SP wil alle snorfietsen opvoeren naar 45 km/u

Auteur: , 71 Reacties

De SP is he-le-maal klaar met de snorfiets en wil er daarom, ehh, bromfietsen van maken?

Snorfietsers gaan allemaal superdood

“Niet meer van deze tijd” aldus kamerlid van de SP Farshad Bashir, als het gaat om het begrip “snorfiets” in Nederland. De snorfietsen kunnen wat de SP betreft allemaal opgevoerd worden tot 45 kilometer per uur en voorzien worden van een helmplicht. Mensen die op willen schieten zonder helm kunnen een elektrische fiets kopen, aldus Bashir.

Het klinkt erg rigoureus maar er is wel een duidelijke aanleiding voor het idee van de SP: de snorfiets is namelijk meestal al opgevoerd tot boven de wettelijke grens van 25 kilometer per uur. Daarnaast is ook nog eens bij 16% van alle ongelukken in Amsterdam een snorfiets betrokken. Dit terwijl slechts 1% van de verkeersdeelnemers een snorfiets is.

Eerder dit jaar beloofde minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen al dat Amsterdam lokaal een helmplicht voor snorfietsen mocht invoeren. Hierdoor kunnen de snorfietsen op de rijbaan tussen de auto’s gaan rijden, iets wat zonder helm te gevaarlijk is volgens velen. Dit plan dreigt echter in het water te vallen omdat onder meer de SP en VVD bang zijn dat het teveel verschillen oplevert in ons landje. Daarmee is het goed mogelijk dat er verwarring ontstaat over de regels.

En dus moeten volgens de SP alle snorfietsen gewoon VERBOTEN worden, aangezien ze er he-le-maal klaar mee zijn. De mensen die écht niet met een helm op tussen de auto’s en andere grote mensen voertuigen willen rijden zou er een subsidie moeten komen. Deze subsidie zou het inruilen van een snorfiets op een elektrische fiets betaalbaar moeten maken. Om zijn argument kracht bij te zetten wordt ook nog even het milieu erbij gehaald. Snorscooters zorgen volgens Bashir voor “enorm veel luchtverontreiniging” namelijk. De ombouw naar bromscooters helpt dan niet echt volgens onze milieudeskundigen, maar dat terzijde.

De Stichting Scooterbelangen is in ieder geval fel tegen het plan om snorfietsers naar de rijbaan te verplaatsen. Vorige week hebben zij op tien plaatsen in Amsterdam met afbreekbare verf de potentiële gevolgen van het plan om snorfietsen op de rijbaan te krijgen op het wegdek gekalkt. Op het plan van Bashir en de SP reageren ze gematigd positief.

“Enerzijds zijn we blij dat er eindelijk een partij meedenkt met de belangen van de snorfietsers, helaas zitten er wel wat verkeerde aannames in het voorstel van Bashir. Zo is het vreemd dat meneer Bashir stelt dat de snorfiets een “achterhaald vervoersmiddel is” aangezien 70% van de jaarlijks verkochte scooters (zo’n 60.000 stuks) een snorfiets betreft. Daarnaast is het zeker niet zo dat alle snorfietsen zomaar kunnen worden opgevoerd naar bromfietsspecificaties” aldus de woordvoerder van Stichting Scooterbelangen. “Het alternatief “elektrische fiets” is echter geen alternatief: we weten dat er nu al fietsen zijn die 45 kilometer per uur kunnen halen met kleine aanpassingen, het opvoeren van elektrische fietsen (een maximumsnelheid gaat heus niet helpen) zal dus simpelweg populairder worden onder mensen die zonder helm willen rijden.”

Als laatste is er nog een ander probleem volgens de Stichting Scooterbelangen: al mogen snorfietsen straks 45 kilometer per uur rijden, dan is dat ook nog altijd geen gelijke snelheid met het andere verkeer. Er blijft een snelheidsverschil bestaan en dat moet eruit om de boel écht zo veilig mogelijk te krijgen.

