13 rappe en vermakelijke Citroëns op een rij!

Auteur: , 80 Reacties
Citroen DS3 Racing '11

Het automobiele equivalent van Rivella Light: een beetje vreemd, maar wel lekker..

Of het aan de nieuwe reclame ligt met aanstekelijke Supertramp muziek is onduidelijk, maar het riep wel wat gevoelens van melancholie op. Citroën is een waanzinnig eigenwijs bedrijf geweest. In al die eigenzinnigheid zijn ze enkele keren teruggekomen op hun beslissingen. Dan brak er weer een periode aan van relatief saaie modellen. Iets wat Renault ook is overkomen. Gelukkig is Citroën wel consequent om met een extra leuke of snelle variant te komen. Dit zijn 13 gave voorbeelden.

1970: Citroën SM
We kunnen niet een lijst opstellen met snelle Citroëns en dan de SM vergeten. Dit is een van de meest eigenzinnige en stijlvolle Gran Tourers die er ooit gebouwd is. Het is ook een typische Citroën. Ja, het is een auto, maar alles is net even anders. De motor is de V6 van Maserati, goed voor dik 170 pk. Daarmee was het voor lange tijd een van de snelste voorwielaandrijvers. Qua interieur had je relatief veel ruimte voorin, achterin was vooral voor de dames. Ondanks de sterke motor was het geen racewagen. Lees hier 14 redenen waarom de SM een icoon is.

Citroen SM '70

1978: Citroën GS Basalte
Zelden was lulligheid op wielen zo leuk. De GS Basalte is de enige Limited Edition op basis van de Citroen GS, de middenklasser van Citroën. De 1.2 viercilinder in combinatie met de handgeschakelde vierbak zorgen voor weinig verrassingen, alhoewel het niet zo dramatisch is als het klinkt. Met een Citroën kun je over het algemeen harder over drempels of door bochten dan je zou verwachten. De Basalte zorgde ervoor dat je er goed uitzag terwijl je dat deed. Qua uiterlijk kon je de Basalte herkennen aan de zwarte lak met rode stickers. Deze zwart-rood combinatie werd doorgezet in het interieur, compleet met één-spaak-stuurwiel. Een andere gave variant van de GS is de Birotor, met wankelmotor. Deze uitvoering is al een paar keer voorbijgekomen op Autoblog, vandaar dat de Basalte vandaag in dit lijstje mocht staan.

Citroën GS Basalte '78

1983: Citroën Visa Chrono
Hierbij moeten we meteen aantekenen dat een Visa Chrono eigenlijk helemaal niet snel is. De 11 seconden die hij nodig heeft om de 100 km/u te halen zijn er eigenlijk een stuk of 3 à 4 te veel. Aan de andere kant: dit zijn bijzonder leuke trapdozen en je hebt absoluut de sensatie van hard rijden. De Visa Chrono is gebaseerd op de al niet misselijke Visa GT, maar hij is net even wat smakelijker met de guitige bodykit, striping en koddige velgjes. Onder het kapje ligt een 1,4-liter viercilinder met 93 pk’s. Althans, als je te maken hebt met een Frans exemplaar. Alle andere Visa’s Chrono waren uitgerust met een 80 pk sterke motor.

Citroen Visa II Chrono '83

1986: Citroën BX 4TC
Deze auto werd gebouwd voor het Group B Rallykampioenschap in het algemeen en voor liefhebbers van frontoverhang in het bijzonder. Er is een reden voor deze gekke neus. De normale BX heeft de motor overdwars in het vooronder liggen. De BX 4TC had zijn 2,15-liter viercilinder met turbo in lengte liggen, een layout die Audi nog altijd toepast bij hun ‘echte’ quattro-modellen. De auto is gebouwd ter homologatie voor de rallyklasse, dus er zijn zo’n 200 stuks gebouwd. Helaas bleek de auto niet bijster competitief; Lancia, Audi en Peugeot bleken veel te dominant. Lang had Citroën ook niet om de auto door te ontwikkelen, want na een paar races crashte Henri Toivonen en werd de rallyklasse per direct opgeheven. Citroën heeft geprobeerd alle auto’s terug te kopen en te vernietigen, maar enkele exemplaren hebben het overleefd. Er zijn nog 62 exemplaren over van de gaafste Citroën aller tijden.

