• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Roadsters uit de vroege jaren ’90 – Dit zijn er 8!

Auteur: willeme, gepost 6 december 2021 om 21:00 – 20 Reacties

Roadsters uit de vroege jaren '90

We werpen een blik op de (obscure) roadsters van de vroege jaren ’90!

De betaalbare, kleine open sportwagen is een telkens zeldzamer wordende auto. Er is een Mazda MX-5 en, eh, dat was het eigenlijk. Een Mini Cabrio hebben we ook nog, maar dat is een hatchback met open ruggetje, niet een zuivere sportwagen.

Wat dat betreft moeten de fabrikanten zich gaan richten op een dergelijke auto; Dat kan met elektrische aandrijving of de verbrandingsmotor op waterstof waar Toyota mee bezig is. Het zou namelijk kunnen betekenen dat er weer een roadster revival aan komt. Toen bleek dat Mazda met de MX-5 enorm succesvol was, kwamen er ineens concurrenten als de Fiat Barchetta, MG F, BMW Z3 en Mercedes-Benz SLK.

In de vroege jaren ’90 waren er wel open sportwagens, maar het aanbod was minder groot en vrij uiteenlopend. De auto’s in onderstaand overzicht zijn dan ook absoluut geen concurrenten van elkaar, maar de enige roadsters uit de vroege jaren ’90 die enigszins betaalbaar waren voordat de markt los barste:

Alfa Romeo Spider (115.A1)

1990 – 1993

Roadsters uit de vroege jaren '90

Een ware evergreen. De Alfa Romeo Spider heeft jarenlang in de showrooms gestaan. Het jaren ’70 model werd verkocht tot en met 1993. De originele Spider was een van de inspiratiebronnen voor de Mazda MX-5. Deze generatie Spider is de Valentino Rossi van de jaren ’90 roadsters. Het was jarenlang je grote idool en uiteindelijk kon iedereen er nog tegen racen en van hem winnen. *duikt nu onder de tafel*

Roadsters uit de vroege jaren '90

Op de badge en relatie met de werkplaatschef na was Mazda MX-5 op alle punten beter. Het was nieuw absoluut geen goede koop. Anno 2021 is een 90-93 Alfa Spider dan wél weer leuk. Het is een ‘Je hebt de rij-ervaring van een zestig jaar oude auto met eentje van 30 jaar oud’. check hier het Alfa Spider aankoopadvies!

BMW Z1 (E30)

1989 – 1991

Roadsters uit de vroege jaren '90

De ‘Zukunft 1’ kwam in 1989 op de markt. Heel kort door de bocht is het een Roadster op basis van E30-techniek. Het onderstel, de 2.5 liter motor (de M20B25) en veel delen van het interieur zijn afkomstig van en 3 Serie E30. Is dat erg? Nee, zeker niet. De achteras was de nieuwe Multilink-as die we later op de E36 gingen zien.

Roadsters uit de vroege jaren '90
Roadsters uit de vroege jaren '90

Voor wie de auto net als ons wat van een 924-944 vindt hebben, dat is niet zo vreemd. Zowel die Porsches als deze BMW Z1 zijn door Harm Lagaay getekend en kenmerken zich door de strakke, eenvoudige styling die nog steeds staat als een huis. Ondanks de eenvoudige basis, was de Z1 niet goedkoop. Integendeel, de Z1 was schreeuwend duur. Nu was het koetswerk zeer bijzonder (alle panelen kon je omwisselen) en natuurlijk waren er ‘die deuren’. Bekijk hier de BMW Z1 rijtest.

MG RV8

1992 – 1995

Roadsters uit de vroege jaren '90

Sommige dingen kun je niet verzinnen, ook niet bij dit lijstje roadsters uit de vroege jaren ’90. Dat is bij veel gevallen van MG het geval. De MG RV8 lijkt een klassieke retro-roadster te zijn. Dat is niet helemaal het geval, het is namelijk gewoon een stokoude MG B. Maar dan opgelapt met frisse bumpers, leuke wielen een Rover V8 in het vooronder. Qua concept leek het heel erg op de Alfa Spider: je kon ‘m nieuw kopen met fabrieksgarantie, maar de beleving was verregaand klassiek. Ja, er zat een sperdifferentieel op.

