Schumacher is kampioen, maar was zijn auto legaal?

Auteur: , 28 Reacties
Mick

All just a little bit of history repeating...

Het wordt vanmiddag vast gezellig op de Hockenheimring. Voor eigen publiek komt Mick Schumacher, zoon van, daar namelijk aan de start van de laatste race om het Europese F3 kampioenschap. Je zou de race kunnen zien als een serie zegerondjes voor Schuey junior, want gisteren verzekerde de inmiddels 19-jarige Mick zich reeds van de titel in de felbevochten F1-opstapklasse. Dat laatste zeggen we niet zomaar, want met zijn titel treedt Schumacher in de voetstappen van onder andere Lando Norris, Lance Stroll, Esteban Ocon, wijlen Jules Bianchi, Nico Hulkenberg, Romain Gosjean en Lewis Hamilton. Allemaal mannen die het uiteindelijk tot de F1 schopten.

Op zich klinkt dit alles eigenlijk allemaal logisch. De laatste jaren hebben we immers vaker gezien dat nieuwe telgen aan bekende racegeslachten zelf vaak ook best een potje kunnen sturen. Net als elke sport is racen ook (deels) een leerbare skill, dus kan het geen kwaad als je opgroeit ‘in het wereldje’. Al is het maar omdat het hebben van het goede materiaal ook erg belangrijk is, niet alleen op het hoogste niveau maar ook al (ver) daaronder. Goh, de zoon van de Rekordmeister kan ook een aardig potje sturen. Wie had dat gedacht?

Toch zit er potentieel een apart randje aan de titel van Mick. Want de ‘echte kenners’ hadden toch reeds vastgesteld dat Mick geen échte échte was? Ja oké, bij zijn debuut in de F4 pakte hij direct een zege voor het team van ome Frits (van Amersfoort). Die zege kwam echter met dank aan een reverse grid en markeerde tevens de enige zege die Mick dat seizoen haalde. Een jaar later ging het al een stukje beter, maar ook het eerste jaar in de F3 (vorig seizoen) viel niet mee: één podium en 12de in de eindrangschikking. Micks drie teamgenoten deden het stuk voor stuk beter (3de, 4de en 8ste).

Ook dit jaar leek het er lange tijd niet op dat Schumacher junior potten kon breken in de klasse. De gedoodverfde kampioen Dan Ticktum (eraf) stevende redelijk onbedreigd op ‘zijn’ titel af, totdat het seizoen zijn 15de race bereikte op Spa. Het was daar waar vader Michael ooit zijn debuut maakte plus een jaar later zijn eerste overwinning in de F1 pakte, dat Mick een doorbraak beleefde door zijn eerste F3-race te winnen. De zege markeerde het begin van een ongekende serie van podia en acht overwinningen, waarvan vijf achter elkaar.

De plotse purple patch van de jonge Schumacher deed de wenkbrauwen fronsen van rivaal Dan Ticktum, die op Instagram het volgende liet optekenen (inmiddels verwijderd):

However compared to the top two, no-one on this grid had a chance. Even their other teammates who are good drivers were nowhere compared to them. Interesting is how I would describe their pace and I am confident many people in the F3 paddock will agree. I’m not a sore loser. Neither am I salty. I have a huge respect for Mick who has dealt with a lot in the past few years. I am simply suggesting that it seems to have come from nowhere? I never said it was illegal. I appreciate I have lessons to learn still. I’m not denying that. You don’t know the real story because you are not at the track looking at everyone’s data. So I’m afraid I have to tell you that your opinion is invalid under these circumstances. Unfortunately however I am fighting a losing battle as my last name is not Schumacher.

Zo te lezen is Dan dus zowel een sore loser als salty, maar dat wil natuurlijk niet per se zeggen dat hij geen gelijk heeft. Verhaallijnen zijn belangrijk voor de sport en sommige ‘namen’ kunnen zich soms wat meer veroorloven dan anderen. Zo is het altijd al geweest in de racewereld. Het is belangrijk voor iedereen dat Ferrari lekker meedoet in de F1 en het is misschien ook wel belangrijk voor de sport in het algemeen als Mick in de voetstappen van zijn pa kan treden.

Ticktum kreeg overigens direct een veeg uit de pan van Red Bulls honcho’s, die (net als Dan zelf) weten dat dit soort speculaties naar buiten brengen niemand wat verder brengt. Tenzij je natuurlijk bewijs hebt. We zijn alvast benieuwd hoe Mick het een stapje hoger vergaat. Verstappen tegen Schumacher in seizoen 2020? Yes please



