Als je je werk niet goed doet, is de kans groot dat je je baan kwijtraakt. Zo ook bij de software-baas van Volkswagen.
Het is misschien wel de grootste verandering die Tesla teweeg heeft gebracht op de automarkt: het veelvuldig gebruik van eigen software. Waar andere autofabrikanten duidelijk veel leentjebuur plegen voor software-ideeën, doen Musk en co alles op hun eigen manier. Of het nou Sentry Mode is, of scheetkussens, een dans-modus, videospellen, Autopilot… Tesla heeft de manier waarop wij naar software in auto’s kijken, voorgoed veranderd.
En dat is een probleem voor de traditionele autofabrikanten. Neem een merk als Volkswagen. Natuurlijk zaten ook hun auto’s vol met tech en software, maar het was niet hun eigen tech en software. Ze kochten dat gewoon in bij externe leveranciers, zoals Bosch en LG. Daar moest – door Tesla en elektrische auto’s – echter verandering in komen, dus richtte Volkswagen Car.Software.Org op. Een aparte afdeling binnen Volkswagen. Christian Senger werkte daar sinds maart 2019 aan, op 1 juli 2020 opende de afdeling officieel en werd Senger aangesteld als topman.
Nu, niet eens twee weken later, moet die software-baas van Volkswagen alweer op zoek naar een andere baan. Althans, dat is wat Handelsblatt schrijft op basis van anonieme bronnen. Senger zou niet binnen de bedrijfscultuur van Volkswagen passen. In Volkswagen zouden meerdere belanghebbende partijen zijn die hun zegje willen doen over plannen. Zo moet Car.Software.Org de software regelen voor álle VAG-merken, die allemaal hun eigen mening hebben over hoe die software eruit moet zien. Daarnaast zou Senger vaak bedrijfsmiddelen vragen voor zijn projecten, zonder daadwerkelijk uit te leggen waarvoor hij die nodig had.
De gevolgen hiervan zijn te raden: Senger maakte veel vijanden en de start van zijn software-afdeling werd lange tijd uitgesteld. Binnen Volkswagen was Senger overigens ook verantwoordelijk voor de ID.3. Je weet wel, die elektrische auto met heel veel eigen software, die met nogal veel softwareproblemen kampt. Inmiddels krijgen de eerste klanten hun auto in september, zonder twee softwarefuncties. De auto kan nog niet volledig met je telefoon communiceren en de HUD werkt nog niet zoals het moet. Kopers krijgen deze functies later.
Daarnaast was Senger verantwoordelijk voor de software van het MEB-platform, waar de nieuwe Golf 8 op rijdt. Die eveneens softwareproblemen kent. Het lijkt dus om een verhaal te gaan over een man die BMW verliet om bij Volkswagen aan de slag te gaan, maar daar niet helemaal zijn draai wist te vinden. Daardoor kenden zijn twee projecten – de software van de ID.3 en de Golf 8 – aardig wat kinderziektes en moet hij nu het veld ruimen.
Of het verhaal daadwerkelijk klopt is niet duidelijk, Volkswagen wilde tegenover Handelsblatt niet reageren op de geruchten. Mocht Senger inderdaad zijn functie kwijtraken, dan is het niet alsof hij meteen op straat komt te staan. Volgens de bronnen zoekt VAG nog naar een baantje voor hem binnen de groep. Waar hij komt te zitten, is niet bekend. Audi-baas Markus Duesmann neemt de software-verantwoordelijkheden van Senger over.
E34M5Touring zegt
https://images.app.goo.gl/ysd6HmZ22VocFSbK8
monsieurleloure zegt
Ben benieuwd hoe het de ID3 afgaat als die eenmaal geleverd wordt. Voortekenen zijn niet gunstig gestemd. Dit kan weleens een fiasco van jewelste worden voor VW. Ze moeten dat ding wel op de markt zetten om onder de torenhoge CO2 boetes uit te komen. Toyota heeft het dan wel beter voor elkaar om met beproefde techniek die norm te halen….
mashell zegt
Niet helemaal. Ze hoeven ze alleen maar te produceren om onder de torenhoge CO2 boeten uit te komen. Dat is ook waarom ze vorig jaar al begonnen zijn met produceren. Om een beetje geld er aan te verdienen (of kiet te spelen) is het handig ze daarna toch wel in de markt te zetten.
Richmond zegt
@mashell: cafe norm boetes zijn op basis van verkochte auto’s, niet geproduceerde.
mashell zegt
Wat is verkocht? Aan de eindklant? Aan de importeur? Omdat je dan in een enorme administratieve rompslomp terecht komt (terwijl het doel is dat er schone auto’s gemaakt worden) en er ook bonussen zijn voor voertuigen die minder dan 50 gram CO2 uitstoten zijn het gewoon de geproduceerde auto’s die geteld worden.
dracae zegt
Ik ben er van overtuigd dat deze auto een succes wordt.
Het ontwerp is niet slecht, er wordt flink gesubsidieerd..en het is een VW…. Zelfs minder geslaagde auto’s van VW worden gewoon goed verkocht. Zelfs auto’s met problemen van VW worden gewoon goed verkocht..
Dus.. wedden?
moveyourmind zegt
De Autoblogapp heeft eindelijk zijn gelijke gevonden…
goodvibrations zegt
@moveyourmind: ?
berlinetta zegt
@moveyourmind: hierbij een klusje, want plussen kan niet in de AB app ;)
crepito zegt
@moveyourmind: plus1
koentag zegt
@moveyourmind: plus 1
mennok zegt
@moveyourmind: plus 1
thomcarspotter zegt
@moveyourmind: plus 1
johnhert zegt
@moveyourmind: plus 1
tom307 zegt
@moveyourmind: 1
goodvibrations zegt
Komt vast goed.. Complexe software ontwikkel je niet in een paar weken/maanden en dit dit geval wellicht jaren.. Tijdsdruk kan leiden tot een beroerde code (kwantiteit vs kwaliteit).. En dan duurt het ff voordat je er bent.. Ik heb er wel vertrouwen in dst het gaat lukken.. Die taycan is ook niet mislukt toch? Ze komen er wel ?
Dutchcarwizard zegt
Succes met solliciteren.
Esprit_de_Flandre zegt
“Maar er is niets aan de hand hoor, en de ID3 ligt mooi op schema…”
saxoke zegt
De Golf 8 staat niet op een MEB platform. Dat is het MQB EVO platform
cossiekiller zegt
Christian bleek uiteindelijk dan toch geen softie te zijn…
krissie zegt
Volkswagen heeft ooit een software baas op straat moeten gooien, die maar weer aannemen