Special: Citroen Xantia Activa

Auteur: , 98 Reacties

Niet alle Franse limo's zijn week, zacht en zompig.

Citroen Xantia

Als we het hebben over de succesverhalen van PSA in de jaren ’80, dan komt vaak als eerste de Peugeot 205 naar boven. Dat is op zich begrijpelijk, de auto is immers zeer belangrijk geweest voor Peugeot in die periode. Het model zorgde ervoor dat Peugeot daadwerkelijk kon overleven. Zo best ging het destijds namelijk niet. Echter, we mogen de Citroën BX niet vergeten. Van die auto wist men ruim 2 miljoen exemplaren te slijten in de jaren ’80, niet verkeerd voor zo’n groot model.

Net als de Peugeot 205 kreeg de Citroen BX namelijk twee opvolgers. Het was zo’n perfect tussenmaatje. De modellen aan de onderkant schurkten tegen de geijkte C-segment auto’s aan, terwijl de duurdere modellen duidelijk een concurrent waren voor het D-segment. De Peugeot 205 kreeg de 106 en 306 als opvolgers, om te zorgen dat beide markten bediend waren. De Citroen BX kreeg gedeeltelijke de ZX als opvolger. Die auto kreeg wat merde over zich heen.

De ZX was namelijk veel te gewoon voor een Citroën. De hatchback had een vrij conventioneel onderstel, dat gedeeld werd met de Peugeot 306. De ZX was geenszins een slechte auto. Sterker nog, het was een rechtstreekse aanval op auto’s als de Opel Astra en Volkswagen Golf, twee zeer populaire auto’s in Europa. Gelukkig kwam er ook nog een échte Citroen naast: de Xantia.

Xanthia Concept
De naam Xantia kwam al in 1986 bovendrijven, zij het met een ‘h’ ertussen. In dat jaar werd namelijk de Xanthia concept getoond op de Salon van Parijs. Dit kleine, voorwielaangedreven sportwagentje was ondanks zijn naam een voorbode voor de Citroen AX, met name de neus is erg herkenbaar.

Citroen Xanthia Concept '86

Citroen X1
Een jaar later begon Citroen met de plannen voor de opvolger van de BX, de werktitel van de auto was toen nog Citroen ‘X1’. Er werden diverse voorstellen gedaan met diverse ontwerpen. Uiteindelijk werd die van Bertone gekozen. Het was Dan Abramsom van Bertone die het project onder zijn hoede nam. Hij kreeg best wel een lastige opdracht mee: ontwerp een auto die aan de ene kant voldoet aan de rijke historie van Citroen. Het moest dus een beetje een aparte auto worden met een typische Franse uitstraling. Aan de andere kant mocht de auto absoluut geen mensen tegen het hoofd stoten. Een zeer gewaagde auto ontwerpen was dus niet mogelijk. De middenklasse was rond die periode nog een zeer grote en belangrijke klasse en Citroen kon het niet maken om klanten te missen door een apart uiterlijk.

Citroen X1 '92

Introductie
De Xantia kwam in 1993 op de markt. Het hele leveringsgamma was vrij overzichtelijk. Klanten konden kiezen voor een 1.6, 1.8 of 2.0. De 1.6 en 1.8 waren er als kale ‘X’, de 1.8 en 2.0 konden ook als ‘SX’ besteld worden. Topper van het firmament was de 2.0 16v VSX. Dit was in feite de motor uit de 306 S16 en Citroen ZX 16v. Zo’n potige motor die graag toeren maakt, past qua karakter eigenlijk totaal niet bij het gezapige karakter van deze berline.

Citroen Xantia '93

Onderstel
Uiteraard was de Xantia vooral afgestemd op comfort met een hoofdletter C. Grootste eindverantwoordelijke daarvoor was ongetwijfeld het hydropneumatische systeem. In principe stond de Citroen Xantia op dezelfde basis als de Peugeot 406, maar de vering was afwijkend. De Citroen Xantia was er aanvankelijk alleen als vijfdeurs ‘berline’, in feite een hatchback of liftback.

Citroen Xantia '93

Vroege ‘facelift’
Al in 1994 kwam de eerste modelupdate. Nu is dat niet heel erg vreemd, veel fabrikanten werkten (en werken) met dit soort momenten. Zo was het nu mogelijk om een bestuurders-airbag te bestellen. Het meest opvallende is dat het uiterlijk heel licht gewijzigd is. De ‘Double Chevrons’ werden namelijk aangepast en verplaatst van de motorkap naar de grille. Citroen ging gestaag door met het uitbreiden van het gamma van de Xantia. In 1995 kwamen er nieuwe 16-kleps benzinemotoren en een geweldige 2.1 Turbodiesel, met 109 pk een vermogen maar een zeer smeuïge 250 Nm aan koppel. Mede dankzij de techniek (indirecte inspuiting, 3 kleppen, geen commonrail) was het een zeer gemanierde diesel.

Citroen Xantia Turbo D '94

Xantia Break

Het grootste nieuws voor dat jaar, zowel letterlijk als figuurlijk, was de Xantia Break. Op basis van de Xantia Berline mocht France Design (What’s in a name?) een stationwagon ontwikkelen. De Franse firma ging aan de slag. Niet alleen moesten ze zich bezig houden met het ontwerp, dat is slechts een klein aspect van een auto. France Design bouwde de prototypes en onderwierp deze op loodzware tests.

Citroen Xantia Break Turbo VSX CT '95

Vervolgens regelde France Design ook de toeleveranciers en fabricage. Dat was wel nodig ook, want France Design kon zo het complete project overdragen aan Heuliez, dat verantwoordelijk was voor de uiteindelijke fabricage van de Citroen Xantia Break. Ondanks het elegante uiterlijk was het een bakbeest van jewelste: met de bank naar beneden kon je 1690 liter verstouwen.