Citroen BX 4TC '86

1987: Citroën CX 25 GTI Turbo 2
Je verwacht nu een lijstje met hete hatchbacks en dat klopt ook. Die passeren absoluut de revue. Maar Citroën heeft wel degelijk heuse Autobahnstormers gebouwd. Van de CX zijn altijd snelle varianten geweest. Zo kon je in 1977 al kiezen voor een CX 2400 GTI met 130 pk. Later kwamen er een CX 24 GTI, CX 25 GTI en zelfs een CX 25 GTI Turbo bij. De gaafste kwam in 1987, helemaal aan het einde van de levenscyclus van deze bijzondere auto. De CX 25 GTI Turbo 2 trok 170 pk uit een 2,4-liter viercilinder turbomotor en met zijn bijna 300 Nm kon je een heel aardig partijtje meeblazen op de snelweg.

Citroen CX 25 GTI Turbo 2 '87

1988: Citroën AX GT
Ook de Citroën AX GT is niet gezegend met een hoop vermogen. De 1360 cc metende vierpitter levert 75 pk en 104 Nm op de voorwielen via een handgeschakelde vijfbak. Dat is een recept voor drama, hoor ik u denken. Maar niet getreurd, de AX GT is écht snel. Sneller dan de Visa Chrono, bijvoorbeeld. In 10 seconden haal je namelijk de 100 km/u. Toch is het vooral de bochtensnelheid die indruk maakt. Dankzij het kleine formaat van het autootje, kun je hem heel precies plaatsen. Door het lage gewicht van ongeveer 700 kilogram hoeft de 1.4 totaal niet hard te werken. Echter, dit moet je juist wél doen: dit is zo’n torretje dat je constant op zijn falie moet geven.

Citroen AX GT '88

1990: Citroën BX 16 Valve
Oh, buurman, wat doet u nu?” Deze scene uit wat sommigen noemen ‘de Nederlandse Basic Instinct’ zorgde er mede voor dat de sportieve BX bekendheid verwierf in Nederland. Er is een hele rits snelle BX’en geweest. De meest enerverende was deze zestienklepper die pas aan het einde van 1989 naar Nederland kwam. De meeste exemplaren die je tegenkomt zijn pas van 1990 of zelfs nog later. Het is een GTI, maar dan totaal anders en dat maakt de auto zo uniek. De 150 pk die de motor produceert, zorgt ervoor dat de iets meer dan 1.050 kg werkende BX goed van zijn plaats komt. Vooral omdat niemand het verwacht van zo’n prototype geitenwollen sokken-mobiel.

Citroen BX 16v '90

1996: Citroën Saxo VTS 1.6 16v
Het leukste pretdoosje van Citroën is ongetwijfeld de Saxo VTS. Dit kleine monstertje met zijn gave 15″ lichtmetalen velgen was vooral in het Verenigd Koninkrijk een enorme hit. Iedereen had er eentje gekocht of gestolen. De redenen waren vrij duidelijk: een laag gewicht, een hitsige zestienklepper en een dik uiterlijk. Inderdaad, dit is natuurlijk Citroën’s versie van de Peugeot 106 GTI. Verder waren er tal van modificaties mogelijk, waardoor het in de tuning scene een veel geziene gast was. Let wel even op als je gaat shoppen voor een Saxo VTS. Niet alleen op lichte rolschade, maar ook of je de goede VTS hebt. Tot 1999 was er een 1.6 VTR (Voiture Tres Rapide) achtklepper en een 1.6 VTS 16v met het dubbele aantal. Vanaf 1999 werd ‘VTS’ (Voiture Tres Sportive) gewoon een uitvoering die je bijvoorbeeld ook als 1.4 met 75 pk kon krijgen. Een duidelijk verschil, dus.

Citroen Saxo VTS 16v '96

1997: Citroën Xantia V6 Activa
Van de Xantia waren niet echt ‘snelle’ versies, zoals bij de hatchbacks. Wel was er een V6-motor leverbaar met lekker veel vermogen en koppel: 194 pk en 270 Nm. Daarmee kon je zelfs 230 km/u halen! Daarnaast waren de Activa-modellen lekker dik aangekleed met gave velgen, velours bekleding en metallic lak. Het meest bijzondere aan de Activa was echter het onderstel. Je kon zo gek doen als je wilde, de koets bleef nagenoeg horizontaal. De Activa was daarmee niet alleen comfortabel, maar tegelijkertijd ook erg stabiel. Het is nog altijd de recordhouder met de hoogste snelheid ooit gemeten bij een elandtest, volgens Teknikens Värld (het instituut dat de beruchte elandtests doet), hoger zelfs dan de McLaren 675LT!

