
Peugeot en Citroen hebben plannen om het merk Simca weer nieuw leven in te blazen.
Simca was een klein Frans automerk, de naam is een acroniem van Société Industrielle de Mécanique et de Carosserie Automobile. Deze autofabriek werd in 1934 te Nanterre opgericht. In 1958 werd het merk Talbot-Lago overgenomen. Simca vestigde de productie in Poissy en verkocht de fabriek in Nanterre aan Citroën. Vervolgens kwam Chrysler in beeld; die kocht steeds meer aandelen Simca. In 1963 nam men een meerderheidsaandeel en in 1970 werd het concern geheel door Chrysler ingelijfd. Het bedrijf heette vanaf toen Chrysler France.
Chrysler kwam vanwege de economische situatie in de problemen en op 10 mei 1978 nam PSA (het moederbedrijf van Peugeot en Citroën) Chrysler France over voor het symbolische bedrag van 1 dollar. Het merk Simca werd op 1 januari 1980 omgedoopt naar Talbot. De twee nieuwe modellen, de Talbot Samba (een kopie van de Peugeot 104) en de Talbot Tagora, werden echter slecht verkocht. Dit deed Simca/Talbot uiteindelijk de das om.
Een halfjaar geleden waren er nog speculaties over de terugkeer van het merk Talbot. Nu wil de PSA Groep het merk Simca echter doen herleven, zo schrijft Autobild althans. De herleving willen ze starten met een nieuw goedkoop model van het formaat Jetta. Een goed plan, zo lijkt op het eerste gezicht. Renault deed immers hetzelfde met Dacia (succes) en Volkswagen zorgde voor een revival van Skoda (succes). PSA wil nu hetzelfde doen, op basis van de Chinese Peugeot 408. Die 408 moet in Europa op de markt komen als Simca 1307. De Simca 1307 was destijds een moderne vijfdeurs auto voorzien van een grote achterklep en in 1976 werd de 1307 uitgeroepen tot “Auto van het Jaar”.
We gaan hier komende tijd vast nog meer van horen, to be continued…
Nog nooit van gehoord.
Het is nou niet bepaald een mooie naam.
Als ze standaard maar niet gelockt worden geleverd.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO !!!!!!!
Don’t do it….this stuff kills you !!!
@Megakix: Als ze zo slecht zijn zullen ze nooit lang bestaan.
Spannend, de heropleving van een oud merk is altijd fijn. En het maken van een “Aldi-merk”, zoals Dacia is een verstandig plan van PSA.
Maar in welk lagelonenland gaan ze die Simca’s bouwen?
@mercedesfan: China, dat staat in de tekst.
Die Peugeot 408 krijg gewoon een rebadge…
@autoblogger: Een 308 sedan lijkt me toch een vrij prijzige auto. Of hebben ze dat ding voor China sowieso al een stuk goedkoper gemaakt dan de 308 die we hier kennen?
@autoblogger: Nee, dat staat er niet.
De auto is gebaseerd op de voor China gebouwde Peugeot 408.
Kan best zijn dat de Peugeot 408 op dit moment daar wordt gebouwd, maar het misschien goedkoper(?) is om hem in Europa te bouwen ;)
Of, wat ze bij Škoda doen, de auto als “bouwpakket” verschepen en dat ze hem assembleren in Europa.
@RickB: Even voor de duidelijkheid:
Bij Škoda staan kale chassis met deuren, kofferdeksel, zijschermen en motorkap er alvast op, die gaan op de boot naar China, India, Angola, etc. daar worden ze in elkaar gezet en vervolgens verkocht.
@RickB: Ach zo. Dus alles van interieur, elektro, motor, etc… wordt in lageloonlanden gedaan. Wist ik niet. Hoe weet jij dat zo?
@Esprit_de_Flandre: Jep, enkel de auto’s die voor Europa gemaakt worden, worden in Tsjechië zelf geassembleerd, de rest word inderdaad in “lagelonenlanden” geassembleerd!
Hoe ik dit allemaal weet?
Ben in 2009 naar de Škoda fabriek in Mladá Boleslav geweest! (Locatie waar de Fabia/Roomster en de Octavia worden geassembleerd)
Erg interessant en kost vrijwel niks, enig nadeel is dat je geen foto’s op het terrein zelf mag maken, wel in het museum zelf.
@RickB: Hmm, misschien eens een bezoekje waard. De reis voor dit jaar staat toch nog niet vast.
@Esprit_de_Flandre: Oke, dan moet ik je wel waarschuwen dat als je ooit een keer in Wolfsburg bent geweest, de fabriek in Tsjechië niks voorstelt, hier heb je het wel gezien na die rondleiding, terwijl je in Wolfsburg ruim twee dagen zoet kan zijn! (Fabriek en Museum)
Er is daar een Global Inn hotel in de buurt, is op 10 minuten loopafstand van Autostadt, auto kan je dus mooi in de parkeerhaven laten staan bij het hotel, bovendien zijn er ook diverse restaurants te vinden in de omgeving (op loop afstand)
Nog even een andere tip: de parkeergarage in het centrum van Wolfsburg gaat zaterdagavond om 8 uur dicht en niet weer open tot maandagochtend. Let dus even op als je het laat wilt maken in het centrum. ;)
Dacia-concurrent?
