Het moment is misschien wel een verrassing. Maar hing het gerucht dat Vettel weg gaat bij Ferrari niet al in de lucht?
In 2014 kwam Vettel bij het Italiaanse team van Ferrari. Hij heeft daar tot heden niet de successen kunnen vieren die hij hoopte. Met andere woorden: ja de occasional win, maar geen wereldkampioenschappen.
Wringen
En dat laatste moet een beetje wringen. Vettel werd als een soort Schumacher binnegehaald om dan eindelijk voor successen te zorgen. De voortekenen leken goed te zijn. Sebastian Vettel had immers vier (!) wereldtitels behaald bij zijn vorige werkgever, een energiedrankgigant uit Oostenrijk.
Obstinaat
Nu had Ferrari wellicht kunnen leren van het seizoen 2015, waarin zijn makke, trouwe en sporadisch obstinate teamgenoot Mark Webber was vervangen door Daniel Ricciardo. De Red Bull was aanzienlijk minder dominant dan voorgaande seizoenen. Ricciardo kwam veel beter uit de voeten met die Red Bull RB10 dan Vettel.
Overstap
De overstap naar Ferrari was dan ook snel gemaakt. Vettel was jong genoeg om nog enkele kampioenschappen aan elkaar te rijgen. Daarmee werd hij geholpen door Kimi Raikkonen. De Fin maakte niet altijd een al te stabiele indruk, waardoor Vettel goed uit de verf leek te komen. Gek genoeg werd Raikkonen beter naarmate hij langer bij het team reed.
14 overwinningen
Tot een wereldtitel heeft het nooit geleid. Vettel heeft in vijf jaar tijd 14 maal weten te winnen. In 2017 en 2018 werd hij tweede in het rijderskampioenschap. Dat kwam niet omdat hij een draak van een auto had. Natuurlijk, de Mercedessen waren enorm dominant in deze periode, maar waar de ontwerpers redelijk puik werk afleverden, was het team operationeel gezien niet altijd even sterk. Mede daardoor konden zelfs de minder snelle Red Bulls geregeld voorbij steken.
Emozione
Met name de emotie leek hoog op te lopen bij het team van Ferrari. Er werden onlogische beslissingen gemaakt en er ging veel fout. Ook bij Vettel zelf. Geregeld was hij de auto te ver aan het pushen, met diverse spins tot gevolg. Dat het talent van Vettel niet oneindig is, bleek toen Charles Leclerc in 2019 Raikkonen verving. De Monegask eindigde hoger in het rijdersklassement. Leclerc, toch het oogappeltje van Ferrari, kreeg een vet contract tot 2024. Vettel daarentegen kreeg een contract voor slechts één jaar.
Leclerc
Aan het einde van dit jaar loopt zijn contract af met de Scuderia maar het was al duidelijk dat voor de toekomst de Italianen hun kaarten volledig op Leclerc hebben gezet. Bild en Auto Motor und Sport brengen nu het nieuws dat de onderhandelingen zijn stukgelopen. Sebastian zou niet verder willen onderhandelen. Weg bij Ferrari. Waar ga je dan heen in deze fase van je carrière?
Alternatieven?
Dus nu Vettel weg gaat bij Ferrari, hebben we wellicht Vettel zijn laatste Grand Prix en laatste winst al gezien. Of zien jullie nog alternatieven?
fastforward zegt
Ferrari, de plek waar wereldkampioenen stuklopen.
boriske zegt
Schumacher?
fastforward zegt
@boriske: de uitzondering die de regel bevestigt. Buitencategorie
wimof zegt
Al hadden Senna aanhangers geen goed woord voor hem over.