Citroen Xantia V6 Activa '97

1998: Citroën Xsara Coupé VTS 2.0 16v

Een auto die nogal vaak wordt vergeten is deze Xsara. Zo rond deze periode was de Peugeot 306 GTI-6 de hot hatch die je wilde hebben. Zeker in het ‘Jaune Vermeer’ (goudgeel metallic) is het een investeringsobject pur sang. De Xsara was dat absoluut niet. Op zich vreemd, want veel van de techniek kwam overeen. De auto’s stonden bijvoorbeeld op hetzelfde platform. Daarnaast was ook de 167 pk sterke tweeliter dubbelnokker identiek. Bij de 306 was deze gekoppeld aan een zesbak, in de Xsara VTS moest je het met vijf voorwaartse verzetten doen. Qua handling was de Xsara VTS beter dan zijn verkoopcijfers deden vermoeden. Dit was een zeer stug afgeveerde auto waarbij het optillen van een achterwiel kinderlijk eenvoudig was. Niet per se volwassen of verstandig, maar oh-zo leuk. Je moet wel gaan voor het pre-facelift model (’98 – ’00). Daarna kon je de VTS namelijk ook krijgen met de ‘gewone’ 2.0 met 135 pk.



Citroen Xsara VTS Coupé '98

2003: Citroën C2 GT
De Citroën Saxo werd opgevolgd door de C2 en men had grote verwachtingen van deze auto. Bij de introductie waren er diverse leuke uitvoeringen, waaronder de ‘VTR’. Deze was leverbaar met een 1.4 achtklepper (75 pk) of een 1.6 zestienklepper (110 pk). Bij de 1.4 kon je kiezen tussen een redelijk aardige handbak of een verschrikkelijke sequentiële vijfbak met flippers aan het stuurwiel. Altijd vermijden dus! Gelukkig kwam Citroën later met de C2 VTS, die op sommige markten de GT werd genoemd. Deze was er juist enkel met een handbak en leverde zelfs nóg meer vermogen: 125 pk. Meer dan genoeg op een leeggewicht van 1.000 kilogram.

Citroen C2 GT '04

2004: Citroën C4 VTS Coupé
Eigenlijk is deze auto een grote teleurstelling. Rond deze tijd wist Volkswagen weer goed te scoren met de Golf GTI. Ook zette diens 200 pk sterke motor een nieuwe maatstaf. Denk bijvoorbeeld eens aan concurrenten als de Focus ST (225 pk), Megane RS (225 pk) en de Astra OPC (240 pk). De C4 VTS kwam er nogal bekaaid vanaf met 177 pk. Die paardjes zijn ook nog eens atmosferisch, dus een chipje heeft niet zoveel zin. De auto ziet er wel waanzinnig origineel uit en is eigenlijk nog steeds van deze tijd, ondanks het feit dat de auto inmiddels alweer 14 jaar oud is.

Citroen C4 Coupe VTS '04

2011: Citroën DS3 Racing
De Fransen hebben niet vaak een auto die zich laat kenmerken als ‘de beste in zijn klasse’. Godzijdank is dat vaak ook niet het doel van Citroën. De DS3 Racing is voor hen die het allemaal iets minder serieus nemen. Qua uiterlijk zijn er weinig auto’s die er op lijken, zoals wel vaker dus. De rijsensatie is niet zo puur als bijvoorbeeld bij een Renault Clio Renault Sport 200, maar de DS3 Racing heeft veel meer koppel en is aanzienlijk luxer. Die twee items maken het een fijnere auto voor elke dag.