Het lijkt een behoorlijk soap te gaan worden, maar wat vinden jullie als automobilisten eigenlijk van deze materie? Persoonlijk hink ik op twee gedachten: enerzijds heb ik liever niet dat ze als rijdende chicanes op de rijbaan terecht komen, anderzijds is het soms levensgevaarlijk als ze met een rotgang over het fietspad jakkeren. Ook voor automobilisten overigens, want iedereen heeft wel eens meegemaakt dat zo’n opgevoerde snorbrommer veel sneller op een kruisend fietspad komt aanrijden dan je zelf had ingeschat.

Persoonlijk krijg ik het gevoel dat er erg veel geluiden te horen zijn van de politiek en de belanghebbenden in (snor-)brommerland terwijl automobilisten straks ook met de gevolgen te maken krijgen. Dus laat je horen: wat is volgens jullie de beste oplossing voor dit probleem?



71 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Wat is er exact mis met een beetje handhaving? Onze relatief veilige snelwegen staan vol met trajectcontroles, maar op de onveilige fietspaden wordt er nooit gecontroleerd. Oh wacht, het is natuurlijk minder makkelijk automatisch flitsen met een bakkie koffie en een krantje op het fietspad….

Toch denk ik dat iets strengere controles, ook op het opvoeren, al heel veel kan schelen.
@Wouter: Zo is het maar net!

Ik woon zelf in de provincie (Zeeland) en heb een elektrische snorfiets om in de zomer mee naar het strand te kunnen en zo af en toe ook wat boodschappen in de buur te halen.

Niets drukte hierzo, alle ruimte (ook in de stad!) en heb letterlijk nog NOOIT een bijna ongeluk gehad.

Amsterdam != Nederland. Probleem van de hoofdstad, maar daar ga ik niet onder lijden.

Laat ze dat probleem daar aanpakken met strikte controles. Ik ga mijn elektrische snorfiets echt niet vanwege een probleem 200km verderop inleveren.
Het is maar waar je je druk om kan maken he.. Typisch SP; non-issue
In 95% van de gevallen ben ik tegen wat SP zegt, denkt, doet of voor staat.
Maar in dit geval: prima.
En voor zover ik me kan herinneren: het is voornamelijk dat dit dingen te breed zijn en dat het volk wat er op zit te dom is om er mee te kunnen rijden. Dus 45 (wat ze echt allemaal al kunnen), helm op je knar en de rijbaan op.
En voor het volk dat zonder helm belangrijker vindt dan de luiheid van de snorfiets: mooi: elektische fiets. Schoner, niet zo breed, moet je ook nog een beetje bij-trappen.
@gregorius:
Ik ben het verschrikkelijk met je eens en had het zeker niet mooier kunnen zeggen.
@gregorius: Helaas heb je helemaal gelijk!
@gregorius: Waarom mag je nu wel alles op 1 hoop gooien?

