
De Seat Ibiza ecoTSI is de Ibiza hoe je’m eigenlijk wilt hebben.
Veel veertigers zullen met weemoed terugdenken aan hun leaseauto-keuze zo’n twintig jaar geleden. Ja, je kon voor de geijkte Volkswagen, Opel of Ford gaan, maar een Alfa Romeo of Seat kon dan ook gewoon.
Potente Seats op de linkerbaan
WIlde je die Alfa Romeo in de lease, had je vaak een minder krachtige motor en wieldopjes zodat ‘ie in het budget viel. Bij Seat was het juist andersom: daar kreeg je vaak een dikkere motor met en een sportiever uitrustingsniveau voor hetzelfde geld. Zodoende was er een periode dat het stikte van potente Seats op de linkerbaan van de snwelweg. Welnu, die tijden breken weer aan met de Seat Ibiza ecoTSI. Althans, dat hopen we.
Seat Ibiza ecoTSI
De marketingafdeling is niet heel slim bezig, want de naam ‘ecoTSI’ klinkt niet echt lekker in vergelijking met zijn voorganger, de ‘TSI EVO’. Dat past beter bij het sportieve imago van Seat, toch? Die EVO TSI was leverbaar vanaf de introductie van de nieuwe Ibiza, maar werd begin vorig jaar al geschrapt uit het leveringsprogramma in Nederland. Qua techniek maakt het geen fluit uit: het zijn exact dezelfde motoren. De 1.5 viercilinder is goed voor 150 pk bij 5.000 toeren en 250 Nm bij 1.500 toeren.
Automaat standaard op Seat Ibiza ecoTSI
In tegenstelling tot de TSI EVO is de Ibiza ecoTSI altijd voorzien van een zeventraps DSG automaat met dubbele koppeling, terwijl eerst alleen een handbak mogelijk was. Gek genoeg accelereert de DSG 0,3 tellen langzamer naar de 100 km/u (8,2 tellen) en is de topsnelheid juist 4 km/u hoger (219 km/). Meestal is het precies andersom, namelijk. Het verbruik is 1 op 17,9. De Seat Ibiza ecoTSI kost in Business Intense-uitvoering 28.150 euro.

Concurrenten Seat Ibiza ecoTSI
Daarom gaan we nu even kijken of deze vlotte Ibiza nog steeds een interessante auto is gebleven. Want hoeveel B-segment auto’s met om en nabij de 150 pk zijn er nog? Nou, niet veel. We hebben even moeten schipperen, maar in de categorie B-segment auto met redelijke motor kwamen uit op deze drie jongens:
Abarth 595 1.4 T-Jet (312)
€ 27.154
De leukste is natuurlijk deze Abarth 595. Ja, de auto is inmiddels al hoogbejaard. Maar wat maakt het uit? Een moderne auto is niet per definitie leuker. Ook is het niet zo van belang in deze klasse. De Abarth is voorzien van een T-Jet motor met 145 pk. Het is de instapper van de range. Omdat de auto slechts iets meer dan 1.000 kg weegt, zijn de prestaties prima voor elkaar. In 7,8 tellen zit je op de 100 km/u en voluit haal je 210 km/u. Wel een totaal andere auto dan de Seat Ibiza ecoTSI.

Suzuki Swift Sport 1.4 Boosterjet Smart Hybrid
€ 24.949

Een van de pretletters in deze klasse is de Swift Sport. De auto is helemaal af, alhoewel je er genoeg dingetjes aan kunt aanpassen. Dankzij de turbomotor is de auto eindelijk te kietelen. Sinds kort is de Swift Sport voorzien van een Smart Hybrid aandrijflijn met iets minder topvermogen (129 pk, 11 minder dan voorheen) en een iets hoger gewicht, alhoewel de auto alsnog net geen 1.000 kg weegt. De sprint is relatief vlot (0-100 km/u in 8,1 seconden) en op de Autobahn kun je 210 km/u halen.
