Je kunt als autobouwer tegenwoordig echt geen model meer afleveren waar niet tenminste LED dagrijverlichting op zit. Echter LED koplampen, dat gaat nog stapje verder. Die zijn nog alles behalve standaard. Maar aangezien we in de toekomst allemaal elektrisch rijden, is dat slechts een kwestie van tijd. Maar wat leveren LED koplampen ons op?
In elektrische auto’s, die bekend staan om hun belabberde actieradius, kom je met LED koplampen 9,6 kilometer verder dan met conventionele 110 watt H7 halogeen lampen. Dat lijkt weinig, maar bij een actieradius van 100 km is dat toch 10 procent.
In een auto met verbrandingsmotor dragen LED koplampen bij aan verminderde CO2 uitstoot. De 28 watt LED koplampen zorgen voor 196 grams CO2 uitstoot per 100 km, terwijl de halogeen lampen gelijk staan aan 768 gram per 100 km. Dat zou zomaar net het verschil tussen 14% of 20% bijtelling kunnen betekenen.
Verder gaan LED koplampen extreem lang mee (rustig 50.000 uur) en ze zijn minder gevoelig voor schokken. Dan weet je dat ook weer. (via green.autoblog.com)





Zo zie je maar, LEDjes bieden alleen maar voordelen. Ik heb trouwens nooit begrepen waarom zo veel mensen wagens minder mooi vinden omdat er in het nieuwe model ledjes zitten…
Dat slaat toch nergens op?
@Dietn: Omdat mensen conservatief zijn? Of vooral omdat Audi ermee begon, en iedereen die niet van Audi houdt neemt het kwalijk dat zij de primeur hadden en al de rest dat nu moet nadoen…
@Esprit_de_Flandre:
Ik hou van Audi, maar niet van LED`jes… heb ze ook in m`n kerstboom.
je vergeet ook te vermelden dat ze héél duur zijn :)
@KaCh1ng: Als je het afzet tegen de levensduur niet.
@Jochempie:
zelfs absoluut zijn leds erg goedkoop tegenwoordig. De enige reden dat er dure ledmodules bestaan is door belachelijk hoge winstmarges van sommige producenten die leds verwerken in hun goederen. Dat geldt ook voor die ledspotjes voor thuisgebruik, als men 1/8 van de prijs zou vragen wordt er nog winst op gemaakt
@Captain: Jij hebt duidelijk nog geen led-spotjes voor thuisgebruik geprobeerd.
Niet doen ook. De lichthoeveelheid is nog ferm onder niveau. In het beste geval kun je het gebruiken voor sfeerverlichting, maar niets meer dan dat.
@Esprit_de_Flandre:
oh jawel hoor, ik heb er al verschillende gehad, enkel modules boven 5 watt zijn acceptabel maar je betaalt degelijke vanaf 35 tot 80 euro per stuk. Als je inderdaad bij de ‘standaard’ ledspots blijft van 5 tot 20 euro dan kan je beter kaarsen branden voor hogere lichtopbrengst. En geloof me, die kwalitatieve leds van 35 tot 80 euro zijn veel te duur geprijst, kost aan onderdelen nog geen 10 euro (groothandelsprijs ligt dus nog een stuk lager)
@Esprit_de_Flandre:
om een voorbeeld te geven gerelateerd aan het artikel; “De 28 watt LED koplampen”. Ik heb hier een ledje liggen van 30 watt (da’s ongeveer 28 :) ) en die kostte me 20 euro inclusief tax en verzending. 20 euro lijkt me niet al te duur voor een koplamp die een autoleven lang meegaat. En zo heb je leds in allerlei vormen en sterktes, van 0,01 watt tot 500watt (!)
@Captain: Waar heb je dat gekocht? Is dat een gewoon Huis-Tuin-Keuken-spotjee of voor een koplamp?
@Esprit_de_Flandre:
Dat zijn losstaande leds, vind je overal op het internet. (boven 20 watt op ebay, de rest beter op gespecialiseerde sites) Dus die moeten nog ingebouwd worden waar je wilt.