Citroen DS3 Racing '11



80 reacties

Leuk hoor, maar is garantie op je auto nog steeds belangrijk? Check het HIER!
Veel onbekende en bijzondere Citro’s. Dank, lijstjesmaker en AB-huishistoricus @willeme!
Survolt?
Zo’n Xantia V6 staat nog steeds op mijn verlanglijstje, lijkt mij een geweldige auto.
@monsieurleloure: kennis van me had zo’n ding destijds nieuw gekocht, exact dezelfde kleur als in het artikel. Dat gekke ding liep 250 op de teller en was inderdaad erg stabiel in de bochten. Maar bij snelle links-rechts combinaties kon het activa systeem het niet altijd bijhouden. Heb later nog eens in een turbo ct activa gereden. Heeft misschien nog wel meer potentie aangezien dat een turbo blok is.
@matter: Niet zo zeer potenter, maar minder gewicht op de vooras. De activa de onbetwiste Elandproefkoning, kan geen 911 tegenop!
Zet allemaal maar op de oprit. Vooral de sm cx en visa
@v6ti: een Citroën SM heeft misschien wel de meest mooie en sexy versnellingspook ooit!!!
@mikje90: in ieder geval de naam mee ;-)
Mijn moeder had zo’n AX GT toen ik net mijn rijbewijs had, alleen was dat de versie voor de katalysator, een 1988er… Volgens mij had die standaard tussen de 85 en 90pk, wat een heerlijk stuurautootje was dat :)
De kleine Citroen’s uit de lijst zijn stiekem de leukste.
Ik had ooit een AX Volcane. Dat was een 1.1 met een GT uiterlijk. Vlot was anders maar dat ding was echt een heerlijk gooi en smijt autootje.
Ik heb een winter echt heerlijk lopen boenderen in de sneeuw! Fijne herinneren aan het apparaat! De verkoop was ook legendarisch, maar dat ff terzijde.
@tatog: je begrijpt dat we dat verhaal nu willen horen!
@willeme: zo’n vermoeden had ik al, ik ga mijn best doen.
De AX werd na twee jaar erg slecht, echt heel slecht en ik kon de auto van mijn zus overnemen, een degelijke Volvo.
Advertentie op marktplaats gezet en al snel twee gegadigden. Het leek mij wel handig om die tegelijkertijd te laten komen. Was makkelijk voor mij en wellicht ook gunstig voor de verkoopprijs. Ze zouden maar tegen elkaar op gaan bieden! Snel nog ff alle vloeistoffen checken en ik ontdekte een mooie mayonaise achtige smurrie onder mijn olievuldop. Kan onschuldig zijn maar ook duiden op een kapotte koppakking… dus dat even professioneel schoongemaakt.
Afijn, de eerste kwam keurig op tijd. Vier breedgeschouderde mannen stapten het erf op en begonnen meteen aan de auto te trekken. Ik dacht, kut die gaan het vast niet waarderen dat ik een tweede gegadigde had uitgenodigd. Een van die gasten bekeek de olievuldop en die kwam tot de briljante conclusie dat de koppakking in iedergeval goed was, want die vuldop was mooi schoon! Het was immers een zwak punt van die motoren. Ik knikte bevestigend. Ik mee met de proefrit en die jongen was tot mijn grote verbazing gewoon positief! Snel de deal rond gemaakt en de auto overgeschreven. De tweede gegadigde belde gelukkig af…
@tatog: Weinig legendarisch, en helemaal fair is het ook niet. Ik zou er niet zo mee te koop lopen…
@johnhert: idd. Autoblog tip: de olievuldop check je ná de testrit…
@tatog: kom je uit apeldoorn?
Mooie herinneringen aan mijn C2. Wel keer spiegel kapot gehad omdat de auto er op lag.
Mijn ouders hebben achtereenvolgens een BX van de 1ste generatie, een BX Biarritz 2de gen denk ik (ook mee leren rijden, best comfortabel) en dan een Xantia gehad, 1ste 2 gewone 1.9dtjes, de Xantia 1.9td. Mijn 1ste wagen was een AX 1.0 met 4 versnellingen, (retetraag en reed als een boot, maar heel goede herinneringen aan). Ik had trouwens tegelijkertijd een Yamaha Diversion XJ600N, mijn motor had dus meer pk dan mijn auto^^. Nadien een Saxo 16v gekocht, direct 3x zoveel vermogen als de AX, reed zalig… wanneer hij reed. Nieuw gekocht om geen problemen te hebben; niets anders dan problemen gehad, sindsdien nooit meer een Citroën.
Aaah Citroën heerlijke rag-bakken om op de zuid Franse boerenbuiten aan automobiel-hooliganisme te doen…

Jammer genoeg zijn die jaren voorbij 😞
Voor mij een cx turbo2 aub. Vind ik geweldig bakbeest!
Als je alleen al dit overzicht bekijkt, moet je wel tot de conclusie komen dat die Fransen veel meer autohistorie en iconische modellen hebben voortgebracht dan bijvoorbeeld de Duitsers. Daarnaast: Vergelijk eens een tijdloze Xantia of 406 met een gedateerde Passat of Vectra uit dezelfde periode.
Die Xantia is echt geniaal! Of die SM, of die CX, of….
@timdawg: ik kom tot een andere conclusie ondanks dat ik de sm, cx en bx iconen vind.
@eklasse: dat mag 😉
Kees werd tegen die CX aan genomen
Mijn beste vriend is Citrofiel en dankzij hem heb ik mogen proeven van een paar leuke wagens van hem: BX Sport, 16V en een CX TRD Turbo 2. Ook ooit in AX GT mogen rijden; 60 km/h lijkt al 100! Enorme snelheidsbeleving. Zo’n bakje zou ik er wel bij willen hebben voor de fun, maar vind er maar eens eentje. Die 4TC is wel erg dik en bruut! Heerlijk lijstje, ondergewaardeerde en vergeten wagens.
Van mij zou er ook nog een zx bij mogen was mijn eerste auto voor €350 heel wat plezier mee gehad
De Toulouse velgen op de Saxo VTS zijn 14 inch ;)
@vegelien: inderdaad. Deze van op de bijgevoegde foto zijn de 14″ velgen. De 15″ vond ik mooier.
Hmm ik mis ook de Citroën ZX GT 2.0, stond op het punt te kopen maar was eigenlijk opzoek naar een peugeot 306 2.0 XSI, (uiteindelijk werd het een ford escort cabrio.
@maferick74: de ZX 1.9i Volcane als 5deurs en de 2.0i 16v 163/167pk had er ook tussen gemogen
@saxoke: de ZX heeft een 2.0 16V 155 pk gehad.
Volgens mij had de Xsara VTS 167 pk.
@rufctr01: laatste serie had de 167pk met 5-bak
@griffendahl: inderdaad. De laatste van de facelift versie hadden 167pk. Van de facelift versie is ook de 155pk uitgekomen, maar die is nog zeldzamer dan de 167pk versie
@rufctr01:

