• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

SPI Porsche 997 Sledgehammer met 1000 pk

Auteur: RubenBaeten, gepost 9 januari 2009 om 12:02 – 49 Reacties

SPI 997 Sledgehammer


In de Amerikaanse staat Ohio zit een kleine tuner die zich over het algemeen bezighoudt met het maken van uitlaten en andere accessoires voor Porsches. Maar Tym Switzer van SPI (Switzer Performance Innovation) was benieuwd hoeveel paardjes hij uit een standaard 911-motorblok kon persen, dus heeft hij 997 tot het uiterste gekieteld. Het resultaat is een auto die, mits voorzien van de juiste benzine, 850 pk op de wielen levert; dat betekent ruim 1000 pk aan de krukas.

Tym legt uit:

“When the customer first came to me with his 997, we talked a lot about about pushing the limits the new engine and what might be possible using stock internals. I had already been inside the 997 turbo engines, and felt that 700 wheel horsepower seemed well within reach on pump fuel, and that we might be able to go a bit further.”

Dat is gelukt: de speciale 911 werd een fenomeen op diverse internetfora waar de kwartmijltijd van 9,79 seconden bejubeld werd. Inmiddels heeft SPI een Sledgehammer-pakket ontwikkeld dat in principe op elke SPI twinturbo-911 gemonteerd kan worden, met hun zelf ontworpen uitlaten, intercoolers en aangepaste GT30R turbo’s. Voor $49.990 wordt het op je Elfer geschroefd, waarna deze een Veyron nagenoeg de baas kan: 0-96 km/h vindt plaats in rond de 2,5 seconden, een tussensprint van 96-208 km/h duurt slechts 5 seconden!

Bekijk hieronder de indrukwekkende kwartmijlsprint met een eindnelheid van 234 km/h:

En nog een dyno-video voor de liefhebbers:

Oberlin, OH – 07JAN2009 – Switzer Announces SLEDGEHAMMER 1000 hp Porsche Conversion Package

Tym Switzer has been quietly running Switzer Performance Innovations (SPI) in Oberlin, Ohio for several years, building show-quality exhausts and bolt-on performance products for twin-turbo Porsche 996 and 997 models.

With his latest project, Tym and the crew at SPI wanted to test the limits of what would be possible with stock 997 internals. “When the customer first came to me with his 997, we talked a lot about about pushing the limits the new engine and what might be possible using stock internals. I had already been inside the 997 turbo engines, and felt that 700 wheel horsepower seemed well within reach on pump fuel, and that we might be able to go a bit further.”

That “bit further” eventually led to what Switzer calls the SLEDGEHAMMER. Named after candid comment from an SPI tech, the SLEDGEHAMMER is a bolt-on performance package for 997 twin-turbo Porsches that delivers over 850 all-wheel horsepower on race fuel. That’s over 1000 hp at the crank!

Getting Bugatti-baiting performance figures from a bolt-on prepared 997 is no easy task, though. Switzer explains he and his crew “have always prided ourselves on attention to detail and delivering exactly what we promise to our customers. We have a saying around here: performance, not excuses. So during the original SLEDGEHAMMER build we looked at every part of the system, constantly metering and testing every component, on our in-house chassis dyno.”

A finished Switzer SLEDGEHAMMER is certainly an amazing car. Switzer reports that (despite backing off the throttle early) the first SLEDGEHAMMER (pictured) went almost 195 mph at the Texas mile. Additional performance figures read like the stuff of legend: consistent 0-60 times in the mid 2’s, less than 5 seconds to go from 60-130 mph, and 9.8-second quarter mile elapsed times with trap speeds regularly in excess of 145 mph. “With performance like that, these cars really speak for themselves – I have another one on the dyno now, and expect to post the results of those runs shortly.”

In addition to extensive ECU tuning, the SLEDGEHAMMER package includes SPI’s in-house developed headers and sport exhaust, as well as SPI’s MONSTER intercooler package (shown) and SPI-massaged GT30R turbos. More details on Switzer’s SLEDGEHAMMER conversion can be found on SPI’s website. The SLEDGEHAMMER package retails for 49990USD, and is available through SPI. Contact SPI for more information.

Ook interessant!

