Van de puristen mag Porsche echter ophoepelen, waarschijnlijk.
Het is al generaties lang een dingetje bij Porsche. Elke keer als ze met een nieuw model komen (en dan heb ik het vooral over hét model), zijn er ‘puristen’ die afhaken. Luchtgekoeld naar watergekoeld –> geen echte 911 meer (rijtest). De voorruit iets minder stijl –> geen echte 911 meer (rijtest). De hydraulische stuurbekrachting vervangen door elektrische –> geen echte 911 meer. De motor iets verder ‘naar voren’ geplaatst –> geen echte 911 meer. Turbo’s op het basismodel –> geen echte 911 meer. Alleen nog de dikke koets –> geen echte 911 meer. Collega @willeme moet hier altijd een beetje meewarig om lachen: uiteindelijk wordt de soep vrijwel door niemand zo heet gegeten als ‘ie opgediend wordt en blijven mensen de 911 gewoon kopen en vereren.
Maar wat nou als we nog een of twee 911-generaties verder zijn en de Elfer ook helemaal zelf moet/kan rijden? Hoe ziet Porsche die ontwikkeling? Porsche’s Muricaanse CEO Klaus Zellmer heeft hier onlangs zijn visie op gegeven tegenover Motor Authority. Hij zegt dat de veeleisende klantenkring wel geïnteresseerd is in ‘het stuur uit handen geven’, maar in zijn ogen zullen Porsche’s nooit volledig stuurloos zijn:
All these assistance systems help you in certain traffic situations to give away some of the burden of driving, and there are certain traffic situations where it’s just not enjoyable. Our take rates for (adaptive) cruise control are just as high as any other car brand, and that’s why in certain traffic situations, our customers will want that car to take them home without engaging personally. Our plan is to always have the steering wheel and always have the pedals and potentially to even have the manual gearbox to really engage with the car and to do it all yourself. But, our customers always want it all. They want the possibility to use autonomous drive mode but they want to really engage with the car as well.
Goed nieuws dus, soort van. Je kan je immers afvragen in hoeverre het mogelijk is om alle technologie die benodigd is voor autonoom rijden in een auto in te bouwen en tegelijkertijd een puristisch kanon over te houden voor de momenten dat je daar trek in hebt. Het wordt dan bijvoorbeeld toch een beetje raar om twee gram te besparen door de deurklink te vervangen met een lint. Maar we zullen Porsche maar toevertrouwen dat ze er weer iets leuks van maken. Net zoals ze tot op heden elke keer weer gedaan hebben…
30 reacties
Dankzij de autonome technologie raakt de bestuurder net als vroeger weer de macht over het stuur kwijt en kan je, net als vroeger, alleen maar machteloos afwachten hoe de 911 besluit hoe hij de bocht gaat nemen.
En de kers op de taart is natuurlijk de luchtgekoelde electromotor. De puristen kunnen opgelucht ademhalen.
Onze puristische voorouders vonden paard en wagen de meeste pure vorm van PK aangedreven vervoer….
Tenminste als je het lef hebt om er hard mee te willen gaan.
Van het gas af gaan in een bocht is een gegarendeerd succes voor je eerste onvrijwillige vliegles.
De Renault 5 Turbo is eigenlijk de enige wagen die ik ken die nog listiger is, vooral omdat de enorme Turbo zonder waarschuwing inkomt.
Ik krijg een beetje een déjà vu van 3 dagen oud
https://www.autoblog.nl/nieuws/bmw-bmw-fanboys-moeten-niet-zo-zeuren-115776
Is purist een synoniem zure zeurpiet?
Wat is DE meest pure porsche?
Die 356 waar mee Dean zich dood reedt?
Tijden veranderen en auto’s ook.
Zeker kan man zich afvragen of al dat extra gewicht en die elektronica het rijplezier ten goede komen…
Maar dat ligt ook aan wie men het vraagt.
De autogek die over 10 jaar zijn rijbewijs haalt zal een Peugeot E hybrid 350 pk + met elektrische 4-wielaandrijving (wellicht) geweldig vinden en echte 4 wielaandrijving niet vermissen.
(Puristen nu niet gaan zeuren dat dit een halfzachte Peugeot oplossing maar geen 4×4 is…. De nieuwe Audi E-tron doet het zelfde
https://www.autojunk.nl/2018/10/audi-e-tron-in-namibie 🤔)
… Zo zal het ook Porsche vergaan… Vanuit (mijn) huidig perspectief een verlies maar in de toekomst alleen een gemis van mijmerende bejaarden die mijn generatie dan is 😉
http://www.spiegel.de/auto/fahrkultur/james-dean-und-der-porsche-550-spyder-vom-kleinen-bastard-zum-giganten-a-1055946.html
Het Idee blijft echter het zelfde.
Auro’s veranderen 356 of 550 zijn beide heel puur maar toch volledig obsoleet
Leuk. Maar de schuld van Porsche? Denk dat ze diep in hun hart veel liever schreeuwende atmosferische 6-Pitters maken van 1200 kilo.
Porschepuristen zijn schuld daaraan dat Porsche niet veel betere Auto’s bouwt ❗
Zonder fundamentalistische 911-puristen zouden Porsche nog veel beter zijn geweest / worden dan nu het geval is.
Dan was namelijk de Cayman met middenmotor DE Top-Porsche geweest i.p.v. van die door ontwikkelde Kever met topzware achterkant en te lichte voorkant 🤔
Overigens de Cayman (GT4) is er toch en de 911 rijdt echt niet zo beroerd als jij doet voorkomen
feit is, volgens mij dat een Cayman een betere basis heeft maar ten faveure van de 911 geen betere kansen krijgt
911- purist?
Die voorkeur is waarschijnijk niet de Cayman ;-)
Een paar camera’s en een CPU zullen niet zoveel zwaarder zijn dat de auto verpest.
Ik zou er niks mee inzitten dat mijn auto me veilig thuis brengt wanneer ik moe ben na een potje raggen op fijne stuurbaantjes. Of over saaie wegen naar een verre bestemming me de moeite bespaart van het rijden…
Dus kan al die tech uit de 911 gehouden worden. Dat wil wel zeggen dat het ooit zover komt dat je met een 911 niet meer de baan op mag, als alles verplicht autonoom wordt. Maar dat is geen probleem. Dat wordt de 911 een track day car, en wordt ie dus puurder dan ooit geweest…