvoorbeeld een deur dicht gooit of het navigatiesysteem probeert in te stellen. Ook vind ik het materiaalgebruik in het interieur niet altijd even fraai. Dus mijn mening is dat je misschien beter van een Volvo naar een Audi kunt overstappen dan andersom.
@mzonneveld: dan heb je het over Volvo’s van de vorige generatie, de eerste stap richting de “premium” klasse. Deze S90 en V90 zullen qua interieur op gelijk niveau staan met de XC90 en daarmee dus waarschijnlijk ook nét een tandje hoger staan qua afwerking dan BMW en gelijk staan met Mercedes en Audi. Je hoort het overal, de XC90 steekt belachelijk goed in elkaar.
Ik zal tegen die tijd zeker even een kijkje gaan nemen, ik vind ze op de foto’s in ieder geval erg statig over komen.
@ej20g: Ze zullen een grote stap moeten maken. Ben benieuwd!
@mzonneveld: heb je al even in de XC90 gezeten? Ik heb er een week in gereden. T.o.v. mijn V60 niet te vergelijken. Kwaliteit is echt mooi hoor. Absolute concurrent van de hogere series als de 5-serie, etc, als deze V90 een beetje in de buurt komt van de XC90.
@mzonneveld: Oh, ik snap ‘m al. Het is niet belangrijk dat het kwalitatief ís, maar wel dat het zo aanvoelt he?
@mzonneveld: Verkoop cijfers van de XC90 vs. de bijna even nieuwe Q7 doen anders beweren.
@st220: A4 of 3-serie is te vergelijken met een V60, dit is echt wel een stapje hoger (en groter)
Wat een verschrikkelijk lelijk ding. Het interieur ziet er wel geslaagd uit!
Nog steeds vind ik hem op de 5-serie lijken.
In 2020 met de kop eraf is dit een aardige slee voor 30 mille…
De V60 is over een jaar 4 en mag dus vervangen worden. Deze zal zeker op het lijstje staan!
@volvokaj: V60 is in 2010 gelanceerd
@parker: Met ‘de V60’ bedoel ik onze 2013 Volvo V60…
Ppff weer een Volvo waarvan we dan op internet gaan doen alsof het de heilige graag is.
@Donstil: Heilige graag?
Bedoel je soms heilige graal… Of veilig staal…
Dat laatste is vast en zeker weer van toepassing op deze Volvo. De afbeelding waarop de kooiconstructie staat belooft in ieder geval veel goeds. Alleen al die dwarsverstevigingen wekken vertrouwen. Ik verwacht dat Volvo weer de maatstaf in zijn klasse zet.
En dat velen zo positief zijn over deze V90 is begrijpelijk. Dit is weer typisch zo’n auto waar je het veel kilometers in uit kan houden. Én een auto die het zelf ook vele kilometers uithoudt. Een mooi interieur, topklasse stoelen, overzichtelijke bedieningspanelen en enorm ruim. En dat alles voor een redelijke prijs.
@moveyourmind: het is nog maar afwachten of deze generatie volvo weer de ouderwetse hoge kilometerstanden kan halen. Van het interieur geloof ik dat wel maar dit is wel erg moderne techniek.
@Donstil: Dit lijkt ook gewoon een buitengewoon interessante auto te worden, met net zoals bij de XC90 veel auto voor je centen.
Volvo doet dat gewoon erg goed en heeft zelfs min of meer een eigen segment gecreëerd.
Daarnaast is Volvo een erg Nederlands merk: degelijke, luxe wagens zonder dat van de daken te schreeuwen.
@Donstil: die hadden we al… Alfa 159. Ben je nieuw hier?
Nu nog een dikke diesel….
Nogmaals: een hele dikke auto. En het is een verademing dat het niet Duits is. Niet dat dat een probleem is, want de A6, 5 en E zijn hele dikke auto’s, maar je ziet ze overal en echt bijzonder zijn daardoor niet.