Ik heb
op die manier in 2004 twee van mijn brommers een ledkomplamp en achterlicht gegeven (met high en low beam). had ik lekker full led komplampen zelfs voordat audi eraan begon :D
@Captain: Hoe bouw je dat in? Allez ja, ik bedoel, zou je dat kunnen inbouwen in een spotje voor in huis, en hoe doe je dat dan?
@Esprit_de_Flandre:
dat is zeker mogelijk, maar laten we het ontopic houden voor dit autoforum. Hier heb je een héél interessant forum over dergelijke dingen; http://www.circuitsonline.net/forum/
(voor forums zit ik dikwijls bij de noorderburen :D veel beter als de vlaamse)
De kans dat je met elektronicavragen blijft zitten is klein nadat je naar die site bent geweest ;)
@Esprit_de_Flandre:
Kort uitgelegd; een led moet de juiste voeding krijgen en de juiste koeling. Op ebay kan je gewoon de correcte voeding per led erbij kopen en qua koeling kan je bijvoorbeeld een CPU koeler gebruiken. Met wat nieuwsgierigheid en als je wat handig bent kom je er zeker.
De enige reden dat ik nog geen full led koplampen in mijn V70 heb zitten is dat het simpelweg niet legaal is :D
@Captain:
er wordt wel ontzettend veel troep verkocht op ebay
heel veel leds van afgekeurde series die heel snel naar de klote zijn of helemaal niet voldoen aan de specs
en de driver ontwerpen zijn vaak om te huilen
Als een verrassing komt het niet, maar toch leuk om eens de cijfertjes te zien.
“met LED koplampen 9,6 kilometer verder dan met conventionele 110 watt H7 halogeen lampen. Dat lijkt weinig, maar bij een actieradius van 100 km is dat toch 10 procent.”
Precies, je weet niet waar die 9,6 km op gebaseerd is. Misschien is het wel gebaseerd op een fictieve actieradius van 1000 km.
“Dat zou zomaar net het verschil tussen 14% of 20% bijtelling kunnen betekenen.”
Ik denk eigenlijk dat die officiële verbruikstests wel bewust met lichten uit worden gedaan. Of moeten die aan? Weet iemand dat?
@Citrofiel: kijk, jij verbouwt de ‘onzin’ naar ‘logica’…hou ik wel van…Dit zogenaamde ‘feit’ op AB is totaal niet onderbouwd.
@Citrofiel: Dacht ik ook meteen aan, welke auto heeft er dan een actieradius van 100km, waarbij het verschil dan nog eens 10km gaat zijn door LED te gebruiken?
Ik gooi er nog eentje tegenaan,
Voor een auto met actieradius van 9,6km is dit 100% en kan je dus DUBBEL ZO VER!
Ik ga er vanuit dat dit gemeten is op een wagen met deftige actieradius, om en bij de 800km (schatting) en zelfs dan nog zou dit maar een veronderstelling zijn van mijnentwege. Beetje preciezer en onderbouwder graag, dit artikel.
@As_long_as_it_is_fast: Ik wilde eerst schrijven dat het misschien zelfs was gebaseerd op de hele levenscyclus van een auto, maar de bron heeft het over “LED headlights can add 6 miles to an electric car’s range” dus AB kon ik dat niet meer aanrekenen. ;) Helaas heeft de bron geen link geplaatst naar het brononderzoek, dus het blijft een kwestie van hopen dat de schrijver van het stukje het onderzoek juist geïnterpreteerd heeft.
@Citrofiel: http://green.autoblog.com/2011/01/20/led-headlights-add-6-miles-electric-car-range/
’t gaat over de duur van een volledige laadbeurt van een batterij denk ik. Een extra 9,5km per volgeladen batterij dus. :)
@As_long_as_it_is_fast: Volstaat niet. 9,6 km voor welke auto, welke battery pack, welke snelheid, welk gewicht, … ? Dit doet me denken aan een Flair-onderzoek van enkele jaren geleden: “te lang met warm water douchen is slecht voor de huid”. Zonder definitie van “te lang”, “warm water”, “douchen” en “slecht voor de huid” is dit soort van uitspraken niets waard.