De zx is in het laatste jaar ook al 167 pk 16v geleverd. Dus met de RFS motor uit de 306 gti en xsara vts
Welke had de buurman in Flodder?
@woodward: een BX Sport. 1 van de filmautos bestaat nog steeds.
@saxoke: buurman had een CX 25 gti, familie Flodder daarna een BX sport
@krauwbak: da’s juist! T waren de flodders die de Sport hadden…. Maar de buurman had vooral dochter Kees OP de CX GTi
Vroeger hadden ze bij ons Bij ons hadden ze vroeger de XM en de Xantia V6 thuis. Beide enorm slechte auto’s maar als ze een keer niet bij de garage stonden was het als of je over een wolk heen reed. Vooral in de XM👌🏼👌🏼
@kennone: wat een onzin.. Xantia en XM waren prima auto’s. Je moest ze alleen naar de juiste garage brengen. En de XM had weleens een storing(vooral de type 1), maar daar reed ie niet minder om
@henkhekje: De Xantia word niet voor niets de Toyota onder de Citroens genoemd!
@pallas:
Ik woon in zeg maar een kinderrijk refo-dorp en er zit hier nog steeds eenheel nest van Xantia Breaks, sommigen nog serie 1 modellen, zoals ik hem ook ooit had in het zilvergrijs.
250000 kilometer probleemloos mee gereden en daarna heeft mijn schone schoonzusje er nog 12 jaar lang paardentrailers hooi stro en andere hippische attributen mee vervoerd.
@desjonnies: Ik ben vastbesloten met de mijne 500.00 te halen, nog maar 350.00 te gaan. Met mijn huidige kilometertrage kost mij dat nog 50 jaar!
@pallas: ik mis wat nulletjes…
@kennone: dan heb je niet de goede garage gehad. De Xantia was nagenoeg probleemloos. Ik heb met een 1.9 turbodiesel probleemloos een half miljoen kilometer gereden.
De Saxo VTS was er niet alleen als 1.4i met 75pk, een 1.6i 8v met 100pk (tot eind 2001 90pk, en tot de facelift VTR genaamd), en een 1.6i 16v met 120pk. Ook was deze in, onder andere, België en Frankrijk leverbaar als 1.5D met een geweldige 58pk. Ophanging en voorste remmen waren deze van de 16v. De 1.4i en 8 kleps 1.6i hadden een iets andere voorwiel ophanging, de 1.6i 8 en 16v hadden schijfremmen achter,….. van de Diesel VTS heb ik er 1 total-loss gereden, en 1 heb k 13jr gehad, tot ongeveer 175000km. Probleemloze auto. Maar oooohhhhh zo traag
Mooi lijstje, maar ik mis de BX Sport en de AX sport. De BX Sport was een BX gt met een dubbele carburateur, snellere nokkenas en bodykit die in opdracht van citroen werd gemaakt door Danielson, een franse tuner. Veel interessanter dan de BX gti 16v die later kwam en niet eens zo heel veel krachtiger was. De AX Sport was een voor de rallysport ontwikkelde versie. De latere GT had wel diens bodykit maar niet de speciaal ontwikkelde motor.
@mpgc: het was een 2-dubbele 2-traps carb.. oftewel 4 carbs met 2 trappen ;-)
@henkhekje: je hebt gelijk 😳. Mijn vader had er één toen ik mijn rijbewijs net had gehaald. Fijne herinneringen aan de BX Sport. Als je het gas los liet hoorde je van die knalletjes in de uitlaat 😄
@mpgc: 34 pk is toch heel wat op een auto van 1000kg.
@rufctr01: op papier wel. In de praktijk vond ik het verschil niet zo groot. Maar goed, dat is maar mijn waarneming. En ik ben een beetje bevooroordeeld 😄
Er was vroeger toch altijd een diehard reageerder, die nogal Citroen-fan was? @Citrofiel oid..? Die hoor je ook nooit meer.
@bennyyy: hij zal inmiddels een leven hebben denk ik
@bennyyy: Op het Citroën-forum kan je hem nog weleens tegenkomen
De GS-X was ook een leukertje, een eerste serie GS in signaal oranje, met zwartomrande tellers ipv de toen gebruikelijke cycloop (éénoog) snelheidsmeter, geen wieldoppen en twee Cibié verstralerts op de neus.
Was een hele leuke reclame toen van dat ding.
HiehebjediekunnenmissenWilleme
De BX 1.9 16v van de eerste generatie had 160pk, de 2e generatie had 148pk.. De eerste generatie was nogal wat sneller door het ontbreken van de Kathalisator
Tja, dubbele gevoelens hierbij. Ben ooit in 1996 begonnen in een AX 14 TRS (https://media.autoweek.nl/m/ik4y3phb9495_480.jpg) eigenlijk de GT maar dan met 5 deuren.
Was destijds een fijne auto, alleen na het verlagen aan enkel de voorzijde (achterzijde torsiestang zat muurvast dus niets aan gedaan) werd het weggedrag werkelijk levensgevaarlijk. Wel veel lol mee gehad maar met 200.000 kilometer op de teller compleet opgereden.

