Seat Leon Cupra ST met 350 pk is de ultieme Ringragger

Auteur: , 59 Reacties

Seat waardeerde zijn Leon Cupra ST op van 280 naar 290 pk, JE design geeft hem 350 snuifpaarden én een widebody. Turbo turbo!

Wie redelijk prijsbewust keihard wil hoeken heeft aan de Leon Cupra ST een hele goede auto. Op de Groene Hel laat de opgefokte Spanjool menig veel duurdere auto achter zich. Voor de tuner JE Design was een standaard ST een mooi startpunt om uiteindelijk met een eigen versie die 350 pk en 440 Nm telt op de proppen te komen. Om alles niet kouter functioneel te laten zijn kreeg de station een widebody-jas aangemeten.

Hoi

De voorwielaadrijver is verkrijgbaar met een klepgestuurd uitlaatsysteem, 19″ OZ-velglekkers, en een extra sportieve stance. Wij zijn wel benieuwd naar het verschil met de standaard ST op een rondje Nordschleife, maar zijn bang dat Marc Gené niet zo snel te porren is om een rondje te doen. Wellicht ST-expert Dale Lomas?



59 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Zo hoort een auto er uit te zien!
@f40racer: Het ziet er uit als een behoorlijke petjeswagen. +300 PK alleen op de voorbanden.. is eigenlijk alleen maar goed voor de bandenboer.
@martinus: Dus een Audi rs6 of iets in die richting is ook een petjes auto?
@r32t: Dat is een 4wd, die origineel van de fabriek komt, met een prijskaartje dat hem wat minder toegankelijk maakt om hem te kopen voor de meeste petjes.

Het is tegelijkertijd wel de meest populaire auto onder zwaar criminele petjes die geen moeite hebben met het stelen van een auto.

Dus tja. Echt een conclusie daarover is moeilijk maar zullen we het houden op, – – meestal niet, maar als die gestolen is dan zeker wel?
@martinus: gemiddeld petje kan dit ook niet betalen hoor.
@seanxtype: Een petje is niet perce armlastig natuurlijk.
@martinus: Wat een dom argument vind ik dat altijd, ‘het is geen petjesauto want hij is duur’…als het maar duur genoeg is dan ‘mogen’ de spoilers en stickers ineens wel…
De looks bepalen imo of een auto tot petjesbak benoemd mag worden, ongeacht de prijs.
Er zijn ook rijke petjes btw.
Verder vind ik deze Leon best boos, maar wel lekker!
@martinus: Goed verhaal, paupr. Als je het mooi vindt, dan koop je hem. Heb je angst je metroman imago te verliezen, dan koop je hem niet.
@r32t: ja
@r32t: Ja
@phaeton: O, f* app. Mosterd na de maaltijd ^
@phaeton: Voor fappen moet je op een andere website zijn he :)
@martinus: 300 pk kun je prima op de voorwielen kwijt hoor. Gewoon je verstand gebruiken en zorgen dat je een goed chassis als basis hebt. Wat dat betreft is de Léon een prima startpunt.
@ej20g: uhu…
@martinus: Ik denk dat deze auto de petjes te boven gaat ;p
@martinus: nou….
Me neef had de cupra edition 310pk . Die met een chip en uitlaat (Denk ik) dik 370 pk had.
Die ging wel van ze plek hoor

Jammer dat hij gestolen is.
We kregen later te horen dat ze hem hadden gevonden in Polen
@blaze3027: de Cupra 310 was al een door PON gechipte 2.0 met sportuitlaat.

En dankzij nóg een chip en uitlaat 370?
@gtwillem: ja ik weet niet precies wat hij ermee gedaan had. Maar 370 pk
@gtwillem: klopt. Het is volgens mij ook zo dat geen van de 310’s hun vermogen haalde, meen me te herinneren dat ze zo rond de 280 á 290 pk hingen. Misschien dat jij daarover wat aan kunt vullen?
@ej20g: klopt, was een geschat vermogen, het is ook een accessoire actiemodel geweest. Geen fabrieksauto’s.

In een test tussen de 135i, Lancer Evo X en Focus RS werd ie aan alle kanten zoek gereden op Zandvoort, maar ik meen mij te herinneren ook op de sprint.

Niets ten nadele nadele van de Leon, want hij was 15k goedkoper dan de goedkoopste van het stel.
@gtwillem: €15.000 is natuurlijk een hoop geld, daar kun je de Leon flink voor upgraden. Maar uit dat rijtje zou ik ongetwijfeld voor de Ford gaan, ik heb iets met de Focus RS.
@gtwillem: Vind het ook een erg sterk verhaal :p. Voor dat soort vermogens kom je toch al snel uit bij een grotere turbo, etc., etc.

