De eerste versie van de nieuwe onderdelencatalogus voor oude Supra’s valt vies tegen.
Een tijdje geleden konden we melden dat Toyota, net als concurrenten Honda en Nissan, oude onderdelen opnieuw gaat produceren. De auto’s die het Japanse merk hiervoor in het achterhoofd had, zijn de vorige twee generaties van de Supra.
De vierde generatie Supra (ook wel Mark IV of zoals zijn chassisnummer A80 genoemd) is de auto die door Toyota werd gebruikt om de strijd aan te gaan met andere Japanse sportwagens, bijvoorbeeld de Mazda RX-7, Nissan Skyline GT-R en de iets minder bekende Mitsubishi 3000GT. De Supra werd bekend bij zo’n beetje iedereen door de welbekende Fast and Furious-filmreeks, maar van zichzelf was het ook al een bijzonder ding. Het blok (2JZ-GTE genaamd) was verkrijgbaar zonder turbo, met turbo of met twee turbo’s en liet zich geweldig tunen. Naast natuurlijk de clichématige – maar wel grotendeels op waarheid rustende – Japanse kwaliteitseisen waarborgen.
Toch, met dank aan de wens om de auto optisch en motorisch aan te passen en/of achterstallig onderhoud over het algemeen, is het lastig om een piekfijne Supra te vinden waar niemand aan heeft gezeten. Helemaal als Twin Turbo met handbak. Je ziet het eigenlijk bij de nieuwe Supra (A90) al fout gaan: er zijn nu al talloze tuners die hun magie loslaten op de langverwachte opvolger van de A70 en A80.
Maar, zoals gezegd wil Toyota een handje helpen en gaat oude onderdelen opnieuw produceren. Dat was dus al bekend, nu mogen we een kijkje nemen in de eerste catalogus. En we moeten eerlijk zijn: het valt in eerste instantie tegen.
Wie namelijk een Supra met een dikke set van bijvoorbeeld AB-Flug bezit en niet kan wachten om een standaard bodykit te bestellen: zo’n feest is het nog niet. Voor beide auto’s is het lijstje bescheiden. Sterker nog: de lijst is groter bij de Supra A70. Bij laatstgenoemde bevat de lijst het schroefgedeelte van de cardanas, deurgrepen, de benzinemeter, deurrubbers, emblemen en badges voor de voorkant, et cetera. Ho even: et cetera, dat klinkt interessant. Helemaal mee eens! Maar dat is hoe de GR Heritage Parts-brochure het aanduidt.
Voor de A80 kun je momenteel alleen terecht bij GRHP voor nieuwe rembekrachtiging, eveneens een set deurgrepen en een stel koplampen, afgerond met wederom die dekselse et cetera. Bovendien lijken de koplampen hier het belangrijkste te zijn, voor het geval de vorige eigenaar van je Supra – net als menig andere – superdoorzichtige koplampen of units met booskijkers heeft gemonteerd. Of ze zijn dof. Kan ook nog.
Je kan al terecht op de website van GR Heritage Parts waar deze onderdelen in de verkoop zullen gaan. Prijzen staan daar helaas nog niet op. We hopen ten zeerste dat de catalogus uitgebreider wordt dan niet. Je moet natuurlijk ergens beginnen, maar niet daar direct al eindigen. Er rijden immers genoeg Supra’s rond die nét niet helemaal origineel meer zijn.
tierelier zegt
Brraaaaaaaaaaaaabraaaaaa sutuutuuutuuutuuu.
tortuga zegt
@tierelier: ??
maxidyne zegt
@tierelier: is dat niet het Subaru geluid?
Gulli zegt
@maxidyne: ik lees hier gewoon een open uitlaat en een blow-off valve in ?
