• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

“Spekglad F1 circuit Turkije is schuld FIA”

Auteur: Loek, gepost 14 november 2020 om 10:42 – 22 Reacties

De return van de GP van Turkije in de F1 kent wat lastigheden, momenteel omdat het circuit in Istanbul gisteren extreem glad was. Vanuit Turkije krijgt de FIA daar de schuld van.

De Formule 1 wist gister weer eens geinige content om naar te kijken te geven. Al was het voor de coureurs op de baan minder leuk. Tijdens de vrije trainingen bleek de baan net een ijsbaan te zijn, met een hoop glibberpartijen tot gevolg.

Olie

De reden is simpel: het is gloednieuw asfalt. Er is al negen jaar geen F1 GP gereden op het circuit Istanbul Park in Turkije. Om het circuit weer brandschoon te krijgen voor de GP dit jaar, is er een nieuwe laag asfalt neergelegd. Dat is zo recent gebeurd dat de olie in het asfalt nog niet volledig verdwenen is. Indien een coureur niet extreem voorzichtig is, voelt de baan aan alsof je erop rijdt met dienbladen onder je achterwielen.

Schuldkwestie

Zoals altijd is er dan nog de wil van mensen om de schuld bij iemand in de schoenen te schuiven. In dit geval de organisatie van de GP, dus Turkije en het circuit. Maar die incasseren het niet zo makkelijk als je denkt. Een promotor van de Turkse Grand Prix liet weten dat de FIA het niet gemakkelijk maakte om de Turkse manier van schoonmaken te gebruiken. Zo mochten er geen auto’s de baan op om de olie sneller ‘eruit te rijden’ met het rubber van de banden. Nee, de coureurs moesten dat maar doen met hun eigen, fragiele, 1.000 pk sterke bolides.

Bovenstaande poging om met een rits reguliere auto’s toch nog de baan een beetje droog te krijgen heeft de Turken nachtwerk opgeleverd. Ietwat tevergeefs: tijdens de derde vrije training voor de F1 GP van Turkije is het nog steeds spekglad. Oppassen geblazen voor de coureurs dus. (via GPtoday)

Ook interessant!

  • Dutch GP
    Video: F1-teams komen aan op Circuit Zandvoort
  • In 2022 geen contact tussen F1 teambaas en FIA
    In 2022 geen radiocontact tussen F1 teambaas en FIA
  • Lezersvraag: bemoeit de FIA zich te veel met de F1?
    Lezersvraag: bemoeit de FIA zich te veel met de F1?
  • FIA: Hamilton zal niet weglopen van de F1

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

fia, Formule 1, Racing, Turkije

Vorig bericht: « SpeedART 911 past helemaal bij huidige Porsche trend
Volgend bericht: VT3 Turkije: Max wederom bovenaan, baan gladder dan ooit »

Lees Interacties

Reacties

  1. scott zegt

    14 november 2020 om 10:48

    Laat er even wat trouwstoeten overheen rijden.

    Login om te reageren
    • sinanberk27 zegt

      14 november 2020 om 11:30

      @scott: like

      Login om te reageren
    • polpol33 zegt

      14 november 2020 om 11:37

      @scott: ??

      Login om te reageren
    • ukbob zegt

      14 november 2020 om 11:53

      @scott: plusje

      Login om te reageren
    • RiKe zegt

      14 november 2020 om 12:11

      @scott: Gaat geen succes worden, ze mogen zo laat niet meer tuuteren

      Login om te reageren
    • azmo83 zegt

      14 november 2020 om 14:16

      @scott: we have a winner

      Login om te reageren
  2. Robert zegt

    14 november 2020 om 10:52

    Ik zit net de derde vrije training te kijken, terwijl de regen uit de lucht valt. Verstappen op P1 dankzij een rondje op intermediates, direct na aanvang gereden, maar na een minuut of 10 was dat al gewoon niet meer verantwoord. Het is nu één grote glijpartij, zelfs op full wets.

