• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Schitterende Saab 900 Aero T16 met 29.013 km te veil

Auteur: willeme, gepost 7 maart 2022 om 17:00 – 17 Reacties

schitterende Saab 900 Aero

De schitterende Saab 900 Aero T16 is een plaatje.

Saab-rijders zijn kilometervreters. Dat zien we ook bij eigenaren van een Brabus, Alpina, Volvo of Citroen C6. Ze blijven er maar in rijden. Je kiest iets dat je fijn vindt en vervolgens rijd je ‘m zo lang mogelijk.

Dit betekent dat men de auto’s geregeld moet onderhouden en vertroetelen om te zorgen dat ‘ie zolang mogelijk meegaat. Saabs worden immers niet meer gebouwd. Het vinden van een échte Saab (dus geen omgekatte Opel) met weinig kilometers is eigenlijk niet te doen. Heel af en toe komt er een Cabrio voorbij die lang in een garage heeft gestaan. Maar in de meeste gevallen staan daar ook de nodige kilometers op.

schitterende Saab 900 Aero T16

Schitterende Saab 900 Aero T16

Daarom de deze Saab 900 Aero T16 zo’n bijzondere auto. Er staat er namelijk eentje in Zweden te koop. De 900 Aero T16 was destijds het topmodel van de 900-reeks. Maar er is nog veel meer moois te melden. Ten eerste de eigenaar. De auto werd in 1987 nieuw gekocht en vervolgens heeft de auto maar één eigenaar gehad. Hij reed er niet veel mee in al die jaren: slechts 29.013 km, minder dan duizend kilometer per jaar.

schitterende Saab 900 Aero T16
schitterende Saab 900 Aero T16
schitterende Saab 900 Aero T16
schitterende Saab 900 Aero T16
schitterende Saab 900 Aero T16

Het is een model uit 1987, dus nog eentje zonder katalysator. Dat scheelde behoorlijk qua vermogen destijds. De latere exemplaren hebben 160 pk, maar deze 900 T16 heeft nog de volle 175 pk.

Het koppel (iets meer dan 270 Nm) is echter het belangrijkste bij Saab 900 Turbo’s. Deze auto’s zijn specialisten op de tussensprint. De turbo werkte bij Saab eigenlijk zoals nu heel erg veel motoren werken: goed meeblazen op deellast in het middengebied. Daar waar je het meeste actief bent. Wel een verschil met nieuwe turbomotoren is dat deze Saab geweldig klinkt, met zo’n lekkere Turbo-gorgel.

schitterende Saab 900 Aero T16
schitterende Saab 900 Aero T16
schitterende Saab 900 Aero T16
schitterende Saab 900 Aero T16
schitterende Saab 900 Aero T16
schitterende Saab 900 Aero T16

Loszittende hemelbekleding

Kortom, een perfect exemplaar met handbak, Pioneer-radio met Alpine-speakers en een paar extra metertjes als accessoires die er stiekem niet op horen. Maar ja, dat is zo te verhelpen.

Verder is de 900 Turbo nog helemaal origineel. De beige stoffen bekleding ziet er nog heel erg puik uit en het dakhemeltje hangt nog niet los. Door dat laatste zou je bijna kunnen denken dat het geen echte 900 is.

schitterende Saab 900 Aero T16
schitterende Saab 900 Aero T16
schitterende Saab 900 Aero T16
schitterende Saab 900 Aero T16

Interesse? Dan moet je snel zijn. De veiling van deze Saab loopt namelijk tot 10 maart, om 10:00 uur. De minimumprijs is al gehaald, dus de Saab gaat sowieso een nieuwe eigenaar vinden. Wordt jij dat? Bekijk de veiling hier!

Meer lezen? Check hier onze special over de Saab Cabrio!

Ook interessant!

  • Fabrieksnieuwe Saab Turbo
    Fabrieksnieuwe Saab Turbo is letterlijk fabrieksnieuw
  • gele 9-3 Aero Cabrio
    Gele 9-3 Aero Cabrio is de ultieme wintercabrio
  • bijzondere Saab 9-3X
    Wees origineel en koop deze bijzondere Saab 9-3X
  • Brabus G 900 Rocket
    Brabus G 900 Rocket Edition is krankzinnig

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

900, Saab, turbo, veiling, Video, youngtimer

Vorig bericht: « Maserati MC20 rijtest en video
Volgend bericht: Video: Ferrari 296 GTB vliegt naar de 290 km/u »

Lees Interacties

Reacties

  1. kevertje zegt

    7 maart 2022 om 17:32

    We kunnen alleen maar treuren dat dit merk het eigenzinnig mooie waarmee ze bezig waren, niet heeft kunnen doorzetten. Gewurgd en verkwanseld door GM en afgedankt als teveel interne concurrentie. Wat niet wegneemt, Saab heeft echt mooiere auto’s gebouwd dan deze een beetje ’te vlakke’ Aero.

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      7 maart 2022 om 19:51

      @kevertje: iedereen vond Saab een mooi en sympathiek merk alleen werden ze niet gekocht, de tragiek van merken als Saab, Lancia en in mindere mate Alfa Romeo.

      Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      7 maart 2022 om 19:57

      @kevertje: Je lijkt wel een middelmatige amateurscheidsrechter, die fluiten ook altijd voor de tweede overtreding. (De ingenieurs bij) Saab maakte(n) er al vóór de entree van GM geheel zelfstandig een potje van door zo ongeveer elk wiel opnieuw uit te willen vinden. Zelfs toen Saab al onderdeel was van GM gingen ze daarmee door. Met allerlei vermijdbare extra kosten als gevolg. Dat maakte de oto’s onnodig duur, een business model dat met een productie van minder dan 300.000 eenheden per jaar niet vol te houden was. GM was dat op enig moment kennelijk zat, haalde wat er nog aan waarde uit te halen viel naar zich toe en deed het kadaver/skelet van de hand. Je kan GM hooguit verwijten, dat ze die eigenwijze Saab medewerkers niet in het gareel hebben weten te krijgen en/of daar niet voldoende energie in gestoken hebben.

      Login om te reageren
      • wigboldus zegt

        7 maart 2022 om 21:52

        Na vele auto’s te hebben gehad (Renault, Ford, Toyota, Volkswagen), en nu Saab rij, kan ik de eigenwijze mensen bij Saab toch wel erg waarderen.
        Liever een eigenwijze Saab dan een Opel met Saab logo’s er op.
        Helaas financieel niet vatbaar, maar producten waar over nagedacht is door mensen die buiten de gebruikelijke wegen gaan.
        Dat levert tenminste auto’s op met karakter.

        Login om te reageren
        • kniesoor zegt

          7 maart 2022 om 22:13

          @wigboldus: En een failliete fabrikant. De vraag is of dat het waard is . . .

          Login om te reageren
          • wigboldus zegt

            7 maart 2022 om 22:40

            Persoonlijk denk ik dat financieel ze ondergewaardeerd zijn. Nieuw te goedkoop verkocht, de buitenkant was te anoniem geworden waardoor ze er geen premium bedrag voor konden vragen.
            Voor een nieuwe GM Saab hoefde je niet meer een goed verdienende baan te hebben.
            Bij Saab moesten ze auto’s maken die de gewone middenklasse kon betalen, alleen personeel had uitdaging nodig om het beter te maken dan gewoon GM.
            Saab personeel verlaagd zich niet om eenheid worst te maken.

            Mogelijk dat het personeel zich nu uitleeft bij Koenigsegg, waar ze wel ruimte krijgen om gek te doen.

            Login om te reageren
  2. ghini zegt

    7 maart 2022 om 18:17

    Heerlijk

    Login om te reageren
  3. sabrerator zegt

    7 maart 2022 om 18:33

    Ik moet hier toch wel heel erg van kwijlen.
    Gatverpiellekes, Wát een gave bak!!

    Login om te reageren
  4. Robert zegt

    7 maart 2022 om 19:49

    Bij dit model specifiek krijg ik altijd jeuk als ik die achterkant zie. De achterlichten zijn niet lekker uitgelijnd met de mistlampen en reflector in de achterklep. Afschuwelijk.
    #OCD

    Login om te reageren
  5. Variomatic zegt

    7 maart 2022 om 20:17

    Leuk gevonden.. Zweden us wel een EVA land dus er komt nog btw en invoerrechten bij denk ik..?

    Login om te reageren
    • powerblue zegt

      8 maart 2022 om 19:17

      @variomatic: nope, dat geldt wel voor Noorwegen.

      Login om te reageren
  6. tmenges zegt

    7 maart 2022 om 21:53

    Vroegah toen ik nog een jochie in een getunede Civic was vond ik dit vreselijk lelijke auto’s. Kennelijk komt wijsheid met de jaren want ik vind het inmiddels een prachtig model. Heerlijk ook dat analoge dashboard met échte meters. Ben benieuwd wat ie op gaat leveren!

    Login om te reageren
  7. Svenska II zegt

    7 maart 2022 om 22:10

    Had hem al gezien ja. Leuk dat hij ook hier gepost is! Het is dat ik niet even 40k heb liggen anders wist ik het wel. Lijkt me fantastisch om nog zo’n vrijwel nieuwe 900 eens te rijden

    Login om te reageren
  8. wouteraerox zegt

    7 maart 2022 om 22:27

    Ik ben toevallig in Zweden tot 14 maart en rij dan terug naar NL. Als iemand een winnend bod doet, wil ik ‘m met alle liefde naar Nederland komen brengen!

    Login om te reageren
  9. tysson zegt

    8 maart 2022 om 13:09

    Lelijk hok. Ik heb nooit wat met Saab gehad en nog steeds niet.

    Login om te reageren
  10. LaCotse zegt

    9 maart 2022 om 14:32

    Dat het black panel principe nooit is door ontwikkeld is bij andere merken is onbegrijpelijk. Ik mis het in elke auto… Lekker in het donker eens écht goed zicht hebben op de weg.

    Login om te reageren
  11. red5 zegt

    10 maart 2022 om 19:49

    Voor € 50k verkocht!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North