Citroen Xantia Break 1.8i SX '95

Activa

Minder opvallend nieuws, maar wel een indrukwekkende prestatie is de Xantia Activa. Deze komt aan de bovenkant van het gamma te staan. De Xantia Activa is namelijk voorzien van SCCAR: Systeem Citroën a Controle Actif du Roulis. Het is een systeem waarbij rolbewegingen van de carrosserie tegen worden gegaan. Dit houdt in dat de Xantia Activa in bochten extreem vlak blijft liggen.

Citroen Xantia Activa '96

Xantia Turbo CT
De Activa is er alleen met dikste tweeliter. Dat is overigens niet meer de 155 pk sterke 16v. Die motor werd in 1995 vervangen door een 2.0 Turbo C.T. met 150 pk. Ondanks dat de prestaties op papier bijna gelijk zijn, kon de uitwerking niet meer verschillen. De afkorting C.T. stond voor Contunious Torque en dat was te merken. Het was een tweeliter zoals je hem zou verwachten in een Saab. Juist vanaf lagere toeren enorm soepel. Dit was geen downsize turbo: de achtklepper lustte een behoorlijke slok Euro 95.

Citroen Xantia Turbo CT

Xantia V6
Voor fans van dorstige Xantia’s was er eind 1996 goed nieuws: ein-de-lijk kreeg de auto een fatsoenlijke topmotor. Natuurlijk, de 2.1 dT en 2.0 CT zijn perfecte motoren voor de auto, maar er zijn mensen die meer Paturain op hun pain wensen. De V6 is een samenwerking van Renault en PSA, de motor zou later te vinden zijn in een hele reeks van grote Franse auto’s. In de Xantia was de 2.946 cc grote vierentwintigklepper goed voor 194 pk bij 5.500 toeren en 267 Nm bij 4.000 toeren. Naast de semi-sportieve Activa kon de V6 ook besteld worden in de luxe Exclusive uitvoering.

Citroen Xantia V6 Exclusive '95

Xantia V6 Activa
De aspirant Xantia klant had keuze tussen een handgeschakelde vijfbak of een viertrapsautomaat van ZF. Tegenwoordig zijn auto’s op papier erg snel, zeker met een automaat. De Xantia niet. Met automaat had de V6 bijna tien seconden nodig om de 100 km/u te halen. De zescilinder was te verkrijgen als Activa. Daarmee was het een geduchte auto op de AutoBahn. De V6 stelde de Xantia in staat om hoge snelheden te halen. De Activa ophanging zorgde ervoor dat je in lange doordraaiers het gas op de plank kon houden. Op krappe B-wegen merkte je duidelijk dat het geen ZX Volcane was.

Citroen Xantia V6

De besturing was te vaag en het gewicht te hoog, maar als je je daar overheen kon zetten, was de Xantia Activa zeer capabel om een snelle bocht te nemen. Volgens Teknikens Värld was de Xantia briljant. Deze Zweedse instelling is wereldberoemd bij de ingenieurs van Mercedes-Benz. In 1997 kregen zij een A-Klasse op hun kant en zorgden ze voor een behoorlijke rel. Tot op de dag vandaag houdt men zich bezig met eland-tests. De Xantia Activa is nog altijd de recordhouder met de hoogste bochtsnelheid: 85 km/u. Dat is sneller dan McLaren 675 LT, de nieuwste Audi R8 V10 Plus of Porsche 911 GT3 RS.

Citroen Xantia

Facelift
De gehele range van de Xantia kreeg in 1997 op het nippertje een facelift. De auto kreeg andere koplampen met helder glas, nieuwe bumpers, nieuwe achterlichten en er waren nieuwe nieuwe velgen, nieuwe kleuren en bekadingen leverbaar. Bijzonder was de regensensor: nog niet leverbaar op veel (duurdere) auto’s, maar de Xantia had er eentje op de voorruit.

Citroen Xantia Break '98

Belangrijk was de komst van de 2.0 HDi motor. Deze waren voorzien van het toen gloednieuwe en revolutionaire common-rail inspuiting-systeem. De invulling van PSA was iets anders dan bij de concurrentie: de HDi motoren waren niet explosief, maar juist heel erg soepel en gemanierd. Eerst was alleen de 110 pk variant beschikbaar, een jaar later kon er ook gekozen worden voor een variant met 90 pk. Dat was dezelfde motor, minus de intercooler.

Citroen Xantia HDi '98

Voor wie de Activa net even te sportief was, kon er ook geopteerd worden voor een V6 in combinatie met de ‘Exclusive’-uitvoering. Deze had de conventionele ophanging. Eind 2000 stond de opvolger van de Xantia, de Citroen C5, klaar om het stokje over te nemen. In 2001 werden de twee modellen naast elkaar geleverd, want de Break bleef nog eventjes leverbaar. De Citroen Xantia was een behoorlijk succes voor Citroen. In totaal zijn er dik 1,2 miljoen Xantia’s gebouwd.

Citroen Xantia

Youngtimer
Als youngtimer is de Xantia beperkt populair. Er zijn er eigenlijk twee de moeite waard om te bewaren. Een V6 Activa voor logische redenen: het was de snelste met bijzondere techniek. Het is en was een unieke auto in zijn klasse. De andere is zo’n non-metallic 1.9d met nul opties. In tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen, was de Xantia en bovengemiddeld betrouwbare auto. Met die 1.9 diesel (zonder turbo!) behoorde snel rijden niet tot de mogelijkheden.

Citroen Xantia 1.9 Diesel '94

Het was eigenlijk de auto die alleen Fransen kunnen bouwen. Heerlijk comfortabel, nul vermogen. De Xantia was daarnaast een reuze praktische auto met die vijfde deur. Je kon de 1.9 diesel ook koppelen aan een automaat, waardoor ‘ie nóg trager was, maar dat was juist het voordeel. Met dit ding kon je je tijdens de rit écht ontspannen. Die reed je naar 8 ton en bij de eerstvolgende beurt kocht je gewoon een nieuwe tweedehands. Dankzij de enorme afschrijving kocht (en koop) je ze voor een appel en ei. Het was basaal transport, maar dan heel erg comfortabel.