Roadsters uit de vroege jaren '90

Maar ook trommelremmen en bladveren van de MG B! De motor was goed voor 190 pk en zorgde voor aansprekende prestaties. De MG RV8 was meer spannend dan sportief. Nieuw was het een belachelijk slechte propositie, maar het is nu een heerlijk obscure youngtimer met een mooi verhaal. Er zijn er slechts 1.983 van gebouwd. Lees hier alles over de MG RV8!

TVR S3C

1990 -1992

TVR

Een dan de weinige fabrikanten die altijd sportwagens bouwde in de periode was TVR. Stiekem was het Peter Wheeler die nog veel eerder doorhad dan Mazda dat er behoefte was aan een betaalbare doch raszuivere roadster. De auto was direct een hit.

Toen de auto net was onthuld, had Peter Wheeler al meer dan 250 orders binnen. Meer dan genoeg om de productie te rechtvaardigen. Er waren diverse S-modellen: de S1, S2, S3 en S4. Het topmodel was de V8S. Bijzonder was dat de TVR V8S goedkoper was dan een 968, maar sneller dan een 911. 

Porsche 968 Cabriolet

1991 – 1995

Roadsters uit de vroege jaren '90

De 968 is een van de grootste flops geweest van Porsche en toch ook weer niet. Het was een flop in de zin dat er nieuw heel erg weinig van werden verkocht. De 968 is een doorontwikkeling van de 944, dat op zijn beurt een doorontwikkeling van de 924 was. Natuurlijk was de 968 heel erg goed, maar de concurrentie was beter en goedkoper. De Cabriolet versie was een soort van open sportwagen.

Porsche

Ook hier was Harm Lagaay verantwoordelijk voor het lijnenspel. De 968 was echter te duur om voor de leuk erbij te kopen. En de mensen met voldoende geld, kochten meteen een 911 Cabrio. Maar ook hier: een obscure auto met voldoende kwaliteiten om te dienen als geweldige hobby-auto anno 2021! In totaal zijn er 3.959 van gebouwd. De Boxster kon niet snel genoeg komen…

Lotus Elan SE (M100)

1989 – 1992

Roadsters uit de vroege jaren '90

Eigenlijk is het een heel vreemde situatie met deze auto in het lijstje van roadsters uit de vroege jaren ’90. De originele Lotus Elan was namelijk de grote inspiratiebron voor de Mazda ingenieurs en designer. Zowel de techniek als de looks werden min of gekopieerd. Des te vreemder is dat Lotus pareerde met een betaalbare Roadster met de naam ‘Elan’!

Lotus

En nog vreemder was dat de auto er absoluut niet uitzag als een Lotus. In technisch opzicht ook niet, want onder de polyester kap huisde een 1.6 Isuzu turbomotor die de voorwielen aandreef! Het is misschien wel de beste voorwielaandrijver ooit gebouwd. 

En ja, op de redactie is er in ieder geval 1 Mazda rijder die nu al spijt heeft dat hij er geeneen heeft gekocht toen ze nog gewoon 4000 pond waren in de UK.

Suzuki Cappuccino (EA11R)

1991 – 1995

Suzuki

Deze kon je overigens wel (beperkt) in Nederland krijgen! De Suzuki Cappuccino is een heerlijke roadster, maar dan te heet gewassen. Nu kun je je door de beperkte prestatiecijfers en compacte afmetingen de aanname doen dat het geen serieuze auto is.

Roadsters uit de vroege jaren '90

Niets is minder waar, want de architectuur is 100% sportwagen: achterwielaandrijving, een in lengte geplaatste motor, uitstekende gewichtsverdeling en handgeschakelde versnellingsbak. Het ontwerp is stiekem ook erg fraai, het dakje is nog altijd bijzonder. 

