• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Sportwagens met verbrandingsmotor mag na 2035

Auteur: willeme, gepost 19 februari 2023 om 10:03 – 33 Reacties

sportwagens met verbrandingsmotor

Dat is lekker nieuws, want de sportwagens met verbrandingsmotor mogen gewoon na 2035, zij het onder een zeer strikte voorwaarde.

Geregeld heb je op verjaardagen en partijtjes de discussie over elektrische auto’s. Is het nu wel of niet beter, fijner, schoner en ga zo maar door. In principe is het ‘ja’, voor het milieu kun je beter een elektrische auto rijden dan eentje met verbrandingsmotor. Het is overigens nog beter om veel minder te gaan rijden. En geen kinderen te nemen. Dat zet echt zoden aan de dijk. Maar ja, dat is een andere discussie.

In principe is de discussie ‘benzine of elektrisch’ niet echt meer relevant. Na 2035 is het namelijk verboden voor autofabrikanten auto’s te verkopen met een plofmotor. Geldt dat voor alle autofabrikanten? Nee! Er is namelijk een uitzondering. Sportwagens met verbrandingsmotor mogen namelijk na 2035 nog wel gebouwd en verkocht worden in de EU.

Bug

Strenge voorwaarden

Daar zit uiteraard wel een hele strenge voorwaarde aan verbonden. De uitzondering geldt alleen voor heel erg kleine autofabrikanten. De fabrikant in kwestie mag namelijk niet meer dan 1.000 auto’s op jaarbasis bouwen.

Dit betekent dat kleine merken als Pagani, KTM, Donkervoort en een hele hoop Britse sportwagenfabrikantjes nog gewoon even door kunnen gaan met het bouwen van auto’s met verbrandingsmotor.

sportwagens met verbrandingsmotor
Geel

In principe is deze regeling prima, natuurlijk. Dit soort auto’s worden niet alleen nauwelijks gebouwd, maar ook nauwelijks gebruikt. Er zijn weinig mensen die in de Bugatti dagelijks naar hun werk rijden.

Uitzondering sportwagens met verbrandingsmotor

Het is nog wel even afwachten hoe de regeling precies is. In principe lijkt het erop dat het gaat om een maximum productieaantal van 1.000 exemplaren, niet zozeer het aantal auto’s dat per jaar in Europa geregistreerd wordt.

Een merk als McLaren heeft dan wel een uitdaging, want zij verkopen in Europa minder dan 1.000 auto’s op jaarbasis, maar ze bouwen er wel veel meer.

sportwagens met verbrandingsmotor
Bug

Ook wel belangrijk om rekening mee te houden: waar gaan ze de motoren vandaan halen. In veel landen is de verbrandingsmotor namelijk hartstikke illegaal na 2035. Er zullen dus geen fabrikanten zijn die ze nog maken.

De lichtgewicht sportwagens maken veelal gebruik van relatief eenvoudige motoren die in grote aantallen gebouwd zijn. Een Donkervoort heeft een Audi TFSI en een KTM een 2.0 TSI. Dan kun je nog met de vervangingsmarkt nog een tijdje door. Maar Pagani haalt zijn V12-motoren bij Mercedes-AMG. Dat gaat nog een hele uitdaging worden.

Via: Algemeen Dagblad.

Fotocredits: Gele Bugatti Chiron Pur Sport geschoten door @stephenotto, via Autoblog Spots.

Ook interessant!

  • Een Bugatti voor iedereen
  • Wordt de verbrandingsmotor nu écht uitgebannen in 2035?
  • occasionlabel Bugatti
    Occasionlabel Bugatti is officieel een dingetje
  • Bugatti doet iets opvallends met de exclusieve Centodieci
    Bugatti doet iets opvallends met de exclusieve Centodieci

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Bugatti, Donkervoort, europa-eu, ktm, pagani, Supercars, Video

Vorig bericht: « Nissan: “Toyota fabrieksopgave niet realistisch”
Volgend bericht: Testarossa restomod krijgt 600 onopvallende pk’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. W115 zegt

    19 februari 2023 om 10:16

    De rijken moeten uiteraard niet lijden onder de elektrische deelmaatschappij.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 februari 2023 om 12:10

      Waarom sleep je er nou weer deelmaatschappij bij? Bij de deelauto’s, deelscooters, etc. is al wel duidelijk dat het qua vervoer hopeloos mislukt is. Qua entertainment is het bij bijvoorbeeld Netflix en Spotify een doorslaand succes.

      Login om te reageren
  2. rwdftw zegt

    19 februari 2023 om 10:25

    Hoe moet het dan met een merk als Ferrari? Die produceren en verkopen er echt wel meer dan 1000.

    Anyway, er zal geen probleem zijn met motoren. Dat je in Europa geen plofmotor meer kan kopen wil niet zeggen dat dat elders niet kan. En in kleine aantallen kan ook Cosworth bijdragen. Zij bouwen nu de motoren voor de Aston Martin Valkyrie en de T.50 van Gordon Murray.