Zijn genoeg mensen die voor het comfort een scooter willen ipv fiets en zich netjes aan de regels houden. Probleem ligt bij sommige berijders, niet de snorscooter zelf.
@gregorius: Echt verschrikkelijk dom om te zeggen dat mensen die op een snorfiets rijden dom zijn. Dit zegt meer over jou dan over de mensen die op een snorfiets rijden. Ter illustratie: ga naar de zuidas (het zakencentrum van Amsterdam) en kijk is hoeveel mensen er daar op een snorfiets rijden. Denk dat die mensen toch echt wat slimmer zijn dan dat jij bent(gezien je reactie van net). Dat ze vaak te breed zijn kan ik begrijpen, maar er is op een fietspad genoeg ruimte om in te halen als men niet naast elkaar fietst.
@drivingpleasure: goed, dom kan je veranderen in dom / associaal gedrag zodra ze op zo’n snor-scooter zitten.
PS. Overigens was ik ook een van die Zuid-As gasten voordat ik emigreerde. Ik kwam echter (netjes) per fiets; ook een stuk makkelijker als je op vrijdag bezopen uit de Blauwe Engel kwam zwalken.
@gregorius: Dat klinkt beter. Al moet ik toch zeggen dat het een klein gedeelte is. De meeste mensen in Amsterdam rijden snor en natuurlijk zitten er daar een aantal tussen die asociaal rijden. Hetzelfde geldt voor scooter, motoren en auto’s, daar heb je ook altijd mensen ertussen zitten die asociaal rijden. En als je zelf van de zuidas komt dan snap ik al helemaal niet waarom je dit roept want dan hoor je te weten dat het anders zit. Ook qua het asociale rijden.
@drivingpleasure: Het is juist mijn ervaring (ok, 5 jaar geleden, tegenwoordig kom ik maar sporadisch in NL, en alleen dan in Ams), dat veruit de meeste snorfietsen die ik zag rijden in Amsterdam Zuid / Amsterdam, van die teruggevoerde scooters zijn. In het grootste gedeelte zit hier iemand op waarvan ik denk: ga toch fietsen! Het kan nog! Ik hoor t graag als je ene andere reden weet dan het niet op willen van een helm, waarom deze mensen zo’n blauwe plaat scooter hebben. Nou ben en was ik altijd een snelle fietser, 25km/u in de stad en ik werd continue voorbij gereden door dit soort volk. Deze houden zich dus niet aan de regels. Ja, ik houd niet van regels, maar in deze discussie gaat t nou net om die (kromme en misschien achterhaalde) regelgeving.
Het hele feit dat er scooter voor dit soort 25kmh-zonder-helm worden teruggevoerd is gewoon tegen het originele idee in: fiets met hulp; afmetingen van een fiets.
IN Amsterdam is gewoon vaak niet veel ruimte en die scooters zijn gewoon een stuk breder (dan een fiets/puch/sparta-met); en rijden op het fietspad en rijden niet <25 km/h. Daarmee zijn die dingen dus van overlast en gaan ze tegen de regels in. De mensen die dat doen zijn dus associaal: ze denken tijdens hun acties alleen aan zichzelf en overtreden de regels op een manier waarbij andere weggebruikers zich hier zeer vaak aan storen. Dat lijkt me een zeer gegronde reden om dit aan te pakken. Al was het alleen maar in de (grote) steden waar je dit verschijnsel ziet.
Buiten de dichtbevolkte gebieden, zijn er daar veel mensen die netjes gebruik maken van de 25kmh niet-te-brede brommer (waarschijnlijk niet meer, want die dingen zijn ‘uit’). En zijn er veel mensen die gebruik maken van de blauwe platen scooter en waar deze scooter ook echt NIET harder dan 25 gaat? Nee toch?
En is het deze doelgroep, de doelgroep die geen invaliedecar wil, die geen auto wil, maar het ook niet meer aankan om te fietsen; (deze doelgroep) die straks thuiszit zonder vervoer omdat ze geen van de 3 alternatieven kunnen/durven: 1: helm op je knar en de weg op / 2: fiets met accu, zonder helm, met mandje voor de boodschappen / 3 invalide karretje dat ook 20/25 haalt.