GH zegt
@wimof: Ik als van oorsprong Ferrarifan (door Schumacher en cultheld Kimi) en nu met oranjebril Max fan, heb ik ook geen goed woord voor Hamilton over. Maar goed, zijn kampioenschappen zeggen genoeg. De Mercedes is een steengoede auto, maar Hamilton is ook geen pannekoek. (on-)gezonde rivaliteit :)
Edge zegt
@fastforward: Nee, dit had niks met buitencategorie te maken. De kwaliteiten van Schumacher staan niet ter discussie, maar het feit dat Schumacher daar succesvol werd is omdat Ferrari in die periode Ferrari niet was. Ferrari is veel te Italiaans en laat zich veel te veel door emotie leiden. Met Todt, Byrne en Brawn had je op alle belangrijke posities buitenlanders zitten die zich niet blind door de emotie en de druk van het Italiaanse volk lieten leiden. Tegenwoordig is Ferrari weer het Ferrari van weleer: Als je als teambaas binnen twee jaar geen titel pakt, mag je oprotten. Als je een Schumacher in het Ferrari van nu had gezet, was hij net zo hard stukgelopen als Vettel, en als je Vettel in het Ferrari van eind jaren 90 tot mid 2000’s had gezet had ook hij daar records uit de boeken gereden.
fastforward zegt
@Edge: eens. Wat is het record voor aantal seizoenen zonder titel voor Ferrari? Twintig?
basman147 zegt
Bij de rijders 21 jaar (Jody Scheckter 1979, Schumacher 2000), bij de constucteurs 16 seizoenen (van 83 tot 1999)
StijnB zegt
Niet helemaal eens. Schumi had wel ballen om na twee wereldtitels naar het zieltogend Ferrari te trekken. Bovendien kon hij meteen vooraan meestrijden met dat oude rode hok. Zelfs eind jaren ’90 kon hij quasi gelijke tred houden met de véél betere McLarens. Toen had die eerste wereldtitel voor Ferrari bij de rijders al uit de kast kunnen vallen. Wanneer al dat ontwikkelingswerk van het briljante team eindelijk zorgde voor de beste wagen van het pak, mocht Schumi terecht oogsten. Alhoewel ik toen gestopt ben met de F1 op de voet te volgen wegens te saai… Idem wat we nu zien met Mercedes…
padoempats zegt
Een uitzondering kan geen regel bevestigen. Een uitzondering ontkracht een regel
Gulli zegt
Ricciardo naar Ferrari, Vettel naar Renault.
of
Sainz naar Ferrari, Vettel naar McLaren.
Als een van beide teams het over het salaris eens kan worden (wat Ferrari zelf blijkbaar al niet lukte) zou dat best een leuke deal zijn denk ik.
tvr1974 zegt
@Gulli: Ferrari wil eigenlijk een Italiaan die 2e viool wil spelen.. dus Giovanazzi. Mercedes gaat Russel volgend jaar laten rijden als ze in de F1 blijven. Voor de rest weinig nieuws.. en Vettel? Ik denk dat hij afscheid neemt van de F1. Stoeltje bij Alfa is dan vrij voor een nieuw talent..
gasskaas zegt
@tvr1974: misschien nog racing point aston martin?
Richmond zegt
@Gulli: seidl zou contact hebben gehad met Vettel. Maar het salaris is te hoog. Dus dat wordt het niet.
Dutchdriftking zegt
Ricciardo naar Ferrari, Vettel naar Mercedes, Bottas naar Renault.
berlinetta zegt
Interessante keuze, maar ik denk dat Mercedes een topduo heeft. Bottas doet al jaren op rij wat van hem gevraagd wordt. Waarom zouden ze dat veranderen?
boriske zegt
Omdat Bottos steeds een contract van 1 jaar krijgt en dat is toch geen teken van vertrouwen. Bottas naar Ferrari zou niet slecht zijn, heeft meermaals aangetoond dicht bij Hamilton te komen. Zo win je kampioenschappen, als je nummer 1 het niet haalt een nummer 2 die overneemt.
Je bent niets met een nummer 2 die voor de 5e plaats vecht, vraag maar aan Red Bull.
berlinetta zegt
Maar Bottas is in mijn ogen alleen goed in de beste auto. In een Ferrari zie ik hem niet voor de 1e of 2e plaats meedoen. Bottas is gewoon de ideale 2e rijder als je de beste auto van het veld hebt. Doet wat hij moet doen en zeurt er nagenoeg niet over.
