• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Singapore is vol: geen extra auto’s meer!

Auteur: CasperH, gepost 24 oktober 2017 om 09:14 – 31 Reacties

Geen extra auto


Wacht ons dezelfde toekomst?

De reden: Singapore is vol. Er waren al zeer scherpe regels voor het aanschaffen van een auto in het schatrijke land (milieuboetes voor Tesla’s, anyone?) maar nu worden ze nog strenger. Waar het wagenpark van Singapore op dit moment nog met 0,25% per jaar mag groeien, is dat volgend jaar helemaal klaar. Er reden vorig jaar een slordige 600.000 auto’s rond in Singapore. Vanaf februari mogen er geen auto’s of motoren meer verkocht worden in het Monaco van Azië.

Misschien is het ook nog een leuke voor het rapport van de ANWB dat we eerder vandaag belichtten: een totale stop op de verkoop van auto’s. Misschien een tikkeltje radicaal, maar je moet wat als je landje vol is geraakt. Het is volgens de Singaporese regering niet mogelijk het wegennetwerk verder uit te breiden. En het wegennetwerk is best ruim bemeten, want maar liefst 12% van de oppervlakte van Singapore schijnt uit wegen te bestaan. We hebben het niet nagemeten, maar dat lijkt ons best veel.

Wil je vanaf februari een nieuwe auto, dan zal daarvoor een andere auto uit het wagenpark moeten verdwijnen. De makkelijkste manier is natuurlijk om gewoon je oude hok in te ruilen. Auto’s zijn overigens schreeuwend duur in Singapore, maar tegelijkertijd ben ik op weinig plekken op de wereld geweest waar ik meer Ferrari’s en Lamborghini’s door het verkeer zag hobbelen dan daar. Je trekt ze daar gewoon uit de muur trouwens.

Overigens heeft Singapore ook een superefficiënt OV met een fraai metrostelsel en andere OV-faciliteiten. Helaas blijkt ook daar dat het niet alle problemen oplost, ondanks veel extra investeringen.

Foto via Autojunk

Ook interessant!

  • Video: Tesla duwt auto van de weg
  • Mijn Auto: Tesla Model S Raven van Juan
    Mijn Auto: Tesla Model S Raven van Juan
  • Kinderen naar school brengen met de auto is not done
  • Autoverzekeringen EV
    Tesla had een topjaar, maar niet dankzij Nederland

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, singapore, Verkeer

Vorig bericht: « Nieuwe Merwedebrug wordt flink duurder
Volgend bericht: BMW wil geen concurrent voor AMG Project 1 »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkerlinksrijden zegt

    24 oktober 2017 om 09:27

    Heel erg veel grote steden in Azië kampen met deze problemen, en de uitstoot van alles wat rijdt.
    Als er geen ruimte meer is moet je wel dit soort drastische maatregelen nemen.

    Login om te reageren
    • baklava zegt

      24 oktober 2017 om 14:46

      @lekkerlinksrijden: In Jakarta worden regelmatig straten afgesloten voor even nummerborden en de week daarna voor oneven nummerborden. Zelfde geldt voor motoren, die soms niet welkom zijn in een bepaalde buurt.

      Login om te reageren
      • dennisdd zegt

        24 oktober 2017 om 20:04

        @baklava: Parijs is elke zomer wel een paar dagen of weken verdeeld op echte smog-dagen. Ene dag even en andere dag oneven.

        Login om te reageren
  2. stekel zegt

    24 oktober 2017 om 09:37

    Het kan aan mij liggen maar of ik nou 1 auto in de garage heb of 25, ik kan er toch maar 1 tegelijk rijden? het zal er op de weg dus niet minder of meer druk door worden

    Login om te reageren
    • basvspr zegt

      24 oktober 2017 om 09:43

      @stekel: de garages zijn ook vol aldaar

      Login om te reageren
      • stekel zegt

        24 oktober 2017 om 09:47

        @basvspr: dan zullen ze hun woonruimte moeten beperken om meer plaats te maken voor auto’s :)

        Login om te reageren
        • basvspr zegt

          24 oktober 2017 om 11:57

          @stekel: ook dat zal lastig worden, als je voor een miljoen een appartement ter grote van 5 postzegels hebt. Nee, Singapore is echt vol. +5 miljoen mensen in een land ter grote van de stad Utrecht. Ga er eens kijken, het is fascinerend ? maar toch georganiseerd en gedisciplineerd.