Citroen Xantia



98 reacties

Zijn deze auto’s ooit geleverd met climate control?.
@mikje90: zeker.. met schuifjes
@mikje90: halfautomatisch. Temperatuur en blaassnelheid gaan automatisch, maar de richting (voeten, ruit, midden, etc) moet je handmatig doen. Ook is de airco aan de kleine kant qua capaciteit.
@maarten123: bedankt, ik vroeg me dit al een tijdje af.
@mikje90: Er blijft met climate control amper een handschoenenvakje over
Misschien iets voor het aankoopadvies van zojuist
Bij ons thuis hebben we er een gehad, na 3X een XM met enorm veel trammelant gehad te hebben durfde ons pa het nog eens aan om weer voor een Citroën te gaan, de Xantia. Alle auto’s die daarna zijn gekomen waren geen Fransen meer,, wat een brok ellende was dat ook weer. Maar moet wel toegeven, dat de ritjes naar de garage en terug wel altijd enorm comfortabel waren👌🏼
Super comfort, behalve in zijn hoogste stand haha
@kennone: mijn vader heeft er ook eentje nieuw gekocht destijds en inderdaad had hij ook veel gezeur met die auto. Niet zo lang daarna vervangen door een minder storingsrijke nieuwe Nissan Maxima V6.
Ik heb er 3 gehad. Alle 3 kosten niet meer dan 500 euro. 2 stuks hebben 4 carbageruns overleefd 😁
Blijft een mooie auto, vooral als break. Echter valt de frontoverhang mij nu pas op. Schijnt wel een dingetje te zijn hier…
Wat ze allemaal hebben is die hoge voorkant en die lage achterkant. Zodat hij in zijn kont hangt, optisch in ieder geval.
Niet te doen.
@evdw: De Xantia heeft juist een sterke wigvorm met lage neus en een taillelijn die oploopt. Behalve op de foto boven het artikel, maar daar staat hij op een heuvel.
De break zag er goed uit, verder een van Citroëns minste creaties, maar dat gold voor alle Citroëns van die periode.
Toen de C5 uitkwam wilde de verkopert me -als tevreden Xantia Break rijder- in zo’n hok hijsen. Ik vertelde hem dat in mijn simpele beleving de grotere Citroëns lang en laag waren, niet hoog en ietwat gedrongen. Maar beide modellen waren uitstekende ambassadeurs voor het merk en qua betrouwbaarheid voor mezelf meer dan primijum.
Dia Xantia Break heb ik na 240000 kilometer aan mijn schone schoonzuster gegeven, niemand wilde een gebruikte benzine Xantia break 1.8 hebben met dat kilometrage.
De mooiste annekkedore met de Xantia?
Een tanker ging de Middelandse zee uit richting Nigeria en zou daar blijven.
Zoals veel schepen ging ook dsze bunkeren (tanken) in Gibraltar.
De charteraar (huurder) Shall wilde echter meer veiligheidsuitrusting aan boord, anders geen charter. Het spul wat ze wilden kan je niet vliegen en ik zag 10000 gulden winst door mijn neus geboord worden. En vervoer vanuit Nederland naar Gibraltar kun je vergeten.
Maar Gibraltar is Brits en ik belde een Engelse transporteur meg de vraag of hij iemand wist die op Gibraltar reed. Ik kreeg een nummer in Plymouth en belde ze meteen. De baas lachte me ronduit uit met de woorden : Er staat een Scania hier aan het laadperron, maar hoe krijg jij je spullen hier?
Waarop ik antwoordde : Hoe komt die wagen over het kanaal heen, gaat’ie vliegen of zo?
De baas dacht serieus na en vertelde me : Hij rijdt vanavond om negen uur in Oustreham (Bretagne) van de ferry af, het is een witte Scania met kenteken R 143 PLK en de trailer is van Ardvark met grote Aardvark cartoon (aardvarken) op de zijkant.
We zullen er staan antwoordde ik.
Wij als de donder de Xantia break geladen en daar gingen we op weg, samen met boeren Peter die rallies reed in de Nissan Micra cup. De tijd was gewoon krap om in Oustreham te komen, gewoon te krap.
Peter deed de eerste stint in de zwaar beladen Citroën, en cruiste met 160 over de sbelweg en de péages heen, hij informeerde me als goed geoefend rally rijder : hij leunt in de bochten, maar niets doen, hij leunt door tot een bepaald punt en dat is het dan, ik pakte de twede stint in Frankrijk en time was tight. Met tanken ging de motor niet uit en we leken wel twee van die krantenrijders die vroegâh in hun CX breaks door Europa raasden. Ik kreeg eigenlijk het moeilijkste stuk voor mijn kiezen, vier-baans route nationales met veel lokaal verkeer, dat niet op twee racende Hollandais rekende.
Anyway, we waren precies op tijd in Oustreham bij de veerboot en ik reed de Citroën geheel tegen het verkeer in en parkeerde aan de zijkant van de rijbaan waar het ferry verkeer de boot afreed. De grote witte Scania met het aardvarken kwam brullend van de veerboot af, ik seinde met de Xantia, de chauffeur/eigenaar stapte uit, een super Rasta. Hij was onder de indruk dat we het gehaald hadden, er waren weddenschappen over ons afgesloten bij het bedrijf. Die Rasta, Neil heeft de goederen keurig op tijd afgeleverd en is later met zijn spierwitte Scania eens bij ons langsgekomen, omdat’ ie advies nodig had om iets goed te roken te kopen in Nederland.
Boeren Peter werkt nog steeds bij het bedrijf, alleen de NH 97 JD dd zilvergrijze Xantia, die is niet meer.
@desjonnies: Zo, die Britse trucker had nog in de buidel getast voor een speciaal kenteken ook!
