
Eindelijk een beetje pit voor de Skoda Fabia, lekker hoor.
De Skoda Fabia stond jarenlang bekend als het brave jongetje van de klas. Handig, degelijk, zuinig. Gaap, ben je nog aan het lezen? Waarschijnlijk niet. Wie echt wat snelheid wilde moest aankloppen bij tuners als ABT, die er ooit al eens 190 pk uit wist te peuteren. Maar nu doet Skoda het eindelijk zelf: dit is de Fabia 130. En die 130 staan niet voor het aantal pk’s! Want dit is geen Stellantis.
Skoda viert zijn 130-jarig bestaan met deze speciale editie. Nu snap je de naam. Onder de motorkap ligt de bekende 1.5 TSI, maar nu met 177 pk in plaats van de standaard 150. Dat lijkt een kleine stap, maar met een topsnelheid van 228 km/u en een sprint van 0 naar 100 km/u in 7,4 seconden is deze Skoda plots de snelste productie-Fabia NJ ooit.
Het gaat hier om een aangepakte versie van de 1.5 TSI evo2. Naast het verbrandingstorretje kreeg Ook de DSG een sportieve update, met bijvoorbeeld later opschakelen, sneller terugschakelen en zelfs downshifts in de Sport-modus. Zo sportief zagen we een Skoda Fabia nog nooit.

Het onderstel is 15 millimeter verlaagd en voorzien van 18-inch Libra-velgen, waardoor de Fabia 130 een steviger weggedrag krijgt. De besturing is scherper afgesteld en moet directer reageren.
Ook niet onaardig. Het tractiecontrolesysteem (ASR) is volledig uitschakelbaar. In de ASR Sport+ stand laat de auto zelfs wat wielslip toe voordat het ESC ingrijpt. Het maakt het geen volwaardige RS of iets dergelijks, maar deze saaie hatchback uit Tsjechië heeft zo toch wat meer sjeu gekregen.

Exterieur
Qua uiterlijk is de Fabia 130 gebaseerd op de Monte Carlo-uitvoering. Uiterlijke wijzigingen zoals een spoilerlip zijn aangeduid in het zwart met “130”-badges op de flanken. Speciaal voor deze versie zijn de Bi-LED koplampen van zwarte binnenhuizen voorzien. Daarnaast is er een zwarte streep over de achterklep. Dat is een knipoog naar de Fabia Rally2.

Interieur
Binnenin gaat het sportieve feestje verder. Elektrisch verstelbare sportstoelen, een driespaaks sportstuur, aluminium pedalen en een 10-inch Virtual Cockpit zorgen voor wat extra spice. Optioneel is een 9-inch infotainmentscherm met de nieuwste connectiviteitsfuncties.

Op het moment van schrijven is niet bekend of de Skoda Fabia 130 ook naar Nederland komt. Maar leuk is ‘ie wel. Of in elk geval. Zo leuk is de Fabia NJ nog nooit geweest, af-fabriek.





Krachtigste Fabia ooit? Hadden ze ook niet de 1.4 twincharge die paar jaar voordat die motor met pensioen mocht?
Ik had er inderdaad NJ bij moeten zetten. De 5J was er als 1.4 RS met 180 pk. Welgeteld 3 paarden meer!
Drie paarden klinkt niet als veel maar als je ze in de gang hebt staan zing je wel een ander liedje…
Ik rijd deze Fabia Monte Carlo 2023 met 1.0 TSI 110pk DSG met gechipt naar 140 pk, K&N luchtfilter en gaspedaal tuning en het rijd nu als een bommetje, maar deze uitvoering met 1.5 met 177 pk is helemaal een bommetje. Wel jammer dat ze niet met de 2.0 zijn gekomen zoals in de polo en A1.
Kan zo’n 1.0 die 140pk een beetje aan, en wat doet die gaspedaal tuning? Heb een keer in een T-roc cabrio met die motor gereden en die was niet vooruit te branden, moest constant plankgas. Veel te zware auto voor die motor natuurlijk, maar wat doet gaspedaal tuning met het gevoel van het pedaal?
Vooral bij de tussensprints merk je een groot verschil vooral het koppel van ongeveer 250nm, zeker op hogere snelheden. Ik heb er nu ongeveer 70.000 km mee gereden zonder problemen. Ik weet niet of de T-Roc een DSG had maar in de Fabia trekt het echt lekker door.
Gaspedaal-tuning kan ik iedereen aanraden – het verandert het hele rijgevoel en maakt je auto merkbaar sneller. Kijk maar eens op YouTube; de gasklep reageert veel directer, bijna 1-op-1 in de racestand.
Ik snap eerlijk gezegd niet dat dit nog niet bekender is, want elke auto wordt hier écht 10x beter van. Zelf heb ik nu een Sprint Booster op mijn Kia, en een DTE PedalBox (die werkt ook via een app). Ze staan trouwens regelmatig op Marktplaats te koop en van de VAG groep gebruiken ze bijna op elke auto de zelfde stekker dus de mijne van de Fabia pas ook op een audi rs3 of bijvoorbeeld een vw passat.
Ho ho, de Fabia RS Rally2 is er ook nog ! Weliswaar geen ‘productie-Fabia’, maar wilde ‘m toch effe genoemd hebben 🙂
Ik dacht dat dit model al tijden van de markt gehaald was? Je ziet ze echt nooit meer rijden, iedereen kiest een Ibiza of Polo.
Mijn hemel, die geshopte afbeelding van daeze auto bij die (Loews?) hairpin met kerbstones… Wat een treurnis.
130kW x 1,36 = 177pk… Ofwel, ook het vermogen komt terug in de naam, ook al is het geen Stellantis ;-)