@BaRa: Ben jij die 0.02% AB-vrouwen? De Flair…
@BaRa: De Flair, allez man. :D haha, nice. Maar los daarvan, wel een goed punt. Ofwel slecht, onvolledig artikel, ofwel een slechte review. En als ik de andere artikels lees, ziet het er naar uit dat het onderzoek niet geweldig was. Of zijn alle reviews gebaseerd op 1 review en dus veel te beknopt.
@As_long_as_it_is_fast: Dat snapte ik inderdaad, dat legde ik juist uit. (het ging in de bron over range, dus toen kwam ik erachter dat het over één lading ging) Dan blijven de punten die BaRa noemt over.
@Citrofiel: Ja sowieso (dit is overigens de ENIGE correcte schrijfwijze beste mensen), het is onvolledig, ben het volledig akkoord.
@As_long_as_it_is_fast: Leuk hè, dat woord sowieso. Een paar mensen op het forum van Autoweek hebben eens een overzichtje gemaakt met wat ze daar langs hebben zien komen:
soberzo
so ieso
soiso
sowiezo
sowiso
sowisow
sowizo
zobieso
zobiezo
zoiezo
zoizo
zowieso
zowiezo
zo en zo
zo wie zo
zo-wie-zo
zowiso
zowizo
zowoezo
Best ernstig.
@Citrofiel: Dat is om gek van te worden! Het is heus niet zo moeilijk.
@Citrofiel: Haha, geniaal :) Deze kwam ik laatst ook tegen: ‘zo ie zo’
@Citrofiel: zo en zo ;)
@Citrofiel: Waarom heb je dat ook gepost. Ik krijg al het schijt als ik 1 foutieve versie zie. Heb je er eventjes een hele hoop bijeen gezet!
@As_long_as_it_is_fast:
Ik heb even zitten rekenen.
Het verschil is, laten we het ruim nemen 100w.
Een kleine elektrische auto heeft een vermogen van 35kw.
Het verschil in vermogen is dus nog geen 0,3 procent
Als deze besparing van een halve procent 10 km toevoegt aan de actieradius betekent dat, dat de actieradius 10 x (1/0.003) = ruim 3000 km bedraagt.
Ik ken geen auto met die actieradius en al helemaal geen elektrische.
wow ruim 650 meer co2 uitstoot.
Wist dat het wat scheelde maar zoveel…
@ascari15: is ook gelul…
Full LED-koplamp had de Audi R8 als eerste en get is mooi, zuinig en veilig. – Voorsprong door techniek of wel?
Oke, interresant… maar geld dit ook voor al die mensen die mij met 150-160 inhalen in een Prius met LED verlichting? Ik betwijfel het.
*Mierenneukmodus*: ‘LED’ mag gewoon geschreven worden als ‘led’. Het is een Nederlands woord geworden: leds, ledjes.
@Tommy2: Precies, het mag. Maar hoeft dus niet! ;)
@C220AMG: Je hoeft idd niet goed Nederlands te schrijven nee, maar het staat wel mooier. :P
@Tommy2: Afkortingen zijn nog altijd populair in autoland. Dus leds blijven wel nog eventjes LED’s. Hoe fout je het ook mag noemen.
jongens, allemaal een audi kopen!
1,96 gr/km is inderdaad een boel voor zo’n ‘eenvoudig’ onderdeel!
Wel relax.. Maar damn 50.000 uur.. dat is langg
@philipzuidijk,
is absoluut geen voorsprong door techniek. Ledjes zijn al 90 jaar geleden uitgevonden, vanaf 50 jaar geleden ruim toegepast, en lexus was de eerste met led-koplampen…
@EFB: nee hoor, audi (R8 V10) was de eerste met full led koplampen, google maar eens als je het niet geloofd
@Dietn: gelooft, ik heb een hekel aan spellingsfouten, fail!
@Dietn: Je bedoelt spellingfouten?
@a_buis: Je bedoelt spelfouten?
@Yeelen: Nee hoor, hoewel spelfouten natuurlijk correct NL is kan dat ook van spellingfouten gezegd worden. http://www.allesovertaal.nl/allesovertaal/pagina.asp?pagkey=200850
@Yeelen: @a_buis: @dietn: Spellingfout en spellingsfout zijn weinig gebruikelijk. Het gewone woord is spelfout.
http://vrttaal.net/taaldatabanken_master/spellen_schrijven/s-sz/st-s0764.shtml
Deze wordt gebruikt als referentie hier in Belgie aan de uni.