Heb nog eens in een Simca 1000 meegereden, lekker ielig klassiekertje :P
De foto is volgens mij van een Morris 1100 (ask Klassiekerrally)
@w0o0dy: ai, mijn fail. Heb het plaatje inmiddels aangepast;)
@w0o0dy: Het duurde even voor ik het door had, maar nog voordat ik je reactie las zag ik het toch. ;)
Wordt dit dan Retro? Zal nog wel een tijdje duren voor het zover is denk ik!
dit is een Simca 1000 uit 1963
En dit is een mooie Simca 1000 met body door Bertone.
@w0o0dy: not quite….
dit is de morris aka klassiekkerraly…
@integralechubasco: Klopt. Zelf heb ik overigens een 1300 Super de Luxe van de tweede serie. Die vind ik zelf iets mooier dan de eerste serie, en kan daar nog heel veel woorden aan vuil maken, maar daar is dit niet de plaats voor ;)
@Klassiekerrally: het klopt toch dat de auto’s een electrisch veersysteem hadden met bollen op oliedruk?
dom, staat op het plaatje… :) …
@integralechubasco: Nee, daar is niks elektrisch aan te vinden. Het werkt met vloeistof en veerbollen. Een beetje zoals bij Citroën, maar dan constant op druk en niet regelbaar.
@Klassiekerrally: Eerste/tweede serie? Was me nog nooit opgevallen dat die er überhaupt zijn… Wat zijn de meest in het oog springende verschillen?
@Citrofiel: Grootste verschil zit ‘m in de ‘staartvinnen’, die zijn bij de Mk2 kleiner. Maar ook de grill is anders, net als het interieur.
@integralechubasco: Die Morris a la Klassiekerrally stond er wel hoor, autoblogger heeft hem alleen al vervangen.
@Citrofiel: ik heb het net iets te laat begrepen… :) ach, het levert wat meer comments op, wat uiteindelijk leidt tot een hogere advertentieruimteprijs op autoblog…
@integralechubasco: Zo argumenteer ik ook altijd als ik weer eens een nutteloze avond op AB slijt. Zoals vandaag. ;)
Zeker geen slechte keuze!
Echter zou ik wel wat aan de naam doen, 1307, kom op man…
Wees eens creatief, IPV alles met cijfers te doen, komt zo goedkoop over!
@RickB: Idd, klinkt als een Lada. Zo dom gaan ze wel niet zijn. Want zelfs als die 1307 auto van het jaar werd in de jaren stillekes, dan nog is hij niet memorabel genoeg om de naam te hergebruiken.
Peugeot en Citroën die krachten bundelen… wat ga je dan krijgen? Herpes?
@xilver: ‘un Peu Citrofiel’ ? ;-)
@xilver: Huh? Ooit gehoord van PSA?
@Citrofiel: Weer iets nieuws bijgeleerd :D
@xilver: Noooh, wist je dat echt niet? :mrgreen: Peugeot en Citroën zijn al sinds 1976 één bedrijf, toen nam Peugeot een meerderheidsaandeel in Citroën. Eigenlijk is Citroën dus gewoon een ondermerk van Peugeot…
En inderdaad zijn er heel veel auto’s te noemen waaruit de verwantschap blijkt, maar dat wordt al deels gedaan zo te zien.
@Citrofiel: *kilometer-breed gat in cultuur*
Ben niet zo up-to-date over Franse wagens (nuja… Bugatti…maar dat is onderdeel van VAG).
@xilver: Nog een weetje opdoen? Bugatti is eigenlijk een Duits merk…
@Esprit_de_Flandre: Ik vind dat altijd moeilijk, maar officieel is het Duitsland inderdaad.
“Bugatti was founded in Molsheim, France (Germany at that time) as a manufacturer of high performance automobiles by Ettore Bugatti, an Italian-born, described as an eccentric genius.”
Het is opgericht door een Italiaan in Duitsland, wat nu Frankrijk is… :lol: Dus het ligt er maar aan wat voor definitie je zelf hanteert.
@Esprit_de_Flandre: Bugatti beschouw(t)(de) zich als een Frans merk. Het is pas sinds de Veyron dat het eigenlijk Duits is geworden, maar in hart en nieren is het Frans. De Veyron is mede door het Franse heritage vernoemd naar een Franse coureur. Indien Bugatti Duits was dan hadden ze die wagen wel vernoemd naar een of andere Duitse jongen (de Schumacher ofzo :mrgreen:)
@xilver: Wat @Citrofiel zegt hierboven…
@xilver: Ooit opgevallen:
106 – Saxo
Partner – Expert
En nog een hele rits aan modellen die nagenoeg gelijk zijn aan elkaar, om een lang verhaal kort te maken:
@RickB: Goh, 1 van de weinige plekken waar de Citroen geliefder is…
@NicoLauda: +1 :mrgreen:
@NicoLauda: De Berlingo wordt op geel kenteken inderdaad meer verkocht dan de Parnter in Nederland, dat klopt. En de C1 wordt wereldwijd gezien meer verkocht dan de 107. De C5 meer dan de 407 (maar dat zal met de 508 wel veranderen). En voor de rest heb je gelijk, vrees ik. ;)
@RickB: Maakt het wel eventjes heel duidelijk ;-). Beetje zoals de Ford Galaxy (ouder model) en de oude VW Sharan. Zelfde wagen, andere badge.
