• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

ŠKODA geeft de Octavia RS extra pk’s!

Auteur: Author, gepost 3 februari 2017 om 09:20 – 44 Reacties

Afbeelding ŠKODA geeft de Octavia RS extra pk’s!Afbeelding ŠKODA geeft de Octavia RS extra pk’s!Afbeelding ŠKODA geeft de Octavia RS extra pk’s!

Skoda geeft de Octavia RS extra pk's!
Dat wordt Šmullen.

In de aanloop naar Genève regent het bijna letterlijk nieuws. Vandaag blaast de Tsjechische tak van VAG een partijtje mee met de Octavia RS 245, die inderdaad goed is voor 245 pk afkomstig uit een 2.0 TSI gekoppeld aan een 7-traps DSG of een zesbak. 0-100 km/u is achter de rug in 6,6 tellen (6,7 voor de Combi) en bij 250 km/u is het feestje weer voorbij. Voor wie het even kwijt is: deze RS 245 heeft 15 pk’s meer dan de reguliere RS. Geen al te groot verschil, maar volgens Skoda is het de moeite waard.

Het front is sinds de recente facelift nog steeds even wennen, maar de RS 245 ligt wel mooi 14 mm lager bij de weg dan een normale Octavia. Bovendien nam de spoorbreedte met bijna 4 centimeter toe en krijgt deze versie een uitlaat met een pittige klank. Nederlandse prijzen zijn op moment van schrijven nog niet bekend.

Het RS-embleem voor de sportiefste ŠKODA-modellen
ŠKODA gebruikte de afkorting RS voor het eerst in 1974 in de autosport. In 2000 deed het synoniem voor sportiviteit zijn intrede in de modelreeks van ŠKODA en stond daarmee aan de basis van een succesverhaal. 200.000 RS-uitvoeringen werden sindsdien verkocht, waarvan liefst 100.000 exemplaren sinds 2013 voor rekening van de derde-generatie Octavia kwamen.

Ook interessant!

  • Skoda Octavia Sportline
    Skoda Octavia Sportline is RS-Light met 190 pk
  • Deze Skoda Octavia kan 365 km/u
  • Skoda Octavia Pro
    Skoda Octavia Pro moet naar Nederland komen
  • Skoda Fabia krijgt het interieur van een Octavia

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

geneve-2017, octavia, octavia-rs, Skoda

Vorig bericht: « Dit kost de BMW M550i xDrive
Volgend bericht: Van deze Ferrari 612 krijgen zelfs wij het heet »

Lees Interacties

Reacties

  1. misterdrogba zegt

    3 februari 2017 om 09:26

    Wat zijn dat lelijke velgen zeg.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      3 februari 2017 om 10:21

      @misterdrogba: En een lelijke grille, en lelijke verlichting, en een lelijke daklijn…

      Nee, niet bepaald een vooruitgang, de meest recente facelift. Terwijl zeker de sedan daarvoor nog een erg fraai model was, zeker voor een Skoda.

      Login om te reageren
    • fiestacruizer zegt

      3 februari 2017 om 10:25

      @misterdrogba: Blijft sowieso een beetje voor lul rijden in zo’n “RS”. De helft van de paarden van een echte audi RS. Wat mij betreft stoppen ze VAG ook met het plakken van de “rs” stickertjes op deze auto met een middelmatige aandrijflijn.

      Login om te reageren
      • Marijn90 zegt

        3 februari 2017 om 10:49

        @fiestacruizer: en ford en renault ook?

        Login om te reageren
        • fiestacruizer zegt

          3 februari 2017 om 12:31

          @marijn90: Volgens mij heeft de Focus RS 350 PK. Dat is bijna 2x Zoveel als de Skoda Octavia tdi [b]”RS”[/b] met 180paarden.
          De Franse RS bommetjes zijn doorgaans 2x zo licht als de Octavia.

          Dus ook die concurrentie is wat sportiever.

