
Of het deze zomer gebeurt, is nog een beetje twijfelachtig. Maar de solid state accu komt naar EV’s toe. Straatfeest, of sta jij te wenen bij de afschrijving van je eigen EV?
De EV neemt de wereld over, maar toch ook weer niet. Na een veelbelovende opmars, lijkt het animo voor ‘de wende’ in veel kringen ietwat te dalen. Ondanks forse financiële stimulatie, heeft nog lang niet iedereen trek in zo’n elektrische auto. De vraag blijft uit en dus storten ook de waardes in van EV okkazies. Dat is een vicieuze cirkel. Als kopers weten dat hun nieuwe auto een afschrijvingskanon is, zijn ze toch wat minder geneigd daarvoor te gaan.
Zegen en een vloek
De verwachte ontwikkeling van technologie, is hierin zowel de redding als de doodsteek van de EV. Aan de ene kant zal er veel minder reden zijn de EV te laten staan als deze lichter is en meer range heeft. Aan de andere kant maakt het het nú veel minder interessant een EV te kopen, wetende wat er in het vat zit.
Solid Snake State
Het minste wat we kunnen verwachten is de solid state accu. Deze techniek is in theorie aanzienlijk beter dan de huidige LFP (Lithium Iron Phosphate) en NMC (Nickel Manganese Cobalt) accu’s. Een van de grootste voordelen is dat ze een veel hogere energiedensiteit hebben. Dat wil zeggen: per kilo kan er veel meer Watt per uur in. Dus je hoeft minder gewicht mee te torsen. Of je hebt een veel grotere range. Of je mixt beide voordelen een beetje.
Een ander voordeel is dat je sneller kan laden. Kortom; vrijwel alles wat mis is aan EV’s nu, wordt beter met een solid state accu. Alleen zaken als ‘beleving’ en ‘vroem vroem‘ geluidjes blijven dan nog over voor dino’s om over te zeuren.
Klinkt goed, wanneer dan?
Meerdere merken zijn bezig met de solid state accu. Onder andere Hyundai is keihard bezig met investeren in EV’s. Afgelopen zomer maakte het nog bekend hier 7,3 miljard Dollar in te gaan pompen. Onder andere, in een concept productielijn voor solid state batterijen. TheKoreanCarBlog bericht nu dat Hyundai op het punt staat om een demo productielijn te openen. Aan het eind van 2025 wil Hyundai testen met de solid state batterij in echte auto’s. Massaproductie moet dan aan het eind van dit decennium zo ver zijn.
Andere merken
Hyundai volgt daarmee het voorbeeld van dat andere merk met een ‘H’ als logo. Honda heeft vorige maand eenzelfde eerste (voorloper van een) productielijn opgezet. Van Toyota is bekend dat ze de eerste stap in EV’s eigenlijk liever hadden overgeslagen voor EV’s met een solid state accu. En in ons eigen Europa is Mercedes noest aan het werk samen met accubedrijf Factorial. Zij hebben al een prototype van een solid state accu met een capaciteit van 40Ah. Klinkt niet indrukwekkend, maar vergeet die energiedensiteit niet: deze accu kan een uur lang 450 Watt per Kg leveren. Ter vergelijking; de beste Tesla accu’s van nu kunnen een uur 296 Watt per Kg leveren. Waarvan akte.
Een verhaal als dit moet toch ieder mens er van overtuigen dat er in de toekomst hoofdzakelijk elektrisch gereden gaat worden. De ICE is wel redelijk uitontwikkeld, de EV nog lang niet.
Ik snap alleen de stampende overheid niet met hun alles of niets beleid. Laat sportwagens lekker op benzine blijven rijden. Laat pick-ups en off roaders lekker door gaan op diesel of benzine. Lekker boeiend. Stel 1% van de auto’s valt onder zo’n categorie, die dingen rijden ook nog eens maar een paar duizend km per jaar, vergeleken met 15k ofzo wat een normale auto gemiddeld doet. Hoezo janken om dat beetje fossiel wat nog verbrand wordt.
Klimaat of EV zijn geen doelen, het zijn middelen.
Klimaat is een middel? Een middel waartegen? Als het een middel is tegen bv. Musk en Poetin, gaan met die banaan.
De F150-pickup is de best verkocht auto in the North of America. Hoezo weinig uitstoot, die dingen gebruiken net zo veel als bv. een Ferrari (bij wijze van). Wat sportauto’s betreft heb je denk gelijk. Vrachtauto’s op stroom of waterstof zou al een hoop luchtverontreiniging schelen.
Heb het over europa, maar je hebt absoluut een punt over de VS.
Waar gaat de stroom vandaan komen ?