@xilver: Alleen zijn Ford en VW wel aparte bedrijven, die toevallig alleen voor dat model samenwerkten…
@Citrofiel: Gouden tip… mocht je ooit besluiten van zoiets aan te schaffen… doe het niet. We hebben een Galaxy gehad. Een straalvliegtuig is stiller dan dat ;-).
@xilver: Ooit een 2CV-achtige gereden? Ik ben wel wat gewend. ;)
Maar Ford en VW staan hoe dan ook heel ver onderaan mijn lijstje voor wat dan ook, dus maak je geen zorgen. :P
@Citrofiel: De VW Passat CC rijdt wel heel goed, beter als een Audi van dezelfde prijs eigenlijk. Dus dat is dan weer wel een pluspunt.
Over rammelbakken: Mijn vorige auto :D Ontknoppeling VOLLEDIG versleten. Uitlaat met een scheur in, eigenlijk meer een scheur met wat uitlaat rond. Een kapotte thermostaat dat voor hilariteiten heeft gezorgd tijdens de zomer en een stuur waardoor je niet meer naar de fitness hoeft voor armspieroefeningen ;-)
Het is erg met ons, jeugd, gesteld :mrgreen:
@xilver: Die heb je gewoon opgereden tot de volgende APK zeker? Zal niet de moeite waard zijn geweest om te maken…
Ik ga gewoon gelijk voor een auto in wat betere staat. :) Komt nog wel, ik heb nog geen auto. De 2CV-achtige waar ik het over had is de Acadiane van mijn vader.
@Citrofiel: Idd, gewoon opgereden. Zondag wordt die toch verkocht (zonder keuring of APK :mrgreen:) 2 dagen voor dat hij normaal naar de controle moet. Zal wel tegen de potentiële koper zeggen dat het een sportuitlaat is.
Een gouden tip. Je eerste wagen moet een uiteengevallen stuk rommel zijn. Je beleeft er gouden tijden mee en het kan je uiteindelijk niets schelen of je iets stuk rijd of niet. Mijn huidige wagen is in een stuk betere staat en ik rij er voorzichtiger mee (dus niet meer door velden en bossen :mrgreen:) en soms moet ik toch wel terugdenken aan die goeie ouwe Opel Vectra.
@xilver: Ik heb veel liever een lekkere auto om op mooie dagen wat mee te toeren dan een ragbak, hoewel dat natuurlijk ook heel leuk kan zijn.
@Citrofiel: En nog een paar andere modellen, maar die hebben we hier niet te zien gekregen…
@Esprit_de_Flandre: Ik heb geen idee op welke reactie dat gericht is, maar ik denk dat je op andere voorbeelden van badge-engineering doelt? Zoals de 206 – Chinese C2? Inderdaad, daar is nog wel wat meer te vinden, maar daar durf ik geen volledig overzicht van te geven uit angst dat die niet volledig is. Daar weet ik namelijk het fijne niet van.
@Citrofiel: Het was een reactie op “Alleen zijn Ford en VW wel aparte bedrijven, die toevallig alleen voor dat model samenwerkten…”
Maar daar zijn ondertussen al een dozijn reacties tussengepropt zodat het niet meer duidelijk is. Bedoelde vooral de verregaande Braziliaanse samenwerking tussen de twee. Google maar eens Autolatina.
@Esprit_de_Flandre: Ah, dat kende ik nog niet.
@RickB: Partner-Berlingo
Expert-Jumpy
@Jochempie: Boxer – Jumper. Bipper – Nemo.
Maar in die laatste drie gevallen moet je eigenlijk ook de Fiat-variant noemen, de Scudo, Ducato en Fiorino. Want daar heeft PSA nog weer wat verder kosten gespreid.
En als we toch bezig zijn: 807 – C8 – Ulysse – Phedra.
En ook Mitsubishi helpt: 4007 – C-Crosser – Outlander. iOn – C-Zero – iMiev.
@Citrofiel: Jij bent goed op de hoogte.. als ik een ooit een auto in dat segment koop neem ik je mee als wandelende catalogus…
@xilver: Dat segment? Ik noem wel 10 segmenten! En dan alleen de PSA-varianten en aanverwanten van Fiat, Lancia, Mitsubishi en Toyota.
Nieuw:
Bipper – Nemo – Fionino. Kleine bestellers.
Partner – Berlingo. Iets grotere bestellers.
