• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Simpele middenklasser vrijwel nergens duurder dan in Nederland

Auteur: nicolasr, gepost 8 februari 2022 om 19:00 – 49 Reacties

Simpele Middenklasser

Eigenlijk wisten we wel dat auto’s vrijwel nergens ter wereld duurder zijn dan in Nederland, ook simpele middenklassers. Maar nu is er onderzoek naar gedaan, dus dan is het waar.

Geregeld kijken wij als Nederlanders met een jaloerse blik naar de landen om ons heen als het op autorijden aankomt. Niet alleen kun je in een van die buurlanden nog op flink wat stukken (bijna) zo hard als je wil, ook is autorijden daar goedkoper.

Dat geldt niet alleen voor de benzine, waarvan de prijs dagelijks record na record breekt, maar ook de aanschaf van een auto is hier flink duurder. En dat geldt heus niet alleen voor dikke brandstofslurpers, ook voor een simpele middenklasser betaal je in Nederland de hoofdprijs.

Nederland op 4 na duurste land ter wereld

De Britse verzekeringsvergelijker Confused.com heeft eens gekeken wat een simpele middenklasser overal ter wereld kost en de resultaten naast elkaar gelegd. Voor het onderzoekje gingen de experts uit van een Volkswagen Golf 1.0 TSi met 110 pk. Precies, een meer middelmatige middenklasser kun je haast niet bedenken.

Laten we direct de pleister maar van de wond trekken, in Nederland betaal je daar 32.490 euro voor. Da’s flink hè? Gelukkig is ons land niet het duurste, in vier landen betaal je nog meer voor die simpele middenklasser, namelijk Noorwegen, Zuid-Afrika, Denemarken en bovenaan staat Singapore.

Vergeleken met de nummer 1 mogen wij overigens nog in onze handjes knijpen, die simpele Golf kost in Singapore namelijk…. hou je vast…. 118.795 euro…. Het volledige overzicht van dure landen zie je hieronder.

Je kunt ook goedkoop een middenklasser scoren

Waar er duurste landen zijn om een simpele middenklasser te kopen, zijn er natuurlijk ook landen waar zo’n Golfje bijna niks kost. Niet geheel ontoevallig kun je in het goedkoopste land ook vrijwel voor niets tanken en zijn alle steden vrijwel geheel ingericht op autoverkeer.

Inderdaad, in de Verenigde Staten betaal je het minste voor je Golf 1.0 TSi met 110 pk en een handgeschakelde zesbak. Voor de ultieme simpele middenklasser mag je daar 20.435 euro’s afrekenen. Omgerekend dan hè, want volgens mij nemen Amerikaanse dealers nog altijd geen euro’s aan maar dollars. Doch dit geheel terzijde.

Wil je dichter bij huis goedkoop in een nieuwe middenklasser rijden, dan kun je naar Polen, Slowakije of Griekenland, respectievelijk de nummer 2, 3 en 5 op de lijst, die je hieronder in z’n geheel kunt zien.

Ook andere auto’s zijn in Nederland stervensduur

Ook als je bijvoorbeeld een EV wil kopen ben je in Nederland veel geld kwijt, slechts 8 landen in de hele wereld vragen meer voor zo’n stofzuiger met deuren. Hetzelfde geldt voor de SUV of de leuke sportwagen voor erbij.

En dacht je goedkoper uit te zijn met een tweedehandsje, dan kom je ook bedrogen uit. Die worden namelijk ook met de dag duurder. Met 1 kanttekening, da’s niet alleen zo in Nederland, maar in de hele westerse wereld…

Kortom, als het op de kosten van autorijden aankomt is Nederland gewoon K met P. Waarvan akte.

Ook interessant!

  • Video: achtervolging door weiland in Nederland
  • Goedkoopste benzine van Nederland
    Goedkoopste benzine van Nederland
  • Video: niet duurzaam plastic zakje in duurzaam Nederland
  • Bugatti Chiron Pur Sport aangekomen in Nederland

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverzekering, geld, golf, nederland, Volkswagen

Vorig bericht: « Coureurs hoeven niet meer te knielen voor de race
Volgend bericht: Dit is de dikste diesel die je op Marktplaats kunt vinden »

Lees Interacties

Reacties

  1. fanboy zegt

    8 februari 2022 om 19:28

    In genoeg landen zien ze deze Golf ook echt niet als een middenklasser.