De auto’s van Ferrari en Red Bull zijn de afgelopen jaren te grillig gebleken. Doen het maar op sommige circuits echt goed. Op de andere circuits heb je een coureur nodig die er meer uit kan halen. Dat zie ik Bottas niet doen.
berlinetta zegt
Lijkt me beter. Vettel lijkt me best een goeie vent, maar het wordt tijd voor hem om een stapje lager te doen. Als ik Haas was, had ik Grosjean met een stokbrood weg geknuppeld en Vettel een stoeltje aangeboden. En als ik Ferrari was, zou ik Ricciardo eens bellen.
Alfarobert zegt
Gewoon andere tak van autosport gaan doen. Geld zat dus doen waar je zin in hebt zou ik zeggen.Maar exit Formule 1 in elk geval.
poes zegt
Precies dit inderdaad. Vettel gaat echt niet in het middenveld rijden. Die gaat gewoon lekker rustig wat anders doen en ondertussen genieten van z’n gezin. Eigenlijk ook prachtig toch? :-)
boriske zegt
Ricciardo naar Ferrari (heeft Italiaanse roots) of Bottas een contract van 3 jaar geven. Heeft bewezen snel te zijn, kan net niet aan Hamilton.
ericd zegt
Terug naar Red Bull zou een interessante rivalry met Max kunnen opleveren. Nu de ‘Ollanders zo uit de gratie zijn bij de Italianen, kan Max een stoeltje bij Ferrari wel helemaal vergeten.
HZW zegt
Daar moet Max niet eens heen willen, dan wordt hij zeker gaan wereldkampioen in de jaren dat hij daar gaat rijden.
realhustler zegt
Het probleem bij Mercedes is dat als ze Bottas niet vervangen, en Hamilton weg gaat, ze niemand hebben die kampioen kan worden, en enorm moeten betalen voor een vervanger voor Hamilton.
Beter bij Mercedes Bottas vervangen door een niet al te duur talent, die Hamilton op jaagt, en als Hamilton dan weg gaat (pensioen, Ferrari) dan heb je tenminste iemand die voor het kampioenschap kan strijden.
Bottas is heel goed, maar hij mist net dat stukje om kampioen te worden, denk ik.
En Vettel, mmmm, ik denk Vettel is heel goed, maar heeft ook op het juiste moment in de juiste auto gezeten, en een teamgenoot gehad die minder was, of een mindere auto had.
Vettel moet oppassen niet naast een topper te komen, want dan eindigt zijn mooie carriere op een lage manier. Ik denk dat hij het niet redt naast Max, en niet naast Hamilton, en niet naast Ricciardo (dat is al bewezen). En ik vraag me af of hij Hulk eruit rijdt. Is dat niks voor Ferrari, the Hulk naast Leclerc?
anne_gaastra zegt
Mercedes heeft eventueel nog wel George Russel, die zie ik ook nog wel kampioen worden. Zie ook de laatste virtuele f1 race.
merc-94 zegt
@anne_gaastra: Niet alleen George Russel, ook Ocon heeft nog banden met Mercedes. Natuurlijk niet zo goed als Russel, maar ze kunnen zo een tweede team met goede rijders opstellen.
hiostu zegt
Als Hamilton stopt met F1 stopt Mercedes gewoon ook met F1. Geruchten gaan al zo lang dat het voor Mercedes steeds minder interessant is om een F1 team te hebben.
bernoulli zegt
@realhustler: iedereen kan kampioen worden in die Mercedes.
basman147 zegt
Zelfs Lance Stroll???
Edge zegt
@realhustler: “En Vettel, mmmm, ik denk Vettel is heel goed, maar heeft ook op het juiste moment in de juiste auto gezeten, en een teamgenoot gehad die minder was, of een mindere auto had.”
Dat vind ik nooit een heel erg sterk argument om iemand op waarde te schatten in de F1. Dat geldt haast voor elke dominante kampioen, want het hebben van een ideale tweede rijder die goed genoeg is om punten van de concurrentie af te snoepen maar niet goed genoeg is om de teamleider serieus aan te vallen is een van de sleutelingrediënten van een dominant team. Hamilton heeft dat in Bottas en Rosberg, Vettel had dat in Webber, Schumacher had dat Barrichello en Massa. Had Hamilton de afgelopen 6 jaar naast een Alonso gezet en hij zou echt niet zo dominant zijn geweest als hij nu is. Met Vettel bij Red Bull idem, en met Schumacher ook.