Mini Cooper 5-Door (F56)
€ 29.674

Als je een leuke, vlotte en rijk uitgeruste B-segment auto zoekt, is de MINI Cooper natuurlijk de uitgelezen keuze. De MINI Cooper heeft een 136 pk sterke 1.5 driecilinder die we ook kennen van de 118i. Jullie aller @jaapiyo blijft deze motor een halve zes-in-lijn noemen. Op de sprint komt de MINI goed mee (0-100 km/u ook in 8,3 tellen), maar de topsnelheid is fractioneel lager met 207 km/u. Ook is de MINI vrij kaal en zijn de opties duur.
Meer lezen? Check dan onze special van de Seat Ibiza Cupra R!
Voor een paar duizend euro extra liever een echt Volkswagen, de polo GTI met 2.0tsi.
Die eco-rommel rij je alleen (zakelijk) als meer niet mag van je baas
@melkkoe: hoeveel duurder is zo’n Polo GT daadwerkelijk duurder? Zelf niet gekeken, maar ik denk toch fors duurder? Vergelijk lijk mij niets eerlijk
@melkkoe: jij hebt echt geen idee… 150 pk is best netjes. Een gti rij je alleen als je een petje hebt.
@blo3to3t: en bedankt :p
Dat idee heb ik wel. 150pk is tegenwoordig misschien vlot genoeg om mee te sukkelen op de linkerbaan, maar niet meer dan dat. Mijn (weliswaar zwaardere) caddy heeft meer dan 150pk, en veel meer koppel dan dit grasmaaiertje.
Jaren geleden een golf V5 gehad met 150pk, en die was toentertijd redelijk vlot. Vandaag de dag heb je daarmee ook niks meer te vertellen. Tijden veranderen
@melkkoe: gelukkig is dit een stuk sneller dan een v5 10v 150pk;)
Met 8.2sec naar de 100 ben je als nog een stuk sneller dan de meeste eco bedrijfs lease en private lease hokken
@melkkoe: 10 duizend is geen paar meer.
Klopt 10.000 niet, Maar een Polo GTI heb je voor 32k
Die eerste modellen Ibiza hadden zelfs nog een ‘system Porsche’ blok er in liggen!
@Tenck: juist! Was ik al vergeten, altijd afgevraagd wat Porsche effectief heeft bij gedragen…
De motor en versnellingsbak zijn idd samen met Porsche ontwikkeld, om hem echter System Porsche te mogen noemen moest Seat 7 mark per auto aan royalties betalen.
Hele auto was overigens een toonbeeld van internationale samenwerking. Platform van de Fiat Ritmo, afgekeurd ontwerp voor de Golf 2 van Giugiaro, uitontwikkeld door Karmann.
Vergeet niet dat Seat voor de Ibiza niet veel meer deed dan andere badges op Fiats plakken, dus dat ze hulp zochten (inkochten) is alleen maar te prijzen.
@Tenck: mijn eerste auto was het type op de tweede foto van de gallery. Met inderdaad system Porsche op de motor ?
Auto was uit 1993, dus met striping. En die was wel nodig als ondersteuning van de 57 Falabella paardjes voorin…
En toch veel plezier gehad met dat ding!
Wow 150 pk ..
Voor het formaat auto best veel..
Fiat 500 B segment?
Langzamere acceleratie en hogere topsnelheid duid op lange bakverhoudingen. Niet echt wat je wil maar wel lekker zuunug.
In de praktijk is dat wel wat de meeste mensen willen, want het rijdt op de snelweg juist erg lekker en zo vaak ben je niet op een bergpas.
Ik ben bang dat je gelijk hebt, maar ik hoop eigenlijk een kortere bak, die net nog een keertje moet schakelen voor de 100 aangetikt wordt en dan een langere 7 dan de 6 was in de handbak. Minder goed voor de cijfers, maar leuker rijden. Met 7 versnellingen zou je toch kortere lage versnellingen en een langere hoogste versnelling moeten kunnen krijgen toch?