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      8 februari 2022 om 19:35

      Klopt. Golf is compacte middenklasse. (C). Een Passat is een middenklasser (D).

      Maar hij wordt er niet goedkoper van.

      Login om te reageren
  2. por100 zegt

    8 februari 2022 om 19:29

    En toch betalen we het meest per inwoner voor het eeuwige 1 europa.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 februari 2022 om 20:44

      Met onze buitensporig grote zee- en luchthavens, over gedimensioneerde veeteelt en landbouw maar ook dankzij de grote dienstensector verdienen we ook het meeste aan Europese Unie. Die bijdrage is een kleine investering met een hoog rendement.

      Login om te reageren
      • jippie zegt

        8 februari 2022 om 21:45

        @mashell: dat hoor ik mijn Volt vriendjes ook altijd roepen.

        Login om te reageren
  3. DeWitteCondor zegt

    8 februari 2022 om 19:41

    Ik vind wel dat je dit (ook) zou moeten afzetten tegen het gemiddelde inkomen in de betreffende landen. Op basis van 2021 cijfers staat NL op plek 10 van gemiddeld hoogste inkomens, terwijl we het op 4 na duurste land zijn in deze prijslijst.

    Noorwegen op plek 3 en USA op plek 5 van gemiddelde inkomens.

    Als je dat dus ook meeweegt wordt het nog duidelijker hoe groot de verschillen zijn op dat gebied.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      8 februari 2022 om 19:53

      @dewittecondor: [nog steeds geen edit knop in de app?] en wat ook niet meehelpt is dat Nederlanders volgens mij in verhouding altijd grif geld neerleggen voor hun auto. We vinden een auto ‘op’ als ie op twee ton staat en rijden het liefst altijd nieuw. Zolang men blijft betalen blijven ze het natuurlijk ook vragen.

      Voorbeeld: hier aan de overkant heeft iemand een nieuwe 540i touring bemachtigd. Los van of het koop of lease is, het is een auto van 123k volgens de rdw. De beste man woont in een rijtjeshuis van 400k. Twee huizen verderop een spiksplinternieuwe 3 serie touring. No disrespect en bedoel dat zeker niet lullig, maar volgens mij rijd je dan boven je stand. En zo kan ik er nog 15 aanwijzen hier.

      Login om te reageren
      • Variomatic zegt

        8 februari 2022 om 20:18

        @dewittecondor: ?? dus als je een dure auto rijdt moet je ook persé duur wonen?

        Login om te reageren
        • DeWitteCondor zegt

          8 februari 2022 om 20:22

          @variomatic: je hebt duidelijk het punt niet begrepen. Het gaat erom dat men in verhouding dure auto’s koopt. Ik heb niks gezegd over moeten of mogen en in wat voor huis men moet of mag wonen.

          En dat werkt ook prijsstijgingen in de hand. Terwijl we qua gemiddelde inkomens niet op dezelfde plek staan.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            8 februari 2022 om 20:48

            Met “boven je stand rijden”, wek je wel de suggestie dat je als je in een rijtjeshuis woont zeker niet gekker moet doen dan een Dacia Duster! De catalogusprijs van een auto is eigenlijk helemaal niet zo interessant, het gaat om de kosten: aanschafprijs – restwaarde + onderhoud + belastingen + brandstofkosten.

            Login om te reageren
            • DeWitteCondor zegt

              8 februari 2022 om 21:14

              @mashell: nee hoor als je goed leest wek ik die indruk niet. Maar er zijn een paar reageerders die de boodschap volledig missen en goedkoop willen scoren met iets wat als een voorbeeld ter illustratie wordt meegegeven.

              En eens met jouw opmerkingen over de kosten, maar daar gaat dit artikel niet over.

              Login om te reageren
          • Variomatic zegt

            8 februari 2022 om 21:14

            @dewittecondor: dus dure auto’s kopen mag niet? Ben het spoor volledig bijster..

            Login om te reageren
            • DeWitteCondor zegt

              8 februari 2022 om 21:15

              @variomatic: ja dat heb ik door. Misschien maar even niet meer reageren als het je de pet te boven gaat.

              Login om te reageren
        • HelldogBE zegt

          8 februari 2022 om 20:51

          Blijkbaar wel volgens @dewittecondor.
          Zie anders ook genoeg huizen van 500-800k met auto’s van 5k voor de deur.

