• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Skoda Fabia RS & Fabia Combi RS

Auteur: robbie, gepost 1 maart 2010 om 21:32 – 38 Reacties

Skoda Fabia RS
Geen geld voor een Polo GTI? Ga dan eens shoppen voor zijn goedkopere (en minder snelle) broertje. In Geneve onthuld budgetmerk Skoda namelijk de Fabia RS en lastdier Fabia Combi RS. Onder de motorkap ligt dezelfde 1.4 TSI twin-charge viercilinder (met 7-traps DSG) als in de Polo GTI (180 pk). De prestaties zijn echter iets minder: 0-100 in 7,3 seconden ipv 6,9 seconden. Ach wat boeit dat nou.

Net als de Polo GTI heeft ook de Fabia RS een elektronisch sperdifferentieel (XDS) dat zorgt voor nog meer grip bij bijvoorbeeld voluit (uit)accelereren. Ook is er standaard ESP, ABS en ASR aanwezig. De topsnelheid ligt op 224 km/u (226 km/u voor de Combi). Het gemiddelde verbruik is 6,4 liter per 100 km.

Hoe herken je een Fabia RS? Heel makkelijk! Ze hebben allemaal rode remklauwen, getinte ramen, een nieuwe achterbumper met geïntegreerde diffuser, dubbele uitlaatpijp en een vergrootte dakspoiler.

De Škoda Fabia RS en Škoda Fabia RS Combi staan vanaf juni bij de Nederlandse dealers.

Ook interessant!

  • Populaire Skoda
    Populaire Skoda wordt gewoon gecanceld!
  • Nieuwe Skoda Fabia heeft veel spinazie gegeten
  • Fabia Monte Carlo
    Extra scherpe Fabia Monte Carlo onderweg
  • Skoda Fabia krijgt het interieur van een Octavia

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

fabia, fabia-rs, geneve-2010, Skoda

Vorig bericht: « Porsche 918 Spyder Concept [plug-in hybrid]
Volgend bericht: speedART BTR-II 650 EVO = 911 Turbo plus »

Lees Interacties

Reacties

  1. Lotus-Omega zegt

    1 maart 2010 om 21:35

    erg gaaf die 5 deurs…

    de combi is wel een mooie wolf in schaaps kleren denk ik :)

    Login om te reageren
  2. jiskaP zegt

    1 maart 2010 om 21:35

    Supervet!
    Dit gaat zeker wel een topper worden.

    Login om te reageren
  3. Pieter-Jan zegt

    1 maart 2010 om 21:35

    Waarom maken ze in de plaats geen mooie wagen? Ze studeren ervoor, en dan doen ze het niet.

    Login om te reageren
  4. Flamingo zegt

    1 maart 2010 om 21:38

    Die Combi vind ik echt helemaal niks qua uiterlijk. Die kleine heeft nog wel wat maar is al wat verouderd maar ach, als ie ongeveer even goed is als de nieuwe Polo Gti is !en dus goedkoper! het nog niet zon gek bakkie eigenlijk

    Login om te reageren
  5. ascari15 zegt

    1 maart 2010 om 21:39

    Dit is de Fabia zoals die altijd al had moeten zijn.
    De wielen hebben een normale grote.
    Ziet er op zich sportief uit.

    Login om te reageren
  6. Corolla G6 zegt

    1 maart 2010 om 21:40

    ‘k weet nie wat ze gedaan hebben, maar de vorige Fabia was veel en veel mooier.

    ‘k vind em wat ‘overdesigned’

    Login om te reageren
  7. Laue zegt

    1 maart 2010 om 21:41

    Die fabia ziet er stuk leuker uit als een golf/polo. en die 200pk haalt hij ook wel. skoda zijn zoveel mooier geworden als VW’s en je betaald ook nog eens minder.

    Login om te reageren
  8. petervd3 zegt

    1 maart 2010 om 21:44

    2 km harder voor de combi? En dat terwijl hij zwaarder is dan een gewone Skoda Fabia RS?

    Login om te reageren
  9. Emmanuel zegt

    1 maart 2010 om 21:45

    Prachtige wagen. 180pk (met chipje 210) en – in België – waarschijnlijk minder dan 20000€. En de combi heeft een koffer van maar liefst 480 liter. Denk niet dat er tot dusver ook maar één andere auto was die die combinatie van ruimte, prijs en prestaties biedt.

