• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Slecht nieuws voor oude Toyota Supra-eigenaren

Auteur: Loek, gepost 9 januari 2020 om 18:56 – 28 Reacties

De eerste versie van de nieuwe onderdelencatalogus voor oude Supra’s valt vies tegen.

Een tijdje geleden konden we melden dat Toyota, net als concurrenten Honda en Nissan, oude onderdelen opnieuw gaat produceren. De auto’s die het Japanse merk hiervoor in het achterhoofd had, zijn de vorige twee generaties van de Supra.

De vierde generatie Supra (ook wel Mark IV of zoals zijn chassisnummer A80 genoemd) is de auto die door Toyota werd gebruikt om de strijd aan te gaan met andere Japanse sportwagens, bijvoorbeeld de Mazda RX-7, Nissan Skyline GT-R en de iets minder bekende Mitsubishi 3000GT. De Supra werd bekend bij zo’n beetje iedereen door de welbekende Fast and Furious-filmreeks, maar van zichzelf was het ook al een bijzonder ding. Het blok (2JZ-GTE genaamd) was verkrijgbaar zonder turbo, met turbo of met twee turbo’s en liet zich geweldig tunen. Naast natuurlijk de clichématige – maar wel grotendeels op waarheid rustende – Japanse kwaliteitseisen waarborgen.

Toch, met dank aan de wens om de auto optisch en motorisch aan te passen en/of achterstallig onderhoud over het algemeen, is het lastig om een piekfijne Supra te vinden waar niemand aan heeft gezeten. Helemaal als Twin Turbo met handbak. Je ziet het eigenlijk bij de nieuwe Supra (A90) al fout gaan: er zijn nu al talloze tuners die hun magie loslaten op de langverwachte opvolger van de A70 en A80.

Maar, zoals gezegd wil Toyota een handje helpen en gaat oude onderdelen opnieuw produceren. Dat was dus al bekend, nu mogen we een kijkje nemen in de eerste catalogus. En we moeten eerlijk zijn: het valt in eerste instantie tegen.

  • Toyota Supra Mk. III (A70, 1986-1993)
  • Toyota Supra Mk. IV (A80, 1993-2002)

Wie namelijk een Supra met een dikke set van bijvoorbeeld AB-Flug bezit en niet kan wachten om een standaard bodykit te bestellen: zo’n feest is het nog niet. Voor beide auto’s is het lijstje bescheiden. Sterker nog: de lijst is groter bij de Supra A70. Bij laatstgenoemde bevat de lijst het schroefgedeelte van de cardanas, deurgrepen, de benzinemeter, deurrubbers, emblemen en badges voor de voorkant, et cetera. Ho even: et cetera, dat klinkt interessant. Helemaal mee eens! Maar dat is hoe de GR Heritage Parts-brochure het aanduidt.

Voor de A80 kun je momenteel alleen terecht bij GRHP voor nieuwe rembekrachtiging, eveneens een set deurgrepen en een stel koplampen, afgerond met wederom die dekselse et cetera. Bovendien lijken de koplampen hier het belangrijkste te zijn, voor het geval de vorige eigenaar van je Supra – net als menig andere – superdoorzichtige koplampen of units met booskijkers heeft gemonteerd. Of ze zijn dof. Kan ook nog.

Je kan al terecht op de website van GR Heritage Parts waar deze onderdelen in de verkoop zullen gaan. Prijzen staan daar helaas nog niet op. We hopen ten zeerste dat de catalogus uitgebreider wordt dan niet. Je moet natuurlijk ergens beginnen, maar niet daar direct al eindigen. Er rijden immers genoeg Supra’s rond die nét niet helemaal origineel meer zijn.

Ook interessant!

  • supra onderdelen
    Toyota levert nieuwe onderdelen voor oude Supra's
  • Levensgrote LEGO Supra kan ook echt rijden
    Levensgrote LEGO Supra kan ook echt rijden
  • Dit is de SNELSTE Toyota GR Supra
  • Te koop: 21 keer Toyota Supra die je niet mag kopen

Nieuwste artikelen

  • Porsche Macan Rotterdam
    Introductie duurtest: de elektrische Porsche Macan
  • Mercedes 190 maakt LL Cool Jesque comeback op de ‘Ring
  • Dieven verhuren vers gestolen Rolls-Royce, Aston Martin en Corvette
  • Viaplay blijft bloeden, moet rechten verkopen
FacebookTweetPinLinkedIn

A80, Gazoo-Racing, supra, Toyota

Vorig bericht: « Dit Harley Davidson wiel staat perfect onder jouw auto
Volgend bericht: Richard Hammond fan van nieuwe Top Gear »

Lees Interacties

Reacties

  1. tierelier zegt

    9 januari 2020 om 19:13

    Brraaaaaaaaaaaaabraaaaaa sutuutuuutuuutuuu.

    Login om te reageren
    • tortuga zegt

      9 januari 2020 om 19:58

      @tierelier: ??

      Login om te reageren
    • maxidyne zegt

      9 januari 2020 om 21:26

      @tierelier: is dat niet het Subaru geluid?

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        9 januari 2020 om 22:07

        @maxidyne: ik lees hier gewoon een open uitlaat en een blow-off valve in ?
        Maar Marty gebruikt het wel graag voor Subaru’s idd

        Login om te reageren
        • tierelier zegt

          9 januari 2020 om 22:32

          @gulli: Wat ik begrijp is dat flutter juist wordt veroorzaakt door een gebrek aan een BOV, de druk van de turbo kan nergens ontsnappen en gaat door het compressorwieltje naar buiten. De tandjes van het compressorwieltje snijden als het ware door de druk en creëren het wel bekende SUTUTUTUTU flutter geluid. Correct me if i’m wrong.