Hernieuwbare bronnen, kerncentrales, of fossiele centrales met een hoger rendement dan een auto..?
Gewoon eindelijk eens een paar kerncentrales uit de grond stampen.
Frankrijk heeft 57 actieve kernreactoren, en dus genoeg constante en stabiele stroom voorziening tegen een constante prijs.
Op die manier ben je ook niet meer gas afhankelijk, en kan je gewoon naar elektrische CV ketels, en elektrisch koken, wat ook weer een enorme emissie Reducering in steden geeft, door geen gas meer te verbranden.
toyota heeft al een tijdje test autos rond rijden met solid state accu’s.
Maar het grote probleem is de prijs.
Ze zijn nog niet in staat om de massa productie te doen tegen een normale prijs.
Verwacht om en nabij 2030 dus. Dus zeg maar 6 of 7 jaar na nu. Mooi, kan dus gewoon nog een of twee lease-cycli doen voordat er iets van op de markt is.
In China is de Nio ET5 al met een solid-state 150kwh accu leverbaar die net zoveel weegt als hun standaard accu met de helft van die capaciteit. Maar kennelijk is de productie capaciteit nog heel beperkt, en kan je hem alleen verkrijgen door hem te huren in hun swapping stations.
Overigens is dit ook voor de sportieve PHEV’s goed nieuws, misschien kan BMW dan een M5 bouwen die minder weegt dan een Model S Plaid.
De BMW M5, lekker belangrijk om die erbij te halen.
@hotze Ja, omdat die kneiter zwaar is, alles wat slecht is aan de PHEV symboliseert, en laat zien dat een EV in vergelijking helemaal niet zo zwaar is.
De vraag is of de grondstoffen van deze accu uit China komen net als de huidige accu’s?
Hiermee zou de Europese autoindustrie gered kunnen worden.
En dit is dus precies het probleem met elektrische auto’s. Even in het midden of ik voor of tegen ben.
Elektrische auto’s innoveren zo snel, in dit geval de batterij, dat mensen net als bij mobieltjes altijd het beste en het nieuwste willen hebben. Veel mensen willen geen gebruikte mobiel, want ja de batterij is niet meer zo goed, of die nieuwe gaat veel langer mee. Bij brandstof auto’s werkt dat momenteel nog anders op de gebruikte markt.
Dit zou verder en was te voorspellen een erg mooie uitvinding zijn enkel wanneer de auto’s dan wel dichter in de buurt of misschien wel nog minder zwaar dan regulieren brandstof auto’s zijn, omdat de batterij maar bijv 100 kilo weegt dan zijn er weinig mensen die een normale zware EV willen.
Toch zijn elektrische auto’s uiteindelijk best waardevast. Een oude Nissan Leaf met waardeloze range en een redelijk slechte accu doet het zo slecht nog niet..
Dus die restwaarde zal wel meevallen.. al die vergelijkingen dat elektrische auto’s harder afschrijven zijn vaak niet representatief want de subsidies worden vaak niet meegenomen waardoor de echte investeringswaarde veel lager ligt en het verschil tussen aankoop en verkoop veel kleiner is dan lijkt.
Een solid state accu’s.. al meer dan tien jaar wordt gezegd dat ze nu echt komen. Eerst zien, dan geloven!
Bij mobieltjes vervang je gewoon de accu en hij kan weer jaren mee.
Zolang mijn mobieltje nog steeds de nieuwste software accepteert zie ik geen reden om een nieuwe te kopen.
Laats er een nieuwe batterij in laten zetten voor 7 tientjes, en prima weer.
Ik heb al zeker 100 keer dit soort artikelen gelezen, 25 jaar geleden werd de solid state accu al aangekondigd. Ik geloof het niet. Als ze echt in staat zijn om een solid state accu te produceren waarom zien we die technologie dan niet nu al terug in onze mobieltjes en andere batterijen? Bedrijven als Apple en Samsung zouden flink met elkaar kunnen concurreren door als eerste met een betrouwbare solid state telefoon te komen. Maar helaas, het is blijkbaar niet haalbaar om het voor de kleine telefoons te produceren. Maar wel voor de EV? Ongeloofwaardig.
Is het wel interessant voor smartphones? Die gaan toch al ruim een dag mee op een lading? Hoor nooit iemand klagen over een te kleine accu in z’n mobiel..
Een consument is de kortere vervang termijn van een telefoon gewend en accepteerd het gewoon. Daarbij zijn juist de processor en andere features hetgeen wat de telefoon oud maakt, niet zozeer de accu. Bij een auto hebben we de verwachting dat deze na 5 jaar nog wat moet opbrengen en nog minimaal 5 jaar inzetbaar blijft voor vervoer. Men moet echt wat aan de MRB plannen gaan doen zodat de EV aantrekkelijk blijft voor iedereen
Nooit? Kansloos slecht toch 1 dag? Nokia maakte rond het jaar 2000 al mobiels die het een week lang vol hielden….