Expert – Jumpy – Scudo. Middelgrote bestellers.
Boxer – Jumper – Ducato. Grote bestellers.
807 – C8 – Ulysse – Phedra. Grote MPV’s.
4007 – C-Crosser – Outlander. Midsize SUVs.
iOn – C-Zero – iMiev. Elektrische A-segmenters.
107 – C1 – Aygo. A-segmenters.
Oud:
104 – LN(A). A/B-segmenters.
106 – Saxo. A/B-segmenters.
Oeps… :shock: Ik ben wel heel ernstig aan het SOGgen.
@Citrofiel: Check, je gaat mee willen of niet :D Veels te handig, kan je die verkoper er volledig uitlullen ;-).
@xilver: Ik kan weliswaar een boel autonamen oplepelen, maar ik denk niet dat ik heel nuttig ben bij aankoop van een willekeurige oude Opel. ;)
@Citrofiel: Nee, heb ik je ook niet voor nodig. Die dingen koop je hersenloos. Kan ik alleen ook wel af :mrgreen:
@xilver: Ik heb trouwens wel met wat vrienden een tijdje een Saab 9000 Turbo gehad. Een zijkant helemaal gedeukt en als je een bocht maakte kon je hem niet in zijn twee leggen, maar het ging hard! Dat was wel een echte ragbak. Maar goed, die tel ik niet mee. Hoewel ik eraan meebetaalde en we een mooi avontuur hebben gehad met dat ding had ik toen mijn rijbewijs geloof ik nog niet dus ik reed er niet in.
@Citrofiel: SOGgen?
@Esprit_de_Flandre: SOGgen ja.
@Esprit_de_Flandre: Studie Ontwijkend Gedrag
@Jochempie: Hoe kan ik de 107 – C1 – Aygo nou vergeten? Toyota helpt dus ook.
Als het op pure PSA-kopieën gaat zijn er niet eens zoveel… 104 – LN(A). En de eerdergenoemde Partner – Berlingo en 106 – Saxo. Daar blijft het denk ik wel bij.
Simca Tamata….dat was de eerste personenbus ;-)…slechte herinneringen aan, dat weer wel. De buren hadden er destijds één…in het rood…
En deze kennen de meeste van ons denk ik nog wel… (ook een Simca 1000)
@w0o0dy: kan jij die Tamata voor mij posten ?
@Megakix: of Tamara…hoe heet dat kolereding…
@Megakix: deze dus:
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.rootes-chrysler.co.uk/images/thecars/devrancho_01.jpg&imgrefurl=http://www.autoforum.be/showthread.php%3Ft%3D50093&usg=__OU8vkMyDTSOl4ZA8z1FiueXl6X8=&h=393&w=600&sz=96&hl=nl&start=0&zoom=1&tbnid=156_ddHFDYm1pM:&tbnh=151&tbnw=199&ei=ikI_Ta2zDMyYOtu9mLUD&prev=/images%3Fq%3Dsimca%2Bmatra%26um%3D1%26hl%3Dnl%26biw%3D1024%26bih%3D481%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=534&vpy=210&dur=1094&hovh=182&hovw=278&tx=151&ty=159&oei=ikI_Ta2zDMyYOtu9mLUD&esq=1&page=1&ndsp=8&ved=1t:429,r:6,s:0
@Megakix: Matra Simca Rancho dus. Niks Tamatra. ;)
@Citrofiel: Hahahaha, oude herinneringen! :D
http://www.youtube.com/watch?v=rXTnsr_jxQw
@RickB: Moet je wel een filmpje met die Rancho plaatsen, en niet met die Prelude. Een leuke achtervolging dan: :D
http://www.youtube.com/watch?v=yfEbpBKacjw
@Citrofiel: Zo wil ik ook wel boef spelen in Bassie en Adriaan en de verloren schat nog wat dinges.
@Citrofiel: Heerlijk! Ik heb dat vroeger 100en keren bekeken :D
@Citrofiel: Heeft wel wat weg van een oude discovery op lage pootjes.
@Citrofiel: Geweldig ding om te zien. Maar gewoon aandrijving op de voorwieltjes… Jammer dat ze bijna allemaal weggerot zijn.
Simca heeft overigens onwaarschijnlijk mooie auto’s verkocht. Ik denk aan een Simca 8 Sport, die overigens door Facel werd gebouwd. Those were the days…
@Klassiekerrally: We hebben toch al een chaos gemaakt van dit topic, dit plaatje kan er ook nog wel bij dan.
Inderdaad een mooi ding, die 8 Sport!
@Megakix: Matra/Simca Rancho. Mensen bij ons in de straat hadden zo’n ding in roodbruin…..
Ik heb mijn vader nooit anders dan lof horen praten over het merk Simca zijn eerste auto was een Simca 1000, en hij vind het nog elke dag jammer dat hij hem weg heeft moeten doen.
@meneersander: …je vader is niet oud geworden ? ;-)
@Megakix: nja, ik hoor hem nog elke dag daar over praten.
