Heel leuk natuurlijk zo’n Golf R met 270 pk of een Scirocco R met 265 pk, maar voor 7.195 euro minder kan je ook in een Leon Cupra R rijden die 265 pk heeft. Ik zou het wel weten.
En zo’n prijsverschil bevestigt natuurlijk maar weer eens waarom Seat het sportieve budget merk is van de Volkswagen Group. In de Leon Cupra R vinden we dezelfde aandrijflijn als in de Scirocco R, dat wil zeggen: 265 pk, 350 Nm, FWD (met XDS sperdifferentieel) en een handgeschakelde 6-bak. Opvallend is dat de Leon in tegenstelling tot de Golf R en Scirocco R niet leverbaar is met een DSG bak, maar blijkbaar moet er enigszins verschil zijn.
De prestaties van deze extreem snelle Leon zijn overigens niet mis: 0-100 in 6,2 seconden, de kilometersprint in 25,7 seconden en 80 naar 120 km/u in de 5e versnelling in slechts 5,7 seconden en 7,1 seconden in zijn 6. Je hoeft je dus nergens voor te schamen en je hebt ook nog eens standaard 5 deuren zodat je vrienden kinderen makkelijk achterin kunnen stappen.
PS Voor de mensen die niet goed kunnen rekenen (of lui zijn): een Leon Cupra R kost dus € 36.495,-.
Ik weet het ook wel.. de Scirocco!!
Wat een bolle bak is dit…!
De aandrijflijn van de Scirocco R is onlangs verhoogd naar 270 pk.
@Jochempie: volgens wie? Volgens jou? Volgens Volkswagen heeft de Scirocco R nog steeds 265 pk en de Golf R 270 pk.
Je praat dus dikke peop!
Edit: het vermogen van de motor die onderdeel van de aandrijflijn is, bedoel ik ;)
Heb het niet voor de Scirocco … achterkant is zoals die van een kikker. Je moet er eens opletten..
super wagen voor die prijs!
ik vind hem ook 7.195 keer lelijker. dus zou toch wat bij leggen en voor de Golf gaan.
Nou dan wist ik het wel :)
Dan ga ik voor de Scirocco want de nieuwe Leon vind ik ronduit lelijk.
@robbie: excuses, je hebt gelijk. Ik las iets verkeerd. Het blijkt dat de tweeliter TSI (of is het nog de oude TFSI?) van de Scirocco van 200 naar 210 pk is gegaan, om weer met de GTI in de pas te lopen.
ik ga wel voor de leon:) ik zag hem in Frankfurt staan er vorige week was ik in Berlijn zag ik hem ook nog staan.
Je kan beter door sparen voor de Golf, maar in iedergeval nooit de Scirocco nemen, want voor hetzelfde geld heb je de Golf R maar dan heb je wel mooi 4wd en 5 pk meer!
-edit: nee, is inmiddels aangepast-
Voor hetzelfde bedrag ga ik liever voor de Cupra vdv met 346 pk.
Is een Leon Cupra R 7.195 euro goedkoper dan een Scirocco R? Dan is die Scirocco echt reteduur!
Doe de golf maar.
Leon ziet er van buiten niet uit, en laat ik maar niet beginnen over dat walgelijke interieur.
Dan koop ik ook nog liever een Cupra 310. Die zijn ook nog te koop. Ten opzichte van een standaard Cupra maar € 1500.- extra.
leuwk voor erbai :D
Inderdaad, verschil ‘moet’ er zijn..
Of je nou 24 of 46 mille uitgeeft aan een hot hatch, ze gaan allemaal tussen de 6 en 7 seconden naar de 100… Ik zou voor de goedkoopste gaan.
Renault Clio RS Cup:
nieuwprijs: € 23.990
acceleratie 0-100 km/u: 6.9 s
Volkswagen Scirocco R:
nieuwprijs: € 46.690
acceleratie 0-100 km/u: 6.0 s
Aan welke auto geeft u uw geld liever uit?
@Jochempie:
De Clio is een stuk kleiner en meer basic. Ik ben een fan van VAG techniek maar de modellen vind ik saai (op sommige audi’s na) vandaar mijn amerikaans design. :) als ik MOEST kiezen dan toch maar een seakrat scheelt flink in de kosten.