          Puur financieel zeker de betere investering in bakstenen, maar mogelijks werken beide mensen thuis en is de wagen voor boodschappen+uitjes terwijl die persoon met de wagen van 50-100k meer tijd slijt in zijn wagen (hetzij voor werk of plezier) dan in zijn huis/tuin… Gelukkig staat het ieder vrij hun prioriteiten zelf te bepalen anders gingen de huizen nog meer geld!

          Login om te reageren
          • DeWitteCondor zegt

            8 februari 2022 om 20:53

            @HelldogBE: nee dus, zie mijn reactie hierboven. Begrijpend lezen is ook een kunst blijkbaar.

            Login om te reageren
            • HelldogBE zegt

              8 februari 2022 om 22:05

              Met mijn begrijpend lezen is alles goed. Je zegt letterlijk dat je vindt dat iemand met een 540i van 123k in een rijtjeshuis van 400k boven zijn stand leeft.

              Dat is niet alleen erg kleingeestig, maar ook erg kortzichtig. Mogelijk kan dat gezin ook een huis van 1mio€ kopen, maar hebben ze liever een huis van 400k, 400k aan investeringen (beurs/opbrengsteigendommen/bedrijf) en auto’s van 100k…

              Verder met je eens dat een auto in NL veel geld kost tov inkomen of huizenprijzen. Maar ik weet in België net zo goed huizen van 400k staan met een Porsche Cayenne Coupé (vanaf 88k in BE).

              Login om te reageren
              • DeWitteCondor zegt

                8 februari 2022 om 22:27

                @HelldogBE: ja dat heb ik inderdaad letterlijk gezegd als voorbeeld van wat er in NL wordt besteed aan auto’s.

                En je noemt hier allemaal prachtige theoretische situaties van gezinnen die in een huis van 400k wonen maar ook een huis van een miljoen kunnen betalen maar dat is natuurlijk geen afspiegeling van de werkelijkheid. Je denkt toch niet werkelijk dat dat in gemiddelde zin opgaat? Dus dat zijn opmerkingen waar je helemaal niets mee kunt.

              • meetsysteem zegt

                9 februari 2022 om 09:16

                Héj Helldog, reed jij net langs mijn huis dan? Volgende keer even zwaaien hoor! 😂

          • cloverleaf zegt

            9 februari 2022 om 11:40

            @HelldogBE: hier zo inderdaad. Huis verbouwd voor 2,5 ton. Twee oude 3 series op het erf van misschien samen 15k. Het is maar waar je prioriteiten liggen. Liever vloerverwarming dan stuurverwarming.

            Login om te reageren
      • pignon zegt

        8 februari 2022 om 21:06

        @dewittecondor: die mensen wonen te goedkoop

        Login om te reageren
        • DeWitteCondor zegt

          8 februari 2022 om 21:16

          @pignon: dat is ook een theorie, maar maak het nou niet nog ingewikkelder voor Variomatic …

          Login om te reageren
          • Variomatic zegt

            8 februari 2022 om 22:12

            @dewittecondor: ja, jemig, nou snap ik het echt helemaal niet meer.. ik zal m’n auto én mijn huis maar verkopen dan..

            Login om te reageren
            • DeWitteCondor zegt

              8 februari 2022 om 22:17

              @variomatic: haha, maakt het wel overzichtelijk. misschien daarna dan een hele dure camper kopen. Kunnen we daarna ff de mediaan van de camperwaarde berekenen.

              Login om te reageren
      • vonklausenburg zegt

        8 februari 2022 om 21:44

        @dewittecondor: Hoi, rijtjehuiseigenaar hier. Voormalig eigenaar van een Mercedes W221 S400 Hybrid. Inmiddels eigenaar van een nieuwe Volvo S90 T8. Ik rijd volgens jouw oordeel boven mijn stand.

        Ik zie het liever zo: toen mijn vrouw en ik begin jaren negentig (we waren starters met een baby) niet de financiële mogelijkheden hadden om een twee-onder-een-kapwoning of vrijstaande woning te kopen gingen we lekker naar een jaren tachtig buurt. Inmiddels gaat het financieel meer dan prima. We wonen hier eigenlijk heel fijn. De maandlasten zijn geweldig laag, de kinderen zijn het huis uit dus we hebben genoeg ruimte. Ook financiële ruimte om een duurdere auto te rijden. Ik rijd niet boven mijn stand, ik rijd wat ik zonder pijn kan betalen. Mijn huis heeft daar geen reet mee te maken.