Richmond zegt
@Edge: Rosberg is van een ander kaliber als bottas. Ham zou niet zo vaak kampioen zijn geweest als Rosberg was gebleven.
viezefreddyw zegt
Ik denk dat het voor Vettel lastig gaat worden. Bij de grote teams zijn ze redelijk voorzien, terwijl de kleine teams zijn vette salaris niet kunnen/willen betalen. Hij zal dus flink moeten inleveren wilt hij nog deelnemen. Het zal dan Renault of McLaren worden denk ik.
sam84 zegt
@viezefreddyw: precies dat. Zou ook einde van F1 kunnen zijn voor Vettel
papa zegt
@viezefreddyw: Renault betaalt anders ook wel een redelijk salaris aan ricciardo
Design_Driven zegt
Vettel kan de druk niet meer aan en wordt te vaak zoek gereden door Charles. Juiste keuze voor Ferarri.
Gezamenlijke keuze my ass, ze wilde, begrijpelijk, hem niet meer dan een jaar vast leggen, gezien zijn gestuntel.
Voor Vettel hoop ik dat de druk er wat af is en hij dit jaar beter presteert met minder onnodige ongelukjes.
RIC naar Ferrari, of toch Hamilton?
tfsi zegt
Ik zie Hamilton naar Ferrari gaan. En een Duitser (Vettel) weer terug in de Mercedes. Als ik Doornbos mag geloven willen de hoge heren van Daimler maar al te graag weer een Duitser in de Mercedes.
Richmond zegt
@tfsi: Hamilton accepteert niet potentieel weer een Rosberg achtige ruzie. En je Leclerc heeft al met Vettel laten zien zich niet te schikken naar een rol als tweede rijder. Dus die combinatie gaat niet. Plus Ferrari gaat Hamilton niet de ruimte geven voor al zijn buitenschoolse activiteiten. Past niet bij het imago van Ferrari.
berlinetta zegt
In de media heb ik de afgelopen weken wel vaak gelezen dat Hamilton niet naar Ferrari wil, maar zich levenslang aan Mercedes wil verbinden. In hoeverre dat klopt, weet ik natuurlijk niet.
Design_Driven zegt
@tfsi: Ja maar niet Vettel. Hij maakt te veel onnodige fouten, daar hebben ze bij MB geen geduld voor.
fastshifter zegt
Ik denk dat ze gewoon Schumacher jr in die stoel zetten. Niet snel genoeg om het Leclrec lastig te maken en nog lekker goedkoop.
Zo niet dan vermoedelijk Ricciardo. Maar dan hebben we voorlopig weinig te vrezen van Ferrari, want dit jaar zal Vettel het Leclerc lastig maken en als Ricciardo en Leclerc de punten gaan verdelen wordt het ook voor hen ook lastig om kampioen te worden.
fordnut zegt
Schumacher jr heeft niet genoeg superlicentie punten en ik zie hem die punten de eerste paar jaar ook niet halen.
Edge zegt
@fordnut: Het vervelende is dat de FIA zelf geen lijst publiceert van superlicentiehouders en courerus met geldige superlicentie. Op dit moment zou Mick Schumacher inderdaad geen superlicentie kunnen aanvragen, maar hij heeft in het verleden wel genoeg punten gehad. Als Schumacher toen een superlicentie heeft gehad, kan hij nu zonder problemen een nieuwe aanvragen doordat coureurs die de afgelopen drie jaar houder zijn geweest in principe altijd een nieuwe kunnen aanvragen.
En om het verhaal nog meer te verwarren: Hij heeft vorig jaar in Barhein voor Ferrari en Alfa Romeo (in die volgorde) getest. Toen hij voor Alfa Romeo reed, reed hij met het groene waarschuwingslicht dat verplicht is wanneer je een junior zonder superlicentie laat deelnemen aan een officiële F1 sessie, maar een dag eerder bij Ferrari reed hij zonder groen achterlicht.
gregorius zegt
Als Ferrari Schumi Jr in die auto wil, krijgt Schumi Jr een superlicentie. Als hij ooit genoeg punten heeft gehad; weten ze dat er wel doorheen te luizen.