    Login om te reageren
  10. Emmanuel zegt

    1 maart 2010 om 21:48

    @petervd3

    Voor de topsnelheid maakt gewicht quasi geen zier uit. Enige dat speelt is aërodynamica. Luchtweerstand stijgt met de derde macht van de snelheid, rolweerstand slechts lineair.

    En een langere auto (of één met trager aflopende daklijn) is – ceteris paribus – aërodynamischer dan een korte.

    Login om te reageren
  11. CrazyHenkie zegt

    1 maart 2010 om 21:51

    Doe mij maar zo´n Combi, en dan in dat RS-blauw ;) dat lijkt me erg leuk! Wel jammer dat je aan het interieur ziet dat deze bepaald geen Polo is (met carkit als lichtend voorbeeld)!

    Login om te reageren
    • BananaFlip zegt

      1 maart 2010 om 21:56

      @CrazyHenkie: Dat zal een optie zijn. Voor de rest is het interieur prima in orde hoor. Als je het echt nodig hebt moet je trouwens een Parrot hebben.

      Login om te reageren
  12. Timmie zegt

    1 maart 2010 om 21:52

    Das bijna een halve seconde verschil tussen de Fabia en de Polo… Ze hebben nu wel erg duidelijk gemaakt dat de Fabia zelfs niet in de slipstream van de Polo mag zitten. O, wat zijn het toch geldwolven daar bij VAG…

    Login om te reageren
  13. BananaFlip zegt

    1 maart 2010 om 21:55

    Kijk, dit is nou een echt goede auto. Ziet er leuk uit, is nu ook echt snel en zeker de Combi nemen want die is echt ruim genoeg. Lekker hoor.

    Login om te reageren
  14. Megakix zegt

    1 maart 2010 om 21:57

    @robbie: de Polo GTI doet ‘het’ nooit in 6,9 sec…let maar op, binnen een maandje of 3 ná uitgifte staat er simpelweg 7,3 sec (max !) op de meetapparatuur…De Abarth SS heeft 180Pk en doet het in 7,2 – 7,5 sec…

    Login om te reageren
  15. Tinus zegt

    1 maart 2010 om 22:01

    best een rap bakkie..
    jammer dat het dak zo hoog is! Je kan met een sombrero op in dat ding zitten..

    Login om te reageren
  16. erce zegt

    1 maart 2010 om 22:07

    er zijn gewoon auto’s waar je geen snelle versie van moet willen maken, een fabia is er een van…

    Login om te reageren
    • RickB zegt

      1 maart 2010 om 22:30

      @erce:
      De motor ligt VOORIN voor de duidelijkheid.
      Dan zou je even goed ook geen Clio RS, Polo GTI, etc. moeten maken…

      Login om te reageren
  17. BakPouwww zegt

    1 maart 2010 om 22:15

    die Skoda Fabia RS ziet er wel lekker uit
    en ik denk ook wel dat Skoda hierop vooruit zal gaan

    Login om te reageren
  18. Mich zegt

    1 maart 2010 om 22:22

    Leuke koekblikjes hoor. Ben erg benieuwd naar de prijzen.

    Login om te reageren
  19. RickB zegt

    1 maart 2010 om 22:29

    Ik zeg Chippen!
    Die achterbumper kon je ook al VOOR de RS krijgen.
    Die voorbumper staat er wel erg gaaf op! :O

    Login om te reageren
  20. CrazyHenkie zegt

    1 maart 2010 om 22:33

    @ Bananaflip

    Dat is waar, maar ik heb wel eens een pré-facelift Fabia vanbinnen bestudeerd, en dat was meer gericht op duurzaamheid dan op luxe uitstralen ;) opzich niet erg, alle waar naar zijn geld, maar zeker met een nieuwe Polo ernaast zullen ze bij Skoda ook wel verbeteringen hebben doorgevoerd daaraan.

    Login om te reageren
  21. Rolf zegt

    1 maart 2010 om 22:41

    Leuk? Gaaf? Vet?
    Sorry hoor, maar ik vindt het helemaal niks!
    Een fantasieloos uiterlijk en tupperware-grijs interieur… bleh

    Login om te reageren
  22. mashell zegt

    1 maart 2010 om 23:14

    Nu met Nokia museum. Dat oude ding in die cradle, dat kan echt niet meer anno 2010.