Donkervoort S8A

1985 – 1993

Donky

Aanvankelijk wilden we een Caterham erbij pakken, toch de ultieme sportwagen. Maar een Donkervoort is de ultieme betere sportwagen. Daarbij: er staan zat Britten in dit lijstje van roadsters uit de vroege jaren ’90 en we mogen heel trots zijn op wat Joop Donkervoort heeft bereikt. De S8A was een soort tussenmodel tussen de S8 en D8.

Roadsters uit de vroege jaren '90

Het was een doorontwikkeling van de S8, maar de voorloper van de D8. De S8A was iets exotischer dankzij de slimme constructie van gelijmd aluminum met popnagels. Ook was de S8 ietsje breder, wat lekker was voor Nederlandse bestuurders. De Ford-motor was goed voor 117 pk. Dat klinkt niet als veel, maar vergeet niet dat de S8A erg licht was. 

Meer lezen? Check hier onze special over de Mazda MX-5!

Ook interessant!

  • Video: BMW 3 en Mazda 3 kunnen samen door 1 deur
  • Mazda geeft ons eerder dan verwacht echte BMW's
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Nederlands record Mazda MX-5 parade verbroken
    Nederlands record Mazda MX-5 parade verbroken

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

968, Alfa Romeo, BMW, Cabrio, cappuccino, Donkervoort, elan, lijstjes, Lotus, Mazda, MG, mx-5, Porsche, roadster, spider, Suzuki, TVR, youngtimer, z1

Vorig bericht: « De LaFerrari van Alonso staat nu op Nederlands kenteken!
Volgend bericht: Doornbos was gebeld door Viaplay, maar tóch gepasseerd »

Lees Interacties

Reacties

  1. vaakbenjetebang zegt

    6 december 2021 om 21:07

    Jammer dat dit soort auto’s tegenwoordig niet of nauwelijks meer in de showroom te vinden is. Alhoewel… is een MX-5 ND nou echt leuker dan een NA? Persoonlijk denk ik dat dat betwistbaar is en dan wordt het al snel een moeilijk verhaal. Iemand die roadster-plezier zoekt, kan dat waarschijnlijk minstens zo goed en misschien zelfs wel beter vinden met een auto van 20, 30 of 50 jaar oud dan met een moderne, die afgeladen zit met dingen die je niet nodig hebt en die ook nog eens niet lekker naar verbrande olie ruikt…

    Oh, en dat Alfaatje was er al in 1966 hoor. Weliswaar niet met de Kamm-tail, maar toch.

    Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    6 december 2021 om 21:41

    Wat een brute wagens. Vooral de engelsen in dit lijstje. En die donkervoort. Ik wil.

    Login om te reageren
  3. Robert zegt

    6 december 2021 om 21:59

    Je kunt deze categorie ook omschrijven als “de auto’s die iedereen leuk vindt maar niemand wil”. Het feit dat veel van de genoemde modellen na twee, drie of vier jaar al weer van de prijslijst verdwenen zegt alles.

    Verder zou ik opteren voor de BMW Z1. Zo’n Donkervoort is ook erg leuk maar ook erg hardcore en ook behoorlijk listig.

    En sjezus, wat is die cabrio versie van de 968 lelijk zeg.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      6 december 2021 om 22:37

      Ik vind zo’n z1 juist best lelijk. Ik vind de achterlichten echt super saai. Ik weet dat de Z1 eerder was, maar de achterlichten zijn net een opel astra F cabrio.

      Login om te reageren
  4. alloallo zegt

    6 december 2021 om 22:03

    Ik had graag nog meer tbr modellen uit deze periode willen zien. Bv griffin, chimera.

    Ook leuk xjs, morgan,

    Login om te reageren
  5. SpiderIV zegt

    6 december 2021 om 22:10

    Enorm veel lol met die inferieure Alfa Spider serie IV. Al ruim 120.000 km in pakweg 20 jaar een geweldige cabrio voor erbij.

    Login om te reageren
  6. schreute01 zegt

    6 december 2021 om 22:15

    Morgan was er al jaren voor deze modelletjes werden geboren. En Morgan heeft ze allemaal overleefd!