@desjonnies: waar en wanneer houd jij een lezing over jouw avonturen?
@timdawg: o ja, timdawg senior had destijds een groene Xantia 1.8 8v waarmee timdawg (in 2001 alweer, waar blijft de tijd) voor de eerste keer met timdawg’s biaatch op verkansie ging. Naar de cote d’Azur. Fijne auto hoor! En de biaatch is er nog steeds, maar de Xantia niet meer… die V6 Activa is natuurlijk een geniale auto, en nog steeds fraai om te zien. Franse D segmenters uit die periode, zoals de 406, drogen veeeeel beter op dan die Jappen of Duitsers uit die tijd.
@desjonnies: moet NH-JD-97 zijn denk ik? Anders heb je wel een hele vroege Xantia gehad😉
@desjonnies: heerlijk die anekdotes van je!
@desjonnies: Je schone schoonzus ziet er ook nog goed uit of heeft zij ook inmiddels 240000 gelopen?
@clk63bs:
Daar is de garantie ook wel inmiddels van verlopen !
@desjonnies: NH 97 JD…. Een xantia uit de verrevoor producties blijkbaar
@desjonnies: Dit is waar autorijden over gaat. Niet over 15″ Retina infotainmentsystemen met 100% Adobe RGB kleurbereik.
“Nieuwe kleuren en bekadingen” bekleding denk ik? Hele fijne auto’s trouwens, doe de mijne voorlopig niet weg!
De 2.1 TD was destijds een best revolutionaire motor. In het artikel staat 2 kleppen per cilinder maar het zijn er 3. En het koppel was geen 250Nm maar 235Nm. De 1.9TD had 92pk en 196Nm. Beide motoren zijn in de basis ijzersterk. Bij de 1.9 zijn de koppakkingen wat zwakjes en bij de 2.1 de brandstofpomp (Bosch en Lucas) Maar in onderhoud was de 2.1 duur omdat je nergens bij kon, zelfs in een XM zat de boel goed vol onder de kap!
Verder was/is de Xantia de meest betrouwbare Citroën ooit gebouwd. Wel zijn de breaks roestgevoelig bij de dorpels bij de achterportieren (daar waar Heuliez het chassis verlengde)
@punt666: de 2.5 td was nog voller onder de kap. Kameraad van mij heeft een XM 2.5 td gehad. 1500,- euro voor een onderhoudsbeurt was meer regel dan uitzondering. Wel een hele fijne motor, 2.1 trouwens ook, die had hij daarvoor. En betrouwbaar, 850.000 kilometer vanaf nieuw. Geen noemenswaardige problemen gehad.
@maxidyne: 2.5 had helaas vaak last van koelingsproblemen maar was een heerlijk blok! Smeuïger dan de 2.1 en veel stiller. Heb zelf 2x een 2.1TD gehad en waren fijne auto’s. Maar bij beide een lekkende brandstofpomp (Bosch was de mindere meen ik) en was een dure ingreep. Destijds bij Bart Ebben in Mook het onderhoud laten doen…
@punt666: de 2.1td had wel degelijk 250NM
@pier: In mijn XM had het blok 235Nm bij 2000tpm. Maar kan zijn dat het na ‘94 veranderd is naar 250Nm. Toen werden er wat modificaties gedaan aan het blok. Mijn beide XMs waren van ‘93.
Mooie elegante wagen, maar kan wat mij betreft niet tippen aan de wat excentriekere XM. Dat is nog steeds een grandioos apparaat.
@moveyourmind: als break is de Xantia mooier dan de Xm (XM). Als berline vind k de X(m)M de knappere
Jaren geleden heb ik eens met zo’n Activa gereden. Best wel een wonderlijk stukje techniek, en om die reden alleen al leuk, maar ik vond het toch drie keer niks om mee te rijden. Leuk, dat-ie zo vlak blijft liggen, maar je voelde er dus totaal niet in wat de auto nou eigenlijk aan het doen was en in welk deel van het bereik/kunnen van de auto je nu eigenlijk zat. Heel unheimisch. Uiteraard zijn er allerlei (sport)wagens die ook heel weinig rollen maar die zijn daar dan ook op ontworpen en geven je op andere manieren dan rol feedback over wat er (nog) mogelijk is. De Xantia deed dat wat mij betreft niet. Perfect ding om een keer op vrij hoog tempo een heg mee in te vliegen of zo.
@vaakbenjetebang: Je leert zo’n auto niet kennen met een enkel ritje, dat is zo. Maar het genot dat je sneller kan hoeken dan alle andere produktieauto’s op de planeet is wel geniaal! En dan moet ik de veerbollen en banden nog vervangen!
@alex_verwaijen: Dat je er meer in moet rijden om hem te leren kennen begrijp ik natuurlijk ook wel, maar als het initieel al onnatuurlijk aanvoelt hoeft het voor mij niet zo nodig meer. Hetzelfde geldt voor van die moderne loodzware hoogbouwhokken met actieve rolstabilisatie en soortgelijke systemen. Het is alsof de auto een beetje tegen me liegt, alsof het verhaal wat de banden vertellen maar deels wordt doorgegeven en ik als bestuurder niet de juiste informatie krijg om daar adequaat mee om te gaan. Alsof je het ergens voor het zeggen hebt waar het middenkader je nooit vertelt hoe de zaken er daadwerkelijk voor staan, maar altijd een goed nieuws-show brengt. Om dan vervolgens met zijn allen quasi-verbaasd te zijn als de zaak in elkaar zakt.
@vaakbenjetebang: Ieder z’n ding natuurlijk. Ik rijd al sinds het begin hydropneumaten maar heb voor hobby en werk wel 175 verschillende voertuigen bereden. Het is logisch, de één wil direkt alles voelen van een voertuig, de ander vindt de subtiele details een genot. En ondanks wat sommigen beweren, een Activa glijdt wél beheerst zowel met onderstuur als overstuur, en laat zich prima corrigeren. Het skeltert werkelijk als een auto die 500 kilo lichter is dan z’n echte 1400.