@gregorius: Nouja ik woon zelf in Amsterdam en het valt mee. Er is meer dan genoeg ruimte om iemand in te halen op de meeste fietspaden. Soms heb je een fietspad waar fietsen half op het pad staan waardoor het lastig wordt maar in principe is het breed genoeg. Het is alleen lastig om in te halen omdat fietser naast elkaar fietsen maar datzelfde geldt ook voor een fietser die daar voorbij wilt. Dat sommige mensen te dik zijn en beter kunnen fietsen, helemaal gelijk maar dat maakt hiervoor niet uit. De reden is inderdaad zonder helm rijden want dat vind ik gewoon erg vervelend helemaal met het rustige tempo wat ik in Adam rijd. Een ander voordeel heeft een snor ook niet dat is het enige daarom moeten ze dit niet nu gaan afpakken want dan schijt je alle nieuwe snorfiets eigenaren in hun bek. Een aantal rijden te hard maar zoals ik al zei rijden er meer dan genoeg mensen gewoon 30 km per uur. In dat opzicht moet je ook die zogenaamde wielrenners beboeten die harden rijden dan is toegestaan. Ook is het zo dat je in Adam voor een heel groot gedeelte overal op de straat rijdt in niet op een fietspad. Mijn snorfiets is ook niet standaard en rijdt geen 30 maar 40/45 (echte km dus minder) dat wil niet zeggen dat ik die snelheid op het fietspad rijd. Maar als ik bijvoorbeeld naar Hilversum ga met de brommer dan rijd ik dat wel(lange rechte lege weg). Daarnaast denk jij dat alle snorfietsen in Amsterdam opgevoerd zijn, dit is absoluut niet zo in tegendeel zelfs. Ik kom elke dag gewoon standaard snorfietsen tegen of ze houden zich net zoals ik aan de snelheid op de meeste plekken. De doelgroep die je net beschrijft slaat weer helemaal nergens op, uit je duim gezogen. Kom maar met gegeven om te laten zien dat deze doelgroep echt bestaat, want het staat er nu alleen om te provoceren naar mijn idee(zegt weer veel over jou). Ik kan ook niet begrijpen dat je dit zegt als je zelf in Amsterdam hebt gewerkt of gewoond? Aangezien je in adam helemaal niks aan een auto hebt tenzij je ergens buiten adam moet zijn, een invalide wagentje zie je alleen mensen mee rijden die daadwerkelijk iets hebben en zal je de jeugd, studenten etc niet in zien rijden op een enkele keer na. Een fiets wordt hier in adam en al helemaal een spartamet binnen de kortste keren gestolen en heeft geen ruimte om spullen in op te bergen. Dus de conclusie mag getrokken worden dat een snorfiets voor in Amsterdam gewoon perfect is. En ja er blijven mensen die te hard rijden en zich niet aan de regels houden, net zoals bij fietsers, scooters, auto’s, motoren, boten etc.
@gregorius: Oja en over dat terugvoeren dat klopt veel zijn scooter die begrensd zijn. Maar tegenwoordig zit wel degelijk verschil in. Zo heb ik een snor versie van de fly, die heeft 2V en de scooter versie 4V maakt wel degelijk verschil in prestatie en al helemaal als je van de snor een scooter wil gaan maken.
Ik zeg alle scooters en brommers verbieden!
@david2cv: dingen verbieden is meestal heel eng. Zo ook in dit geval. Ik vind dat je zelf mag bepalen waar je op- of in rijdt! We leven toch niet in noord Korea? (Al lijkt dat de SP misschien wel wat) Dus als ik op zo’n ding rijd terwijl die wet van kracht is ben ik crimineel bezig? Laat me niet lachen zeg. We zijn allemaal jong geweest en hebben allemaal zo’n pleuresding gehad. We kunnen alleen zoals gewoonlijk weer helemaal niets hebben van elkaar in dit land! Heel triest…
@series2: mee eens alleen is de snorfiets een soort van achterhaald iets uit de tijd van de Solex, het zij nu allemaal terug(en weer op)gevoerde brommers dus de wet is in deze achterhaald. Hup snorfietsen weg, brommers 80 laten lopen ben je ook gelijk van dat gezever af, klaar zoals in de meeste landen.
@series2: De ‘jeugd’ vind er wel wat anders op. Een snelle electrische fiets, of een ouwe LaRo Disco ombouwen tot 45 km/u mobiel ofzo.

