Koop dan!
Het is altijd lastig om een absolute legende op te volgen. De Maserati Quattroporte V was zo’n auto die het sowieso moeilijk ging maken voor zijn opvolger. Niet dat de vijfde QP een perfecte auto was, uiteraard niet. De flipperbak die de auto oorspronkelijk had was hopeloos voor het comfort op lagere snelheden én onderhoudsgevoelig. Dat laatste geldt eigenlijk voor de hele auto. Maar op dat juiste moment waar alles werkte, was de Quattroporte V glorieus. Puike rij-eigenschappen, een bloedmooi uiterlijk en niet te vergeten die geweldige soundtrack herinnerden je eraan dat de keuze om niet voor saai Duits te gaan juist was (rijtest).
De Quattroporte VI die deze Ferrari met vier deuren moest opvolgen, had dus een zware dobber. Een té zware dobber, kunnen we nu wel zeggen. Het begon al met het uiterlijk. Dat was absoluut fraai, maar niet zo fraai als de ‘V’. Vervolgens was er het feit dat de ‘VI’ een speciaaltje was van wijlen Sergio Marchionne. De FCA-baas probeerde soms ietwat te optimistisch wat producten uit de grond te badge-engineeren om de talloze gaten in de gamma’s van de merken onder de paraplu te vullen. Zo deelde de Quattroporte VI de nodige genen met de Chrysler 300. Niks ten nadele van die auto, maar de ‘300’ was ontwikkeld om voor een duizendje of dertig verkocht te worden in ‘Murica.
Kwam de QP weg met deze bourgeoise basis? Fijn leder doet zijn best, maar kan objectief gezien niet verhullen dat een Siebener of ‘S’ op andere vlakken verfijnder is. Om toch meer pegels voor de Italiaan neer te leggen moet je wel heel erg gegrepen worden door de nog resterende Emozione.
Kijken we naar de tweedehandsmarkt, dan is het verhaal eigenlijk nog steeds hetzelfde. In tegenstelling tot wat je wellicht verwacht, valt het met de afschrijving best mee. De Masers schrijven zeker fors af, maar zakken nog niet door de vloer. Het goedkoopste exemplaar op benzine dat we op Marktplaats vonden, heeft een vraagprijs van 51.500 Euro. Het is er eentje met de verrassend lekker klinkende 411 pk sterke V6 onder de kap. Volgens de verkoper is de auto altijd in onderhoud geweest bij de fabrieksgarage. We zouden willen afsluiten met de traditionele ‘KOOP DAN’, maar check eerst nog even ons aankoopadvies.
Robert zegt
Grappig, die link met de Chrysler 300C. Want die is weer ontwikkeld onder de vlag van Daimler, en heeft dientengevolge een flink aantal componenten meegekregen van de E Klasse en S Klasse, met name in het onderstel. Waardoor je met een dergelijke Quattroporte VI dus feitelijk ook wat Duitse genen in het ‘DNA’ kunt terugvinden.
Jochempie zegt
De 300C is niet hetzelfde als zijn opvolger, de 300.
mikje90 zegt
Toch hoort er bij een Maserati een pindakaas kleur leren interieur. Ik vind dat zwarte een beetje saai, voor de rest een beeldschone auto.
poes zegt
@mikje90: Pindakaas kleur klinkt niet heel erg als Maserati ?
fastshifter zegt
Duo Penotti dan!
bpc zegt
De V geniet mijn voorkeur, als je dn toch kiest om leeg te lopen op een bloedmooie onbetrouwbare italiaanse, dan zou ik er tch voor kiezen om voor de knapste met ferrari v8 te gaan. in gts dan wel, dan ontsnap je toch al aan die geautomatiseerde horrorhandbak
tvklarenbosch zegt
Een van de weinige auto’s waar ik de aantrekkingskracht echt niet van zie. Voor hetzelfde geld koop je een V GT S, wat een mooiere auto is. Voor veel minder koop je een BMW 550i of Audi S6 wat veel betere auto’s zijn. Even door sparen en je koopt een vroege Giulia Q. Zijn er mensen op AB die zo’n ding hebben? En zijn ze er blij mee? Er benieuwd naar
superboertje zegt
@tvklarenbosch: Style is primarily a matter of instinct
bischero zegt
@tvklarenbosch: heb hem zelf niet, helaas, maar ken er wel een aantal van dichtbij die er een – diesel – hebben. Best tevreden mee, waren ongelukkig in hun technisch perfecte en superieure voorgangers in de vorm van 5 serie en A6. Of ze er nog een bestellen .. denk het niet, het multimediale gat wordt nu echt te groot.