Wat ik wel jammer vind, is dat er geen dikke zescilinder diesel is. Juist bij een E-segment stationwagon vind ik een 250-300pk sterke diesel het meest ideale motorblok. Relatief zuinig en flink snel. Ja, de T8 is op papier sneller, maar voor de langere ritten zul je toch vaak moeten tanken. En een zescilinder diesel klinkt altijd erg goed (A6 BiTDI klinkt erg goed, zeker voor een diesel). Maar dik 80 procent van de E-segmenters is in Europa een viercilinder diesel, dus op zich ook wel begrijpelijk. (alhoewel de XC90 ook wel een zespits diesel kan gebruiken)
@gtwillem:
Maarrrrrr .. Ze hebben nu eindelijk een eigen motor ..
@lincoln: Inderdaad! En de motoren die ze hebben zijn ook de motoren die verkopen. Dus volledig plausibele business case. Alleen voor de ‘liefhebber’ achter het toetsenbord jammer. Ze zullen er niet minder om verkopen.
@gtwillem: de ouwe heer heeft in 2008 een nieuwe e320 cdi gekocht. Al sinds die auto 3 jaar oud is gaan gaan we bijna jaarlijks naar de dealer om kijken naar, en rijden in een opvolger. Om er elke keer weer achter te komen dat het ouwe kreng toch wel verdomde fijn is. Met z’n 224pk heb je echt vermogen te over.
Nou komt de nieuwe d5 wat koppel onderin betreft iets tekort, maar het vermogen is al vergelijkbaar. Op de snelweg gebruik je toch dat vermogen. Ik zou niet weten waarom er een dikke 6 cilinder diesel in zou moeten komen…
Mijn pa wil zes cilinder blijven rijden. Als de nieuwe inlijn 6 er is gaan we weer proefrijden. Ik denk echter dat het weer niks word. Het valt niet mee om een vervanger te vinden voor de meest ontspannen auto die ik ooit heb gereden…
@gtwillem: Precies dat, die diesel klinkt zo fijn! Zoiets zou in de V90 heerlijk zijn. Ik wil er wel eentje op de oprit.
De S80 begon vanaf ong 38k, v70 dacht ik ook. Best een aardig prijsverschil, wellicht komt er later een goedkoper model..
@pindakoning: Dat waren 1.6 motoren, die zijn vooralsnog niet aangekondigd voor de S90 en V90. Daarbij stonden de V70 en S80 op een Mondeo platform, terwijl deze V90 flink groter is.
@pindakoning: Van daar dat dit ook de nieuwe V90 is en niet de opvolger van de V70.
@pindakoning: En de V60? Daar moet je toch het kleinere model in gaan zoeken, een iets groter model.
Wie kiest deze boven de nieuwe Jaguar XF?
@leaper035t: wil een klein poll houden, ben benieuwd naar jullie reacties :)
Hij oogt net zoals de XC90 wel erg modern. Dat is simpelweg niet mijn ding.
Leuk geprobeerd van Volvo, echter in NL gaat deze het niet redden.
@csx3000: want….?
@p993: het segment voor auto’s vanaf 45k is Nederland maar heel klein. Volvo zal de winst in de VS en China moeten maken (net als Audi, BMW en Mercedes).
Geen gek geld ivm de Duitse conculega’s.
Het blijft toch een ouwe lullen kar, ook nu zie ik allemaal groen linkse ouwe lullen in de nieuwe XC90 rijden.
Stelletje moraalridders lease dan gewoon een dikke AMG.
@csx3000: jaloers?
@freezzr: jij hebt duidelijk nooit gezien wat voor types in die auto’s rijden….
@joostvd: het interesseert mij niet wat erin zit. Ik vindt de wagen mooi daar gaat om.
Hondslelijke achterkant!
Dus 38k in België dan ;)
@petrolicious: Houden we het gezellig?
Die station is super
-edit: nutteloze bijdrage-