    Login om te reageren
  23. Cantago zegt

    1 maart 2010 om 23:36

    Toch vind ik ook dit er weer niet uitzien…

    Login om te reageren
  24. Citrofiel zegt

    2 maart 2010 om 01:03

    Hahah! Zijn er dan snelle mensen die deze auto willen kopen? In mijn ogen was de Fabia altijd een beetje het mislukkelingetje van de VAG B-segmenters.

    Login om te reageren
  25. killioq zegt

    2 maart 2010 om 07:11

    het blijft lelijk, neemd dan een twingo, of zelfs een megane. zit er veel beter uit.

    Login om te reageren
  26. Dimglor zegt

    2 maart 2010 om 07:48

    Leuke poging van Skoda, maar ik zou deze nooit kopen…
    Deze is gewoon veel te bol… Is echt niet mooi…

    Login om te reageren
  27. Hoflander zegt

    2 maart 2010 om 08:07

    Al geef je een Skoda een RS-swing, het blijft een verdomd lelijk ding.

    Login om te reageren
  28. getl4id zegt

    2 maart 2010 om 09:02

    oef redelijk triest. RS-badge abuse

    Login om te reageren
  29. Bubbels zegt

    2 maart 2010 om 09:17

    De vorige Fabia RS was véél mooier, ook al was het een diesel

    Login om te reageren
  30. GerreLekker zegt

    2 maart 2010 om 09:17

    De Skoda Fabia vind ik best een tof ding. De Fabia combi is dan weer lelijk. Skoda heeft dat wat VW niet meer heeft: “eenvoud”. VW probeert ’te hip’ te zijn en het design van veel VW modellen gaat gewoon nergens naartoe: Ronde achterlichten, maar dan toch recht afgesneden,… Skoda houdt het eenvoudiger, strakker en imho ook mooier. Toegegeven het interieur is wat grijs, maar best een leuke wagen. Als het dan toch zulke koekblikjes zijn, waarom zie je ze dan zoveel rijden? Juist: niet schreeuwend overdesigned, degelijk, betrouwbaar, betaalbaar, praktisch… iets wat van een aantal alternatieven niet kan gezegd worden.

    Login om te reageren
  31. O2RS zegt

    2 maart 2010 om 09:22

    Waarschijnlijk zitten alle scooterboys af te geven op een auto die ze nooit kunnen betalen. Ik heb er al een tijd 1 in bestelling staan en zal blij zijn als ie afgeleverd wordt. Hij wordt voor mijn vrouw die haar megane rs ervoor inlevert. Ik wil de gezichten wel eens zien als die “suffe” RS tot 225 km/h op je bumper blijft hangen. Ik heb zelf een getunede (JD) O2 RS waar ik al menig Audi A6 3.0 bezitter me gek heb gemaakt. Daarnaast is de uitvoering in vergelijking met hetzelfde van VW duizenden euro’s goedkoper. Dus, wie is er hier nu slim ?

    Login om te reageren
  32. alfa mannetje zegt

    2 maart 2010 om 09:34

    Zoals Autovisie ook zegt : blijf eens met dit merk van de term RS af , het wordt nu uitgehold , jammer.

    Login om te reageren
  33. erce zegt

    3 maart 2010 om 12:38

    @ RickB: het gaat me bij de skoda fabia er vooral om dat het er niet uitziet. Dan kan je er nog een snelle motor in gooien, niet passende velgen onder leggen en remklauwen rood verven, het blijft een tuttige auto

    Login om te reageren
  34. Mr. Dj M. zegt

    3 maart 2010 om 21:28

    Heerlijk, maar jammer van de goedkope fotoshop afbeeldingen…

    Login om te reageren
  35. balkanees zegt

    2 april 2010 om 10:46

    Lijkt me een prima opvolger voor de V50 en V70 van KLPD
    Scheelt de belastingbetaler bakken vol geld!

    Login om te reageren
  36. Onkelinx zegt

    7 augustus 2010 om 23:09

    Tja als ik deze reacties lees hebben jullie allemaal minstens 200pk onder uw gat. Maar weet je wat ,ik denk dat het vele vele minder is.Ik heb sinds vandaag een fabia combi rs (diezel)en ben zeer tevreden,ik heb wel geen 180pk maar hoef ze dan ook niet te betalen. Dat is ieders vrije keuze

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North