Ook met offroad zijn die hydropneumaten werkelijk lichtjaren vóór op de concurrentie. En ze behouden een groot deel van de wegligging zelfs met meerdere kapotte banden (denk aan de aanslag op de Gaulle in 1962).

Eigenlijk moet er een grote(re) turbo op en dan heb je de ideale getaway car.
@alex_verwaijen: Absoluut, smaken verschillen. Op het hydropneumatische system an sich heb ik niets tegen. In een SM voel ik me dan bijvoorbeeld wel weer wel happy en hetzelfde geldt in mindere mare voor een CX. Zo’n Activa: mooi stukje techniek vor mij, leuke auto voor iemand anders om mee te rijden.
Ooit heb ik er 3 gages, een 2.0 VSX, daarna een Turbo CT en als laatste een Activa V6.
Ik meen mij te herinneren dat zelfs de politie uit Driebergen er eentje had rijden op de snelwegen.
De Activa V6 was een echte bochtenridder alleen was er 1 nadeel. Als de auto ging dan was er geen houden meer aan.
Die V6 was zwaar onderschat qua performance door Citroen.

Mijn Corrado vr6 met 190pk werd compleet zoek gereden door een V6 Activa destijds. Meerdere keren geprobeerd op een sprintje van 500-600 meter.
@stuko: klopt, mijn broer haalde met zijn V6 Activa ook moeiteloos 250. 0-100 deed hij onder de 7 tellen. Hetzelfde was met de XM V6.24, die was nog sneller.
@maarten123: om het in VW perspectief te plaatsen; mijn XM reed op de snelweg weg van een (stomverbaasde) Golf IV R32. Hetzelfde gold voor een 190E 2.3-16.
@maarten123: nadeel van de XM V6 24 was dat de motor niet lang bestand was tegen extreem hoge belasting. Koelingsproblemen en het spruitstuk gingen dan kapot. Maar als je er één kunt vinden in goede staat, kopen en wegzetten!
@punt666: eens!
De Xantia.
Een auto die een grote rol heeft gespeeld in het leven van Sabrerator.
In 1993 was ik een 23-jarige Citroënverkoper, eerste baan, net van de MTS Autotechniek.
Het introductiefeest van de Xantia kan ik me nog goed herinneren. In het Autotron in Rosmalen, van alles te doen, veel muziek, feest eten en drinken. We waren met een bus, dus we gingen niet geheel nuchter terug naar Apeldoorn. Of toch wel redelijk, er moest van daar ook naar huis worden gereden. Onze oudste monteur had de eer gekregen de demo naar de zaak te rijden.
De GH-88-BD. Een rood metallic 2.0 SX.
We kregen ook een blauwe 1.8 SX met beige velours bekleding, die ik mee mocht nemen naar huis het eerste weekend. Wat een zalige wagen. Echt een enorme stap vooruit ten opzichte van de BX. Ook de bouwkwaliteit was veel beter, het bleken later ontzettend degelijke en probleemloze wagens te zijn en vanaf dag 1 verkochten ze prima.

Later heb ik een tijd er een als demo van de zaak gehad en dat was een heerlijkheid.
Wel heb ik ooit met een kameraad bijna de Activa Turbo CT van de importeur aan barrels gereden. Het nadeel van een Activa is dat je de grens niet voelt. We bleken op een afrit van de snelweg met 120 per uur ineens dwars te gaan. Xantia’s hebben de neiging uit te breken bij hoge bochtsnelheden, namelijk.
Mijn maat kreeg door meer geluk dan wijsheid het ding weer recht en door vol in het ABS te klimmen stonden we net voor een lichtmast stil. Helaas wel een aantal reflectorpaaltjes plat gereden waardoor de voorbumper niet meer helemaal okselfris was.
Het heeft me nog even wat tijd gekost een verhaal te verzinnen om aan mijn baas te vertellen dat enigszins aannemelijk was en waar de begrippen “extreem hoge snelheden” en “bijna verongelukken” niet in voorkwamen. Ik geloof dat hij het lulverhaal dat ik heb opgehangen heeft geslikt.

Later heb ik zelf nog 4 Xantia’s gehad. Onder andere een 2.1 TD. Wat een geweldige wagen was dat! Niet zuinig, maar zo soepel als het maar kon. Daarna kwam een 2.0 HDi met 110 pk, maar dat was niet zo’n fijne motor als die ouwe 2.1. De Xantia staat voor mij voor een mooie tijd in mijn leven, waarin ik de baan begon die ik nog steeds heb. Ik heb met een Xantia mijn eerste lange autovakantie gedaan, naar Verona met de 2.1. Fantastisch ding voor een kampeervakantie. In die Break kon je zelf bijna kamperen. In 13 uur naar Verona in alle comfort.
Ze waren mijn betrouwbare comfortabele degelijke onverzettelijke metgezellen op vele kilometers.