    Die sarcastisch bedoelde opmerking van MV33 gisteren, dat ze baat hebben bij spikes, is echt helemaal zo gek niet op dit moment.

    Echt, níet normaal meer. Coureurs rijden met full wets op halve snelheid, dus komt er te weinig warmte in de banden en zelfs op het rechte stuk glijden ze er af.

    Login om te reageren
  3. deduitsedrie zegt

    14 november 2020 om 11:37

    Zo lang het veilig blijft maakt het natuurlijk helemaal niet uit hoe hard je over het circuit kan. Ik kijk al uit naar het spektakel tijdens de kwalificatie en de race!

    Login om te reageren
    • dees zegt

      14 november 2020 om 12:45

      Precies. Misschien dat we eens een race gaan krijgen die niet saai is.
      Goede coureurs zullen erachter komen wat het limiet gaat zijn op dit circuit.

      Minder janken

      Login om te reageren
  4. fmgarcia zegt

    14 november 2020 om 11:40

    Laat me raden, de FIA is zeker Frans..

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      14 november 2020 om 12:13

      @fmgarcia: Bauer?

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        14 november 2020 om 12:35

        @toniominestrone:

        Duits

        Login om te reageren
  5. enricoleerdam zegt

    14 november 2020 om 11:52

    Ik ben heel benieuwd zometeen bij de kwalificatie.

    Login om te reageren
  6. jdeboer zegt

    14 november 2020 om 12:01

    Zoals naar goed Turks gebruik is het niet hun schuld..
    Nee, de jongens van de FIA hebben die baan heel stiekem in het holst van de nacht geasfalteerd.

    Tja, in het land van de almachtige roerganger Erdogan is het natuurlijk nooit je eigen schuld.

    Login om te reageren
  7. raoufff zegt

    14 november 2020 om 12:02

    Een paar liters Dasty ontvetter en het probleem is opgelost!

    Login om te reageren
  8. realhustler zegt

    14 november 2020 om 12:16

    FF los van de regen zullen die straat auto’s niet veel hebben gedaan op die baan. Racebanden zijn veel zachter, en hebben veel meer grip, waardoor ze veel meer effect hebben. Straatauto’s doen 20k met hun banden, dan moet je 3750 rondjes rijden, pfff. Een straat auto doet 5 minuten over een rondje (of meer want het is glad). Dus 13 dagen. Misschien 30 auto’s 10 uur lang op max snelheid rondjes.

    Login om te reageren
    • eirmakk zegt

      14 november 2020 om 12:23

      @realhustler: zolang gaat een Renault niet mee.

      Login om te reageren
  9. JanJansen zegt

    14 november 2020 om 12:47

    FIA heeft een beetje last van het cultuurverschil. Best aandoenlijk dat naïeve.

    Login om te reageren
  10. Dieseltor zegt

    14 november 2020 om 12:54

    Wellicht hebben ze tot het laatste moment gewacht met een nieuw laagje asfalt, omdat een GP in Turkije best wel omstreden was.

    Waarom het circuit bijwerken als er straks toch geen GP wordt gereden hier?

    Login om te reageren
  11. jensoffbutton zegt

    14 november 2020 om 15:27

    Wat een gezeik. Voor elke coureur zijn de omstandigheden gelijk. Dit maakt net de F1 wat spannend/uitdagend ipv enkel een processie.

    Login om te reageren
  12. rotarypowah zegt

    14 november 2020 om 15:48

    “De return van de GP ”

    Wat is er mis met ‘De terugkeer’?

    Login om te reageren
  13. theghost zegt

    14 november 2020 om 18:58

    Ook lekker slim om met je straatauto op een spekglad stuk asfalt zo wild te slingeren, valt me mee dat er niet een paar haaks rechtsaf (of linksaf) van de baan zijn gestuiterd bij die poging…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North