En wie kent de Talbot Sunbeam Lotus nog?
@NicoLauda: ikke :lol: Maar is Talbot het vervolgmerk van Simca geworden ? Kan me nog herinneren dat er ooit een Simca Talbot is uitgebracht, sedan, grotere auto.
@NicoLauda:
Eigenlijk heet het ding voluit “Simca Chrysler Talbot Sunbeam Lotus”
@NicoLauda: Damn, vijf merknamen in één. Ik durf niet te vragen naar de modelnaam…
@NicoLauda: Ik. :)
Wat voor positieve inbreng kan de naam Simca in vredesnaam oproepen. Auto’s bouwen is op dit moment meer een schimmen/merken spel dan gewoon ‘ouderwets’een goede auto bouwen. Alfa roemt met inbrengen van een nieuw model (sportauto) terwijl ze niet eens een fatsoenlijke opvolger van de 159 hebben, die trouwens maar in een paar motorvarianten te krijgen is. Seat staat op de nominatie om verkocht/opgedeeld te worden.Saab/Müller/ Spyker spelen een schimmenspel waar veel geld mee is gemoeid maar of er ooit geld wordt verdiend weet niemand.Citroën heeft jaren achtereen de WRC gedomineerd en daarvoor succesvol de Dakar gereden maar nooit een goede succesvolle GTI gebouwd. Volvo zit maar te lonken naar ‘sportiviteit’. Kunnen de fabrikanten niet gewoon weer auto’s gaan bouwen? Zonder die marketingshit!
@wolf:
Tsja.. een beetje vragen we er ook wel om.
Als mensen 25k neerleggen voor een Mini, maar 10k te veel vinden voor een C2/ dan vraag je toch bijna om opgelicht te worden?
@wolf: Mja, veel mensen denken er zo over. Veel mensen zijn al die MarketingShit beu. Maar als je dat echt wil vermijden, kan je alleen nog maar een Daihatsu kopen. En die kunnen ook niet meer mee.
Straatje zonder einde jongen…
Leuk idee! Ik zie een moderne interpretatie van de Simca 1100 wel zitten. Van de Matra Simca Rancho ook wel trouwens.
@Rick B. Leuk hoor je favouriete duo op de site maar volgens mij is de trekauto een Honda en geen simca/talbot/matra. Ga maar weer snel met je blokken spelen.
mijn “opa en oma” hadden deze…. een 1501
@w0o0dy: Mooi hoor. Dat waren de auto’s uit mijn hele vroege jeugd. De 1501, de 1100 en de 1000. De 3 echte Simca’s. Ik had er ook een zwak voor. Mijn oom had een donkergroene 1100, exact deze:
En ik begeerde als klein mannetje die gele 1000 met zwarte motorkap. Prachtig! Laat maar terug komen. Ook naar Europa. Als Dacia hier rond kan rijden kan Simca dat ook.
@Freewarefreak: Hmmzz… weer zo’n schijtsite die doorlinken niet toestaat.. :S
M’n vader had er een tig jaar terug.Oerdegelijk gebouwd naar het schijnt, maar mijn vader had de pech dat hij deze in occasie had gekocht van een man die hem jaren had laten staan zonder er mee te rijden.
Gevolg was dat alles wat van rubber was, na een tijdje lek was…
De banden waren het minste, de join de culasse was een ander verhaal…Kortom, hij heeft hem voor een appel en een ei van de hand moeten doen.
Ik kan me de simca 1000 ralley van mijn moeder nog herinneren ,prachtig leuk wagentje ;)
Hé, das toevallig mijn vader had er ook een, een 1100!
Toch hebben die Bassie en Adriaan er iets mee gehad…
Simca was een biologisch afbreekbaar merk , binnen 2 jaar na productie stop volledig uit het straatbeeld verdwenen.
@audicoupe84: Milieu en groen en zo is weer keihard in de mode. Wordt dus een succes.
hier is nog een hete versie van abarth van de simca 1000 coupe..
Le premier a développé la Simca 1000 sera Abarth. Ces voitures seront vendues de 1962 à 1965. Mais à l’exception du nom de Simca, et de quelques éléments du châssis, ces voitures n’ont pas grand chose à voir avec les productions de masse de la marque française. Les cylindrées proposées par Abarth était de 1137, 1288, 1592 et 1946cm3, créant par là l’une des plus folles voitures françaises de son époque. Ainsi, l’Abarth-Simca 2litres est un coupé en aluminium, propulsé par un moteur possèdant deux arbres à cames en têtes et deux carburateurs Weber double corps. La transmission est assurée par l’intermédiaire d’une boîte de vitesses à 5 rapports. La voiture pèse 665kg, et atteint les 270km/h !
@integralechubasco: Das een heel vet ding.
@GOD: correct…
@integralechubasco: lekkkerrrr hoor! :D
Ja! ik mis inderdaad nog een goedkoop Frans alternatief!
Er is momenteel niet genoeg keus op de automarkt!
