• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Spanje is een automerk armer. Santana houdt ermee op

Auteur: robbie, gepost 17 februari 2011 om 21:44 – 25 Reacties

Santana Anibal PS-10
Op de vraag: Welk automerk overleeft 2011 niet? Was er niemand die als antwoord gaf: Santana. Toch is dat het eerste merk dat het loodje legt na het schrijven van dat artikel. Zojuist heeft de regering van de Spaanse regio Andalusië bekend gemaakt dat ze de stekker trekken uit Santana. Bij ons vooral bekend vanwege hun Land Rover Defender look-a-likes.

In 1958 sloot het Spaanse Santana een overeenkomst met Land Rover om hun Series model (voorloper Defender) te bouwen in Spanje. En in 1968 begon Santana zelfs met het zelfstandig verbeteren en aanpassen van die modellen. Op die manier onstond er zeg maar een kloon die verder evolueerde. En dat deed Santana helemaal niet verkeerd want de Spaanse ‘Defender’ was vele malen beter dan de Britse versie.

In 1983 stopde de officieele samenwerking met Land Rover, maar Santana bleef hun ‘eigen’ versie van de Defender wel bouwen. Ook werden in de jaren ’80 de banden met Suzuki aangehaald. En dat bedrijf nam zelfs een aandeel in het bedrijf en werden er voornamelijk (gerebadgede) Jimny’s en Vitara’s gebouwd.

Santana 300 aka Suzuki Vitara

In 2002 keerde de Land Rover kloon terug onder de naam “Santana Anibal PS-10” en in 2007 werd er zelfs een overeenkomst gesloten met Iveco om een gerebadgede versie van de Anibal PS-10 te leveren als Iveco Massif/Campagnola. Als dat model zou aanslaan had Iveco er zelfs oren naar om Santana helemaal over te nemen.

Maar nu komt daar dus een einde aan. Er worden 791 werknemers met vervroegd pensioen gestuurd (met 50 jaar!) en voor 300 andere werknemers wordt een ander bedrijf gezocht. Overigens liggen er nog wel plannen om de productielijn te gaan gebruiken voor een of andere elektrische auto, maar dat roept iedereen tegenwoordig. Of met het heengaan van Santana er ook een einde komt aan de Iveco Massif is nog niet helemaal zeker, maar de kans is wel heel groot. (via: es.autoblog.com)

Ook interessant!

  • Video: Max Verstappen doet alvast de GP van Spanje
    Video: Max Verstappen doet alvast de GP van Spanje
  • De GP van Spanje blijft komende jaren een zekerheid
    De GP van Spanje blijft komende jaren een zekerheid
  • Lezersvraag: welk automerk mis jij het meest?
    Lezersvraag: welk automerk mis jij het meest?
  • Lezersvraag: welk automerk is over 10 jaar verdwenen?
    Lezersvraag: welk automerk is over 10 jaar verdwenen?

Nieuwste artikelen

  • Is dit de eerste Taycan die méér waard is geworden?
  • Pas op: je kunt vanaf nu een boete krijgen van een focusflitser
  • Koop een 205 GTi voor weinig bij de Belgische overheid!
  • Wat voor gedrocht is Ferrari hier aan het testen…?
FacebookTweetPinLinkedIn

Asobakken, iveco, jimny, santana, Suzuki, vitara

Vorig bericht: « Video: Eerste beeld van Aventador interieur!
Volgend bericht: 21 februari: BMW gaat iets bekend maken. Wat is het? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dikke man zegt

    17 februari 2011 om 21:47

    wat een tragedie…

    Login om te reageren
  2. Yeelen zegt

    17 februari 2011 om 21:57

    Nooo! Niet DÉ Iveco Massif! Terreinwagenawesomenessfactor 10!
    En, oh ja, Santana: nu ja… Spijtig voor de werknemers… Alhoewel dat de PS-10 ook wel stoer is/was.

    Login om te reageren
  3. HDM zegt

    17 februari 2011 om 22:02

    Anti bal? Soms komen ze echt met leuke namen zeg xD

    Nou ja, jammer, maar voor mij niet zo heel erg, nooit wat van gevonden eigenlijk.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      17 februari 2011 om 22:12

      @HDM: excuus het is Anibal ipv Antibal.

      Login om te reageren
  4. bpc zegt

    17 februari 2011 om 22:12

    ik vind het echt jammer oprecht ze waren echt goedkoop voor wat je kreeg zeker de ps 10 en die ziet er ook goed uit

    Login om te reageren
  5. Roelio zegt

    17 februari 2011 om 22:17

    Ik dacht dat Santana al een paar jaar niet meer bestond… Ik schaam me nu wel een beetje ;)

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      17 februari 2011 om 22:19

      @Roelio: Idd, dacht ook dat Iveco de boel had overgenomen en dat de naam Santana verdwenen was.

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        17 februari 2011 om 22:28

        @Esprit_de_Flandre & @Roelio: Iveco had een optie om de boel te kopen van de overheid, maar dat hebben ze dus blijkbaar niet gedaan.