@degrotemuis Met de DSG7 is de boel net wat meer verspreid inderdaad. De 6de versnelling van de 6bak die in de ibiza lag die ik meekreeg deed 1500 toeren bij 80. Als je gas bij gaf gebeurde er vrij weinig. (1.0tsi 115pk)
Weinig koppel i.c.m. lange bakverhoudingen is geen goede combinatie in ieder geval.
Een tijdje terug heb ik zo’n rode nieuwe Ibiza fr uitgevoerd meegekregen van de dealer. Helaas zat er geen 1.5 tsi in, maar een 1.0 tsi met 115pk.
Voor de Nederlandse wegen was dit vermogen meer dan voldoende. Een zuinigheidswonder was het niet echt voor zo’n kleine motor en formaat auto. Gemiddeld haalde ie 1 op 16 op 95 E10, op 98 zou ie vast wel wat zuiniger zijn… Verder stuurde ie best wel goed.
Rij zelf de rode ibiza fr identiek als de foto’s maar met de 95pk 5bak. Verhoudingen zijn vrij lang, maar echt niet storend oid. Het rijdt heerlijk, echt een fijne kar. Moet zeggen dat hij behoorlijk in de opties zit, helemaal als je even even naast z’n voorganger zet in mijn geval. Een leon 1.6 16v uit 2001 xD
Een van onze auto’s is ook een polo tsi 95 pk 2018 model. Ik weet dat als je op de juiste momenten schakelt, dat die lekker vlot is. de turbo is het lekkerst rond de 3000 / 3400 toeren . Dit zijn wel teruggeschroevde blokken, met een chip zit je op 140 pk en dan rijden ze erg lekker.
Mis hier de alfa mito 155 pk 4 jaren gereden met plezier top auto.
De Mito is niet meer te koop.
Maar is veel meer in deze klasse te koop dan er wordt getoond, aangezien niet strikt wordt vastgehouden aan 150pk.
Het is minder erg dan een Arona. Dat is waarschijnlijk de leukste eigenschap van deze auto die treffende gelijkenissen vertoont met het onvolprezen designwonder ‘Kia Venga’.
Wat zijn de auto’s de laatste 10 jaar in prijs gestegen en je krijgt niet veel meer.Heb nog een 2005 Ibiza FR gehad ook met 150pk uit de 1.8 20vt(Audi TT motor) zelfde/betere presentaties voor 22k. Ok was met 1op13 iets minder zuinig maar verdere vooruitgang zie ik niet zo
Vind Seats toch altijd veel fraaier ogen dan hun VWs evenknieën. (De SUVs daargelaten) Maar ik zeg toch Swift Sport Hybrid.
Inhakend op reacties hiervoor; kun je nagaan hoe snel ( qua acceleratie en topsnelheid) in mijn ’92er Fiat Uno 4cylindertje met afgerond 1,4 liter motorinhoud en bijna 118pk was. 0-100 rond de 8 seconden en een topsnelheid van royaal boven de 200 km/u. Maar goed, het ding woog dan ook nog geen 900kg.
De beleving van acceleratie en topsnelheid, ja dat was toen wel wat.
On-topic; deze Ibiza generatie ziet er dan wel (weer) leuk uit en de prestaties zijn in de genoemde specs echt niet verkeerd. Echter de Ibiza 1 (voor de facelift) in SXI uitvoering met de genoemde ” motor system Porsche” techniek blijf ik de leukste vinden. Zette die destijds naast de Fiat Uno 1 en je zag veel gelijkenis.
Hij is fijn. Wel jammer dat de Ibiza Cupra er nog niet is, en deze er waarschijnlijk ook niet gaat komen. Vaak toch het leukere broertje van de Polo GTI.
@dutchdriftking: spijtig dat die Cupra Ibiza er niet komt.
Sinds wanneer is een Abarth 595 een B segment?
@saxoke: Sinds de Fiat groep geen Mito meer heeft. En er is geen Panda met 150pk.
Een panda met 150pk. Dát klinkt leuk!
Pandakrachten! Hoe verhouden die zich tot de gebruikelijke PK’s?