En ik kan een Dacia, Citroen C1, Chevrolet Aveo, Daihatsu Cuore, Fiat Panda, Ford Ka, Kia Picanto, Lada Kalina, Lancia Ypsilon, Mazda 2, Mitshubitsjie Colt, Nissan Pixo, Opel Agila, Peugeot 207, Renault Twingo, Smart, Skoda Fabia, Seat Ibitsha, Suzuki Alto, Subaru Justy, Toyota Aygo, Volkswagen Polo betalen!
Er moet echt een auto onder de 12d€ bijkomen! Er is te weinig keus!
Kom op zeg.. Wat worden we wijzer van een Simca. Ja ze maakte aardige autotjes in het verleden. DE AUTOMARKT IS VERZADIGD! Waarom moeten ALLE namen van toen terug gehaald worden. Komt deusenberg ook terug als concurent van maybach en rolls royce….
Kom maar op met een echte Simca Rallye. En dan niet alleen als een speciaal kleurtje en andere velgjes zoals Renault met zijn Gordini uitvoeringen doet.
En schiet op! De Simca Rallye was mijn vaders tweede auto.. Ik zou zijn gezicht wel eens willen zien als ik met een nieuwe Rallye thuiskom.
“Renault deed immers hetzelfde met Dacia (succes) en Volkswagen zorgde voor een revival van Skoda (succes).”
Zever! Er is een groot verschil tussen bovenstaande gevallen en Simca/Talbot (want Talbot is ook al genoemd als terugkerend).
Simca/Talbot bestaat namelijk al jaren niet meer. Het heeft opgehouden te bestaan. En daar was ook een reden voor. Ze werden namelijk niet meer gekocht.
Skoda en Dacia echter, hebben, ten eerste, altijd blijven bestaan. Ten tweede hadden zij ook nog een klantenkring. Weliswaar enkel in resp. Tjechië en Roemenië, maar niettemin een klantenkring, die een buffer biedt. De eerste VW-Skoda’s verkochten in het Westen dan wel niet goed, dankzij de thuismarkt konden ze het merk toch recht houden die eerste jaren. Zodat ze tijd hadden om een deftige reputatie op te bouwen in het Westen, wat helemaal gelukt is.
Simca/Talbot heeft geen nationale klantenkring. En de Chinese Peugeot 408 is in feite een Peugeot 308 sedan, wat dus te duur zal zijn als budgetmerk.
This is failure waiting to happen…
@Esprit_de_Flandre: Dacia werd in het westen niet meer verkocht, en juist daar bleek het een veel groter succes dan gedacht met de eerste Dacia onder Renault: de Logan.
En daarbij vraag ik me echt af hoeveel van die vorige Dacia’s er nog verkocht werden de jaren voordat de Logan kwam, veel zullen het er niet geweest zijn. Ook betwijfel ik of de klanten voor zo’n verouderd, goedkoop ding de middelen wel hebben voor een Logan, waarmee jouw punt over de klantenkring de mist in gaat.
Bij verder onderzoek leer ik dat die Dacia’s voor de Logan nog wel meevielen, je punt valt toch niet in het water. ;)
@Citrofiel: Idd, Dacia’s vielen wel mee, want het waren in feite Renaults. Daarnaast heeft Dacia enorm geprofiteerd van het succes van Skoda.
Toen Skoda terug naar het Westen kwam, deed iedereen er lacherig over, de VW-fans nog het meest van al. Maar dat lachen is snel overgewaaid, omdat men zag dat het een goed product was. Toen Dacia dan terugkwam, werd het direct serieus genomen, omdat men al wist dat het kon, een oud Oost-Europees merk weer op de kaart zetten.
Om diezelfde reden zijn GM en Renault in Lada gestapt. Het merk is dood in het Westen maar leeft nog altijd in Rusland. Een paar goeie, moderne, betrouwbare modellen en succes is verzekerd.
Simca/Talbot heeft dat voordeel echter niet. Geen klantenkring, en een te groot gat in de geschiedenis.
@Esprit_de_Flandre: Neem in je redenatie wel mee dat Dacia vooral lekker ging in de tijd van de economische crisis en de slooppremie’s om voor een paar duizend euro in zo’n apparaat te rijden. Tegenwoordig loopt dat al terug. Logan’s worden (volgens de laatste mij bekende cijfers) niet heel spectaculair verkocht. Al zie ik wel meer Dusters dan ik had verwacht…
@Jesper: Duster is idd zeer succesvol, wat voor mij ook vreemd lijkt. Maar je zou het ook kunnen zien als een bevestiging van het vertrouwen in het merk, en dat het een blijvertje is geworden…
@Jesper: Daarvoor ging het ook al lekker hoor. Die slooppremies zullen wel een boost hebben gegeven, maar ik denk dat Dacia een blijvertje is. De Logan sedan is trouwens niet eens meer te koop in Nederland. Kleine sedans zijn hier niet populair en de MCV en Sandero moeten dat nu opvangen.
