
Af en toe sportief rijden is ”een must” volgens onderzoekers.
Allemaal leuk en aardig, die actieradiussen van honderden kilometers, maar wat heb je er nou in de praktijk aan? Nou, laatst kwamen we er al achter dat de 3/5-regel achterhaald is. Nu blijkt ook nog eens dat je niet alleen maar met je EV in de stad hoeft rond te rijden om er het maximale uit te halen.
Onderzoekers van de Amerikaanse Stanford Battery Center hebben twee jaar lang gekeken hoe 92 accucellen reageren op 47 verschillende vormen van belasting. Met de één werd uiterst voorzichtig omgegaan, een ander werd flink misbruikt en alles wat er tussenin zit. De onderzoekers wilden weten welk ontlaadgedrag batterijdegradatie – oftewel het verlies van accucapaciteit – het beste voorkomt.
Hard rijden is goed voor je batterij
Het advies van de onderzoekers: af en toe doortrappen is een must als je in een EV rijdt. De levensduur van het accupakket wordt NIET beter door altijd maar voorzichtig en langzaam rijden. Wat je beter kunt doen, is gevarieerd rijden met ook de nodige ”energie-uitbarstingen”. Boek dus gerust eens een circuitdag om je EV goed aan de tand te voelen.

Een mix van stadsverkeer (tot 50 km/u), snelwegverkeer en rijden met relatief sterke acceleratie heeft een positief effect op de levensduur van de accu van elektrische auto’s. Ook veel in de stad rijden (vaak tot stilstand komen en remmen bij lage snelheden) heeft een positief effect op de accuconditie.
Doe je dat, dan kun je tot wel 38 procent meer laadcycli (van 0 naar 100 opladen en weer van 100 naar 0 ontladen) voltooien. In de praktijk wil dat zeggen dat de levensduur van je batterij met ruim 300.000 kilometer kan worden verlengd ten opzichte van het accupakket in een EV waar altijd traag in wordt gereden.
Snelwegen en vakantieritten zijn schadelijk

De geteste accucellen die te maken kregen met constante ontlading houden het minder lang vol. Je kunt dit vergelijken met de batterijen in EV’s die bijna alleen maar op de snelweg rijden. Het komt niet als een verrassing dat EV’s minder fan zijn van snelwegen. Wat wel verrassend is: langzaam en gelijkmatig ontladen over lange afstanden is waarschijnlijk nog schadelijker. Oftewel: op vakantie gaan met je elektrische auto maakt je batterij voor zijn gevoel een paar jaar ouder.
Ik ben benieuwd hoe bedrijven als Nio die inzetten op batterij wisselen hiermee omgaan. Dan heb je als klant namelijk geen idee of een sportieve rijder of een trage slak met jouw volgende batterij heeft gereden…
Via AutoBild





Conclusie: je moet je EV dus gewoon gebruiken als normale auto. Van alles wat en niet te voorzichtig.
Wat is normaal? Misschien bij jij Otto Normaalverbruiker met 2,1 kind en een doorzonwoning die 4x in de week 30 km naar kantoor rijdt en zaterdag naar de voetbal en zondag naar de schoonouders maar dat hoeft natuurlijk voor lang niet iedereen normaal te zijn.
Ik rijdt bijvoorbeeld 90 procent van mijn km’s op de snelweg en langere afstanden. In t dorp pak ik de fiets. Dan schrik ik toch dat dat slecht is voor een batterij, ik zou het tegenovergestelde verwachten. 38% meer laadcycli is wel een groot verschil.
Een half jaar geleden schreven jullie hier al over:
https://www.autoblog.nl/nieuws/accelereren-als-een-jekko-is-goed-voor-je-ev-6987228
Het is dus net een normale auto. Altijd rustig aan doen en opschakelen bij 2500 toeren in je benzine auto zorgt ook voor vervuiling. En even doortrappen is dat ook goed.
Ja hoor, dat geloof je toch niet deze onzin. Wat denk je wat er gebeurt als jij het gaspedaal in trapt? Juist ja, meer verbranding van fossiele en dus MEER vervuiling. Pak eens wat vaker de fiets. Is heel schoon en je wordt er rustig van!
Haha, jij snapt het niet.
Dus meer warmte en meer doorstroming de Fiets.
Ja ja. En als jij nou eens voor ALTIJD de fiets pakt, pak ik wel m’n vieze stink diesel.
Laat iedereen toch lekker zelf beslissen, klimaat ridder.
C/2 is ook beter dan C/8 voor de levensduur, dus gewoon doortrappen en in 2 uur die accu (bijna) leeg, dan is het toch tijd voor een pauze als je fris en alert achter het stuur wil zitten.
Zo denk ik er ook over op vakantie. Eindelijk eens overdag ook 130 (lees 140 op de teller) kunnen rijden. Bij diverse EV’s zit je dan al bijna aan de top.
Met name met wintersport is dat een aanrader, met name het laatste half uur voordat je gaat laden. Is je accu meteen op temperatuur en kun je lekker rap laden.
(Alleen de duurdere modellen zijn uitgerust met accu temperatuur management systemen die je accu voor het laadproces naar optimale temperatuur brengen. Als je suf 100 blijft rijden, dan krijg je in je gemiddelde burgerbak zoals een Enyaq en een ID4 maar 50kW in de winter uit een snellader. Volg je bovenstaand recept, dan schiet hij vlot door naar 175kW. )
Echt helemaal niemand weet wat c2 en c8 is
Ik begrijp de laatste opmerking over batterijwissel bij Nio niet.
Mocht je een batterij treffen die ‘lui’ is, zul je dat echt niet merken.
Want zodra die leeg is, ruil je deze gewoon om voor een andere.
Als je een Nio rijdt en de accu huurt (je kunt ‘m ook kopen), zal je dat een zak interesseren.
Je kunt dan altijd een accu wisselen, wanneer je maar wil.
Heeft overigens als voordeel dat je dan ook gebruik kunt maken van de nieuwste accutechnieken, als Nio deze reverse compatible maakt.
Een van de redenen waarom Nio op m’n shortlist stond.
Kunnen we hier dan ook uit concluderen dat “performance” modellen met meerdere motoren beter zijn voor de accu capaciteit? Aangezien dat voor extra ontlading zorgt?
Tot 38 procent meer laadcycli, 50% meer verbruik? ;-)
Maar dat komt dus redelijk neer op rijden zoals het ook voor een brandstofauto beter is. Die wordt ook niet beter van alle ritten met minale belasting en toeren doorhebben.
Hetzelfde dus als een auto met verbrandingsmotor, je vaatwasser/wasmachine of vrouw. Af en toe moet je even maximaal geven en de leidingen schoon spuiten..
Is dit een onderzoek van een bandenfabrikant?
Hard rijden goed voor je batterij?
Dus veel energie verspillen is beter?
Maar meer energie verbruik levert ook meer CO2 uitstoot. We gebruiken ook nog centrales op fosiele brandstof
Ik dacht dat de elektro auto dat CO2 probleem zou oplossen.
Maakt relatief echt niks uit
🤷♂️ snap het sowieso niet. Moet eens in de 7-9 jaar m’n accu vervangen, omdat m’n brandstof auto dan niet meer start. Nieuw batterijtje erin voor +/- €150 en hij doet het weer 7-9 jaar🤷♂️.
En ja, af en toe hard rijden ….. dat doe ik regelmatig.
🤣🤣🤣🤣