Daarna kwam de Saxo 1.4 VTS, geweldige auto! Iets laten verlagen 16″ velgjes eronder en 6 jaar probleemloos mee rondgereden, nog altijd de meest probleemloze auto die ik heb gehad.

Toen werd het tijd voor een “grote mensen” auto, de C4 Coupé 1.6 VTR. Mooie auto om te zien maar wat een problemen bak! Bulkte van de elektrische storingen, auto spontaan afslaan, elektrische ramen die alleen maar omhoog wilden als je tegen de deurbekleding mepte, de cruisecontrol die het rustig een week lang niet deed en dan weer wel. En zo’n beetje alle knoppen op het stilstaande hart van het stuur hielden er regelmatig een poosje mee op. Maar ook de afwerking was om van te huilen. De speciale VTS bekleding begon al na 60.000km te pillen, de vloerbekleding doorgesleten. Echt een slechte auto.
In totaal 106.000 km mee gereden en toen blij dat ik hem kwijt was. Dat was meteen de laatste Citroen die ik ooit gereden heb. Mijn pa, citrofiel vanaf de 2CV heeft na zijn 2e C5 (phase I facelift) ook nooit meer Citroen gereden. Ook die van hem werd geplaagd door elektrische storingen en daar was zelfs de bekleding bij de vloermatten compleet doorgesleten waardoor je op de stroomkabels keek..
Jammer, want de auto’s reden stuk voor stuk heerlijk, maar wat een beroerde kwaliteit hadden ze rond 2006-2008…
De Basalte de enige? Ik herinner mij zo de Cottage (ruitjesbekleding) de tuner (philips stereo) en de chiq… Zullen er toch wel meer geweest zijn toch? Leuk lijstje overigens. Nog steeds spijt dat ik mijn Visa 14S (motorisch zelfde als de Nederlandse chrono) een mijn Xantia Activa heb weg gedaan…
Goede herinneringen aan een simpele Xsara 1.4. De motor kreeg constant op zijn donder zonder crimineel snel te rijden en de ophanging was magistraal, speels in de bochten en sindsdien met geen enkele andere auto zo hard over vluchtheuvels kunnen vliegen…. Was de auto van een goede vriend zijn moeder, die auto heeft zich alvast een paar keer mogen uitleven in zen saaie leventje ;)
De eerste BX16V kwamen in 1987 al naar Nederland, dat waren de 160pk versies. In 1989 kreeg de 16V een katalysator en werd het 148pk.
Wat blijft de C4 coupé toch een prachtig aparte verschijning. Denk dat ik er nog een keer een aanschaf, alleen om naar te kijken is hij al mooi.
@dieselkameel: Ik heb zelf 5 jaar een C4 coupe gehad. Heerlijke auto en nooit problemen mee gehad. Enkel regulier onderhoud. Dus best betrouwbaar in tegenstelling wat anderen zeggen. Wel verlagen want hij staat veel te hoog op zijn pootjes en 18 inch er onder knallen. Achterspoiler is voor de looks ook aan te bevelen.
@marcel174: Dan heb je er meer geluk mee gehad dan ik.. Want ik heb er echt verschrikkelijk veel ellende mee gehad.
Ik vond en vind het nog steeds een erg mooie auto om te zien en was er de eerste 2 jaar hartstikke blij mee maar toen begon toch echt de ellende. Ook motorisch heb ik er aardig wat gezeur mee gehad, de bobinestraat was zo’n beetje elk jaar wel aan de beurt, maar ook de stappenmotor is meer dan eens vervangen. Elke keer als je dan de koppeling in trapt zakt het toerental naar 0 en slaat de auto af.. Niet handig als je dan net vanaf de snelweg de oprit op draait… Het dieptepunt was wel het onverklaarbaar afslaan van de auto waardoor de auto bijna een maand (!) bij de dealer heeft gestaan. De oplossing werd toen uiteindelijk gevonden door de complete zekeringenbak inclusief bekabeling te vervangen. Uiteraard gebeurde dit buiten de garantieperiode. Maar na veel vijven en zessen en goed ondehandelingswerk van de dealer (daar lag het niet aan) heb ik alleen de materiaalkosten hoeven te betalen en waren de leenautos (gedurende de hele maand) en de uren voor kosten van Citroen Nederland.