Feit is dat snorscooters relatief vaak betrokken zijn bij ongevallen, en er ook relatief veel slachtoffers (zwaargewond dan wel fataal) mee vallen. En dan niet alleen jeugd, ook volwassenen die zo’n ding gebruiken als goedkoop/snel woon-werkverkeersmiddel; die kunnen zo’n helm prima betalen.

Je stelling dat we allemaal zo’n ‘pleurisding’ hebben gehad vind ik geen argument – sterker nog, soms moet je mensen tegen zichzelf in bescherming nemen.
@potver7: ik vind alleen dat je de vrijheid moet hebben om een helm wl of niet te dragen. Ik had vroeger zo’n 25 kmh tomos. Dat deed ik omdat ik helmen en veiligheidsschoeisel kut vind. Maar ik accepteer dan ook dat je meer kans hebt op letsel en wat al niet meer. En je stelling dat je groepen tegen zichzelf moeten beschermen? Mensen moeten zelf leren nadenken! Al die regeltjes zorgen er voor dat we op termijn allemaal als een soort levende robots door het leven gaan, om het nog maar niet over alle walgelijke bureaucratie te hebben die er bij komt kijken die al die poep verzint en elkaar in stand houd.
@series2: Helemaal gelijk! We wonen niet in een dictatuur waar alles voor je beslist wordt. Ik wil geen helm op maar wil wel graag een brommer. Voor mij is de snorfiets dus erg fijn, ik woon in Adam en het werkt perfect. Ja er zijn veel snorfietsen die harder rijden net zoals al die scooter die 45 mogen harder rijden. Mijn snorfiets is ook niet standaard maar dat vind ik alleen maar veiliger. Ik rijdt niet met 40 langs mensen op een smal fietspad of in de drukte. Maar mocht zich een situatie voordoen waarbij je even net wat meer power nodig hebt om weg te komen of om iets of iemand te ontwijken dan is het dus erg fijn als je snorfiets iets sneller loopt en wat meer power heeft. In mijn ogen een stuk veiliger dan 25/30 rijden.
Misschien wel goed voor de markt. Want bromfietsen met geel kenteken zijn geen reed meer waard. Ben benieuwd
@reggie-boy_rood: dan worden snorfietsen weer niks waard……
r1lub via Android app
Ik wordt langzamerhand moe van al die regeltjes die de regering doorgevoerd wil hebben. nog ff dan hebben we niets meer te willen! alleen volgen is dan de optie. Pfff
@r1lub: juistem!
@r1lub: dan heb je een regering die al van alles verzint en dan heb je ook nog oppositiepartijen die ideeën lanceren.
Prima, meteen invoeren!
25 op de fietsstrook/baan is gewoon ontzettend sloom, racefietsers halen je zo in.. Prima idee van de sp, (buiten dat zou ik nooit op ze stemmen).
@888natan: Op plaatsen waar brommers niet de rijbaan op mogen, mag een brommer op het fietspad binnen de bebouwde kom óók maar 25 km/u rijden. En buiten de bebouwde kom is de max. 40 km/u op het fietspad. Dat wordt alleen vrijwel nooit gecontroleerd.
@potver7: aah oke, dat wist ik niet terwijl ik op een snorscooter rijd… Bedankt iig!
Aangezien de huidige snorfiets gewoon een omlaag getunede bromfiets is denk ik dat het opvoeren een kleinigheid is. Sterker, als je die snorfietsen ziet gaan is volgens mij allang gebeurt.
@sacha: Nou het heeft ook met motoren te maken. Bijv. bij Piaggio fly gebruiken ze voor de snor 2V en voor de scooter(45) 4V. Dit heeft dus zeker met prestaties te maken als een snor een scooter zou moeten worden(die officieel 80 zou moeten gaan). Ook krijg je dan als overheid het gezeur dat iedereen die de afgelopen jaren een snor heeft gekocht beter een scooter had kunnen kopen en dus schade lijdt hierdoor aangezien hun brommer niks meer waard is.
Mooi, twee weken geleden een Tomos snorretje gekocht omdat ik inderdaad lui ben. Ding liep 45 km/h, maar aangepast zodat die 35 km/h gaat.

Grootste reden waarom ik zo’n ding gekocht heb: het geen helm hoeven dragen. Heerlijk om op droge zonnige winterdagen op mijn gemakje met 25 km/h een heerlijke frisse neus te halen langs de rivier op een gescheiden fietspad zonder zo’n dop op mijn kop, laat staan hoe verfrissend in de zomer zonder zo’n warm ding op de hoofd.