Nog steeds vind ik het een schitterend ontwerp. Ze worden zeldzaam, maar iedere keer als ik er een zie rijden vind ik het nog steeds een prachtbak.
@sabrerator: cool story bro…
@sabrerator:
Het jeukt idd om weer een mooie zilvergrijze break te kopen.
@sabrerator: GH-BD-88 moest dat kenteken zijn, natuurlijk.
Aaaaahhhh.. 1997: ik was autowasser bij de lokale Citroen garagist. De verkoopstagiair (IVA-student) nodigt me uit voor een ritje op de passagiersstoel van de demo V6 Activa (kenteken RD-NT-nogwat, zoals de hele nationale demovloot) Weergaloos! Als ik ooit een gave pre-facelift (1997) V6 Activa in Rouge d’Enfer tegen kom koop ik hem! Wauw. Gaaf!
@reimon: niet in het rouge…wel een Activa:

https://www.autoscout24.nl/aanbod/citroen-xantia-3-0-v6-activa-benzine-groen-b066f27e-a89d-dd55-e053-e350040a0646
@406_v6: had hem inderdaad al een tijdje zien staan. In de brochure van toen waren bijna alle beelden in rood, die droom blijft me bij. Dan is groen geen alternatief.. ;-)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ome Jan had zo’n ding. Geweldig comfortabel. Mijn zuster werd ooit eens smoorverliefd op een Roemeen. Snap nog steeds niet waarom. Dus wij met het hele gezin en ome Jan naar Roemenië om dat jong op te zoeken voor mijn zuster. Wij in de Opel Zafira en ome Jan in de Xantia. Na een paar kilometers was ik de Zafira wel zat en ging met ome Jan mee. Ome Jan was een wereldgozer. Als je denkt dat Johnnie Flodder niet bestaat ken je ome Jan nog niet. Het enige wat mistte was de roze Chevy en de blonde kuif. De roze Chevy was dus de Xantia en de blonde kuif was niet blond maar zwart. Voor de rest klopte het. De laarzen, de zwarte broek en het rooie leren jackie. Maakte niet uit hoe warm of koud het was, het rooie leren jackie had ome Jan altijd aan. Met ome Jan lachte je je altijd de pleuris, vandaar dat ik met hem mee ging in de Xantia. We zaten in een stad, genaamd Ploiesti ofzo. @vonklausenburg zal het vast wel kennen. Geweldige tijd gehad daar. Eigenlijk alleen maar gelachen omdat we zo verbaasd waren over hoe het leven daar gaat. Ome Jan was een echte playboy. Hij werd smoorverliefd op zo’n Roemeens meisje en zat er wat mee te flikflooien. Na een paar dagen werd dat geflikflooi een lekker partijtje tussen de lakens bezig zijn. Ik zat in de kamer ernaast en kon alles horen. Het meisje was zo’n giller die alles bij elkaar gilde… Anyway. Na drie weken daar gezeten te hebben moesten we maar eens naar huis.

Drie maanden later. Ik zal het nooit vergeten. Ik zat bij ome Jan in de auto, in zijn Xantia, tot hij plotseling gebeld werd. Het was het Roemeense meisje. “Ik ben zwanger” zegt ze tegen ome Jan aan de telefoon. “Wat? Zwanger? Godverredomme!” Hij zou zijn best gedaan hebben om het kindje te kunnen verzorgen op financieel gebied. Helaas mocht het niet zo ver komen. Een paar weken voordat ome Jan vader zou worden bezweek hij aan een hartaanval. 53 jaar geworden en haalde alles uit het leven. Had nooit geld maar genoot met volle teugen van het feit dat hij leefde. Mis hem nog elke dag. Rust in vrede lief ome Jan.
@viezefreddyw: nu snap ik waarom je er altijd bovenop zit als een topic over meisjes/vrouwen gaat. Het is je met de paplepel ingegoten blijkbaar
Ik zat toen nog op de basischool en vond Citroens maar stom.

Nooit echt veranderd eigenlijk (hoewel ik de C6 dan wel weer pruim).
Leuk artikel, en de vering maakt het een bijzondere auto, maar vergeleken met de BX en CX is het toch een saai hok, zeker qua interieur. Ook snap ik de verering van het Activa-systeem niet zo: iets vergelijkbaars zit toch op veel luxe moderne auto’s? Mijn BMW heeft bijvoorbeeld adaptieve drive en houdt ook de koets vlak in de bochten. De Xantia was er wel vroeg mee maar het is nu zeker niet uniek meer. Of mis ik iets.
@frederik: Activa is toch best uniek, zie bovenstaand: “Tot op de dag vandaag houdt men zich bezig met eland-tests. De Xantia Activa is nog altijd de recordhouder met de hoogste bochtsnelheid: 85 km/u. Dat is sneller dan McLaren 675 LT, de nieuwste Audi R8 V10 Plus of Porsche 911 GT3 RS.”
@1000bochten: Ja dat kan ik eigenlijk niet plaatsen. Genoeg ervaring met Citroëns, jarenlang CX gereden maar nooit een Activa. Kan me eerlijk gezegd toch niet voorstellen dat er geen betere auto is voor de elandtest.
@frederik: Inderdaad. Veel moderne luxe auto’s hebben soortgelijke systemen, dus dat een pretentieloos ‘saai hok’ uit de middenklasse het in de jaren 90 al had was inderdaad niks bijzonders.
@vaakbenjetebang: Touché…
@frederik:
Enig idee hoeveel de Duitse fabrikanten hebben gejat van de Fransen?
Frankrijk liep altijd vol met vrij denkers en out of the box denkers, toen een Mercedes ingenieur in 1955 voor het eerst de DS zag op het Salon van Parijs, riep hij spontaan ‘ So etwas können wir Nie !’ En als je goed na durft te denken over de ontwikkeling van de na-oorlogse auto is er eigenlijk maar één benchmark geweest wat ver boven de rest uitstak : de DS.
@desjonnies: en toch vind ik dat de Duitsers zeker hun respect verdienen wat auto’s betreft. Ja, de Fransen bedachten meer nieuwe dingen en de Italianen waren sneller. De Britten hadden meer stijl en luxe. Maar de Duitsers waren zo verdomde goed in het verbeteren van andermans idee dat het uiteindelijk wel de best gebouwde auto’s waren.

Natuurlijk heeft Citroën betrouwbare modellen gemaakt. Maar nagenoeg elke vw, Opel of Duitse ford was betrouwbaar. Het reed niet lekker, was niet snel, had geen luxe, maar als je een Duitse auto kocht reed die wel.

