![](https://www.autoblog.nl/files/2023/06/singer-header-970x545.jpg)
Zo mogen we de nieuwste creatie van Singer wel noemen toch? Een monster?
Je hebt restomodders en je hebt Singer. Dat bedrijf heeft de kunst van een ouwe auto nieuw leven inblazen toch wel naar een hoger niveau gebracht. Allemaal gebaseerd op de Porsche 911 van het type 964, maar allemaal even mooi en speciaal.
Dat is met de nieuwste creatie niet anders. Of Singer zichzelf heeft overtroffen is een kwestie van smaak, maar dat het een waar monster is geworden staat als een spreekwoordelijke paal boven water.
![](https://www.autoblog.nl/files/2023/06/singer2-1600x1057.jpg)
Singer komt met nieuw monster
Lijken de eerdere Singers meer op de oude 911’jes, deze is gebaseerd op de 934/5 endurance racers van eind jaren 70, En dat kan zelfs Stevie wonder nog bevestigen, want hij lijkt er inderdaad op als twee druppels water.
![](https://www.autoblog.nl/files/2023/06/1976_Porsche_93451.jpg)
Singer kan de auto naar wens van de klant afstellen voor circuitgebruik, of meer voor het gebruik op de openbare weg. Maar waarschijnlijk kan alles daar tussenin ook, als je maar genoeg betaalt.
De oranje auto van de foto’s is -zoals je wellicht al dacht- voor op het circuit. Vandaar de dikke achtervleugel, zodat je lekker veel downforce hebt en met hoge snelheid door de bochten kunt knallen.
![](https://www.autoblog.nl/files/2023/06/singer4-1600x932.jpg)
De andere is dus voor op de straat, vandaar dat hij ook een ducktail heeft. Want op straat mag je toch maar 100 en heb je dus niet zo’n grote vleugel nodig.
Motorisch is het ook feest, ze hebben de ‘flat six’ opgeboord tot 3,8 liter en er twee turbo’s opgeschroefd. Verder zitten er elektrische wastegates op, ‘air to water intercooling’ en een elektrische fan.
700 pk bij 9000 toeren. Lekker!
Daarmee haalt Singer 700 pk uit de motor en in combinatie met het lage gewicht zorgt dat voor puike prestaties. Hoe hard het gaat vermeldt Singer niet, maar ze zeggen wel dat het maximale vermogen wordt gehaald bij 9000 toeren per minuut. Nice!
![](https://www.autoblog.nl/files/2023/06/Singer3-1600x1258.jpg)
Als laatste, de prijs. Als je moet vragen wat hij kost, kun je hem niet betalen. En dat is voor de meesten van ons waarschijnlijk het geval, want ga maar uit van een kaartje met 6 nullen erop. en een 1 ervoor, minimaal. Zonder belastingen. Maar goed, dan blijft hij lekker exclusief, dit monster!
En meer foto’s vind je op de Instagram van Singer. Kwijl!
Man, ik vond de oude Singers esthetisch mooier maar dit is gewoon Porno op wielen, zeker in die gouden uitvoering
Kan ik alleen maar bevestigen 👍🏻
Twin Turbo en dan nog tot 9k rpm? Lekker!
Dacht ik!
En met dubbele sidepipes én luchthappers op de plaats van de achterste zijruitjes, ik wil er 2!
Pohhhhh! Wat een beest! Heerlijk! @djlafuente, dit is een mooie voor de collectie!
Hmm, niet mijn ding. Dit mist het elegante van een 911. Beetje cartoonesk. Qua power ben je helemaal t mannetje, maar daarvoor hoef je geen Singer te kopen
Dit. Normaliter kan ik Singers juist wel waarderen, maar dit is allemaal net iets tè…
Heel gaaf weer :-)
Dit bewijst voor mij enkel dat niet alles wat singer maakt ook mooi is. Ik vind hem behoorlijk overdreven, maar wat weet ik er nou van.
Ik ben nooit fan geweest van dit soort 911’jes waarbij de achterwielen zo opzichtig verder naar buiten staan dan de voorwielen. Ze zouden de voorkant eigenlijk nóg breder moeten maken zodat dat wat meer in evenwicht is, want van de zijkant zie je het niet en ziet het er echt geweldig uit.
Ik vind dat roze hoonigan ding daar toch wel een aardig verprutst voorbeeld van imo..
Die is een stuk minder terughoudend gestileerd dan we van Singer gewend zijn 🙂 Maar vanwege de ‘woeste’ techniek is het in dit geval wel gepast.
p.s.: 9000 rpm met een geblazen blok, wordt een mensch be-hoor-lijk uitzinnig van ! 🥳
Normaal ben ik een Singer fan, maar deze is te veel van het foute
Die wielen onder de Porsche op de header foto zijn werkelijk fantastisch.
Ben geen fan van Singer. Veel te kitch. En dit is nog erger, hier is een 964 op een manier naar de slachtbank geleid waar zelfs liberty walk zich voor zou schamen.
Indrukwekkend? Zeer zeker.
Mooi? Neen! , Alhoewel smaken kunnen verschillen natuurlijk.
Heerlijk hoor. De ‘gewone’ Singer is een mooie elegante verschijning zoals de 911 hoort te zijn Een Carrera zo je wilt. De DLS is de heftigere variant, de GT3 touring van Singer. Een stuk dikker maar nog wel smaakvol. Er is sinds kort ook een Turbo. Meer op comfort gericht, zeker smaakvol, en wat meer jaren ’80 en ’90 qua styling IPV het jaren ’60 en ’70 van de normale en de DLS.
Dan u deze, dit is feitelijk de GT2 RS van Singer. En dan een track versie en een straat versie. Dus de grotere motor met speciale inlaten zoals de DLS, maar ook de twin turbo setup. Alle spoiler van de DLS, en dan nog een beetje meer. Je kan het zien als de ultieme versie. Singer zelf zegt “DLS meets Turbo”.
Je kan het ook zien als gewone patat oorlog, ras patat speciaal, en twisterpatat joppiesaus door elkaar. Voor de mensen die niet kunnen kiezen en dus alles maar doen. Meer is niet altijd beter.
Ik kan ze niet betalen dus hoef niet t kiezen. Iedere Singer maakt mij enorm hebberig, en deze is hierop dan ook geen uitzondering. welke versie ik het liefste wil hebben? Echt geen idee.
Die elektrische wastegate is mooie techniek, al vraag ik me toch wel af hoelang zoiets heel blijft. Dat moet toch bloedverziekend heet worden.
Singer 964/5 Endurance – Score :
– RetroVirtual : ‘Damaged’
– https://www.youtube.com/watch?v=nXoKNfxU-f0