@As_long_as_it_is_fast: Vlamingen spreken gewoonweg beter Nederlands dan de Nederlanders. Maar we wrijven dat best niet teveel in. Ze kunnen daar ook niet aan doen dat ze onderontwikkeld zijn… :mrgreen:
@Esprit_de_Flandre: :p Ach, de meesten compenseren dat met hun behulpzaam, vriendelijk, sympathiek gedrag. Dus ik ga niet teveel op hun kap zitten. ;) (’t is btw ab.NL) :D
@As_long_as_it_is_fast: “behulpzaam, vriendelijk, sympathiek gedrag.”
Jij bent nog nooit in ‘Olland geweest zeker? :mrgreen:
Maar idd, we moeten mild zijn voor onze Noorderburen. Ooit zullen we ze kunnen beschaven…
@Esprit_de_Flandre: haha, ‘ooit zullen we ze kunnen beschaven’ nice. :D
@As_long_as_it_is_fast: Is het AB.nl? Ga eens naar AB.be dan… Verrassing! ;)
@Citrofiel: Wel heb je ooit…
@Citrofiel: Juist, was ik vergeten. De snoodaards! Die geniepige ‘Ollanders zijn België gewoonweg stilletjes aan het annexeren! :twisted:
@EFB: Lexus? Hoe kom je daar bij:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/08/10/complete-led-koplamp-door-audi
Trouwens, de meeste auto’s rijden al jaren met ledverlichting, het derde remlicht. :P
Das toch leuk. een beetje watts doen KILOwatts 10% meer verbruiken. ergens klopte er iets niet in de berekeningen
Gaan we daar ook naar beginnen kijken om de CO2 te reduceren… Kun je beter iets uitvinden om de ‘uitstoot’ van koeien aan te pakken. Die zijn namelijk veel schadelijker. Auto’s zijn waarschijnlijk een gemakkelijker doelwit…
@xilver: Kun jij 200kg aan accu’s en elektromotoren in een koe stoppen? ;)
@Yeelen:
@xilver: :lol:
@xilver: Tumblr?! :D
@xilver: Dat is simpel: eet minder vlees. Dan hebben we automatisch minder koe.
@BaRa: Hou van vlees en vervuilende auto’s… maakt mij dat dan een milieukiller?
@xilver: Volgens sommigen wel, maar ik vind het prima hoor. ;)
@Dietn en Tommy2.
Lexus was toch echt de eerste met de LS 600h. zie onderstaande link:
http://en.wikipedia.org/wiki/Headlamp
@EFB: Als je hybrids ook onder de noemer auto’s rekent, dan wel ja :D (ok, je hebt gelijk Lexus was eerst)
@EFB: Das niet volledig led maar gedeeltelijk. De R8-koplamp is Full led. “high beam and turn signal functions use filament bulbs.”
Wel goed lezen wat er staat he. ;)
Ok vanaf nu niet meer zeiken op de LED’s behalve als ze enkel als knipperlichten worden geïnstalleerd.
@Dennis: Tweede paragraaf, eerste regel, bekenD
@As_long_as_it_is_fast: check!
[quote]Low beam, front position light and sidemarker functions are performed by LEDs; high beam and turn signal functions use filament bulbs. [/qoute]
niet full led dus?
@mckroket: (de ls600h)
@dietn:
In tegenstelling tot veel hybride’s zou ik het anders niet erg vinden om een ls600h voor de deur te hebben staan…
Ze gaan extreem lang mee, dit betekent dat je gedurende het bezit van je auto, je nooit zorgen hoeft te maken over kapotte lampen. Zomaar even een gedachte: Als je met je Audi continu 50 km/h rijd.. en dit 50.000 uur lang.. dan gaat het eerste LED-je dus kapot bij 2.500.000 km.. Oooooo.. dan al.. ;)
@Freewarefreak: schandalig! slechts 2,500,000 kilometertjes. Een jaartje en je kan er nieuwe steken!
Op zich heb ik niks tegen leds.