Of die jongen er klaar voor is? Lijkt me niet.
bernoulli zegt
Vettel naar A$ton Martin. Wedden?
bernoulli zegt
Ricciardo vertrok met de staart tussen de benen bij RB om kopman te worden bij Renault. Die gaat echt niet tweede viool speen bij Ferrari achter Leclerc. Want no way dat Ferrari volgend jaar weer met tweer eerste rijders wil rijden. Dat kunnen ze niet.
berlinetta zegt
Daar heb je zeker een punt, maar bij Renault geef ik hem nog minder kansen. Het team weet al jaren geen goede auto te bouwen. Bovendien komt Ocon er nu bij, een Fransman. Reken maar dat Renault niets liever zou willen dan kampioen worden met Ocon. Tot slot zie ik Renault ook nog wel vertrekken uit de F1 als ze de komende jaren geen kampioensauto weten te bouwen. In mijn ogen zou het verstandig zijn als Ricciardo daar weer vertrekt om zijn carriere nog af te sluiten bij een ander team.
pomoek zegt
Ik denk dat hij bij Renault als Ferrari dezelfde rol, moet, gaan spelen. Die van de ervaren tweede viool. Dan maar bij een team waar je wedstrijden kan winnen en wellicht zelfs, als er iets mis gaat bij Leclerc, ook nog eens kampioen zou kunnen worden.
berlinetta zegt
Ja dat zou ik ook doen. Liever vooraan meedoen in het veld en af en toe een podium pakken dan de hele tijd naar de loze beloftes van Abiteboul luisteren.
mark997gt3 zegt
Ricciardo gaat naar Ferrari. Vettel naar RB. Daar hebben ze gewoon een goede tweede rijder nodig om voor Max punten weg te halen bij de andere toppers. Albon zal keurig iedere race als 6de finishen…..
rikv99 zegt
@mark997gt3: Ik denk met het salaris dat Verstappen nu verdient, en het salaris wat Vettel wilt (komt samen zeker op /-70mil), en de budget limits van 2022 dat dit geen lochiese set is om die 2 in 1 team te hebben…
poes zegt
Die budget limiet was toch exclusief salaris?
mashell zegt
Salarissen van coureurs vallen buiten de budget limieten.
dracae zegt
Ik las dat Vettel al een aanbieding van Renault en McLaren in de zak heeft.
We zien wel, het kan mij niet veel schelen.
harrie zegt
Stoeltjewissel met Sainz?
gregorius zegt
Ik zie Vettel nog wel terug naar RB gaan. En voor nog eens erg weinig salaris ook. Kijken of ze met zijn input en die van Max de auto beter kunnen maken om me te kunnen doen. Dat is ook het enige team waar Vettel ook daadwerkelijk race-motivatie kan krijgen.
Voor het geld misschien naar Stroll F1; Stroll JR die door Vettel wordt zoek gereden is minder erg dan door een andere pay-driver en Stroll Sr kan makkelijk 30 mio p.j. ophoesten.
En anders kapt Vettel er gewoon mee. Die gast moet minimaal 100 mio op de bank hebben; even een jaartje chillen met de familie en dan nog maar eens kijken.
mark997gt3 zegt
@gregorius: denk eerder 200 miljoen.
rikv99 zegt
FORZA RICCIARDO!
Groninger zegt
Vettel naar Redbull, Ricciardo naar Ferarri en Albon naar Renault.
spacemoon24 zegt
Robert Kubica naar Ferrari!
mpgc zegt
Kroniek van een aangekondigd vertrek….. Ik denk dat Vettel de helm na seizoen 2020 gewoon aan de wilgen gaat hangen.
