Schuppan 962CR: vergeten supercar (1994)

Auteur: , 29 Reacties

Deze supercar is ontwikkeld door de Australische coureur Vern Schuppan en daarbij heeft hij zelfs de nodige hulp gekregen van Porsche. Zo ontving hij van Porsche de tekeningen en informatie over de monocoque van de Porsche 962 om een eigen versie te kunnen bouwen. Ook de motor is afkomstig van Porsche.

Vern Schuppan was onder andere actief in de Formule 1 en Indy 500, maar het meeste succes had hij met sportscars en op Le Mans. Die race wist hij in 1983 te winnen met een Porsche 956, ook kwam hij zesmaal in actie op Le Mans met een Porsche 962C. Niet zo raar dus dat hij die auto koos als ‘basis’ voor zijn eigen supercar.

Met behulp van Japanse investeerders werd begin jaren ’90 de Schuppan 962CR ontwikkeld. Het design was weliswaar gebaseerd op de Porsche 962, maar het chassis en de body waren volledig nieuw. Achterin ligt een 600 pk sterke twin turbo 3.3-liter luchtgekoelde boxermotor afkomstig uit de Porsche 962C zoals die actief was in het Amerikaanse IMSA kampioenschap.

Dankzij een gewicht van 1.050 kilo is het mogelijk om in zo’n 3,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u te sprinten en een topsnelheid van zo’n 370 km/u te halen. De nieuwprijs van een Schuppan 962C was destijds zo’n $1,5 miljoen en dat is waarschijnlijk ook één van de redenen waarom er slechts 5 of 6 exemplaren gebouwd zijn. Het feit dat er nooit betaald is voor twee auto’s die naar Japanse klanten gingen zorgde er voor dat Schuppan failliet ging.

Met recht dus een bijzondere auto met een bijzonder verhaal.



29 reacties

Beetje niet mooi eigenlijk .
@The360box: aerodynamica hoeft ook niet mooi te zijn. Als het maar functioneel is.
@Emile_Benz: Inderdaad, maar zoals ze die ruitenwisser en die zijspiegels dan vervolgens hebben gemonteerd *ouch!* Zo’n wagen street legal krijgen, oké, maar om dat op deze wijze te doen…
@The360box: beetje gelijk eigenlijk
Lijkt me best een leuke auto. :)
Doe mij maar het design van de 962. Ik kan mij voorstellen dat dit in de jaren ’90 wel mooi werd bevonden.
Hypercar met het gewicht van een moderne, en dan nog lichte, hatchback… Toen het nog kon ;(
Gaaf ding, in de achterkant zie je zeker overeenkomsten met Porsche.
@robbie

Gast!!!1!11 Het is kerst! ga lekker aan de bier en zo met de familie!
@fiets: zegt de gene die nu ook op autoblog zit…
@fiets: en als hij het niet viert?
@fiets: Als je het niet interesseert, waarom zit je dan op autoblog?
@fiets: aan gedacht dat deze post ws al een tijd klaarstond en enkel even gepubliceerd moest worden?
@fiets: gefrustreerd?? maanden geen sex gehad zeker get a life
E kon kiezen uit hoge of lage spiegels?
@FEEST bier is op bij jullie? …. je leest het toch
Haha @fiets…. bier is hier ook op
Gek dat die auto vergeten is…..
@kaytje123: ik snap wel waarom.
Nu ziet het er een beetje raar uit maar voor de ’90s is het eigenlijk wel een geslaagd ding.

Redelijk ondenkbaar dat Porsche nu nog zomaar iemand (wat je ook op je palmares hebt van races) toegang zou geven tot hun race-technologie.
* om straatauto’s mee te bouwen.
De 2 auto’s die naar China zijn gegaan en nooit betaald.Nooit terug gevonden?
@Alfarobert: jij moet al zeker niet aan die zoektocht beginnen… en indien toch, tip: start in Japan!
Design gebaseerd op de 962? Praktische alle designkenmerken komen rechtstreeks van een 959. Achterkant klopt zelfs beter dan de 959, de voor en zijkant dan weer niet.
Wel leuk altijd dit soort ultra zeldzame modellen waar je nooit van gehoord hebt. Ga zo door AB!
dacht meteen aan een porche
porsche*
Luchtgekoelde 3,3 liter twin turbo boxer?! Hoe gruwelijk lekker zal dat klinken <3!
Ik dacht dat deze blokken watergekoeld waren?
dit jaar heb ik er nog één gezien op een parkeerplaats bij Goodwood Festival of Speed

Image

Image

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).