        Maar fijn dat je mijn volledige boekhouding hebt doorgespit om op basis van een grove en foutieve indicatie van de woningwaarde al een oordeel te hebben wat boven of onder je stand is. Het feit dat je zo denk geeft eigenlijk meer aan dat je ofwel jaloers bent ofwel jezelf verheven voelt. In beide gevallen heb ik medelijden met je.

        Login om te reageren
        • DeWitteCondor zegt

          8 februari 2022 om 22:04

          @vonklausenburg: wel bijzonder dat jij uit mijn bericht de conclusie trekt dat ik een mening heb over jouw boekhouding (?) en dan vervolgens afsluit met een op de man gespeelde opmerking.

          Begrijp je waar het hier om gaat? Het is een vrij sneue reactie die je hier geeft. Het gaat om 1) inkomen en 2) welk deel daarvan aan de heilige koe wordt besteed. Dat drijft de prijzen ook op. Bij de gemiddelde NLer is de woning een afspiegeling van het inkomen. Dat dat bij jou niet zo is, prima en prachtig nieuws, maar dat is eigenlijk in het geheel niet relevant.

          Login om te reageren
          • Henkie zegt

            9 februari 2022 om 09:24

            En maar blijven wrijven in die vlek. Gewoon doorgaan.

            Login om te reageren
      • 1audi1 zegt

        8 februari 2022 om 22:04

        @dewittecondor: Maar Nederland heeft wel een van de oudste wagenparken van Europa?

        Overigens zijn in Nederland de energiebelasting en tal van andere belasting dan ook nog eens hoger dan de in door jou genoemde landen, dus die komen er uiteindelijk nog een stuk beter vanaf

        Login om te reageren
        • DeWitteCondor zegt

          8 februari 2022 om 22:10

          @1audi1: dat van de belastingen klopt.

          Dat van de ouste wagenparken ben ik niet zo zeker van. Volgens mij zijn we gemiddeld in NL als het gaat om personenauto’s. Er zijn zat EU landen die zelfs boven de 14 jaar zitten terwijl wij op 11 zitten pak m beet.

          Het verbaast mij niet dat het oploopt gezien deze berichten en de prijzen van nieuwe autos en occasions.

          Login om te reageren
    • AudiRS zegt

      8 februari 2022 om 20:24

      @dewittecondor: bruto NL inkomen. Zegt niks met onze belastingdruk. Netto houd je geen ruk over.

      Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        8 februari 2022 om 20:25

        @audirs666: dat bewijst mijn punt toch alleen maar? Als je het inkomen meeweegt wordt het alleen maar schever.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          8 februari 2022 om 20:59

          Maar als je fair wilt rekenen moet je ook zaken als pensioenvoorziening meerekenen en ook de betaalbaarheid van de zorg, het niveau van sociale voorzieningen (denk aan uitkeringen en bijstand) en ook lastiger te kwantificeren zaken als het aantal vakantiedagen of voorzieningen als zwangerschapsverlof meerekenen. Niet geheel toevallig noem ik dingen op die in een vermeend rijk land als de VS helemaal niet zo goed geregeld zijn.

          Login om te reageren
          • DeWitteCondor zegt

            8 februari 2022 om 21:18

            @mashell: ook hiermee volledig eens, maar dat gaat dit lijstje wel erg ver te buiten.

            Mijn punt was ook vooral dat je het in perspectief moet zien. Op zichzelf zegt dit lijstje niet zoveel.

            Login om te reageren
    • pindakoning zegt

      8 februari 2022 om 20:33

      @dewittecondor: op zich terecht punt, maar zeker als we naar de VS gaan kijken heeft de inkomsten mediaan meer betekenis dan gemiddeld inkomen. Dan worden de verschillen in inkomen pijnlijk zichtbaar in de VS

      Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        8 februari 2022 om 20:54

        @pindakoning: volledig eens. Dat is helemaal een land van uitersten. Hier ligt het veel dichter bij elkaar.

        Login om te reageren
  4. pyrat zegt

    8 februari 2022 om 19:48

    En dit is nog voor een zuinige auto die weinig CO2 uitstoot. Verschillen bij wat potentere auto’s worden alleen maar groter.
    Maar ik betaal liever €32k voor een Golf dan dat ik in Polen woon er maar €20k voor hoef te betalen. Er wordt gelukkig wel wat gedaan met die belastingcenten.