          Login om te reageren
          • jeanwillem zegt

            3 februari 2017 om 13:26

            @fiestacruizer: ik vind juist Audi de plank misslaan met de RS. RS staat bij voor Rennsport, niet voor untersteuern…

            Login om te reageren
          • Onehp zegt

            3 februari 2017 om 17:27

            @fiestacruizer:
            Gewicht basisversies incl 75kg chauffeur:
            Octavia RS 220 (pre fl): 1425kg
            Megane RS 250: 1462kg

            Wat een onzin komt er uit je toetsen zeg…

            Login om te reageren
      • Onehp zegt

        3 februari 2017 om 17:21

        @fiestacruizer: ‘matige aandrijflijn’, klinkt beetje zuur komende van iemand met ‘fiestacruiser’ als nic…

        Login om te reageren
      • derbmw zegt

        3 februari 2017 om 18:54

        @fiestacruizer:
        Hé, ik dacht dat RS echt van Skoda was. Mijn buurman roept altijd dat zijn Skoda gewoon een Audi is maar dan goedkoper met een andere badge.

        Login om te reageren
        • dawwg zegt

          3 februari 2017 om 21:39

          @derbmw: En iets mindere afwerking… Audi haters zeggen het meestal omgekeerd; Skoda met 4 nullen op de voorkant. Deze facelift is echt fugly as fak, de vorige RSjes waren meestal prachtige auto’s met veel waar voor hun geld. En RS is gewoon GTI; Skoda heeft geen RS over S vs R over GTI of Cupra over FR.

          Login om te reageren
  2. john4545 zegt

    3 februari 2017 om 09:26

    Erg vet! Ik ben een groot fan van VAG. Fijne turbo-motoren ook.

    Login om te reageren
    • woot zegt

      3 februari 2017 om 11:41

      @john4545: Klap van de molen gehad John?

      Login om te reageren
      • ronnys zegt

        3 februari 2017 om 14:20

        @woot: Waarschijnlijk aandelen in een of meerdere revisie bedrijven. Want de hoog vermogende TFSI blokken zijn niet best….

        Login om te reageren
        • woot zegt

          3 februari 2017 om 14:27

          @ronnys: Ben eerder verbaast dat z’n anti-turbo campagne is afgelopen…

          Login om te reageren
  3. pomoek zegt

    3 februari 2017 om 09:27

    Ik mis de no nonsense Skoda Octavia van eind jaren 90 steeds meer. Op dat model was af fabriek volgens mij niet eens mistlampen te bestellen. Belachelijk goedkoop waren die auto’s toen.

    Login om te reageren
  4. PeugeotGTI zegt

    3 februari 2017 om 09:28

    En de wereld haalde zijn schouders op en kocht een Golf GTI.

    Login om te reageren
    • focusrs1 zegt

      3 februari 2017 om 10:13

      @peugeotgti: klopt de meeste mensen zijn saai…

      Login om te reageren
      • dailydriver zegt

        3 februari 2017 om 12:00

        @focusrs1: kopen een Golf 1.2 en zetten GTI grill en bumpers op.

        Login om te reageren
    • flos zegt

      3 februari 2017 om 16:49

      @PeugeotGTI: en al helemaal geen Peugeot

      Login om te reageren
  5. baklava zegt

    3 februari 2017 om 09:34

    2.0tsi blijft een heerlijke motor.

    Login om te reageren
  6. fastforward zegt

    3 februari 2017 om 09:39

    Stuiteren met een Skoda. Die velgen zijn niet lelijk, maar een maatje of 2 te groot.

    Login om te reageren
    • oemplus zegt

      3 februari 2017 om 10:05

      @fastforward: Te groot?! Maatje groter zou zelfs niet misstaan.

      Login om te reageren
      • baklava zegt

        3 februari 2017 om 12:51

        @oemplus:

        Staat leuk misschien, maar comfortabel is anders.

        Login om te reageren
        • gezondverstand zegt

          3 februari 2017 om 13:16

          @baklava: Staat niet leuk. Net fietswielen. 18″is meer dan genoeg voor deze auto. En dan die oerlelijke velgen. Van Alfa afgekeken die layout, ook zo lelijk maar dan met ronde gaten.

          Login om te reageren
  7. freezzr zegt

    3 februari 2017 om 09:57

    Ze hadden zich beter kunnen concentreren op een fatsoenlijke smoel. Wat zijn die koplampen gruwelijk lelijk, dat maak je met een beetje pk’s niet goed imho… daar heb je veeeeel pk’s voor nodig ;)

    Login om te reageren
  8. martijndh zegt

    3 februari 2017 om 10:06

    Ik vind de octavia RS een dikke bak maar wel die van voor de facelift. In ’t blauw met goeie velgen mega dik.