Apple en samsung maken die dingen met onderdelen van anderen, ze maken zelf de chips, camera’s, etc bijna niet. Plus, accuduur is ruim voldoende tot goed, je telefoontje opladen is in 20 min gepiept. De meeste mensen willen een grote telefoon met genoeg ruimte voor een flinke accu. Waarom zou je miljarden in die R&D pompen, een eigen accufabriek bouwen oid, als je er nauwelijks meer telefoons van gaat verkopen?
Ik werk zelf in onderzoek. De stap van prototype naar massaproductie, 20 jaar is heel normaal hoor. De smartphone is 30 jaar geleden uitgevonden door mitsubishi en IBM, duurde tot 2009 ofzo (iphone 3gs, en android’s 1e telefoons) voordat het echt wat was. En zelfs toen was er nog 10 jaar nodig om te komen waar we nu zijn.
Van 2009 naar nu is 15 jaar. Benieuwd wat jij onderzoekt…
Smartphones zijn consumables; die fabrikanten zijn er niet bij gebaat om apparaten te maken die “te lang” meegaan. Menig fabrikant stelde de software ondersteuning daar ook op af. Hoeveel Android telefoons in het verleden kregen maar een of twee echte updates? Als de consument het apparaat niet verving door de versleten accu dan was het wel omdat nieuwe feature X/Y/Z er niet op zat maar wel op een nieuwer toestel. Dus waarom zou je energie steken in een accu die duurder is om te maken en ervoor zorgt dat je per jaar minder omzet draait?
Gelukkig gaat het beter met de software ondersteuning en ook met de levensduur van de accu’s. Wat die laatste betreft moet je als consument wel een beetje bewust omgaan met hoe en hoe lang je je smartphone aan de lader hangt.
Auto’s is echt een ander verhaal; een accu vervangen is daar vaak nog een economisch total loss of op ’t randje. De consument (lees: de occasion-koper) verwacht toch echt een langere levensduur dan 10 jaar. En gelijk hebben ze. Want hoe verkoopt men dan aan de ene kant de duurzaamheidsgedachte: “gaat allen aan de EV”, terwijl die dingen na 10 jaar economisch total loss zijn? Als Solid State accu’s 20 jaar meegaan en niet echt last hebben van slijtage, dan geef ik EV’s meer kans dan nu.
Doorzichtige poging van ons aller GI Jeepy Joe om petrol alsnog te stimuleren. Zeker 5 jaar wachten is meer dan een normale leasetermijn. Hoezo binnenkort? En dan nu geen EV? Ik zou niet weten waarom niet. Zeker goede EV’s zoals i4 40, e-Scenic of Polestar 2 LR. Prima afstand (5-600km echt haalbaar) en anders een Golf PHEV. Die EV’s van die fascistische Trump-knuffelaar uit Zuid-Afrika zou ik niet gebruiken. Deze “party pooper” volledig negeren. Maar dus wel BMW’s, Polestars of bijvoorbeeld zo’n toffe R5. Voor erbij. Nú ouderwets veel plezier.
Volgens mij was BMW hier ook hard mee bezig met een andere partij. Als het goed is gaan ze solid state accu’s gebruiken in de Neue Klasse.
Het idee is er al tijden. Op papier is het allemaal prachtig. Echter, er is nog steeds een zoektocht gaande naar welke materialen dan het beste zijn, en hoe de cellen goedkoop en met weinig uitval gemaakt kunnen worden terwijl ze ook betrouwbaar zijn en leveren wat we ervan verwachten.
Tot op heden is dat ei nog niet uitgebroed, dus het is alleen mogelijk in kleine oplage voor heel veel geld. Ik zie het de komende jaren niet gebeuren.
In mijn wagenpark merk ik dat hier werkelijk niemand mee bezig is. Men kijkt alleen wat het aan bijtelling en eigen bijdrage gaat kosten, en kiest op basis daarvan het voor hen maximaal haalbare. Diverse verstokte ev rijders wisselen nu weer terug naar benzine voor soms 20 euro per maand.
Ik heb er geen probleem mee om EV te gaan rijden, maar ik kan niet aan huis laden, en ben afhankelijk van openbare laadpalen en/of op werk aan de laadpaal te mogen.
Openbare laadpalen zijn gewoon een drama, veel te weinig, omdat ook Full-Hybrids er gebruik van maken en niet alleen EV’s.
Dus 97% van de 100% zijn ze altijd bezet, je moet dus net geluk hebben als je thuis komt, dat er 1 vrij is.
Klopt