    Login om te reageren
  7. geelbarrel zegt

    6 december 2021 om 22:38

    Ouwe 60’s Lotus Elan stond model voor de Mazda MX5 NA…. niet de Alfa hoor

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      7 december 2021 om 07:19

      @geelbarrel: er stonden meerdere auto’s model. Niet alleen puur qua uiterlijk, (dat was inderdaad de Elan), maar ook qua ‘geest van het ty[e auto’. Ook een MG B, Alfa Spider en dergelijke werden gebruikt als inspiratie.

      Login om te reageren
  8. mynameisjeroen zegt

    6 december 2021 om 22:57

    De 924 komt inderdaad van Harm Lagaaij maar aan de 944 heeft hij niet gewerkt, toen was hij al (tijdelijk) vertrokken.

    Login om te reageren
  9. z3cabby zegt

    6 december 2021 om 23:01

    Allemaal leuk, mooi en heerlijk zomers vervoer. Over 5 dagen wordt mijn Z3 25 jaar en begint het vertroetelen met een winterstal serieuze vorm aan te nemen. Ik kan iedereen deze vriendelijke daklozen aanraden, zeker aan de vooravond van het Grote EV Gebeuren.

    Login om te reageren
    • babybenz zegt

      6 december 2021 om 23:42

      @z3cabby: Dan heb je een mooi vroeg model ;) Blijven inderdaad super leuke en betrouwbare auto’s!
      Heb hiervoor twee Z3 cabrio’s gehad en nu 2 jaar een Z3 coupé als dagelijks vervoer. Uitermate tevreden mee.

      Login om te reageren
      • tazmania zegt

        7 december 2021 om 06:41

        @babybenz: een Z3 Coupé! Ik ben jaloers.

        Login om te reageren
  10. babybenz zegt

    6 december 2021 om 23:46

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  11. rollingstoned zegt

    7 december 2021 om 08:30

    Die Alfa blijft toch wel een plaatje. Tof artilkel weer trouwens. Bedankt @willeme :)

    Login om te reageren
  12. mark383 zegt

    7 december 2021 om 09:22

    Ik heb zo’n Alfa Spider gehad, uit 1992. Leuke auto om te zien, maar wat reed dat waardeloos zeg. De koets tordeerde zo erg, dat bij een snelle rotonde de rechterdeur nog wel eens uit het slot wilde springen. Die pakte ik dus voor de zekerheid maar even vast dan, werd op het laatst een soort automatische. Als ik m’n bijrijder dan vergeten was te informeren, wilde dat nog wel eens een rare situatie opleveren… Ook had die auto zoveel elektronische gremlins, dat er altijd wel een of ander lampje brandde. Eigenlijk altijd loos alarm. De enige keer dat ik me echt zorgen maakte was toen alle lampjes uit waren (doen de lampjes het nog wel?). En dan te bedenken dat ik een keurig Zwitsers exemplaar had zonder ook maar een millimeter roest. Was gewoon zwaar verouderde techniek (mijn Spider had zelfs nog een motor met carburateur). Wel leuk ruim een jaartje van genoten en nul afschrijving gepakt (in tegenstelling tot mijn 156).

    Login om te reageren
    • mark383 zegt

      7 december 2021 om 09:27

      Van dit rijtje zou ik nu overigens een Porsche 968 halen. De Z1 is leuk, maar te duur voor wat je krijgt.

      Login om te reageren
  13. vacano zegt

    7 december 2021 om 09:36

    Die Alfa gaf je cadeau aan je vrouw als je van haar af wou.
    TVR bouwde leuke en bloedsnelle bolides maar onbemind bij grote publiek.
    De Z1 een goede belegging

    Login om te reageren
  14. Dutchdriftking zegt

    7 december 2021 om 10:11

    En toch, als ik een roadster uit dit tijdperk wil dan sowieso een MX-5.

    Login om te reageren
  15. MarcoM zegt

    7 december 2021 om 12:33

    Donkervoort is de enige die mij aanspreekt, de rest…. nee.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North