Nee echt, wat een ellende met die auto.. Maar mooi was ie wel:
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/421498_440764025948160_151266439_n.jpg?_nc_cat=101&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=4985491015951ff3649911b2b4e3f53f&oe=5C842040
@martythamouse: wel jammer dat je zoveel problemen had. Een vriend van had destijds en heeft nu nog steeds de C4 coupe en zonder problemen.
Ik zat toen bij de Duitse C4 club (woon aan de grens) en we zagen elkaar ongeveer om de 6 weken maar heb van hen ook nooit hele grote problemen gehoord.
De mijne was ook erg gaaf maar weet niet hoe ik foto kan toevoegen..
@marcel174: Wat grappig, ik woon ook in de buurt van de grens in Duiven. In Zevenaar reed ook altijd een mooie zwarte C4 coupé rond. Niet toevallig die van jou? :) En in Doetinchem kwam ik ook altijd een mooie rode Sebastian Loeb uitvoering tegen.

Overigens had ik de 1.6 16V, misschien dat die motor wat storingsgevoeliger is geweest? Of gewoon een maandagmorgen auto, dat kan ook. Al met al wel een afknapper want juist door die problemen was het ook mijn laatste Citroën. Maar zou wel zo weer een Saxo willen, dat was echt de meest probleemloze auto ooit. En dankzij de verlaging en brede wielen verschrikkelijk veel lol mee gehad op de klaverbladen in de regio.. Ware het niet dat het met ons gezin inmiddels wat krap zou worden :)
@martythamouse: Ik woon zelf in Apeldoorn maar ben veel te vinden omgeving Duisburg.
Zoef dus regelmatig voorbij Zevenaar.
Vrienden hebben een 2 liter dus weet niet of het aan het type ligt. Zelf had ik de 1.6hdi.
Heb nog gedacht aan de DS3 Racing of RCZ maar durfde het niet aan ivm thp motor.
Heb nu een oranje Veloster.
Kan je ook aangeven hoe ik een pic in een reactie kan toevoegen?
@marcel174: Ah ok! Apeldoorn is ook maar een klein stukje weg. De monteur van mijn vorige Volvo woont er dus ik kwam er nog wel eens.. De foto’s heb ik geplaatst door simpelweg de afbeeldingslocatie te kopiëren en te plakken.
Dan komt gewoon de https : \ \ link naar foto.nl\plaatje . jpg in je tekst te staan en bij opslaan maakt ie er zelf een linkje van.

DS3 (Racing) ook prachtige auto inderdaad, maar THP lijkt me dood eng!

