Kijk, zo als deze Spaanse MX-5 willen we ‘m ook wel! Althans, qua interieur. Wacht maar totdat je de rest ziet.
Even een vraagje voor de autokenners onder ons: kennen jullie het merk Hurtan nog? De kans bestaat dat jullie daaraan geen actieve herinnering meer hebt. Wij moesten ook heel eventjes graven. Heel kort door de bocht is het een soort Spaanse Mitsuoaka. Dat betekent dus moderne techniek met een zeer klassiek uiterlijk. Het is niet eens retrodesign, maar echt een klassieke interpretatie c.q. look.
Nou, Hurtan doet ergens iets goed, want ze bestaan alweer 30 jaar! Dat vieren ze met de Grand Albaycín 30th Anniversary Edition. Nee, dat is geen middeltje tegen haarverlies, maar een extra luxe, klassiek uitziende Mazda MX-5 van de ND-generatie. Het unieke koetswerk doet denken aan de Britse sportwagens uit de jaren ’50 (met name de neus).
Nu is smaak heel erg persoonlijk en vind er vooral het jouwe van, maar die voorzijde past niet bij de achterzijde, die aanzienlijk geslaagde is en een een meer jaren ’70-vibe heeft.
Hurtan Grand Albaycín 30th Anniversary Edition
Dat is toch een dingetje waar we aan moeten wennen bij deze Spaanse MX-5: we begrijpen wat men bedoelde met de lijnvoering, alleen kloppen de dimensies niet van de MX-5. Je zit natuurlijk vast aan de afmetingen van de Mazda. Vanuit sommige hoeken ziet het er nog al maf uit. Misschien is het zo’n auto die je in het echt moet zien om het goed op waarde te kunnen schatten.
Er worden zes exemplaren gemaakt van de 30th Anniversary Edition. Daarbij heb je keuze uit drie kleuren, naast het normale kleurenpakket: Cherry Red, Lead Grey en Midnight Blue. Die laatste twee zie je op de afbeeldingen.
Vervolgens kun je kiezen uit twee interieurstijlen. Ze hebben flink hun best gedaan, met name dat houtinleg is erg toef gedaan, evenals de Connolly-esque lederen bekleding.
Keuzes Spaanse Mazda MX-5
Je kunt daarnaast nog meer dingen uitkiezen voor de Hurtan Grand Albaycín 30th Anniversary Edition. Er is een Cabrio en een Targa. De Cabrio is gebaseerd op de MX-5 Roadster, de Targa heeft de MX-5 RF als basis. Ten slotte kun je kiezen uit de aandrijving.
Er is een 1.5 viercilinder met 130 pk of een 2.0 viercilinder met 184 pk. Overigens is dit niet het enige feestje dat ze bij Hurtan gaan vieren dit jaar. Volgens de Spaanse coachbuilder komen er nog een paar verrassingen aan dit jaar. We zijn benieuwd. Qua prijzen moet je ongeveer denken aan het dubbele van de MX-5 waarop ‘ie gebaseerd is.
Meer lezen? Dit zijn 8 roadsters uit de vroege jaren ’90!
ukbob zegt
Als je het lief vraagt, zouden ze dat interieur dan ook ‘los’ verkopen?? Zie het wel zitten; een RF met zo’n interieur..!
Gulli zegt
Exact wat ik dacht, die malle koets mogen ze houden wat mij betreft :)
Johanneke zegt
Niemand gaat toch dit geld uitgeven aan zo’n auto en dan zeggen, doe mij die 1.5 maar!
Dutchdriftking zegt
Het idee is geinig, de uitvoering ruk. Met name die imitatie BBS wielen van Lenso gecombineerd met een partij wheelgap waar alle drie mijn zussen nog in passen. Niet doen.
ukbob zegt
Drie zussen.. jij had t zwaar vroeger!
kniesoor zegt
Barf, die boomstronken in het interieur ! 🧐
ukbob zegt
Prachtig juist… ieder z’n ding!
lecomte zegt
Als je een artikel schrijft en commentaar geeft op iets, doe er dan ook de foto’s bij. Dus gaan we maar even het internet op. De achterzijde ziet er prima uit al kan ik er geen jaren 70 “vibe” van krijgen, eerder meer jaren 50 of 60. Het interieur is aardig gedaan, alleen Conelly-esque leder betekent niet een ruitjespatroon in het leder. Er zullen vast genoeg liefhebbers hiervoor zijn, aangezien Hurtan dit al wat jaren doet.
willeme zegt
@lecomte: er staan ongeveer 30 foto’s bij, volgens mij zelfs meer ;-). Als je niets ziet, moet je even de site F5’en of de app opnieuw openen.
lecomte zegt
Na meerdere keren app openen zie ik nog steeds maar 2 foto’s. Bij andere artikelen als je een foto aanklikt, werkt de terug knop trouwens ook al een tijd niet en loopt de app vast.
willeme zegt
@lecomte: vreemd, wat voor toestel heb je en welke OS? Dan kan ik dat even doorgeven aan de TD. Foto’s doen het hier op iOS en Android wel gewoon.
lecomte zegt
Website werkt gelukkig wel, alleen de app dus niet helemaal zoals het zou moeten. Ik gebruik een iPhone met iOS 16.1.1.
willeme zegt
@lecomte: iPhone app bij mijn ouwe telefoon (iPhone 12 Pro met iOS 16.1.1) doen de afbeeldingen het gewoon wel. Bij meerdere toestellen hier. Dus zal het waarschijnlijk de verbinding zijn.
Habanero zegt
Interieur prachtig, de rest een retro-braakbal.
Robert zegt
Ik vind die achterkant nog wel geslaagd. Het interieur is wat over de top. Dat front en die ‘fender flares’ over de zijkanten vind ik echter spuuglelijk. De vergelijking met Mitsuoka is dan ook zeker terecht.
Als ik dan toch zou moeten kiezen, dan liever de Fiat 124 Spider uitvoering van de MX-5. Alhoewel ik het SkyActiv blok van Mazda dan wel weer prefereer boven de turbomotor van Fiat.
Habanero zegt
Die Fiat was idd een heel mooie afgeleide. Spijt dat daarin geen toekomstmuziek zat…
polpol33 zegt
Kill it with fire!Ahhhhh!!
erce zegt
Op de één of andere manier weet Hurtan zijn creaties keer op keer te verzieken met gigantische wheel gap en bizar grote voorspatborden. Verder ziet het er best gaaf uit en zelfs de achterkant is prima te pruimen.
Roskampies zegt
Dat dit verkoopt…. Gatver.
Guydutchie zegt
Stel je voor, je komt nog wat slaapdronken je garage binnen en je mooie Mazda MX-5 is ‘s nachts hierin veranderd. Verschrikkelijk!