          Login om te reageren
          • wheresmycossie zegt

            9 januari 2020 om 23:59

            @tierelier: wrong. Wat je hoort is Bov of ook wel dumpvalve

            Login om te reageren
            • marc94 zegt

              10 januari 2020 om 00:16

              @wheresmycossie: een bov doet kshhhht of PIEP. stututtu of frrrrr shututututu zijn idd wervelingen.

              Login om te reageren
      • tierelier zegt

        9 januari 2020 om 22:25

        @maxidyne: https://youtu.be/oJgHdWle-Yk Turbo Flutter

        Login om te reageren
  2. banderas zegt

    9 januari 2020 om 19:13

    Tegenvallen zou het pas zijn als Toyota niks aan biedt. Ze zijn er duidelijk mee bezig en zal vast hier niet stoppen. Geef het een kans, voor je direct zo’n negatieve kop plaatst.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      9 januari 2020 om 20:30

      @banderas: het is een sceptische kop, geen negatieve ;) Het duidt vooral op het feit dat ze een tijd geleden met veel bombarie dit project aankondigden en nu op de proppen komen met een cardanas en een koplamp. Dan was al die bombarie ook nergens voor nodig.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        10 januari 2020 om 09:34

        @720s: Ik denk dat je het meeste gewoon nog bij Toyota kunt bestellen, gewoon bij de dealer.

        Login om te reageren
  3. acakoning zegt

    9 januari 2020 om 19:38

    En daarvoor: Trrrrrtatatadadaaadaa!!!

    Login om te reageren
  4. e38ossie zegt

    9 januari 2020 om 19:58

    Slechte zaak dat de onderdelenvoorziening bij deze modellen zo armzalig is. Dat hebben bijv. BMW en Mercedes toch heel wat beter voor elkaar.

    Login om te reageren
    • tmenges zegt

      10 januari 2020 om 14:23

      @e38ossie: maken die Supra onderdelen ja?

      Login om te reageren
      • e38ossie zegt

        10 januari 2020 om 17:40

        @tmenges: Nee. Maar ik denk dat er heel wat BMW’s zijn die zeldzamer zijn dan een Supra. BMW heeft de onderdelenvoorziening voor oudere modellen heel goed voor elkaar.

        Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    9 januari 2020 om 20:05

    Geen spare parts nodig. Niet kapot te krijgen.

    Login om te reageren
    • Volvo_440_turbo zegt

      9 januari 2020 om 20:15

      @dutchdriftking: Geef de auto exact een dag aan mijn vriendin, haar lukt het wel hoor, zij is een kampioene (een kostelijke…)

      Login om te reageren
    • supercarboy zegt

      9 januari 2020 om 20:24

      @dutchdriftking: totdat je schade rijd

      Login om te reageren
  6. nofxke zegt

    9 januari 2020 om 21:16

    Ligt het aan mij of was vroeger de fotogallerij in de app veel makkelijker dan al die mini fotootjes nu waar je niets van ziet… ?

    Login om te reageren
    • isn1981 zegt

      9 januari 2020 om 21:25

      @nofxke: dacht dat ik de enige was die van die kleine plaatjes zag. (Samsung S10 en app opnieuw geïnstalleerd)

      Login om te reageren
  7. drdre1 zegt

    9 januari 2020 om 21:38

    De Supra werd voor mij bekend door Need for Speed 1! Geweldige game was dat destijds! Off topic.. Excusez… ?

    Login om te reageren
    • koekwaus zegt

      10 januari 2020 om 08:54

      @drdre1: dat herinner ik mij nog ja, was een rode, naast een hele RX7 en een witte NSX. Wat heb ik een kol gehad achter m’n vaders 486!

      Login om te reageren
  8. toyotafortuner zegt

    9 januari 2020 om 21:48

    >Er rijden immers genoeg Supra’s rond die nét niet helemaal origineel meer zijn.
    https://www.autojunk.nl/2019/09/originele-supra een paar maanden geleden, in mijn eigen wijk.

    Login om te reageren
    • E550 zegt

      10 januari 2020 om 12:06

      @toyotafortuner: steeds meer Supra’s worden omgebouwd naar originele spec.

      Login om te reageren
  9. FieRo zegt

    9 januari 2020 om 22:40

    Waarom zou je een originele Supra willen hebben? 1%

    Login om te reageren
  10. sleepyj zegt

    9 januari 2020 om 23:26

    Ook slecht nieuws voor de iOS app. Als dit dé update is, valt dit zwaar tegen. Ik druk me het ongans om wat foto’s te bekijken.

    Login om te reageren
  11. tonniejj zegt

    10 januari 2020 om 07:28

    2JZ-GTE benaming Houdt al in dat het blok met turbo is uitgevoerd, en de 2JZ-GTE is niet zonder turbo te krijgen anders dan dat je hem eraf zou slopen. Het blok zonder turbo is de 2JZ-GE (en nog enkele andere verschillen). Jullie hebben hier zelf een artikel over geloof ik.

    Login om te reageren
  12. werf76 zegt

    10 januari 2020 om 08:06

    De twinturbo schreeuwt om getuned te worden. Wil niet zeggen tot 1000pk ofzo maar ze zijn prima en simpel te tunen naar 5-600pk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North