Inmiddels walg ik van de gehele auto-industrie. Enkele jaren in dit decennium hebben boekhouders en vooral marketeers het laatste restje identiteit overal uitgehaald. Er is niks meer echt, alles is nep. Ook bij de stokbroden en pasta vreters. Een moderne auto is nu een noodzakelijk kwaad geworden voor enigszins betrouwbaar en vooral goedkoop vervoer. Ruil de dubbele Chevron met een BMW logo en je merkt, of ziet, het niet eens meer. De auto-industrie is dood, liefhebbers zijn stervende.
@lekbak:
Klopt, when marketing took over…
Ieder out of the box denkend merk is ten dode opgeschreven.
@lekbak: Mee eens, maar toch niet helemaal. Er is toch echt wel verschil tussen een 3-serie en zeg een 508 qua rijden en dat zit hem dan vooral in de layout.
@lekbak:
Ik kan het niet méér met je eens zijn.
Er worden alleen nog maar Duitse auto’s gemaakt. In Frankrijk, in Groot Brittannië, in Italië.
Het is allemaal lomp, lelijk, stug en karakterloos.


Hebben die Duitsers toch gewonnen….


Ik wil weer zompige Fransen, poepcique Britten, bloedsnelle, goedklinkende Italianen en kale Duitsers waar je een godsvermogen voor betaalt maar die nooit stuk gaan.
@desjonnies: Volledig mee eens, Mercedes heeft dan ook het hydropneumatische systeem een tijdje gelicenseerd. Maar er zit wel een hele wereld tussen de totaal vernieuwende DS en de vrij conservatieve Xantia. Wat mij betreft is de BX de laatste echt eigenzinnige Citroën. Daarna namen de marketeers en de boekhouders het steeds meer over en is de sjeu er wel af geraakt. Het veercomfort is ook met elke generatie minder geworden. Zo heeft Citroën alles wat het bijzonder maakte langzaam verspeeld.
@frederik:
Ik heb mijn laatste C5 zelfs voorzien van comfortbollen omdat ik de standaard vering te stug vond.
@frederik: er zit momenteel nog altijd geen vergelijkbaar systeem op andere wagens hoor, de dempers zijn tegenwoordig misschien wel adaptief maar de vering zelf blijft zelfs bij de duurdere wagens nog altijd niet adaptief. Zoals bij de activa wel het geval was, er zijn YouTube filmpjes genoeg voor wat extra uitleg. Moest je zin hebben om je er verder in de techniek erachter te verdiepen.
@phdg: Ik weet hoe het werkt, maar het effect met bv Adaptive Drive is toch vrijwel hetzelfde.
@frederik: nee, de Citroën Activa is uniek met z’n hydropneumatische veersysteem; ‘moderne’ auto’s die soortgelijk gedrag vertonen, zijn ofwel luchtgeveerd, of hebben schokdempers die actief aangestuurd worden. Het actieve hydropneumatische veersysteem van Citroën was/is nog steeds subliem, hooguit de actieve luchtvering van Mercedes met z’n camera’s die de weg scannen en de vering daar op afstellen komt in de buurt van Citroëns systeem.
Ik kijk al een tijdje rond naar die V6 Activa’s. Erg leuke en bijzonder auto’s. Ik heb er wat mee, want toen hij in 1993 uit kwam, was mijn vader één van de eersten die er met eentje ging rijden als lease-auto. Zo’n donkergroen metallic met elektrisch schuifdak. Ongelofelijk comfortabel. Omdat het de 1.9D was, was hij ook nog eens ongelofelijk traag… 0-100 in 17,6 seconden!! Een aantal jaren later volgde er een donkerblauwe Break. Nu gelukkig met de 2.0 16V benzine erin. Geen Activa, maar wel met Hydractive 2, waardoor je de vering in de sportstand kon zetten. Ik was toen begin 20 en leende hem nog wel eens. In de sportstand kon je er ontzettend hard doordraaiers mee ronden. Hele fijne auto. Een aantal jaren later kocht mijn vrouw (toen nog vriendin) een Xantia 1.6 op LPG met 350.000 km voor € 300,-. Ze heeft er een jaar of 2 mee gereden en er ging eigenlijk niets stuk. Nadien verkocht ze hem voor € 500,-… Wederom erg betrouwbaar, maar misschien wel net zo sloom als de 1.9D. Dus ik kan een Xantia zeker aanraden, maar ga dan bij benzine wel voor de 1.8, 2.0 of 3.0. Ze kunnen heel goed op LPG. Bij de diesels moet je echt voor een turbo-variant gaan. Echt fijne auto’s en niet stuk te krijgen.
@1000bochten:
Wel de zestienkleppers nemen voor LPG.
De oude achtkleppers vraten nokkenassen op LPG, was mijn ervaring als Citroënverkoper destijds.
Tja de Xantia, als berline nooit echt wat gevonden. De break zag er een stuk beter uit. Mijn vader heeft vroeger een 406 2.1 SVdt gehad, de verhalen over dat blok kloppen wel. Geweldige motor, liep smeuïg, goed wat vermogen en klonk veel beter dan die Duitse diesels. De 406 heb ik overigens wel altijd mooier gevonden dan de Xantia of de Laguna uit die tijd.
Ik heb ooit een Xantia 2.0 HDi Activa, zilver metallic met zwart leer gehad. Echt de beste auto die ik ooit gehad heb, zeker op van die rotondes met twee rijstroken…
Ha de xantia, altijd leuk ding gevonden.
M’n schoonzus heeft daar een tijd mee gereden… jammer dat ze met onderhoud enzo niet teveel inzat. Op een dag was hij het moe…

Nochtans was de 1.9turboD een heel best blokje. Ik had er ook zoeentje in m’n evasion toentertijd best zuinig, en heel betrouwbaar. Na 365000km verkocht aan een Roemeen die er ongetwijfeld nog minstens 100000 bijgezet heeft.