Goed dat er aan veiligheid gedacht wordt, laten we echter ook wat verantwoordelijkheidsgevoel bij de gebruiker leggen. We kunnen allemaal wel enigszins nadenken, laten we dit dan ook doen. Genoeg pietluttige regels hier in dit land, nu tijd voor behandelen van échte issues.
Mijn antwoord op de vraag in het artikel. Snorfietsen zo laten. En de brommers geen 45 maar 50 laten gaan zodat die gewoon het asfalt in de bebouwde kom op kunnen. Dan zijn die dingen die 70 rijden van het fietspad af dan ben je van dat snelheidsverschil af en heb je er met de auto ook geen last van als die 50/60 rijd.
@marc94: Fout. Op het fietspad binnen de bebouwde kom (dus daar waar brommers niet op de rijbaan mogen) mogen ook brommers maar 25 km/u rijden. Dat wordt alleen zelden of nooit gehandhaafd.

Een brommer die 70 mag is sowieso illegaal; ik denk niet dat een snelheidsverhoging van 45 naar 50 daartegen gaat helpen.
@potver7: ik heb het over hoe het in de praktijk gaat en niet over legaal en illigaal. Of het legaal is zal de meeste brommerrijders een worst wezen. En als je ze op het asfalt zet heeft in ieder geval niemand er last meer van op het fietspad.
Laat ze eerst alle snorfietsen ook echt 25 km per uur laten rijden ook technisch want ze zijn indentiek aan een brommer uitvoering en een apk voor die dingen invoeren.
@599gto: Wat je zegt klopt niet. Ze zijn niet identiek.
@drivingpleasure: 2 takt voor 45 en 4 takt voor 25 meestal. Of is dat nog niet alles? Buiten de begrenzing.
@marc94: Nee tegenwoordig maken ze bijna geen 2 takt maar omdat 4 takt veel zuiniger en milieuvriendelijker is. Nu heb ik een 4takt 2V maar de scooter versie is een 4 takt 4V (heeft met het aantal kleppen te maken).
T zou een beter plan zijn om op de snorfiets gewoon een helmplicht te stellen, waardoor mensen eerder een bromfiets kopen en dat de snorfiets dan vanzelf uitsterft.
Waarom ‘verplicht’ opvoeren? De maximumsnelheid verhogen betekend nog niet dat élke snorscooter ook echt 45 km/h moet kunnen halen toch? Gewoon handhaven dat alles op de rijbaan moet en dan de max snelheid ook gewoon op 50 km/h vóór alles! die 5 km/h verschil maakt het net tot obstakels, en wees eerlijk: we wanen ons wellicht allemaal Senna en Schumi, maar uiteindelijk is ’t veiliger als je niet hoeft in te halen tijdens het whatsappen..

Helmplicht erop: Prima. Net als een fietshelm voor al die bejaardo’s op een elektrische fiets. Gewoon een fietshelm dan he? Net zoals iedereen met een beetje verstand op z’n wielrenner, en ATB.

Fietspad: verbannen van alles met een verbrandingsmotor/kentekenplaat. klaar.

Nu te pas en te onpas: daar waar de weg vrij is, rijden de scooters: Is het fietspad vrij, en staat er een rij wachtende auto’s voor ’t stoplicht? Dan over ’t fietspad. Fietspad vol met bakvis eh, bakfietsmoeders? Dan over de weg.
Maar wat is er nog snorscooter aan als die 45 mogen?
-edit: nutteloze bijdrage-
Ik rijd nog wel eens op mijn sparta met. Waar hoort die dan bij?
@jorritgroen: dat probleem heb ik dus ook, opvoeren naar 45 zit er niet echt in voor zo’n ding.
Al heb ik wel ooit 47 gereden, maar dat was van korte duur :’)
Pfff zoals al eerder gezegd een probleem in A’dam en de rest van Nederland mag zich aanpassen.

Ik zou wel willen dat er meer gecontroleerd wordt op het lawaai dat scooters en brommers maken. Wat een tering herrie. Standaard uitlaat er onder en ander afpakken die handel en de crusher in.