Die Cupra 310 van Pon had gewoon een standaard Abt chippie. Bovendien haalden die bij lange na niet de 310 pk. Heb eens een verhaal gelezen dat die maar net 280 pk haalde op de rollenbank en die had bovendien een carbon airbox en volledige Milltek uitlaat…
@crackdavid: ‘Wel eens verhalen gelezen’ klinkt niet echt veel betrouwbaarder dan de CO2 uitstootopgave van VW he … Er staan volgens mij welgemeld 2 gedocumenteerde claims op het net, beiden rollerbank uitdraaien, die prima binnen de wettelijke 10% marge vallen. De rest is veel geschreeuw, weinig inhoud (net zoals …* wacht * daar ga ik NIET).

Probleem met rollen is dat er zoveel onbekende factoren en foutmarges zijn, dat dingen die eigenlijk alleen geschikt zijn voor relatieve metingen (VOOR, NA), niet om onderling auto’s te vergelijken, laatst staan auto X op dag Y op bank Z vs auto A op dag B bij bank C …

V-power tanken of niet scheelt met DIE motoren ookal snel 10-15pk. En sjoemel software van Abt is stukken conservatiever in vermogensafgifte dan een serieuze chip. Doel is auto zo minimaal mogelijk aanpassen (i.e. geen herschreven business logic in de ECU, maar een zo simpel mogelijk aanpassing –> minste kans op complicaties) en dan de daadwerkelijke belasting binnen die beperkingen te minimaliseren waarbij het piekvermogen rond de opgave moet liggen (onder optimale omstandigheden), al is het slechts bij een bandbreedte van 250rpm bij > 6000rpm.
Waarschijnlijk racestickers @gtwillem: *proest*
@f40racer: Doe maar niet, goedkoop ogend hok.
Nee schatje het is echt een eco uitvoering en ook praktische voor onze kids ;-)
@vvti: nee schatje, er is totaal niet gesjoemeld met het motorblokje.
Voor de verandering vind ik deze moddervet! Mooie velgen met dunne spaken en een geslaagde widebody. Zoiets had van Seat zelf kunnen komen als topversie, en dat is een groot compliment!
Alleen hierom zou ik kinderen willen… wat een verschrikkelijke dikke bak!
@laposte: mmmmaar áls je ze hebt hou je geen geld meer over voor dit soort fratsen ;)
Best sexy, voor een station..
Het bumper pakketje is super. De 4 uitlaten dan weer niet. 4 uitlaten op een 4 pitter….
@dutchdriftking: Ja, iedere cilinder 1 :^)
@dutchdriftking: juistum, gewoon 2 aan een kant en klaar.
Holy sh*t, best wel bruut
Redelijk monsterlijk (op een positieve manier), ik zou ‘m zo wel willen! Alleen met twee ovale uitlaatstukken…
Schitterende station, alleen die 4 uitlaatjes zijn weer over the top! Bah..
Lekker dik uit gevoerd top mannen
Waardeloos, wat een lelijk opgetuigde station. De manier waarop die kunststof verbredingen rond de wielkasten gekit zijn…onvoorstelbaar. Lijkt ook net alsof ie achter door zijn hoeven is gezakt. Wat een foute verlaging. Zet hem dan voor nog een cm lager of achter 15mm hoger. Dit ziet er niet uit.

Sowieso een auto die ook in basis trim niet goed in proportie is, kijk eens naar die overhang achter…
Het meeste vind ik niet zo nodig, behalve natuurlijk de multispaak. Multispaak is altijd goed, OZ superturismo al helemaal.
Dat dit uit mijn strot komt, maar dit ziet er serieus goed uit!
Hebben ze het dashboard ook aangepast?
Ik zou gewoon een standaard 290 doen, en dan later bij JD nog iets kietelen ;-).
Ze laten bewust geen foto zien van het interieur! Van binnen ziet dat ding er niet uit
Breng hem wel bij JD langs. Stage 1 365 PK !
Een Seat is wel het laatste waar ik aan denk bij een ultieme ringragger hahaha.
Nice !
Station, altijd handig om wat extra bussen olie mee te nemen
dit is toch geen ringragger? onderstuurde stationwagon
@masuka: Je bent er van op de hoogte dat de Leon ST de ‘Ring doet in minder dan 8 minuten?
Wát móóóói ja
Typisch gevalletje: niks meer aan doen, voor de deur ermee en geef mij die sleutels maar(H)
Leuk als familycar! Zet em maar voor de deur!
Ik kom hem nog eens terug bekijken. 99 van de 100 vind ik verbreding van tuners maar niks. Maar deze is toch wel de uitzondering. Wel graag zonder stickers en die 4 uitlaten …

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).