Maar Marty gebruikt het wel graag voor Subaru’s idd
tierelier zegt
@gulli: Wat ik begrijp is dat flutter juist wordt veroorzaakt door een gebrek aan een BOV, de druk van de turbo kan nergens ontsnappen en gaat door het compressorwieltje naar buiten. De tandjes van het compressorwieltje snijden als het ware door de druk en creëren het wel bekende SUTUTUTUTU flutter geluid. Correct me if i’m wrong.
wheresmycossie zegt
@tierelier: wrong. Wat je hoort is Bov of ook wel dumpvalve
marc94 zegt
@wheresmycossie: een bov doet kshhhht of PIEP. stututtu of frrrrr shututututu zijn idd wervelingen.
tierelier zegt
@maxidyne: https://youtu.be/oJgHdWle-Yk Turbo Flutter
banderas zegt
Tegenvallen zou het pas zijn als Toyota niks aan biedt. Ze zijn er duidelijk mee bezig en zal vast hier niet stoppen. Geef het een kans, voor je direct zo’n negatieve kop plaatst.
Loek zegt
@banderas: het is een sceptische kop, geen negatieve ;) Het duidt vooral op het feit dat ze een tijd geleden met veel bombarie dit project aankondigden en nu op de proppen komen met een cardanas en een koplamp. Dan was al die bombarie ook nergens voor nodig.
fanboy zegt
@720s: Ik denk dat je het meeste gewoon nog bij Toyota kunt bestellen, gewoon bij de dealer.
acakoning zegt
En daarvoor: Trrrrrtatatadadaaadaa!!!
e38ossie zegt
Slechte zaak dat de onderdelenvoorziening bij deze modellen zo armzalig is. Dat hebben bijv. BMW en Mercedes toch heel wat beter voor elkaar.
tmenges zegt
@e38ossie: maken die Supra onderdelen ja?
e38ossie zegt
@tmenges: Nee. Maar ik denk dat er heel wat BMW’s zijn die zeldzamer zijn dan een Supra. BMW heeft de onderdelenvoorziening voor oudere modellen heel goed voor elkaar.
Dutchdriftking zegt
Geen spare parts nodig. Niet kapot te krijgen.
Volvo_440_turbo zegt
@dutchdriftking: Geef de auto exact een dag aan mijn vriendin, haar lukt het wel hoor, zij is een kampioene (een kostelijke…)
supercarboy zegt
@dutchdriftking: totdat je schade rijd
nofxke zegt
Ligt het aan mij of was vroeger de fotogallerij in de app veel makkelijker dan al die mini fotootjes nu waar je niets van ziet… ?
isn1981 zegt
@nofxke: dacht dat ik de enige was die van die kleine plaatjes zag. (Samsung S10 en app opnieuw geïnstalleerd)
drdre1 zegt
De Supra werd voor mij bekend door Need for Speed 1! Geweldige game was dat destijds! Off topic.. Excusez… ?
koekwaus zegt
@drdre1: dat herinner ik mij nog ja, was een rode, naast een hele RX7 en een witte NSX. Wat heb ik een kol gehad achter m’n vaders 486!
toyotafortuner zegt
>Er rijden immers genoeg Supra’s rond die nét niet helemaal origineel meer zijn.
https://www.autojunk.nl/2019/09/originele-supra een paar maanden geleden, in mijn eigen wijk.
E550 zegt
@toyotafortuner: steeds meer Supra’s worden omgebouwd naar originele spec.
FieRo zegt
Waarom zou je een originele Supra willen hebben? 1%
sleepyj zegt
Ook slecht nieuws voor de iOS app. Als dit dé update is, valt dit zwaar tegen. Ik druk me het ongans om wat foto’s te bekijken.
tonniejj zegt
2JZ-GTE benaming Houdt al in dat het blok met turbo is uitgevoerd, en de 2JZ-GTE is niet zonder turbo te krijgen anders dan dat je hem eraf zou slopen. Het blok zonder turbo is de 2JZ-GE (en nog enkele andere verschillen). Jullie hebben hier zelf een artikel over geloof ik.
werf76 zegt
De twinturbo schreeuwt om getuned te worden. Wil niet zeggen tot 1000pk ofzo maar ze zijn prima en simpel te tunen naar 5-600pk.