v10m5 zegt
Lewis zegt wel iets te vaak dat hij zichzelf de rest van z’n leven aan MB verbonden ziet. Bij McLaren zei hij dat ook steeds voordat hij er weg ging. In z’n laatste interview vertelde hij dat hij bezig was met een virus Frans, dat zal dan wel Italiaans zijn…. Iemand als Lewis zal een nieuwe uitdaging willen voor het laatste hoofdstuk van z’n carrière en het zou me niets verbazen, wanneer hij toch naar Ferrari gaat. Met zijn marketing waarde zullen ze hem maar al te graag een mega-salaris bieden. Wedden op Leclerc en Sainz lijkt me redelijk onzeker en Ric werd iets te vaak zoek gereden door Max om te denken dat hij evt Leclerc kan verslaan. Ik denk dat die twee redelijk op het zelfde niveau zitten. Waarbij Leclerc nog niet op zijn beste niveau zit op Ferrari 100% te leiden…
v10m5 zegt
@v10m5: virus=cursus?
v10m5 zegt
Ric-> McLaren of blijft bij Renault
Vet-> MB
Ham->Ferrari
Sainz->Alfa
als backup voor stop Ham
??? of Alonso? ->Renault
Zou wel mooi zijn lekker veel switches?
siemi zegt
Plottwist. Vettel naar Williams en word daarmee wereldkampioen in 2021.
Edge zegt
Ik vind het overigens wel leuk om te lezen hoeveel mensen automatisch rekenen op Riccardo naast Leclerc. Ik zet mijn geld voorlopig toch echt op Sainz.
gregorius zegt
2021 wordt toch een jaar met nieuwe reglementen?
Dan wil je OF 2 kanonen OF een 2e rijder die heel snel een auto beter kan maken.
Sainz lijkt me eerder een Massa of een Bottas: kan een heel goede constante 2e rijder worden.
Maar dat wil je toch juist niet in 2021?
basman147 zegt
Dat is 1 jaar uitgesteld, volgend jaar wordt verreden met grotendeels dezelfde auto’s als dit jaar.
fmgarcia zegt
@Edge: Ik zeg ook Sainz. Al zou ik het zelf echt tof vinden als ze Hulkenberg de kans gunnen. Doet wat hij moet doen, alleen iets minder snel dan de toppers.
berlinetta zegt
Waarom denk jij Sainz als ik vragen mag? Ik heb er uiteraard niet zoveel kennis van als jij, maar ik zie Sainz niet rijden naar Leclerc. Dat gaat nog vuurwerk worden denk ik.
En waarom zou McLaren Sainz willen laten gaan en wie zou hem dan moeten vervangen?
poes zegt
Hoe lang loopt het contract van Sainz nog?
Edge zegt
@berlinetta; Ik verwacht dat Ricciardo eigenlijk net iets te snel is voor dat tweede stoeltje van Ferrari. Die gaat teveel punten van Leclerc afsnoepen, terwijl je eigenlijk gewoon een schoothondje moet hebben. Daarnaast staat Ricciardo nu op een jaarsalaris wat niet onder doet voor dat van Vettel. Dat is volgens schattingen meer dan het dubbele wat Ferrari’s goudhaantje Leclerc verdient, en veel meer dan je zou moeten betalen voor een tweede coureur.
Sainz daarentegen is de perfecte man voor de job. Hij is nog jong, hij is snel genoeg om een Bottas-achtige rol te vervullen en zijn salaris zal stukken lager uitvallen dan dat van Ricciardo. Sainz is in mijn ogen echter weer niet snel genoeg om Leclerc het leven zuur te maken, en zal daardoor ook niet in de positie komen dat ‘ie voor onrust kan zorgen.
En waarom McLaren Sainz zou willen laten gaan? Omdat ze weinig keus hebben. Ik snap best dat McLaren hem graag langer zou willen behouden, maar zijn contract loopt af aan het eind van 2020 en dus ligt ook de bal in dit geval bij Sainz zelf.
berlinetta zegt
Oke, helder verhaal! Mooi om te lezen hoeveel kennis jij er altijd van hebt.
mashell zegt
Ik denk dat Vettel de overstap maakt naar RTL.
azuli zegt
Eindelijk!
Kan er niet rouwig om zijn. Vettel is een goed persoon in het team maar als coureur heeft Ferrari meer aan jong talent zoals Leclerc.
zelfrijikeenbarrel zegt
Sainz naar Ferrari, Riccardo naar McLaren, Vettel naar Renault.
basman147 zegt
Vettel stopt met F1, Hamilton naar Ferrari, Bottas 4.0 wordt kopman bij Mercedes met Russel als 2e man. En wie het meeste betaalt mag bij Williams instappen.