  • Porsche 997 GT3 belandt in de vangrail op de A7
  • Durf jij? Porsche 911 (997) met 3 ton op de klok
    Durf jij? Porsche 911 (997) met 3 ton op de klok
  • Deze Porsche occasion is niet wat het lijkt
  • Op welke Porsche 911 GT2 sla jij 180k stuk?

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 997, Porsche, switzer, tuning

Vorig bericht: « GM heeft pech: ook Saab blijkt onverkoopbaar
Volgend bericht: Robbie’s vrijdagmiddag Quiz, Huis, Tuin en Keuken [bekend] »

Lees Interacties

Reacties

  1. belikenoother zegt

    9 januari 2009 om 12:05

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  2. GeoBem007 zegt

    9 januari 2009 om 12:08

    985Nm.

    Sick :-) Wel een super cleane start, als je ziet dat ie op de testbank toch maar enkel achterwielaandrijving heeft?!

    Login om te reageren
  3. Eric zegt

    9 januari 2009 om 12:09

    Bij 9ff krijg je geen garantie als je boven de 900Pk bestelt voor je 911. Hoelang gaat deze het uithouden? Wordt dit de GT-R-killer?

    Login om te reageren
  4. Arie zegt

    9 januari 2009 om 12:12

    Mooie wagen. Toch lijkt die quarter mile helemaal niet zo snel, als je het zo ziet.

    Login om te reageren
  5. Joost zegt

    9 januari 2009 om 12:15

    @ Eric GT-R killer? het is haast een veyron killer..

    Login om te reageren
  6. Savipe zegt

    9 januari 2009 om 12:20

    @ Joost
    De veyron kan je niet killen, die is zo uniek in zun soort…

    Login om te reageren
  7. Emile_Benz zegt

    9 januari 2009 om 12:23

    http://www.youtube.com/watch?v=tNdMi-Vw2N0

    Login om te reageren
  8. mrB zegt

    9 januari 2009 om 12:39

    OMG! Hoe kan dat ding zoveel tractie hebben met zo’n hoeveelheid vermogen op de achterbandjes???

    Login om te reageren
  9. ik zegt

    9 januari 2009 om 12:48

    4wd misschien ? :/

    Login om te reageren
  10. JagUar zegt

    9 januari 2009 om 12:54

    Potver, wat een wagen. die 2e video is echt top haha. Wat een vermogen!

    Login om te reageren
  11. Ferraritje zegt

    9 januari 2009 om 12:59

    @mrB: een goede overbrenging
    @Eric: Nee, een Veyron-killer :D

    OT: Niet normaal wat ze in Amerika kunnen he ;)
    Only In America!

    Login om te reageren
  12. DonKilluminati zegt

    9 januari 2009 om 13:10

    Dit ding heeft zoveel tractie omdat al het gewicht aan de achterkant zit.

    Login om te reageren
  13. Pc herstellen zegt

    9 januari 2009 om 13:13

    klinkt echt wel niet als een 1000pk sterke auto :p

    Login om te reageren
  14. Bxl zegt

    9 januari 2009 om 13:20

    er staat “850 pk op de 4 wielen” maar op de dyno-run zie je toch duidelijk dat hij achterwiel aandrijving heeft??
    -edit: foutje, is aangepast!-

    Login om te reageren
  15. Jaapschaap zegt

    9 januari 2009 om 13:28

    mijn idee is dat dat de Porsche zoveel tractie heeft omdat hij de motor achter de achteras heeft liggen en zo al het gewicht op de aangedreven wielen word gedrukt…

    Login om te reageren
  16. Maximus-GTR zegt

    9 januari 2009 om 13:37

    9ff vraagt 5x zoveel voor 1000pk. Of die goochelaars van SPI willen geen winst maken, of er klopt iets niet.

    Heftig is het wel natuurlijk.

    Login om te reageren
  17. Edje® zegt

    9 januari 2009 om 13:46

    @ Maximus:

    Da’s de prijs inclusief de Porsche. Hier is het alleen 50000 dollar voor de conversie kit. Porsche zelf meebrengen.

    Login om te reageren
  18. Jochempie zegt

    9 januari 2009 om 13:47

    Het autoblogbericht spreekt over eentje met vierwielaandrijving, op de dyno staat er een met achterwielaandrijving. Wat is het nou?

    Login om te reageren
  19. RubenBaeten zegt

    9 januari 2009 om 14:06

    @Jochempie: Klopt, was een foutje. Het lijkt erop dat de auto achterwielaandrijving heeft.