Bij ons in de straat woont zo’n idioot met dreads in een panty achter op zo’n hoofd, die rijdt elke dag vol gas zonder uitlaat op z’n achterwiel door de straat. Ik hoop zo dat hij een keer de macht over z’n stuur verliest en volle snelheid, zonder helm, een lantarenpaal van dichtbij gaat bekijken!
Er zou strenger gecontroleerd moeten worden met strengere straffen. Loopt een snorfiets 30km/u of harder: in beslag nemen. Anders zouden snorfietsen verboden moeten worden en zouden bromfietsen een maximumsnelheid van 55km/u moeten hebben om zo beter mee te kunnen komen met het overige verkeer. Dat zal echter behoorlijk wat voeten in de aarde hebben, dus strengere handhaving ligt het meest voor de hand.
@bazzelijn: jij zou het best uit kunnen houden met ome Ivo op een onbewoond eiland.

Of een enkeltje Uranus
Haha vet zeker doen! Sommige elektrische fietsen doen al 45 en dan mag ik op m’n tomos maar 25? Stiekem doet ie toch 55
Elektrische fietsen moeten dan niet harder mogen dan 25kmh (geen idee of die wet er al is) en snorbrommers afschaffen. Goed idee. Vooral dat laatste…

Laten we dan ook de brommers die.op de rijbaan moeten toestaan 50kmh te rijden. Dan is het snelheidsverschil ook weg.
Ik rij ook bromfiets en die van mij gaat ook 55. Om die reden
Laat brommers gewoon 80 lopen, doen ze zonder begrenzer toch al. En dan een snelwegverbod,dab kunnen ze verder op elke weg meekomen met het ander verkeer. Haal je ze ook van de fietspaden af dus
Wat die kerel van die belangenvereniging zegt kan wel waar zijn (70% verkocht = snorfiets) maar hij gaat even voorbij dat de rest van de scooters gewoon gejat wordt en dus niet in die statistieken staat ;)