    Login om te reageren
  5. AudiRS zegt

    8 februari 2022 om 19:52

    Groenlinks aan de macht dan verschuiven we meer richting de prijzen van Singapore.

    Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      8 februari 2022 om 19:58

      @audirs666: Alleen heeft Singapore wel een fatsoenlijk OV systeem, je hebt daar helemaal geen auto nodig.

      Login om te reageren
      • AudiRS zegt

        8 februari 2022 om 20:26

        @faalhaas: ja hallo. Met goede OV geen auto? We zijn hier toch allemaal autoliefhebbers? Ga anders naar het OV-blog. Hahaha

        Login om te reageren
        • faalhaas zegt

          8 februari 2022 om 21:09

          @audirs666: De nadruk op “nodig”.

          Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      8 februari 2022 om 20:29

      @audirs666: in Singapore ligt het gemiddelde inkomen ook rond de 70k USD. Tegen 17k USD voor NL.

      Login om te reageren
      • AudiRS zegt

        8 februari 2022 om 21:24

        @dewittecondor: gemiddeld inkomen in NL is niet 17k usd maar 38k eur. Dus zo’n 45k usd. Dus met een belasting druk van 40% in NL en van 7% in Singapore houd je daar netto veel meer over.

        Login om te reageren
        • DeWitteCondor zegt

          8 februari 2022 om 21:32

          @audirs666: had de term mediaan inkomen moeten gebruiken voor de fijnproevers. Dan lijkt deze bron er volledig naast te zitten: https://worldpopulationreview.com/country-rankings/median-income-by-country

          Maar wat jij lijkt te noemen is het modale inkomen. Dat is wat anders. We zouden ook de gemiddelden kunnen pakken, dan ziet het er waarschijnlijk ook weer anders uit (maar niet beter denk ik).

          Login om te reageren
    • spidermann zegt

      8 februari 2022 om 20:51

      @audirs666: ik heb geen probleem met Singapore. belastingdruk IB iets van 15%, kom daar maar eens om in NeDDRerland.

      Login om te reageren
  6. intimrasiert zegt

    8 februari 2022 om 21:00

    Aanschafkosten is 1 ding, daarna heb je onze wegenbelasting die ook wel in een top-10 ergens zal zitten en wat te denken van de benzineprijs. Voordeel is wel dat de verzekeringstarieven relatief goedkoop zijn.

    Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      9 februari 2022 om 10:20

      liever de duurdere verzekering dan en de rest wat goedkoper, op verzekering kan je besparen als je wilt (WA ipv allrisk nemen) iets wat met brandstof en belasting eigenlijk niet kan op 1 en dezelfde auto… (als ik minder kwijt ben aan de verzekering, kan ik weer meer tanken natuurlijk, en dus nog meer plezier op 4 wielen maken :) )

      Login om te reageren
  7. RiKe zegt

    8 februari 2022 om 23:44

    Iets met firma open deur. Ligt het inkomen hier vergeleken met andere landen ook wat hoger? Zeker. Zijn onze vaste lasten om überhaupt een dak boven je hoofd te hebben? ABSOLUUT. Kortom, Nederland is een verschrikkelijk duur land om te wonen

    Login om te reageren
  8. singapore zegt

    9 februari 2022 om 01:03

    Ondanks dat het zo duur is om een middenklasser te kopen in Singapore, rijden er relatief veel auto’s rond uit de hogere segmenten. Dat is omdat de eerste 80k SGD (52k EUR) voor de COE (certificate of entitlement) is, voor je kenteken zeg maar. Als je dan moet kiezen tussen zeg een Golfje of een 5-serie, is het verschil relatief klein dus wordt de luxere auto relatief aantrekkelijker. Je kunt het ook zien als dat de drempel voor het kopen van een auto zo hoog is, dan alleen de hogere inkomens het kunnen betalen en dat prijs dan relatief gezien minder van belang is.

    Login om te reageren
  9. rutgerg zegt

    9 februari 2022 om 08:32

    Daarom wil Putin zo graag naar Oekraïne… de golfjes zijn er lekker goedkoop!

    Login om te reageren
  10. kevindb zegt

    9 februari 2022 om 11:25

    Dus als ik als Nederlander een nieuwe GOLF 8 TSI in Polen koop voor € 20.510,- en ik voer hem direct in Nederland in, betaal ik 21% over dat bedrag en de BPM van 3654 euro. Dan kost diezelfde Golf mij dus “slechts” € 28.471 !! Daar zit een leuk business model in !!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North