    Login om te reageren
  20. Jorden zegt

    9 januari 2009 om 14:06

    Jochempie

    Voor die Dyno run zal de 4wd wel zijn uitgezet en ja dat kan met een 911 4wd.

    Login om te reageren
  21. Jaapschaap zegt

    9 januari 2009 om 14:14

    http://www.switzerperformanceinnovation.com/products_sledgehammer.html

    3e alinea eerste regel: “The Switzer Sledgehammer 997 TT produced 830 hp at the rear wheel (over 1000 hp at the crank).”

    @ autoblog en iedereen,

    Volgens mij is de Sledgehammer dus alleen Rearwheeldrived. . .

    Login om te reageren
  22. Emile_Benz zegt

    9 januari 2009 om 14:19

    @ Jaapschaap: Rearwheeldriven…

    Login om te reageren
  23. vergelijkingsmongool zegt

    9 januari 2009 om 14:26

    Dus in minder dan 10 seconden op 234km/u. Impressive! :-)

    Login om te reageren
  24. jampa zegt

    9 januari 2009 om 14:35

    damn dast ist geil! hebbe hebbe hebbe hebbe hebbe hebbe!!

    Login om te reageren
  25. Danny zegt

    9 januari 2009 om 17:06

    het valt tegen, ik vind de 911 turbo mooier

    Login om te reageren
  26. Herke zegt

    9 januari 2009 om 17:11

    Echt vet die dyno run’s altijd:) komen die turbo’s erbij! pchhchchcchch

    Login om te reageren
  27. P_fanatic zegt

    9 januari 2009 om 17:48

    met een 4wd doe je het inderdaad
    het gewicht helemaal achteraan
    en door de acceleratie krijgt ‘ie nog meer druk op de achteras
    en bij standaardconfiguratie is het “maar” 70% op de achteras. een standaard 4 krijg je helemaal niet aan het spinnen (ik met die van mij toch niet)
    mooie prestatie, alhoewel ik het me afvraag hoe het zit met het lange termijn uithoudingsvermogen…

    Login om te reageren
  28. Realhustler zegt

    9 januari 2009 om 17:51

    Dit is geen PDK maar bij de PDK gaat de aandrijving naar de voorwielen uit als je de handrem 1 tandje omhoog zet. Misschien is het hier ook een trukje ?

    Bij een dragrace is vierwiel aandrijving geen voordeel. De ondergrond is namenlijk extreem vlak en plakkerig, en er is een klein beetje slip nodig om goed weg te komen. Tevens wordt het mechaniek zwaar belast en ook kunnen ze de extra wrijving missen van de voorwiel aandrijving.

    Login om te reageren
  29. Hank Dussen zegt

    9 januari 2009 om 18:10

    Pfoei. Da’s snel zeg. Gaat wel harder dan mijn Chevy Matiz 0.8.

    Koffie iemand?

    Login om te reageren
  30. SJ zegt

    9 januari 2009 om 18:11

    Even zwaaien naar de GT-R :lol:

    Maarja, lekker comfortabel zal ie iig niet zijn. Een paar gaten in het asfalt en je hebt een hernia. Desondanks een bruut ding, zowel qua techniek als qua styling.

    Login om te reageren
  31. RS zegt

    9 januari 2009 om 19:51

    Allemaal leuk en aardig, alleen niks nieuws. Vraag maar aan figuren als meneer ‘Smoky’ Nagata.

    Login om te reageren
  32. Nijntje zegt

    9 januari 2009 om 20:32

    sheisse, da gaat hard

    Login om te reageren
  33. SimonMc zegt

    9 januari 2009 om 20:42

    Bxl: dat zegt niets…Ik heb eens een dyno filmpje gezien van een Golf 4 R32 met 650 pk ongeveer, maar bij de dyno lieten ze alleen de voorwielen draaien, terwijl deze normaal 4-wiel aangedreven is.En no way dat een tuner 650 pk alleen op de voorwielen loslaat.