@Esprit_de_Flandre: Pas in 1999 is Dacia door Renault gekocht hoor. De echt oude modellen waren inderdaad gebaseerd op Renaults (met als meest bekende de Renault 12), maar de modellen waar ik het over had, die vlak voor de Dacia, waren eindelijk zelf ontwikkeld. Het gaat om de Nova, SupeRNova en Solenza.
Maar ik ben het verder met je eens dat het moeilijk wordt voor PSA om vanaf niks te beginnen.
@Citrofiel: ‘Zelf ontwikkeld’ is ook relatief hoor. Renault heeft altijd veel in de pap te brokken gehad, van bij de oprichting. Ook werden Renault-motoren gebruikt in die drie modellen.
@Esprit_de_Flandre: Over de prijs van de 408 ben ik het met je eens, zoals je in een reactie een stuk verder naar boven kunt lezen. Hopelijk komen ze snel erna met een echte budgetoplossing. Een C-Elysee-achtige misschien. Hoewel, dat lukt toch niet. Die is gebaseerd op de ZX en te erg verouderd om weer naar Europa te komen.
Het wordt inderdaad lastig, als het zo gaat gebeuren als hier geschetst wordt. Maar goed, geruchten zoals deze over Talbot en Simca gaan al jaren de rondte, we zullen maar moeten wachten of het deze keer wél waarheid wordt.
@Esprit_de_moeilijke_naam Het is natuurlijk volstrekt duidelijk waarom ze dit doen, want ze kunnen niet ineens een Peugeot of Citroën tegen dumpprijzen in de showroom zetten. Ander logo erop en knallen met je budgethok. It’s all marketing.
@youngtimer: Dumpprijzen niet, maar de 206+ is toch ook een budget-model?
@Esprit_de_Flandre: Iets wat duidelijk een Peugeot was/is kunnen ze moeilijk opeens een andere naam geven. Lijkt me vreemd. Inderdaad is de 206+ al een budgetmodel, maar ze behandelen het meer als uitloopmodel, ze moeten er niet te veel aandacht op vestigen om de reden die youngtimer noemt: Imago. Dat nadeel vervalt met een ander merk.
@Citrofiel: Dat plus de 206 was ook wel echt Heel Erg Populair. Zijn sowieso altijd klanten voor te vinden dus.
En rebadgen gebeurt zoveel. Denk dat het wel mogelijk zou moeten zijn. Maar dan moet het prijsverschil wel duidelijk zijn.
Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik om de Logan nog steeds hartelijk kan lachen.
Goed, het is allemaal budget en maar simpel in elkaar gezet, maar daar zit hem nou ook juist de kracht van Lego.
Ik weet zeker dat PSA nog wel ergens in een oude stoffige franse schuur een heleboel onderdelen over hebben waar ze nog wat mee zouden kunnen.
Heel lang geleden, zo rond 1986 ?, had ik een Simca Matra Bagheera 1.4, nadat ik toendertijd de roest van m’n vele Alfa’s zat was.Deze was immers van een soort polyester, maar als dat barstte was je klaar. Ook de motor achter de 3 triosexstoelen verstopt onder een luikje was verre van praktisch. Op een gegeven moment rammelde de aandrijfas en geen enkele garagist wilde zo’n Fransoos repareren of aan beginnen. En hij ging nog maar 70 ipv 182 km/u.
Te koop gezet en er kwamen 2 dames van lichte zeden plus een jochie, die er verstand van moest hebben,langs.Van ver.Ik had een prachtig parcours uitgestippeld in centrum Hilversum, waar ik woonde, en druk dat het was op die marktdag …stapvoets of hoogstens 40 konden ze.
Gelijk verliefd natuurlijk op die kar, net zoals ik maar dan ondertussen wijzer, kochten em en ben daarna de hele dag weg van huis gebleven uit vrees dat ze terug zouden komen.Want rammelen dat ie deed boven de 70 en zeker dan terug naar Zeeland.
Dat was de enige keer in m’n leven, dat ik me schuldig voelde over een geslaagde verkoop.Kon wel weer een Alfa kopen met roestkans, maar gegarandeerd rijplezier.
Trouwens die Simcamotoren tikten verschrikkelijk, alsof er geen olie in zat. Heel anders klinkend dan de 4 carbs op Alfa’s toendertijd.
Helaas geen foto meer van, uit die analoge tijd.
@willemseles:
Da was dan een goeie Simca motor, want ons devies was : hoe harder ze rammelden, hoe beter ze waren. Echt waar!
Een Duizendje Rally 1 of 2 kocht je voor 3 of vierhonderd gulden en had je een beetje geluk reed jet er een jaar of twee mee.
De 1100 Ti was een echte snelle jongen, een soort GTI avant la lettre met vier mistlampen en van fabriek gemonteerde Dunlop sportwielen, dat alles tegen een ‘vriendenprijs’
Ik heb hele goeie herinneringen aan Simca.
Je kon er goed aan sleutelen en de sloperijen lagen vol met onderdelen.
Als je met vrienden op vakantie ging, kocht je voor een paar centen een 1301 of 1501 Special, 5 man erin en op naar Spanje.