Ik pleit al jaren voor een inruilbonus om die smerige tweetakt-stinkapparaten de crusher in te krijgen en er een elektrisch alternatief voor terug te kopen. Voor tweewielers heb je vaak niet zulke enorme afstanden nodig dus een kleine accu is voldoende. En je kunt ze in de gang zetten om aan de stekker te hangen, heb je ook geen laadpaalnetwerk voor nodig. Klaar!
@Gulli: verkeerde blog denk ik, groen7 zoek je no?
iedereen praat voor zichzelf. zo ik ook want ik bezit zelf ok een snorfiets. een tomos wel te verstaan en rijd er graag op omdat ik zonder helm mag rijden. een bromfiets heb ik ook maar ik vind het vervelend om een helm op te hebben en tussen de autos te moeten rijden op de rijbaan dus daar rijd ik amper nog op. ik woon niet in Amsterdam maar in de rustige provincie zeeuws vlaanderen. hier in mijn woonplaats rijd een enkeling op een brommer of snorfiets. de fietspaden zijn alleen even druk als de scholen uitgaan en verder is er geen kip te bekennen. ze mogen wat mij betreft in Amsterdam snorfietsen helemaal verbieden als ze mij in zeeland maar met rust laten!
Maar snorfiets niet meer van deze tijd.. zo heb ik laatst vaker dingen gehoord. sinterklaasliedjes zouden ook al niet meer van deze tijd zijn.wat is er dan nog wel van deze tijd vraag ik mij af.. de auto bestaat ook al heel lang. kan die dan ook eens vervagen worden.. herschrijf het Wilhelmus dan ook gelijk maar want dat is zeker niet meer van deze tijd! de SP is moet ook hoognodig vervangen worden want die zijn ook niet meer van deze tijd.wat een belachelijke partij!
HEY blijf van mijn snor af ja! Wat ze nu aan het proberen zijn is geen oplossing. Mensen die net een snor hebben gekocht in de afgelopen jaren zullen hun kosten gaan verhalen op de overheid, en terecht. De snorfiets is vele malen populairder dan een normale scooter. Een elektrische fiets is alleen maar gevaarlijker want je bent veel kwetsbaarder en men verwacht al helemaal niet dat je snel rijdt. Op het moment rijden er al fietsen die een hogere snelheid van 45 halen, hartstikke onveilig. In een stad als Amsterdam is de snor gewoon een must. Dat er veel ongelukken mee zijn is omdat er veel snorfietsen rondrijden en fietser in Amsterdam totaal niet uitkijken(spreek uit eigen ervaring). Ook vind ik het raar dat de rest van Nederland het moet ontgelden als dit alleen in Amsterdam een probleem is. De regel voor alleen Amsterdam invoeren is ook geen optie want mensen komen ook van buiten Amsterdam met de snor naar Amsterdam…
@drivingpleasure: “die net een snor hebben gekocht in de afgelopen jaren zullen hun kosten gaan verhalen op de overheid, en terecht”
Welke kosten? Die van de helm? Want verder zijn er geen meerkosten, je mag er alleen maar sneller mee.
@mashell: Er zijn zeker kosten, er komen dan ombouw kosten. Ook is het zo dat veel snorfietsen met 2V zijn uitgevoerd waar de brommers 4V hebben wat dus een stuk beter loopt, die je voor de zelfde prijs had kunnen kopen. Dit kan allemaal als schade gezien worden. Want waarom zou je een snor kopen als je voor hetzelfde geld de beter scooter kan kopen? Vrij duidelijk alleen omdat je 25/30 rijdt zonder helm. Als dit niet het geval is kan men dus schade lijden.
Toegegeven, snorfietsen zijn een best lastig geval. Ze vallen in de categorie “ga es fietsen” en rijden toch vaak te snel en ongecontroleerd op het fietspad. Maar het is echt niet beperkt tot snorfietsen. Scootmobielen ook zijn echt een plaag tegenwoordig, maar omdat je daar politiek correct over moet zijn hoor je niets.
Upgraden van snor- naar bromfiets met helmplicht is een goed idee, maar een subsidie op electrische fietsen vind ik dan weer volkomen overbodig.
Scooters naar 60 snor naar 45. Dan is het probleem opgelost. Word er ook minder opgevoerd. Tegenwoordig gaat het alleen nog maar in de overheid en de rdw te spekken.
Ik vind het zeker een goed idee. Wat velen al zeggen is dat bijna alle snor scooters tegenwoordig 45 lopen is al vaak zo. Dit merk ik geregelt in de auto vooral als ze zomaar een fietser gaan inhalen van de fietstrook naar de weg zonder te kijken… Aan het mileu word dan WEL degelijk geholpen want vaak worden scooters “geknepen” in vermogen om 25 te rijden waardoor je vaak een onvolledige verbranding hebt…
Bromfietsen naar 125cc met toelating tot 100 kmh wegen
Zozo, veel snorfietsers actief of Autoblog..
Anyways: praatjes van de SP neem ik nooit serieus. Domme verzuurde babyboomerkliek die stijf staat van de afgunst jegens rijken. Zielig partijtje.
Ik was na “SP” alweer klaar. Het is altijd wat met die droeftoeters. En weer met subsidie’s gaan smijten om een niet-probleem op te lossen. Ga weg rode rakkers.
Waarom maken ze het niet zo dat je een voertuig alleen als snorfiets mag verzekeren als er (fiets)trappers op zitten? Hetzelfde was vroeger het geval met brommers. Hierdoor zullen lompe snorscooters minder snel gekocht worden als “bromfiets waar nog wat aan gesleuteld moet worden, maar dan mag je er wel zonder helm en op het fietspad mee rijden”
Het beste is als ze alle gemotoriseerde 2 wielers verbieden. Weg met die gevaarlijke dingen. Auto,s allemaal verplicht de weg op met minimaal 300pk. Brandstof naar 50eurocent per liter. Motorrijtuigenbelasting afschaffen.
Mooi zo, blijkt maar weer dat SP-ers realisten zijn! 9 vd. 10 snorfietsen rijden “gewoon” +/- 50 km/h, terwijl brommers over ’t algemeen zo’n 60 a 70 km/h. rijden. Wat mij betreft kan men brommers dan ook beter als lichte motorfietsen zien & ook vd. fietspaden verbannen.
Goede gedacht, maar dan moeten de brommers/bromscooters harder mogen dan de huidig 45km. Zij harder, de ander ook. De reactie van Miataman is absoluut zo gek nog niet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).