Maar een snoertje met ledjes die als een kerstboom versiering over een auto hangen vind ik gewoon lelijk ,een beetje als een zigeuner met een parelsnoertje om zijn hals :D
Tja het bericht rammelt aan alle kanten maar is wel duidelijk en bekend dat ledjes langer meegaan en energie besparen. Dan snappen mensen nu hopelijk ook waarom er zoveel auto’s met led dagrijverlichting zijn.. dagrijverlichting is namelijk vanaf dit jaar verplicht
En het ziet er nog goed uit ook!
Op een actieradius van 100km is dat 10% ja, maar denk niet dat iemand tevreden is met 110km actieradius…
@Esprit_de_Flandre: toch is het 10km, je hebt et wel of niet :D
Dan te bedenken dat er nogsteeds mensen zijn die vinden dat het verplicht moet zijn om altijd je lampen aan te hebben… Zoals je ziet is het een flinke aanslag op moeder aarde
@tstile: Tja, velen denken dat electriciteit in de wagen echt gratis is :-)
Achteruitverwarming, radio, versterkers, telefoonlader, noem maar op
Ik heb LED knipperlichten.
*Doet xenons uit en alarm knop aan*
“’t is voor het milieu meneer agent!”
led-lampjes,komen toch niet van audi maar van lexus?
@fiatboy: Dacht ik ook.
@fiatboy: Audi was de eerste die het in 2006 op de S6 als dagrijverlichting toepaste. Daarna kwam Lexus in 2008 met een gedeeltelijke ledkoplamp en Audi met een volledige ledkoplamp. Dus eerste zijn ze niet.
Niets dan voordelen voor led-koplampen dus. Alleen de prijs ligt dwars, en dat zal wederom veel mensen weghouden van deze technologie. Men investeert teveel in korte termijn, en kijkt niet genoeg vooruit. Besparen op korte termijn kan een aderlating op lange termijn zijn.
led-lampjes zijn gay
En eh.. ik begrijp niks van het hele verhaal? is er een versie met ‘vmbo-basis’ begrijpend lezen?
In onze A6 uit 2007 hebben wij ook led de auto heeft nu ruim 2 ton gereden en nog geen probleme mee gehad
Het wordt pas duur als ze vervangen moeten worden dan gaat het rond de 1000-2000 komen omdat de hele unit vervangen móet worden
@the-budel-guy:
of je stuurt tegen die tijd even een mailtje en je kan er gewoon nieuwe leds inzetten zonder audi prijs :twisted:
Tot er zo’n een ledlampje kapot gaat… Kan je heel de lichtunit vervangen à €700, €800 per stuk.
@gerrelekker: Xenons kosten 1500€-2500€ om te vervangen (we hebben het al voorgehad en dat is pijnlijk). Leds gaan daarenboven langer mee.
@xilver: maar xenon gaat ook veel langer mee
wij hebben met een set origineel van fabriek af xenon 150000 KM gereden en moesten toen pas vervangen worden.
in onze vorige Auto een A4 met hallogeen licht moesten de lampjes ieder jaar vervangen worden.
@the-budel-guy: Ik spreek hier over LED-verlichting, geen hallogeen. LED’s gaan echt wel lang mee.
@xilver: volgens mij begrijpt u verkeert wij hebben nu ook xenon en led en wij ervaren ook dat het veel langer mee gaat
@gerrelekker:
ach joh, tegen die tijd zoek je een plaatselijke electronica hobbyist op die er voor wat kleingeld nieuwe in soldeert.
de onderdelen kosten niks, alleen de naam kost geld
Wat een onzin om een besparing van 80Watt significant te noemen… Als je het vermogen van halogeen lampen (110Watt volgens het artikel) afzet tegen het vermogen om met 120km/u te rijden (soms zomaar 100kW) dan is het vermogen dat de lampen verbruiken opeens nog maar 0.1% van het vermogen dat benodigd is om vooruit te komen. Niet echt de moeite dus om van de daken te schreeuwen dat je daar nog weer op kan bezuinigen. Een flinke windvlaag recht van voren is meer van invloed op het verbruik.
Kijk, doe dan andere koplampen er in! Veel beter dan het motorvermogen aanpassen;)
Mooie uitvinding dan!