En terwijl Hamilton en Leclerc bij elkaar punten afsnoepen wordt Max kampioen in 2021
Richmond zegt
Martin Brundel zegt: I’ll take a punt on this. Sainz to Ferrari. Ricciardo to McLaren. Vettel or Alonso to Renault. I’ll miss Seb if he retires, quality guy, quality driver. A champion and an adult.
Edge zegt
Ik vind het erg jammer. Ik vind Vettel een zeer sympathieke gast en had gehoopt dat hij zijn jongensdroom had kunnen verwezenlijken door met Ferrari kampioen te worden. Toch snap ik de keuze om aan het eind van het jaar afscheid te nemen, van beide partijen.
Toen Ferrari enkele maanden geleden aankondigde dat Leclerc tot 2024 heeft bijgetekend, zei dat eigenlijk al genoeg: Charles is het nieuwe goudhaantje, hij is degene met wie Ferrari kampioen wil worden. Vettel zal ongetwijfeld hier en daar zijn overwinning mogen pakken, maar als het erop aankomt zal Leclerc altijd de voorkeursbehandeling krijgen. Dat is niet prettig voor Vettel, maar ook niet voor Ferrari want Vettel is en blijft iemand met een geweldige staat van dienst.
Dus dat Vettel verder wilt kijken snap ik goed. Als coureur wil je op z’n minst gelijke kansen, en je gesteund voelen. Is dat niet meer het geval bij de Scuderia, dan is het logisch om verder te kijken. Vanuit Ferrari snap ik ook goed dat men verder kijkt dan Vettel. Vettel is een dure klant, hij verdient naar schatting zo’n 40 miljoen euro per jaar. Dat is prima te doen als je de titels aaneenrijgt, maar voor een coureur van naam die enigszins gedwongen wordt om tweede viool te spelen is dat achterlijk veel geld. In feite hoeft Ferrari geen wereldkampioen of toekomstig kampioen te halen, iemand die de wingman van Leclerc kan spelen en punten afsnoept van de Mercedessen en Ferrari’s volstaat. Dan kun je net zo makkelijk een Sainz, Magnussen of Perez voor een miljoen of 8 op de loonlijst zetten. Zij blij, want ze verdienen meer dan nu en rijden voor Ferrari, Ferrari blij want die gasten zijn net niet snel genoeg om het Leclerc lastig te maken.
Ik vraag mij wel oprecht af wat Vettel nu gaat doen. Mark Webber zei ooit gekscherend dat Vettel alles op jonge leeftijd doet: kampioen worden, kinderen krijgen en met pensioen gaan. Ik zou er niet heel raar van opkijken als Vettel besluit zijn helm aan de wilgen te hangen, of in een andere raceklasse uit te komen.
Maar ook binnen de Formule 1 zie ik nog genoeg opties voor Vettel. Ik acht de kans dat hij nog een titel gaat winnen zéér gering, maar als hij die titel uit zijn hoofd zet en door wilt racen voor het raceplezier (beetje zoals Raikkonen nu doet), zijn er genoeg mogelijkheden. McLaren en Renault zijn de meest logische opties, aangezien die een coureur als Vettel kunnen betalen, maar ook een terugkeer naar Red Bull sluit ik niet uit.
Helmut Marko heeft weliswaar eerder geroepen dat een terugkeer niet aan de orde is omdat Vettel veel te duur is om naast Verstappen te zetten, maar er zit ook een budgetcap aan te komen. Van de pakweg 400 miljoen die Red Bull nu in het team pompt, mogen ze er dan nog maar ongeveer de helft in steken. Dan houd je dus ruim 200 miljoen euro over om andere dingen mee te doen, en dan wordt een terugkeer van Vettel ineens wel haalbaar.
fmgarcia zegt
@Edge: poah die laatste alinea. Heb ik niet eerder over nagedacht. Zou geweldig zijn als hij toch kan afsluiten naast Max. Goed voor de sport.
harrie zegt
Zet Kimi svp terug in de Ferrari. Bwoaah.
bastiaanhd zegt
Dat je dit eerst bij nu.nl moet lezen…