Herstel m’n Simca Matra Bagheera S was van 1977 en had em rond 1982.
Zie hier het model:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Matra_Bagheera
Kan best interessant worden, kijk naar wat ze hebben gemaakt in t verleden:
Simca 1100: Eerste in “Golf” klasse met fwd en “hatchback” (1967!!)
Simca 1100Ti: eerste hot hatch: 82pk (1973)
Was ooit bestverkochte auto in Frankrijk
Matra-Simca Rancho: Eerste Nep-SUV met alleen fwd (1977) dus jááren eerder dan de RAV4 c.s.
Ik hoop dat ze een goed stokbroodje kunnen bakken ……
De glorie jaren van Simca:
@jack_abarth:
Leuk stukje tekst van wikipedia. Let vooral op de topsnelheid van de Simca.
Abarths op de markt werden gebracht. het is ondoenlijk alle Abarthmodellen te noemen; het zijn er simpelweg te veel. In 1964, bijvoorbeeld, werden niet minder dan 22 verschillende typen ontwikkeld, van de Abarth Fiat 595 tot een 2.0-liter Abarth Simca. Dit was een aluminium coupé op het onderstel van een Simca 1000. De motor had twee bovenliggende nokkenassen en twee dubbele Weber-carburateurs. Het gewicht was 665 kg en de topsnelheid bedroeg maar liefst 270 km/h. Een andere wagen uit 1964 was de Bialbero 1000, een Fiat 600, maar met een 104 pk motor met twee nokkenassen en een compressieverhouding van 10,8:1.
Abarth bouwde ook zijn eigen motoren. In 1968 ontwierp hij een 3.0-liter V8-motor met vier nokkenassen, vier dubbele Webers en een dubbele ontsteking. De motor leverde een vermogen van 350 pk bij 8200 tpm.
Vroegâh had je geen geld en wilde je toch autorijden.
En dan had je twee mogelijkheden : of een Simcaatje of een Fiatje.
Gebruikt en in een verregaande staat van ontbinding meestal.
Maar de autosloperijen lagen vol met deze merken.
En zo’n 1100’tje bestel “PTT bakkie” hadden we met zijn allen in onze hobbygarage en dat ding kostte nix en was verrekte handig.
Klassieke Simca’s zijn nog steeds ondergewaardeer, behalve de 1200 S coupe (die in Rotterdam aan de Sluisjesdijk in de oude Kaiser Frazer fabriek werd gebouwd) en de Rally 1 of 2. Die dingen kosten nu een vermogen.
Omdat wij ze destijds allemaal kapot hebben gemaakt.
Een Rally 1 kostte je zesduizend keiharde Guldens nageltje nieuw.
Had je 1 kuipstoel, een matzwart dashboard met ronde klokken, een zwart gespoten ‘motorkap’ en race strepen op de achterkant.
Maaaarrrrrr je kon zo’n ding opwaarderen door er 1100 Special en 1100 Ti spullies aan te hangen of een ABARTH uitlaat te kopen.
’t waren rijdende meccano dozen.
En een duizendje stuurde gewoon lekker.
Ok, toevallig van de week weer eens met een echte MINI gereden en het was een teleurstelling. Wat zijn de auto’s enorm verbeterd.
Maar voor toen was Simca een soort Seat van deze tijd.
Jonge mensen of gezinnen die een lekker scheurijzertje wilden.
Ik mis Simca.
Trouwens de Rush motor en Flash motor die Simca in de zestiger jaren introduceerde maakte wel een soort van Franse lichte budget sports-saloon van Simca.
’t is eigenlijk allemaal wat slomer geworden met de introductie van de 1300 in 1963.
Dat was een brave familie auto.
@desjonnies: Ik had ooit bijna voor Klassiek & Techniek in een Aronde Monaco Coupé gereden. Mooie auto met -als ik ’t me goed herinner- de Flash motor. Auto was echter verkocht aan een deelnemer van Parijs-Peking, en daardoor op televisie te volgen. Is gecrasht, maar werd/wordt geloof ik wel gerestaureerd.
Tja, als het niks op degelijkheid inboet kan ik dit alleen maar toejuichen. Ik vind auto’s echt schrikbarend duur..en vooral het geld dat fabrikanten voor opties vragen is echt belachelijk.
Komt de Simca-Matra Murena dan ook terug? :D:D:D
ik ben benieuwt!
een degelijke benzine-drinker. jeuh, zo maken de babyboomers ons nog steeds iedere dag kapot.
Breng Panhard dan ook maar terug!
Als ze zo mooi worden als dat de oude Simca’s zeg ik DOEN!!! :)
Simca? Ja, klinkt wel goed. En aangezien Skoda nu ook goed draait, waarom niet?
Simca als budgetmerk neerzetten en met Talbot mooie exclusieve auto’s maken; ik wil er wel voor tekenen!
Zolang het maar niet retro wordt (zoals de 500, Beetle etc.), stem ik voor!