En waar blijft de Abarth Bravo met 1.8 TIB-motor opgevoerd tot 250pk? :-)
@Laue: klopt! Maar een gewone RS met wat opties voor 30 mille is niet veel minder dan een scirocco, denk ik? Bovendien is de achterklep van de clio veel beter bruikbaar dan die van de scirocco dus zal de clio niet veel minder praktisch zijn ;) wel makkelijker in te parkeren!
Zijn dit 2010 prijzen? Er verandert namelijk nogal het een en ander volgend jaar, qua BPM/CO2 tax etc.. Best kans dat de Golf na 1 januari ook wat goedkoper is.
dikke pret natuurlijk, alledrie. en ik denk dat de hot-hatch koper zo hard mogelijk wil gaan voor zijn geld. of beter gezegd zoveel mogelijk moet kunnen opscheppen voor zijn geld :-)
wat een inspiratieloos dashboard overigens in de leon. had daar niet wat anders op gekund dan dat grijze plastic?
of zijn er carbon/hout/bloemetjesmotieven te koop bij de halfords? :mrgreen:
Tja de standaard uitrusting en het afwerkingsniveau zijn ook verschillend…als je die Seat uitrust met de standaardopties van de Scirocco is het gat al een stuk kleiner.
Mooie prijs voor deze boomklever
ga voor het prijsverschil met de leon langs seat van der velde en je krijgt er meer dan 300 pk voor terug
Een eerder Autoblog bericht in gedachten houdend is het de vraag of je met € 7195,- ook écht goedkoper uit bent… ’t blijft tenslotte familie zeg maar ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/14/seat-ibiza-komt-als-onbetrouwbaarste-uit-onderzoek
Standaarduitrusting van de Leon Cupra R is minstens even goed als dat van de Scirocco R.
Afwerkingsmaterialen binnenin is de Scirocco beter.
De rest is een smaakkwestie, ik vind persoonlijk de achterkant van de Scirocco niet mooi, het kleine dakje met achterruitje klopt niet in proportie met de brede achterbumper.
Over smaken, kleuren en vrouwen elk zijn zin…
Oh het rijplezier is in beiden even groot :-) dus betaal ik liever 7100€ minder voor dezelfde fun.
Dan liever een Golf 6 GTI met JD kuur! Nog goedkoper en indien gewenst met DSG bak.
Je moet niet alleen naar de aankoopwaarde zien maar ook naar de restwaarde na pakweg 4 jaar. Wat gaat die leon dan nog van waarde hebben ten opzicht van de R golf.
Doe mij zeker de golf R maar dan!
Ik zou duidelijk voor de Leon gaan, een Golf is voor het klootjesvolk dat standaard een krat Heineken in de koffer heeft staan en een afgetrapt nike petje op z’n kop heeft.
[/vooroordelen]
De Leon vind ik mooier, maar als ik dat geld te besteden had zou ik eerst nog eens gaan kijken of Fiat een leuk Bravotje heeft voor me.
De voorkant van de Scirocco deugt niet (platgeslagen kever). De achterkant is juist wel lekker breed en laag). De achterkant van de Leon lijkt zooo braaf! Echt een vrouwendesign. Daar kunnen geen x-tal pk’s tegenop.
P.s. hoe dom van de importeur om deze stoere versie in een vrouwenkleur te presenteren? Je ziet ze straks alleen maar in het zwart rondrijden.
Van de achterkant is ie wel heel erg soft en tam.
@Hanning, Dit is niet de kleur die de importeur uitkiest, kijk maar eens bij andere landen, daar gebruiken ze ook deze kleur.
De fabriek bepaalt bij een nieuw te introduceren model/facelift versies de kleur naar mijn weten.
Hoe vervelend het ook is, zoals VAG-LOVER al zegt, het is toch wel handig rekening te houden met restwaarde. Ik denk niet dat deze auto’s veel geleast worden, en ook zullen ze niet vaak opgereden worden door de eerste eigenaar, dus dan doet de herverkoopwaarde er wel degelijk toe. En daar hebben de VW’s een voorsprong..
@Citrofiel & VAG-LOVER: Ja natuurlijk zal de Seat na vier jaar minder opbrengen. Maar het moet denk ik wel heel raar lopen als het verschil meer gaat zijn dan 7200 Euri’s. Toch?
@Potver7: Na vier jaar zal het inderdaad wel meevallen. Om de een of andere reden denk ik echter dat deze auto’s vrij snel van eigenaar wisselen. Maar goed, dat is maar een ingesleten idee.