bischero zegt
@tvklarenbosch: persoonlijk zou ik meer aandelen verkopen en een jonge Q kopen.
Stefje zegt
@tvklarenbosch: die bmw en audi zijn beide toch echt een stuk onbetrouwbaarder én duurder in onderhoud…
tvklarenbosch zegt
@stefje: dat geloof ik echt niet. Je kan met een BMW of Audi bij legio specialisten langs die niet de hoofdprijs vragen, en betrouwbaarheid van die auto’s is echt wel oké. Modellen van 10 – 15 jaar geleden waren wel onbetrouwbaar inderdaad.
johnwaters zegt
Niet alleen goedkoop, maar ook nog eens waardeloos.
SpiderIV zegt
niet zo waardeloos hoor. Pakweg EUR 45.000 waard op dit moment
ty5500 zegt
Hij is echt een stuk mooier als een S of 7. En dan nog het Maserati geluid. typisch zo’n auto die niet de beste koop is, zeker niet de snelste is maar die je puur koopt voor de emotie. En als je de gadgets van de duitse drie kan missen
johnwaters zegt
vooral de emoties als je de rekeningen krijgt van onderhoud en herstellingen.
ty5500 zegt
Is dat niet zo met alle auto’s in dit segment? Zulke auto’s koop je toch enkel als je er dikjes bij zit.
Henk_he zegt
Youtuber Samcrac is er een aan ’t “restaureren”. Met originele Louis Vuitton wrap, dus 100% Gangsta. Vermakelijke filmpjes
goodvibrations zegt
Als ik veel te besteden had kocht ik zeker een masser. Een ghibli of Quatro porte… Nog iets meer geld dan wellicht gran tourismo.. Prachtig die emotie die ze hebben en idd sound.
Iedereen die een minder opwindende (mijn mening) Duitse heeft. Prima.. Rationeel inderdaad beter.. Maar als je echt rationeel bent tel je wellicht mee waar je gukkig van wordt.. En zodoende kan je zelfs op ratio een itiaan kiezen… ?❤️
cdlop01 zegt
Persoonlijk veel fraaier dan 7 serie of S klasse, echt een topwagen voor de liefhebber. Niet perfect maar dat zijn een 7 serie en S klasse ook al lang niet meer daarvoor moet je bij Lexus LS aankloppen, maar Maseratie is voor de liefhebber met veel geld en goede smaak, dat zie je weinig.
poes zegt
@cdlop01: precies dit idd ?
Jr zegt
Ik zou mijn Quattroporte V 4.7S er toch niet voor wegdoen, ik blijf het lekker met deze doen!
Jochempie zegt
100% terecht. De QP is er niet op vooruit gegaan met de generatiewissel.
pindakoning zegt
Ik verkies zonder twijfel de Ghibli boven de laatste generatie QP.
Wat was de vorige generatie QP toch prachtig
raoufff zegt
Leuk voor als je bij een woningbouwvereniging de leiding hebt maar verder ook niet.
alloallo zegt
:-) :-) – scherp, maar die had zelfs de goede smaak om een quattroporte V te rijden.
Mijn persoonlijke leuze blijft echter de Quattroporte V (design Gandini).
Jochempie zegt
Ik zou ‘m nooit of te nimmer kopen. Zijn voorganger, als automatica, daarintegen…
Dutchdriftking zegt
Op het Tesla stuur na blijft het een fraai ding.
thomasthomas zegt
Mooie auto maar als je dan Maserati gaat rijden dan moet je toch een V8 hebben. Zo klopt het niet helemaal… vind ik nog meer van de diesel. Koop dan een BMW of Mercedes.