• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Schuppan 962CR: vergeten supercar (1994)

Auteur: robbie, gepost 25 december 2013 om 21:12 – 29 Reacties

Afbeelding Schuppan 962CR: vergeten supercar (1994)Afbeelding Schuppan 962CR: vergeten supercar (1994)Afbeelding Schuppan 962CR: vergeten supercar (1994)Afbeelding Schuppan 962CR: vergeten supercar (1994)Afbeelding Schuppan 962CR: vergeten supercar (1994)Afbeelding Schuppan 962CR: vergeten supercar (1994)Afbeelding Schuppan 962CR: vergeten supercar (1994)

Schuppan 962CR
Deze supercar is ontwikkeld door de Australische coureur Vern Schuppan en daarbij heeft hij zelfs de nodige hulp gekregen van Porsche. Zo ontving hij van Porsche de tekeningen en informatie over de monocoque van de Porsche 962 om een eigen versie te kunnen bouwen. Ook de motor is afkomstig van Porsche.

Vern Schuppan was onder andere actief in de Formule 1 en Indy 500, maar het meeste succes had hij met sportscars en op Le Mans. Die race wist hij in 1983 te winnen met een Porsche 956, ook kwam hij zesmaal in actie op Le Mans met een Porsche 962C. Niet zo raar dus dat hij die auto koos als ‘basis’ voor zijn eigen supercar.

Met behulp van Japanse investeerders werd begin jaren ’90 de Schuppan 962CR ontwikkeld. Het design was weliswaar gebaseerd op de Porsche 962, maar het chassis en de body waren volledig nieuw. Achterin ligt een 600 pk sterke twin turbo 3.3-liter luchtgekoelde boxermotor afkomstig uit de Porsche 962C zoals die actief was in het Amerikaanse IMSA kampioenschap.

Dankzij een gewicht van 1.050 kilo is het mogelijk om in zo’n 3,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u te sprinten en een topsnelheid van zo’n 370 km/u te halen. De nieuwprijs van een Schuppan 962C was destijds zo’n $1,5 miljoen en dat is waarschijnlijk ook één van de redenen waarom er slechts 5 of 6 exemplaren gebouwd zijn. Het feit dat er nooit betaald is voor twee auto’s die naar Japanse klanten gingen zorgde er voor dat Schuppan failliet ging.

Met recht dus een bijzondere auto met een bijzonder verhaal.

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer
  • Nieuwe officiële onderdelen voor je oudere Porsche
  • Nederlandse gelimiteerde Porsche 992 Special!

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

962, Porsche, Supercars

Vorig bericht: « Top 10 best gelezen berichten van 2013
Volgend bericht: Flashback: Mercedes S-klasse spaart uitlaatpijpen »

Lees Interacties

Reacties

  1. The360box zegt

    25 december 2013 om 21:16

    Beetje niet mooi eigenlijk .

    Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      25 december 2013 om 22:09

      @The360box: aerodynamica hoeft ook niet mooi te zijn. Als het maar functioneel is.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        26 december 2013 om 09:19

        @Emile_Benz: Inderdaad, maar zoals ze die ruitenwisser en die zijspiegels dan vervolgens hebben gemonteerd *ouch!* Zo’n wagen street legal krijgen, oké, maar om dat op deze wijze te doen…

        Login om te reageren
    • stefanos zegt

      26 december 2013 om 13:03

      @The360box: beetje gelijk eigenlijk

      Login om te reageren
  2. casperfcb zegt

    25 december 2013 om 21:24

    Lijkt me best een leuke auto. :)

    Login om te reageren
  3. rufctr01 zegt

    25 december 2013 om 21:26

    Doe mij maar het design van de 962. Ik kan mij voorstellen dat dit in de jaren ’90 wel mooi werd bevonden.

    Login om te reageren
  4. guusboum zegt

    25 december 2013 om 21:28

    Hypercar met het gewicht van een moderne, en dan nog lichte, hatchback… Toen het nog kon ;(

    Login om te reageren
  5. bmwe46csl zegt

    25 december 2013 om 21:40

    Gaaf ding, in de achterkant zie je zeker overeenkomsten met Porsche.