          Login om te reageren
    • lamborghinilp7504 zegt

      24 oktober 2017 om 10:38

      @stekel:misschien heeft nog niet iedereen een auto..

      Login om te reageren
  3. r3fl3x zegt

    24 oktober 2017 om 09:52

    Ben er nu en vind het eigenlijk wel meevallen met die drukte.

    Login om te reageren
    • maarteno zegt

      24 oktober 2017 om 10:01

      @r3fl3x: ja omdat die gasten wel slim genoeg zijn om maatregelen te nemen voordat iets echt een probleem wordt…maar hangt ook af of je de toerist uithangt of gewoon elke dag door de ochtendspits moet…die laatste bestaat ook in SG wel…

      Login om te reageren
    • 599gto zegt

      24 oktober 2017 om 10:11

      @r3fl3x: http://3.bp.blogspot.com/_fap9eolzmU8/TBeTlSVsgPI/AAAAAAAAF-M/-HTGb7sxun8/s1600/trafficjam.jpg

      Login om te reageren
      • r3fl3x zegt

        24 oktober 2017 om 10:32

        @599gto: heftig, maar dat lijkt me geen Singapore

        Login om te reageren
        • 599gto zegt

          24 oktober 2017 om 12:40

          @r3fl3x: klopt India :)

          Login om te reageren
        • 599gto zegt

          24 oktober 2017 om 12:42

          @r3fl3x: https://www.technocracy.news/wp-content/uploads/2017/01/singapore-traffic.jpg

          Login om te reageren
    • r3fl3x zegt

      24 oktober 2017 om 10:26

      @r3fl3x: ben er maar vijf dagen, dus wie ben ik. Maar qua drukte valt het mij 100% mee. Op straat en op de weg. Ook degene die ik aan het opzoeken en hier werkt vindt het meevallen, hij heeft zelden dat de bus in de file staat.

      Login om te reageren
      • MoeWat zegt

        24 oktober 2017 om 10:55

        @r3fl3x: dat betekent dat een van hun keihard aan het liegen is. Of de overheid of jouw vriend..

        Login om te reageren
        • r3fl3x zegt

          24 oktober 2017 om 11:15

          @moewat: of de overheid heeft een andere norm voor wat nog acceptabel is. De lat lijkt hier best hoog te liggen. Veel dingen lijken hier erg goed geregeld.

          Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          24 oktober 2017 om 12:59

          @moewat: Of de overheid zorgt dat de bussen efficiënt rijden. Eigen rijbanen en zo…

          Login om te reageren
      • basvspr zegt

        24 oktober 2017 om 12:00

        @r3fl3x: leuk, geniet ervan daar! Als je tijd hebt, maak voor de grap ff een jump naar Jakarta, dan zie je wat er gebeurt als een overheid geen (of te laat) maatregelen neemt

        Login om te reageren
    • RutgerK zegt

      24 oktober 2017 om 11:53

      @r3fl3x: Ligt er ook een beetje aan waar je je bevindt. Meeste toeristen zitten down town of aan de rand ervan. In Singapore zijn ze al vrij ver met de wijze waarop tol geheven wordt. Het centrum zal zo veel mogelijk vermeden worden denk ik.
      https://www.wegenwiki.nl/Electronic_Road_Pricing

      Login om te reageren
    • gtveej zegt

      24 oktober 2017 om 17:52

      @r3fl3x: ik heb er twaalf weken gezeten en moesten iedere dag van uit holiday inn atrium naar tuas checkpoint ik kan je vertellen rustig was het niet stond iedere dag compleet dicht / zeer langzaam rijdend.