Ik kies de Skoda Octavia VRS…
Golf R alstublieft, met strik! VAG-Lover heeft gelijk mbt restwaarde…!
jammer alleen van dat gedateerde uberplastic interieur en dash van de Cupra.
@Hoflander: Met de facelift schijnt het flink verbeterd te zijn. Maar die middenconsole kan zo nooit wat worden inderdaad… :roll:
Oops: niet gezien de Octavia VRS is slechts 200pk, geen echte match voor zijn andere VAG broertjes…
Chipje erbij en je hebt voor dat geld ook een 260/270 pk ST;
Zo valt wel op, wie graag in een oerlelijke, opgepepte zeewierwagen wil rijden!
@BmwMPower
Je hebt HELEMAAL gelijk! wat een foeilelijk hok!
Het oog mag ook wel wat!
Bestaat al een Cupra 310
Doe maar! Mooi wagentje hoor. Ik was ook altijd fan van de vorige Leon Cupra R.
Tja, je kunt dit van heel veel kanten bekijken. Of je hebt een Golf R 4WD met 5 pk meer en een langere restwaarde, of je hebt een Cupra R met + €7.000 voordeel en 5 pk minder. Maar je kunt je Cupra R dan natuurlijk wel even laten chippen en het motormanagement aanpassen e.d., maar wat ben je dan kwijt? Kortom, moeilijke keus. Denk dat je met de Golf het meeste rijplezier hebt, maar denk dat als je de León mooi vind, je er het minst snel op uitgekeken bent. Ga toch voor de León, maar dat is mijn smaak..
Dus een Seat kopen? De Scirocco is wel heel veel mooier natuurlijk…
lelijke voorbumper.. verhouding klopt niet ofzo.
maar als ik moest kiezen spaarde ik liever een jaartje langer en ging ik voor de scirocco R tevens met een inruilwaarde van 3x zo hoog
een Seat is nog lang geen VW,en zal dat ook nooit worden,de motoren zijn prima,maar de wegligging van de volkswagen is een stuk beter, denk wel 3x beter!!
@aptabak: 3x beter? Dus je kunt 3x zo hard door de bocht? Sinds wanneer kun je wegligging getalsmatig uitdrukken..? :roll:
Emotie is niet in geld uit te drukken…
Zo’n vergelijking slaat nergens op.
Iemand die een Veyron koopt had ook 3 andere supersportwagens kunnen kopen maar ja, dat doet hij niet, hij wil de Veyron.
Zinloos.
BTW: zijn er hier werkelijk mensen die dit model Leon mooi vinden?
Ik bedoel kijk naar de voorkant, anyone!
Dan vind ik het voorgaande model 10x mooier en dikker.
hebben ze nu ook fatsoenlijke stoelen? die niet verstelbare kuipkrengen uit de voor de facelift cupra hebben mij doen besluiten hem weer in te leveren..
op zich klinkt het geld als een goede reden om voor de Leon te gaan. Ik denk dat de restwaarde is dezelfde mate zal dalen als bij de Golf en Scirocco. Dus daar ligt het niet aan.
Persoonlijk vind ik de Leon een mooie wagen! Het rijdt ook nog eens lekker (rijd af en toe in 2.0FSI). Dus ik zou die 7100,- voordeel pakken en gaan voor de Leon
Leon is gewoon niet zo’n mooie auto. En ja die binnenkant is het ergste. Zo’n dashboard wordt je toch echt niet blij van? En daar kijk je toch het grootste deel van de tijd tegen aan.
Ik blijf het lelijke wagens vinden, met name de voorkant. Het zal wel voetganger-veilig zijn, maar is verre van styling. Dus nee, ik vind styling belangrijk dus ik zou iets in de richting van Italiaans kopen, en met de rest van het geld een wereldreis maken.
@VAG-lover
ik koop een auto om plezier mee te hebben en om mee te rijden. (iets wat je met een vag product niet zult hebben) ik koop niet een auto om hem weer in te ruilen.
@kroket:
Bekrompen reactie om te zeggen dat je het met een VAG product niet zult hebben. Rijd voor de grap eens in een cupra en je zal je verbazen.
BTW: Wat is voor jou dan zogenaamd wel een plezier auto?
Heerlijk spul allemaal. De Golf, Scirocco en de Leon.