• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Er worden weer hele dikke Range Rovers gemaakt

Auteur: RubenPriest, gepost 7 oktober 2025 om 14:56 – 6 Reacties

Hoe hebben we ooit zonder gekund?

Het was een tijdje stil in de fabrieken van Jaguar Land Rover. Niet vrijwillig, want een cyberaanval gooide roeit in het eten. Noodgedwongen moest de boel worden stilgelegd, met ongetwijfeld de nodige economische schade voor het concern. Maar aan die ellende is nu een einde gekomen. De productie is weer opgestart.

Jaguar Land Rover fabriek

De herstart gebeurt gefaseerd, met als eerste stap het weer op gang brengen van de Electric Propulsion Manufacturing Centre (EPMC) en het Battery Assembly Centre (BAC) in de West Midlands. Daar worden onder meer de motoren en batterijen gebouwd die de nieuwste generatie Range Rovers aandrijven.

Vanaf woensdag 8 oktober keren medewerkers terug naar de bekende productielocaties in Castle Bromwich, Halewood en Solihull. Vooral die laatste is van belang: in Solihull worden namelijk de Range Rover en Range Rover Sport geproduceerd. De productielijnen voor deze modellen draaien deze week weer op volle kracht.

Ook de fabriek in Nitra, Slowakije, waar onder andere de Discovery wordt gebouwd, sluit zich aan bij het heropstartoffensief. Daarmee lijkt JLR de controle weer terug te hebben na weken van noodmaatregelen en handmatige processen. De J van Jaguar is nog steeds dood overigens, daar gebeurde al helemaal niets meer.

Belangrijker dan ooit is het voor bedrijven om te kijken hoe ze kunnen anticiperen op een cyberaanval. Zo’n aanval komt altijd onverwacht en je systemen moet er voorbereid op zijn. In het ergste geval, zoals bij JLR afgelopen maand, moeten de bedrijfsactiviteiten gestaakt worden. Alles komt stil te liggen en het personeel wordt naar huis gestuurd. Dat niet alleen, ook leveranciers worden getroffen.

Daar ziet Jaguar Land Rover de ernst van in. Daarom komt er een financieringsprogramma om toeleveranciers te helpen die tijdens de cybercrisis in zwaar weer zijn beland. In de kern betekent dit dat leveranciers veel sneller betaald worden dan normaal. Soms wel 120 dagen eerder dan de gebruikelijke betalingstermijn van 60 dagen. Dat moet de cashflow van kleinere partijen flink verlichten, zeker nu de productie weer op gang komt.

JLR werkt hiervoor samen met een bankpartner en neemt de financieringskosten zelfs voor eigen rekening tijdens deze herstartfase. Een duur geintje allemaal. Dat is allemaal niet leuk voor het concern. Dus of jullie allemaal even een Land Rover of Range Rover willen kopen. Dan komen ze er wel weer bovenop!

Ook interessant!

  • Verzekeraar weigert Range Rover, Jaguar en Land Rover: te onbetrouwbaar
    Verzekeraar weigert auto's Jaguar Land Rover: te onbetrouwbaar
  • Land Rover is de Range Rover Electric nog stééds aan het testen
  • Spierwitte Range Rover is jouw volgende wintersportknaller
  • Jaguar Land Rover aangeklaagd om frustrerend probleem

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

fabriek, land-rover, range-rover

Vorig bericht: « Vet: koop de echte auto’s en motoren uit beroemde zombieserie
Volgend bericht: Skoda lanceert krachtigste Fabia NJ ooit »

Lees Interacties

Reacties

  1. rwdftw zegt

    7 oktober 2025 om 15:18

    Beetje gek dat ze door de Britse overheid gered moesten worden terwijl Tata (de eigenaar) geld zat heeft.

    Daar komt bij dat ze via SAP Netweaver zijn gehackt. Net als Marks and Spencer en Co-op. Wat hebben die 3 gemeen? Nou, alle 3 nemen ze IT diensten af van Tata Consultancy Services. Die laatste ontkent gehackt te zijn maar hoe kom je anders binnen bij 3 van hun grote klanten? De datum van de aanval was ook niet random, de dag waarop het nieuwe kentekennummer in omloop gaat. Dus heel veel verkopen die stil liggen.

    Mocht je dus als bedrijf SAP gebruiken, en Tata Consultancy Services als dienstverlener hebben, be afraid. Be very afraid. Ze zijn waarschijnlijk al binnen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 oktober 2025 om 17:12

      Op deze manier impliceer je medeplichtigheid van Tata consultancies. Of stelt Tata consultancies overal wachtwoord “welcome123” in?

      Login om te reageren
      • rwdftw zegt

        7 oktober 2025 om 18:33

        Medeplichtig is een groot woord, maar de hackers moesten ergens binnenkomen. Dat is of bij TCS zelf, of omdat TCS bij een deel van hun klanten dezelfde fout maakte. Netweaver had een in april een nogal groot lek : https://www.tenable.com/blog/cve-2025-31324-zero-day-vulnerability-in-sap-netweaver-exploited-in-the-wild .

        Kans is dat ze hun klanten niet op tijd gepatched hebben.

        Login om te reageren
  2. Hubert zegt

    7 oktober 2025 om 15:35

    120 dagen eerder betalen dan de gebruikelijke betalingstermijn van 60 dagen???

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 oktober 2025 om 17:09

      Normaal betalen ze 60 dagen na levering, nu 60 dagen voor levering. Erg ingewikkelde manier om een voorschot te omschrijven. Puur eigen belang van JLR want als een toeleverancier omvalt hebben zij een enorm probleem, dan kunnen de auto’s niet afgebouwd worden.

      Login om te reageren
  3. HZW zegt

    7 oktober 2025 om 16:29

    Jaguar is al dood en begraven, alleen hebben ze het nog niet wereldkundig gemaakt.
    Ook dat rare nieuwe elektrische ding zou de stekker uit getrokken gaan worden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North