    Login om te reageren
  6. fiets zegt

    25 december 2013 om 22:09

    @robbie

    Gast!!!1!11 Het is kerst! ga lekker aan de bier en zo met de familie!

    Login om te reageren
    • kakhead zegt

      25 december 2013 om 22:18

      @fiets: zegt de gene die nu ook op autoblog zit…

      Login om te reageren
    • patab zegt

      25 december 2013 om 22:26

      @fiets: en als hij het niet viert?

      Login om te reageren
    • smoked zegt

      25 december 2013 om 22:51

      @fiets: Als je het niet interesseert, waarom zit je dan op autoblog?

      Login om te reageren
    • utr1984 zegt

      26 december 2013 om 00:45

      @fiets: aan gedacht dat deze post ws al een tijd klaarstond en enkel even gepubliceerd moest worden?

      Login om te reageren
    • supercarlover zegt

      27 december 2013 om 20:53

      @fiets: gefrustreerd?? maanden geen sex gehad zeker get a life

      Login om te reageren
  7. Lennaert zegt

    25 december 2013 om 22:18

    E kon kiezen uit hoge of lage spiegels?

    Login om te reageren
  8. almera-ga16det zegt

    25 december 2013 om 22:21

    @FEEST bier is op bij jullie? …. je leest het toch

    Login om te reageren
  9. almera-ga16det zegt

    25 december 2013 om 22:22

    Haha @fiets…. bier is hier ook op

    Login om te reageren
  10. kaytje123 zegt

    25 december 2013 om 22:27

    Gek dat die auto vergeten is…..

    Login om te reageren
    • koenigsegg1 zegt

      1 januari 2014 om 16:06

      @kaytje123: ik snap wel waarom.

      Login om te reageren
  11. Hupke zegt

    25 december 2013 om 22:49

    Nu ziet het er een beetje raar uit maar voor de ’90s is het eigenlijk wel een geslaagd ding.

    Redelijk ondenkbaar dat Porsche nu nog zomaar iemand (wat je ook op je palmares hebt van races) toegang zou geven tot hun race-technologie.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      25 december 2013 om 22:50

      * om straatauto’s mee te bouwen.

      Login om te reageren
  12. Alfarobert zegt

    25 december 2013 om 22:50

    De 2 auto’s die naar China zijn gegaan en nooit betaald.Nooit terug gevonden?

    Login om te reageren
    • fffred zegt

      25 december 2013 om 23:04

      @Alfarobert: jij moet al zeker niet aan die zoektocht beginnen… en indien toch, tip: start in Japan!

      Login om te reageren
  13. bosje zegt

    25 december 2013 om 23:28

    Design gebaseerd op de 962? Praktische alle designkenmerken komen rechtstreeks van een 959. Achterkant klopt zelfs beter dan de 959, de voor en zijkant dan weer niet.
    Wel leuk altijd dit soort ultra zeldzame modellen waar je nooit van gehoord hebt. Ga zo door AB!

    Login om te reageren
  14. ronaldddvos zegt

    25 december 2013 om 23:30

    dacht meteen aan een porche

    Login om te reageren
  15. ronaldddvos zegt

    25 december 2013 om 23:31

    porsche*

    Login om te reageren
  16. julez zegt

    25 december 2013 om 23:31

    Luchtgekoelde 3,3 liter twin turbo boxer?! Hoe gruwelijk lekker zal dat klinken <3!

    Login om te reageren
  17. slak zegt

    26 december 2013 om 14:58

    Ik dacht dat deze blokken watergekoeld waren?

    Login om te reageren
  18. arjan916 zegt

    26 december 2013 om 18:39

    dit jaar heb ik er nog één gezien op een parkeerplaats bij Goodwood Festival of Speed

    [URL=http://imageshack.us/photo/my-images/35/xqr2.JPG/][IMG]http://img35.imageshack.us/img35/2946/xqr2.JPG[/IMG][/URL]

    [URL=http://imageshack.us/photo/my-images/801/egj8.jpg/][IMG]http://img801.imageshack.us/img801/6165/egj8.jpg[/IMG][/URL]

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North