        In 2008 Iveco announced that it has signed an option to buy Spanish government owned Santana Motor, depending on the success of Massif.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Santana_Motor

        Het zou eventueel nog wel kunnen dat ze de rechten op de Anibal kopen uit de failliete boedel van Santana.

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          17 februari 2011 om 22:44

          @robbie: Blijkbaar is de Massif dus geen zo’n groot succes…

          Login om te reageren
  6. Esprit_de_Flandre zegt

    17 februari 2011 om 22:18

    En dei Iveco Massif is er nog maar net. Dacht dat Iveco Santana helemaal had opgekocht. Niet dus. Jammer.

    Login om te reageren
  7. thestag zegt

    17 februari 2011 om 22:23

    Wat zonde, weer een merk weg.

    Login om te reageren
  8. jelmer zegt

    17 februari 2011 om 22:35

    Nog een Nederlandse autoliefhebber/rijke ondernemer die nog een stukje Europees erfgoed in Hollandse Handen wil brengen? Idee: Wouter die ze langs gaat en de reacties peilt.

    Login om te reageren
  9. mrbones zegt

    17 februari 2011 om 22:39

    nog nooit van gehoord eerlijk gezegd…

    Login om te reageren
    • Jokkebrok zegt

      18 februari 2011 om 00:02

      @mrbones: Ik was al bang dat ik de enige was…

      Login om te reageren
      • Vreddy_B zegt

        18 februari 2011 om 09:10

        @Jokkebrok:

        Sluit me er bij aan.

        Login om te reageren
  10. midasracer zegt

    17 februari 2011 om 23:52

    Nooit van gehoord, ik ken Santana alleen van een VW model uit de jaren 80. Jammer, ze zagen er wel stoer uit. Met wat meer marketing hadden ze nog geleefd. Zeg nou zelf, wil je in een SsangYong of een Santana over de weg?

    Login om te reageren
  11. db87 zegt

    18 februari 2011 om 01:26

    Nog nooit van gehoord.

    Login om te reageren
  12. Truttenschudder zegt

    18 februari 2011 om 16:19

    ik zat er niet ver naast met land rover!

    Login om te reageren
  13. Sunbeer zegt

    18 februari 2011 om 21:49

    “de Spaanse ‘Defender’ was vele malen beter dan de Britse versie”…
    Waar haal je dat nu vandaan? Zonder lading ging hij nogal vaak springen met z’n bladveren.

    Het hing er gewoon van af hoe, en waarvoor je hem gebruikte…

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      19 februari 2011 om 01:57

      @Sunbeer: Dat is hierop gebaseerd:

      Up to the late 1980s the Santana models – supposed to be quickly and cheaply built versions of Land Rover’s own product often ended up being superior to the Land Rover equivalent. For instance Santana models featured anatomical seats, disc-brakes, turbo diesel engines, taper-leaf springs, parabolic springs, and civilian specification Forward Control models before the Land Rover equivalents and even a civilian version of the Land Rover Lightweight called the “Ligero” which was never released by Land Rover.

      http://en.wikipedia.org/wiki/Santana_Motor

      Login om te reageren
  14. RobinS zegt

    19 februari 2011 om 11:48

    Volgens mij was ik de eerste @robbie we hebben daar nog over zitten bomen (off topic weliswaar)
    RobinS [ reply ]
    17-12-2010 om 15:37
    (Off topic: Tot “mijn” grote spijt moet ik mededelen dat er wederom een auto is gesneuveld aan de Euro 5 terreur. Plotseling is van ons volledig heen gegaan de Iveco Massif. In zijn korte leven heeft hij een kleine schare fans weten te vinden die, ondanks de bezopen marketing en dealer netwerk, geen navolging zal hebben. Zij zullen niet meer kunnen genieten van de krachtige 3.0 whopping 170 pk motor. Ook zijn duizendmaal betere afwerking en uitrusting ten opzichte van zijn gepopnagelde kale slome broer zal niemand meer nieuw kunnen ervaren. Als iemand nog een jonkie weet hoor ik het graag!)
    On topic: Kijk es op geenfile.nl echt niet grappig…

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      21 februari 2011 om 18:06

      @RobinS: dat ging toen over het feit dat Santana/Iveco niet meer werd geregistreerd kon worden als personenauto. Maar ze konden nog wel als bedrijfsauto geregistreerd worden. Het feit dat definitief de stekker uit het bedrijf is getrokken is pas dit weekend bekend gemaakt.

      Login om te reageren
  15. Esprit_de_Flandre zegt

    19 februari 2011 om 20:12

    Idee: Overname door Spyker!!

    Dan krijg je een nieuwe groep, SaabSpykerSantana, of 3S. Geef toe, zoiets hebben ze nog niet. Is dus een volledig nieuwe markt die ze kunnen bespelen. De oude PS10 in productie houden voor street offroad-credibility (zoals LandRover doet), en ondertussen een paar nieuwe, luxueuze aso-bakken neerzetten…

    Goed plan?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      21 februari 2011 om 18:14

      @Esprit_de_Flandre: en in de kantine drinken ze alleen maar 3(e)S?

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        21 februari 2011 om 19:01

        @robbie: Nope, dit vraagt om een nieuwe energy-drink.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North