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    3 februari 2017 om 10:14

    Doe mij de RS TDI maar.

    Login om te reageren
    • TDI-goeroe zegt

      3 februari 2017 om 10:46

      @dutchdriftking: de Bi-turbo uit de Passat dan maar: 240pk minimaal.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        3 februari 2017 om 11:40

        @TDI-goeroe: lijkt me heerlijk! En dan een grotere intercooler, cold air intake, uitlaat systeem van JM vanaf de turbo (zo’n mooie downpipe er onder) en afronden met een chip op maat van JD. 650nm moet dan toch haalbaar zijn!

        Login om te reageren
  10. volvoturbo zegt

    3 februari 2017 om 10:24

    Vind de toevoeging ‘RS’ nog steeds overdreven overkomen voor een Skoda. Lekker vlot natuurlijk, vergelijkbaar met m’n eigen 6-in-lijn maar een zo’n heel snel model is t nou ook weer niet.

    Login om te reageren
    • baklava zegt

      3 februari 2017 om 12:50

      @volvoturbo:

      245 pk en 6,6 sec naar de 100 niet snel?

      Ik vind dat behoorlijk rap.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        3 februari 2017 om 13:11

        @baklava: In Nederland is het ronduit snel, op de Autobahn kan je “slechts” lekker meekomen met de leaseduitsers. En zelfs als je sneller bent dan een 2.0 TDI is het weinig significant, laat staan dat een Audi rijder ook maar naar rechts zou gaan voor een Octavia.

        Wel vlot genoeg om met 200+ te kunnen cruisen dus echt meer is dan ook weer niet noodzakelijk.

        Login om te reageren
      • volvoturbo zegt

        3 februari 2017 om 18:13

        @baklava: dat zei ik toch niet (‘niet snel’). Maar t label ‘RS’ is wat misplaatst als je t vergelijkt met een RS van Audi of zelfs Ford.

        Login om te reageren
  11. Jantje_555 zegt

    3 februari 2017 om 11:00

    als je een pre-facelift chipt zit je hier ook aan of zelf meer

    Login om te reageren
  12. mashell zegt

    3 februari 2017 om 11:02

    Doet Skoda nou ook al mee aan die onzin? Van die S / performance die voor veel geld een handje vol extra pk hebben die je eigenlijk niet eens merkt en die waarschijnlijk gewoon uit een andere calibratie gehaald worden. Pure extra winst voor de fabrikant.

    Login om te reageren
  13. pieterpoes zegt

    3 februari 2017 om 11:15

    De prijs en opties maken of kraken deze auto. Zoals hierboven geschreven is de gti een grote concurrent. Ben benieuwd hoe Skoda dit aan gaat pakken.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      3 februari 2017 om 17:32

      @pieterpoes: GTI is voor zij die voorspelbare status zoeken.
      Octavia RS is voor mensen die iets ruimer wensen.

      Login om te reageren
  14. redbee5 zegt

    3 februari 2017 om 12:09

    Huracan velgen onder een skoda. Ze doen het gewoon.

    Login om te reageren
  15. pinut187 zegt

    3 februari 2017 om 12:39

    Ik vind hem eigenlijk best wel gaaf. Zeker ook in dit kleurtje en de velgen.

    Login om te reageren
  16. piebepost zegt

    3 februari 2017 om 16:15

    Kun je vooral heel hard mee rechtdoor.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      3 februari 2017 om 17:34

      @piebepost: normaal krijgt de rs245 het VAQ sperdifferentieel zoals de vorige RS230. Daarmee kom je beter de bocht in en uit dan een willekeurige rwd.

      Login om te reageren
      • piebepost zegt

        3 februari 2017 om 17:48

        @onehp: Hmm, misschien spreek ik dan iets voor mijn beurt. Ik refereer aan de diesel RS, die viel me behoorlijk tegen.

        Login om te reageren
  17. mrrallycross zegt

    3 februari 2017 om 16:44

    Dikke vermogensboost

    Login om te reageren
  18. iricky zegt

    4 februari 2017 om 20:46

    Ik kan dit wel apprecieren. Slimme marketing. Toch kijk ik altijd even om als ik een Octavia RS zie.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North