      Dit is dan wel alweer 8 jaar geleden. Misschien dat het rustiger is geworden ?

      Login om te reageren
  4. pomoek zegt

    24 oktober 2017 om 10:14

    En wat gebeurd er als je in februari je eerste, en dus enige, auto wil kopen? En je woont in Singapore? Wat gebeurd er met lease auto’s? En transport bedrijven? Die mogen ook niet meer groeien? Er zijn nogal wat vragen te stellen bij dit plan. Het doet me wat radicaal aan.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      24 oktober 2017 om 10:18

      @pomoek: een tweedehandsje opzoeken

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      24 oktober 2017 om 11:00

      @pomoek: Het gaat, makkelijk gezegd, om kentekenbewijzen. Die hebben daar een einddatum (geldig voor 10 jaar).
      De hoeveelheid die er uitgegeven worden, wordt door de staat gereguleerd.
      Als er 600000 auto’s zijn, kan je dus ook zeggen dat er komend jaar dus ongeveer 10% kentekenbewijzen vrij komen. 60000 stuks. Vorig jaar was dat 60000 + 1500 stuks. Je kan dus ook schrijven: door nieuwe regels zal het aantal te verloten kentekenbewijzen ongeveer 2.5% minder zijn vergeleken met vorig jaar. Dan valt t dus nog wel mee.
      Wat je er ook bij kan schrijven: rond 2013 was er een piek in kosten voor die kentekenbewijzen. Bijna 100k SGD, ongveer 60k in EUR voor zo’n ding.
      Een week geleden ging eenzelfde bewijs (2x per maand zo’n veiling) voor 50k SGD. Da’s 250 eur per maand. Leuk is het niet, maar t valt allemaal dus wel mee.

      Login om te reageren
    • MoeWat zegt

      24 oktober 2017 om 14:52

      @pomoek: het nieuwe Cuba in wording..

      Login om te reageren
  5. ff40 zegt

    24 oktober 2017 om 10:33

    Ja he ? Je had het zo zelf kunnen verzinnen

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      24 oktober 2017 om 10:45

      @ff40:
      https://f5faee51f1fb65d2.ketto.co.uk/CB53C785-46C2-4449-B2FE-DBCE5E471A4A/image/a145056db05c4f7ea3124de0a954468d.gif

      Login om te reageren
  6. sander_dewit zegt

    24 oktober 2017 om 10:59

    Ik woon in Singapore en het valt best mee met de drukte! Maar dat komt ook omdat er maar 600k auto’s rijden in een stad van 5.5miljoen. Ook zijn de auto’s schrikbarend duur. Een bmw320 kost zo’n 110.000 euro en dan moet je nog een certificaat (coe) kopen om deze 10 jaar te mogen rijden: 32.000euro ! Na die 10 jaar mag weer zo’n certificaat kopen. De prijs van een coe wordt dmv een veiling vastgesteld. Daarmee controleert dus de overheid het aantal
    Auto’s op de weg. In de komende jaren zal de prijs van zo’n coe dus fors duurder worden aangezien er geen meer bij komen.

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    24 oktober 2017 om 11:17

    Ik denk dat dit ons voorland is…..

    Login om te reageren
  8. baklava zegt

    24 oktober 2017 om 14:43

    Kom regelmatig in Singapore, maar zo druk is het daar nou ook weer niet. Zeker niet vergeleken met andere steden in Azië. Daarnaast moet je een licentie kopen om überhaupt auto te mogen bezitten, wat al niet betaalbaar is voor de gewone burger daar. Alleen rijke mensen kunnen een auto veroorloven daar.

    Login om te reageren
  9. tarquesh zegt

    24 oktober 2017 om 21:08

    Een goede maatregel.
    En ik zal er nooit willen wonen, want ik wil een beetje willen rijden en niet wonen waar veel betaald moet worden aan de overheid.

    Ik wil in een bosrijke omgeving wonen waar een mooi circuit in de buurt ligd.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North