Een xantia break activa turbo ct of V6 zou ik wel een willen mee op vakantie gaan in Frankrijk lijkt me heerlijk!
@tjorque: break Activa heeft spijtig genoeg nooit bestaan. Een V6 break wel, maar ze zijn zeldzaam, niet in België en Nederland geleverd (Ik dacht enkel Frankrijk en Zwitserland).
Ik rij sinds 3 jaar een V6 Activa, je trekt er echt wel verbaasde gezichten mee!

Nu ben ik onlangs overgestapt naar een Mercedes E500, aangezien ik van hard in de bocht naar hard rechtdoor wilde 😁

Hij staat te koop sinds begin dit jaar, maar in Nederland is de markt hee klein voor dit soort auto’s, dus na interesse van een Zweed en nu een Engelsman gaat de wagen hoogstwaarschijnlijk het land uit.
@xantiav6: Schroef gewoon een turbo op dat ding, rijdt ie die V8 van je ook weer zoek :-P
@xantiav6: Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden. Citroen Xantia 3.0 V6 Activa – Verkoopprijs: € 4.500,-
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/citroen-xantia-3-0-v6-activa-benzine-groen-b066f27e-a89d-dd55-e053-e350040a0646 is dit um?
@saxoke: ja 👌
@xantiav6: 1 van de 3 Xantia V6 die te koop staan in heel Europa op AutoScout24. Hij lijkt me niet goedkoop, maar ie lijkt t me wel waard. Spijtig dat de wegenbelasting in België voor dot soort auto te duur is
Nog zo’n held uit Ronin!
Grappig, altijd weer die reacties bij (elke) Franse auto die hier in het voetlicht wordt gebracht:
“Ik heb nog nóóit zo’n rampenbak gehad” tot “oerdegelijk, een van de beste auto’s die ik ooit bezat”. Een gulden middenweg is er klaarblijkelijk niet.

In Frankrijk kennen ze ongeveer drie keer meer maandagochtenden dan in Nederland, zoveel is mij wel duidelijk. Alleen in Italië kennen ze er geloof ik nog meer.
@RRRobert: daarom moet je ook nooit bang zijn om een oudere Franse auto te kopen. Ze zijn heel goed of heel slecht, en de slechte zijn na 15 jaar wel opgeruimd.
@lekbak: ik heb net afgelopen vrijdag een andere auto gekocht. Daarbij laat ik me vooral leiden door de historie van zo’n voertuig. In dit geval een ‘premium Duitser’ die ruim tien jaar bij één eigenaar heeft doorgebracht, met niet meer dan 10.000 km/jaar. Geeft mij wat meer vertrouwen in de toekomst.
@rrrobert: Ik krijg pas vertrouwen als ie minimaal 40K / jaar gereden heeft.
@red5: ik ben van mening dat kilometrage minder relevant is dan de tijdsduur. Je rijdt tenslotte niet meer dan tien jaar rond in een auto die je om welke reden dan ook niet bevalt.
@lekbak: Precies dat. Een slechte auto haalt de 15 jaar of 3 ton niet. Dat geldt nog eens dubbel voor goedkope auto’s, want die geef je bij een ingrijpende reparatie veel eerder een schop omdat-ie niks meer waard is. Derhalve zou ik gerust een 17 jaar oude Clio of iets dergelijks durven te kopen, moest ik om goedkoop vervoer verlegen zitten.
Knap dat je zoveel kan schrijven over de lelijkste saaiste middenklasser ooit.
Ik heb nu eindelijk een 2.0 Turbo Activa en binnenkort ga ik eens de motor kietelen. Dat is blijkbaar kinderspel bij zo’n ding en de blokken zijn extreem hufterproof, ongemodificeerd kan zo’n onderblok 125 PK extra aan.

Maar het liefst heb ik natuurlijk de V6 en ik wil ook de eerste zijn die er een turbo aan hangt. Nee jôh, niet voorin, daar is geen plek! Maar dan gaat ie dus van 194 naar 317 PK!
Dit is voor de verandering niet zo’n best artikel. Een kop over de Activa en dan bijna niets over het veersysteem?
In de eerste plaats was er al een verschil tussen de Xantia 2.0 SX en de 1.8. De 2-liter had een geavanceerder systeem met een extra veerbol per as. Daardoor kon er geschakeld worden tussen zachtere en hardere vering (niet alleen demping).
De Activa ging nog een stuk verder daar werd daadwerkelijk de carroserie vlakgehouden door actieve antirolbars. Als ik het goed onthouden heb waren die extra dik, maar doormidden en de twee kanten via een regeleenheid met elkaar verboden. Die kon los (geen antirol werking), vast (heel stug) maar ook verstellen waardoor de auto recht getrokken werd.
Wel een keer van een monteur gehoord dat ze erg moeilijk af te stellen waren. De meeste Activa’s hangen dan ook scheef.
Leverde dus met name in lang bochten een spectaculair vlak weggedrag op, zonder enig gevoel voor de grens.
Leuk dat hier ook eens aandacht aan de Xantia wordt besteed! Ik heb er maar één gehad, maar daarmee wel sinds oktober 1994 tot februari 2018 462.300 comfortabele kms gereden. Het is een 1.6i die na een jaar in een stalling nu weer in gebruik wordt genomen door een Citroënliefhebber. De Activa is een klasse apart qua wegligging, zolang je maar aan de goede kant van de grenzen hiervan blijft. In 2009 is mijn Xantia te gast geweest in klokje rond met tien 369.000 km, in 2016 heb ik mijn ervaringen mogen optekenen voor https://www.youngtimerpagina.nl/nieuws/193-lief-en-leed-met-een-citroen-xantia-uit-1994/ . Nu rijden we omdat we meer ruimte nidig hebben een Grand C4 Picasso die wel de veerbollen mist, maar verder erg comfortabel rijdt.
@jmwxantia: Is je site alweer in de lucht?
Wat is er toch mis met Frans comfort? Waarom moeten, volgens het journaille, alle auto’s Duits ‘sportief’ hard geveerd zijn?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).