    Kwestie van gewoon wat fishen uit te trekken…

    Login om te reageren
  34. Mardec zegt

    9 januari 2009 om 21:02

    Hij heeft maar 850 pk …

    Maan dan nog, in die dyno filmpje, wat een power :|

    Login om te reageren
  35. Jaapschaap zegt

    9 januari 2009 om 21:53

    @ Emile_Benz

    Mijn excuses, But you know what I mean :P

    Login om te reageren
  36. CrazyHenkie zegt

    9 januari 2009 om 23:06

    Vreemd turbogat heeft die auto ook, klinkt vreemd en ziet er nogal (sorry voor het vergelijk, maar dat kwam als eerste in me op XD) ´TDI-achtig´ uit; eerst (relatief) weinig, dan plots alle kracht en komt de neus omhoog, en dan is de fut er alweer uit.

    Denk niet dat het heel gezond is voor de aandrijfsystemen + koppelingsplaten (/koppelomvormer)

    Login om te reageren
  37. gerardo zegt

    10 januari 2009 om 13:53

    Fanbtastisch nieuws, echt top, net of die amerikanen daar wat aan hebben, ze mogen immers niet harder als zo`n 115 km rijden. Of zou het weer om “the looks and the sound” gaan.
    Kortom, overbodig nieuws, volgende week is er weer één die 10 pk meer heeft en tweetiende van een seconde sneller accellereert. Hier zit de gemiddelde amerikaan echt niet op te wachten …. (en wij ook niet , er zijn hier al “tjoeners”genoeg)

    Login om te reageren
  38. Benjamin zegt

    10 januari 2009 om 16:55

    @ PC herstellen: schoenmaker blijf bij je leest !
    Sinds wanneer kan je pk’s horen lol ?

    Login om te reageren
  39. RS zegt

    11 januari 2009 om 14:18

    @ SimonMc
    Zo’n Golf heeft geen permanente 4WD, vandaar dat je alleen de voorwielen zag draaien.

    Login om te reageren
  40. Harry zegt

    12 januari 2009 om 08:02

    Deze porsche is 4WD want dat geeft hij zelf aan als comment in een filmpje dan moet je hem ff op youtube bekijken. Hij had het alleen ff anders ingesteld voor de dyno test. Wel een ziekelijke auto maar of hij ook zo lang mee gaat?

    Login om te reageren
  41. Bas zegt

    12 januari 2009 om 08:16

    Het is mooi dat die achterwiel aandrijving heeft.

    Login om te reageren
  42. Hans zegt

    12 januari 2009 om 11:03

    Kippevel, wreed in zijn soort

    Login om te reageren
  43. dizzy zegt

    12 januari 2009 om 12:53

    jaa lachen, maar ik nog steeds liever een amerikaan met 1000 echte pk’s die m gewoon op zn achterwielen trekt, dit blijft een porsche.

    Login om te reageren
  44. kefin zegt

    12 januari 2009 om 14:35

    Wat een wagen gast… wat gebeurde er in de 2e video.. dat blauw uit z’n knalpijpen :P

    Login om te reageren
  45. Patrick zegt

    12 januari 2009 om 17:36

    1000pk en de remmen ?? Zijn die nog standaard ??
    Hopelijk niet.
    Er zullen wel Bremco’s eronder zitten , als deze nog steeds helpen met dit gevaarte

    Login om te reageren
  46. sjaak zegt

    12 januari 2009 om 17:41

    lelijk en langzaam, zou me geld ergens anders in steken. er zijn zat auto’s die met deze pk’s veel sneller zijn op de strip

    Login om te reageren
  47. Guido zegt

    12 januari 2009 om 17:42

    Hoe zou die het tegen de electrische lotus doen alstie een beetje getuned wordt? Hij is bijna twee keer zo snel nu op 0-100…

    http://www.ececars.nl/

    ik kan het filmpje even niet vinden, maar was zeker impressive….zo’n stille racer.

    Cheers

    Guido

    Login om te reageren
  48. Yo..nas zegt

    9 juni 2009 om 13:26

    kefin schrijft:
    12 January 2009 om 14:35
    -Ik vermoed dat dit vlammen waren…

    Login om te reageren
  49. kristof zegt

    17 juni 2009 om 02:04

    is 850 op de wielen -> is dus meer ;)
    bij de meeste 4wiel aangedreven wagens kan je de 4×4 uitzetten.
    denk maar aan de bmw x5/X3, de golf R32, nissan skyline R34, audi quattro’s
    soms doormiddel van een zekering er ff uit te nemen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North