Mijn C4 werd opgevolgd door een V70 t-5 uit 1999, oud beestje, veel in geïnvesteerd maar oude auto’s blijven geld kosten en na het kopen van een ander huis heeft de Volvo het veld moeten ruimen voor een saaie maar oh zo betrouwbare Toyota Avensis van 2012.. Brengt je van A naar B en rijdt prima, maar niet meer dan dat.
Wel een heerlijk idee dat je je qua onderhoud geen zorgen hoeft te maken :)
@martythamouse: ik krijg de link er niet ingeplakt via de app. Heb hem geüpload dus hij staat wel tussen de foto’s. Kan je hem daar opzoeken.
Mijn broertje had een ax GTI, daar waren er niet veel van geloof ik. Was ook een pittig ding, vooral door het lage gewicht natuurlijk. Ik meen me te herinneren dat er 100pk in zat.
@e39540itouring: 95pk origineel werd opgegeven, maar het voelde vooral aan als veel meer. Enkele keren heb ik in 1tje gereden. Schitterende lol-machiene
@saxoke: ik had m inmiddels ook opgezocht, had 93pk en woog iets van 750 kilo. Auto is gedemonteerd stond erbij, dus die komen we niet meer tegen…
Leuk Artikel!
In het gezin reed iedereen Citroën. Vader heeft een GS X2 gehad in het blauw met stalen schuifdak. Heerlijke auto! Daarna een CX turbo diesel. Mijn broer heeft ongeveer elke XM V6 serie 1 en 2 gehad die te koop hebben gestaan op Marktplaats 😁
Ikzelf heb meerdere BXen gehad van een GTI met 130pk, een GT met 105pk en een GTI automaat met 122pk. En heb een CX GTI aut (3-traps!) gehad, daarna een CX 25 TRD Turbo 2 en later een CX GTI Turbo 2. Droom nog weleens van een mooie CX. Zoeven over de weg en meer dan genoeg vermogen en koppel om te cruisen….
Ik mis ook de zx 16V. HEb zelf de 155pk ph1 gehad. Heerlijke auto was dat. Baal er nog steeds van dat ik hem verkocht heb…

https://myalbum.com/photo/YOaXVCqZTI7s/1k0.jpg

De Saxo 16V heb ik ook nog gehad in de Bi-Ton uitvoering. Met een een aangepaste in en uitlaat en scherpe nokken + chip vloog het ding . 235 op gps topsnelheid. Was ook 1x maar nooit meer weer. Veel te gevaarlijk.

https://photos.app.goo.gl/8BFbBWxseDNjgTe1A
@randy: klinkt als een bekende Saxo en ZX voor mij ;-)
Hier een oude Citroënverkoper.
Eerste helft jaren ‘90 stond ik in de showroom met welhaast missionaire neigingen het merk aan de man en vrouw te brengen. Denk aan die reclames met “Dennis van de Ven”. Ik was bijna net zo erg. Ontzettend fijne auto’s waren het.
In 1991 kreeg elke dealer een ZX Volcane (122pk) op de stoep geschoven. Ondanks dat de kentekens toen al net de combinatie AA-AA-00 hadden, was de RDW zo vriendelijk geweest om voor Citroën nog een stapel ZX-00-AA kentekens achter te houden voor de introductie. Alle ex-demo’s van het eerste uur zijn daaraan te herkennen.
Onze Volcane was de ZX-45-DG (vergeet het nooit meer). Wat een zalige auto. En wat was de baas boos toen na 20.000 km de voorbanden volkomen kaal waren.

Meestal had ik een AX als demo en dat waren heerlijke bakkies. Verrassend snel, erg comfortabel en een lekker geluidje erin. De Xantia was een zaligheid waar de monteurs verbaasd over waren, want er ging wel erg weinig stuk. Regelmatig hadden we een XM van de importeur en daar heb ik wat weekenden mee gereden. Imposante wagens en nog steeds erg fraai.

Ik vind de Xantia nog steeds een erg mooie verschijning en heb goede herinneringen aan de exemplaren die ik lang na het beëindigen van mijn verkoopcarriere zelf kocht. Drie keer een Break en een Berline. Daarna een C5 fase 1 Break en een Fase 2 berline.

Ik mis het hydropneumatisch veren nog steeds. Mijn huidige auto is ook erg comfortabel, maar haalt het bij lange na niet bij een C5. Maar de fase 3 C5 en de C6 waren me te zwaar en dus te duur in de belasting. Gelukkig heb ik wel dezelfde V6 diesel als in die twee modellen.

Na artikelen als dit duik ik toch altijd weer even Marktplaats op….
@sabrerator:
Dennis van der Ven?
@ desjonnies:
Ja, die hyper-verkoper in de reclames gespeeld door Jeroen van Komingsbrugge.

https://youtu.be/kVvQfDlbbwQ
@sabrerator:
Vergeet nooit dat de verkopert ne na m8jn Xantia break in een C5 probeerde te praten.
Toen ik hem vertelde dat in mijn beleving een Citroën lang en laag moef zijn gaf de man het maar op.
@desjonnies:
Tja, ik vond de C5 ook niet mooi. Maar ik was van mening dat ik “mijn” merk ook in designtechnisch moeilijke tijden trouw moest blijven. De grens was het schrappen van de hydropneumatische vering. Dan kun je net zo goed wat anders gaan rijden. Dus toen een Renault en nu een Jaguar.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).