28 reacties

Een over dominante PREMA in junior categorieën, niks nieuws. Vergeet niet dat Verstappen ook de top 2 bestaand uit Giovinazzi en Ocon in PREMA’s niet verslagen kreeg met Van Amersfoort Racing in dezelfde categorie.
@dacija: Max maakte het met name Ocon anders aardig lastig anders toentertijd😉
@skinnybmw: hij maakte het zeker lastig! Maar puur kijkend naar de statistieken was het indrukwekkender dan dat in de eerste instantie lijkt. Gelukkig wist Helmut Marko destijds ook
@dacija: Ik denk dat we hele mooie jaren tegemoet gaan met al die talenten die nu de F1 binnenstromen. Ocon nu nog een mooie plek in 2020. En wanneer de Vettels en Hamiltons klaar zijn, mooie duels. Nu de teams weer wat dichter bij elkaar en eens een aantal jaren geen dominante teams…
@dacija: precies, Ticktum komt er dan nog wel, met een extra edge want hij zal ten koste van alles iig Mick willen domineren mochten ze beiden de F1 halen.
@dacija: Giovinazzi zat bij Carlin maar zijn teammaatje Blomqvist was juist de betere, tevens 2e in het klassement geworden boven max
@clarkson: je hebt je feiten beter op orde. Inderdaad, was Carlin en Giovinazzi was pas een jaar later pas “runner up” in F3. Een jaar daarna weer hetzelfde met F2.. Maar dan wel bij Prema
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
“Dan Ticktum (eraf)”

Hij maakt ‘m gewoon!
@skinnybmw: hahahaaj
@skinnybmw: Hij Ticktum erin, zou je kunnen zeggen.
@skinnybmw: gebeurt niet vaak dat ik hardop moet lachen tijdens een Autoblog artikeltje! Mooi man!
In de F3 mogen tabaksfabrikanten wel gewoon sponsoren begrijp ik?

Was alleen bekend met het missen van Marlboro op de vleugel in de F1 dus vandaar de vraag.
@ghost: da’s een ouwe F1 van papa Schumacher…
@nicolasr: aahw thanks helder!
Ik geloof best dat er soms wat dingetjes zijn die de ene een voordeel kunnen geven. Ik heb ook een tijdje op zandvoort gelopen, zonder dat ik bij één van de 2 grote namen betrokken was. Sommige hebben daar een streepje voor.
Vooral in de lagere klassen wordt erg veel gesjoemeld. Eigenlijk volg ik mick schumacher niet zo om te kunnen beoordelen of dit echt talent is wat hij opeens gevonden heeft.
Ik denk dat de PREMA van Mick geen tweede sensor van de FIA had.
Krijg het idee dat deze jongen vooral gehypet wordt omdat hij Schumacher heet en de zoon van is. Nu zeg ik niet dat hij niet kan rijden maar een Michael Schumacher niveau zie ik ‘m ook niet halen. Denk dat het de volgende Bruno Senna, Ralph Schumacher wordt.
Misschien als hij geluk heeft dan wordt het een tweede Damon Hill maar dan wint hij niet obv talent maar meer obv in de meest dominante auto zitten op het juiste moment.
@Rick-dos: En hij heeft z’n pap jammer genoeg niet meer die hem de fijne kneepjes van ‘t vak kan leren…zoals Jos bij Max deed.
@skinnybmw: dat weten we niet.
@autodidact: Ik neem aan dat Michael niet in staat is om dit te doen, nee. Maar dat is inderdaad maar een aanname…
@Rick-dos: der Schumi was ook geen hoogvlieger vóórdat hij de F1 in kwam. Kreeg regelmatig een oorwassing van Frentzen. Die werdt gezien als het talent van Duitsland.. maar Michael won zelfs in de liefde van Frentzen.
De rest is geschiedenis.
Snel in het vrije stoeltje van Toro Rosso zetten..!!
Wacht even, wanneer schreef Ticktum dit? Ik herinner mij namelijk dat hij na de race op de Red Bull Ring precies hetzelfde riep. Het komt gewoon over als een wanhoopsroep van een jongen die dacht dat ‘ie onaantastbaar was, en nu ineens met de neus op de feiten wordt gedrukt.
@edge: Dit stukje is niet nieuw, Ticktum had dit gepost vlak na het superdominante weekend van Schumacher….
De uitspraken even daargelaten, Prema is wel een ster in het uitbuiten van de regels voor wat betreft updates. In de Euro F3 mogen teams de door Dallara geleverde auto’s gedurende het seizoen van een aantal updates voorzien. Dat was zo toen Ocon er reed, toen Stroll er reed (al gingen ze toen wel heel ver met ondersteuning van 2 Williams engineers) en ook dit jaar dus. De laatste updates hebben vooral de kwalificaties van Mick beter gemaakt, de snelheid over raceafstand was er wel, maar als je niet voorin rijdt ziet niemand dat. Nu kon hij wat vaker voorin beginnen en dat betaalt zich uit. Mocht Prema inderdaad over de grens zijn gegaan en Mick’s auto was illegaal dan komen we er binnen een seizoen achter als zijn prestaties op de volgende sport van de ladder (F2?) achter blijven.
Kijk even naar F1, Ferrari had de snelste auto, Mercedes kon bijblijven maar was duidelijk niet sneller. Plotseling draait het momentum om. Een paar aanpassingen die goed gaan bij Mercedes en minder bij Ferrari en het is andersom. Die tweede sensor zou een verklaring kunnen zijn, maar dat hoeft helemaal niet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).