    Login om te reageren
    • bischero zegt

      19 februari 2023 om 11:23

      Sub merk oprichten, buiten de groep zetten en klaar ben je.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        19 februari 2023 om 11:54

        En dan zegt de EU, hé jullie hoorden tot 2030 bij een groot concern waarbij Fiat Panda’s jullie uitstoot compenseerden dan hoor je daar nu ook bij.

        Login om te reageren
        • mpc007 zegt

          19 februari 2023 om 13:40

          Bron?

          Login om te reageren
  3. ericc zegt

    19 februari 2023 om 10:27

    In Europa mag je na 2035 geen nieuwe wagens inschrijven die C02 uitstoten maar produceren mag nog wel. Men dient ze alleen te verschepen naar landen die geen verbod hebben uitgevaardigd. En na 2035 mag je een tweedehands ICE nog inschrijven. Alleen zal Europa het zo duur maken dat men ervan af ziet.

    Login om te reageren
    • bischero zegt

      19 februari 2023 om 11:25

      Nou, als je ff kijkt hoe dat met trucks is geregeld is jouw trucje niet mogelijk.
      Datum eerste toelating wordt hard geblokt, dus een Euro 3 truck die vandaag voor bijv Chili wordt geproduceerd hoef je echt niet mee aan te komen bij de RDW.

      Login om te reageren
    • Fernando zegt

      20 februari 2023 om 17:46

      Ach die wet word in 2026 ongedaan gemaakt door nieuwe graaiende slippedragers in Bxl

      Login om te reageren
  4. HzR zegt

    19 februari 2023 om 10:35

    Ik denk dat we wel wat spin-off merkjes gaan zien voor de EU markt. Galeria Scuderia oid waarmee Ferrari dan kleine series speciaaltjes gaat maken.
    Volgens mij zijn verbrandingsmotoren in heel veel landen nog gewoon legaal in 2035, USA, bijna heel Azië etc. En zolang er vraag naar is zal wel iemand ze blijven produceren. Moet Donkervoort bij Honda gaan shoppen ofzo.
    Bij kleiner aantallen worden worden ze waarschijnlijk wel duurder.

    Login om te reageren
    • utregcity zegt

      19 februari 2023 om 10:54

      Honda gaat ook stoppen met ICE en over op Elektrisch én Waterstof. 🎎

      Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        19 februari 2023 om 17:12

        En wat doet waterstof denk je? Ook boem in een interne motor.

        Login om te reageren
        • p993 zegt

          20 februari 2023 om 07:15

          De waterstof wordt niet verbrand in een brandstofcel. Hij reageert wel met zuurstof uit de lucht, waarbij energie (en water) vrijkomt.

          Login om te reageren
  5. Rick-dos zegt

    19 februari 2023 om 10:51

    Leuk maar als straks iedereen is overgestapt op alternatieve aandrijvingen dan is het straks niet meer zo interessant voor oliemaatschappijen om benzine en olie te verkopen. Olie, koelvloeistof, benzine etc zullen dadelijk zeldzaam zijn zo niet onmogelijk om te verkrijgen. Sta je dan met je verbrandingsmotor.

    Login om te reageren
    • bischero zegt

      19 februari 2023 om 11:30

      Valt wel mee hoor, de bottleneck zal zitten in de distributie in de last mile.
      Productie zal nog veel jaren doorgaan, er is namelijk nog een heel aantal sectoren die behoefte heeft en zal blijven houden aan olie en benzine en afgeleiden.

      Diesel? Nog heel lang zal dat geproduceerd worden, trucks, tractoren, zwaar bouw materieel.

      Ja het wordt duur, maar niet volledig verbannen. Beetje meer moeite doen voor wat meer geld en daardoor oninteressant (in NL, de rest van Europa doet er wat langer over).

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        19 februari 2023 om 11:40

        Ik heb het ook niet over productie. Productie zal wel even doorgaan maar consumentenverkoop zal niet meer interessant zijn als het straks nog een nichemarkt is. En vergeet niet het zijn 1000 auto’s in totaal dat zo’n fabrikant mag produceren. Dan mag je blij zijn als Nederland er 1 of 2 zal krijgen. Je kan tegen die tijd niet meer even naar een benzinepomp rijden.

        En ik heb het ook niet over diesel. Tenzij sportwagens tegen die tijd op diesel rijden maar waarom zou je dan nog een sportwagen willen hebben? En je kan in zo’n auto ook niet zomaar elke olie gooien.

        Login om te reageren
        • bischero zegt

          19 februari 2023 om 17:17

          Vol synthetische brandstof is ook in ontwikkeling en een alternatief tegen die tijd.
          Bovendien draaien supercars geen wereld afstanden

          Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      19 februari 2023 om 17:13

      Er zit evenveel G12 koelvloeistof in een ev als in een ice.

      Login om te reageren
  6. HZW zegt

    19 februari 2023 om 10:54

    Eerst maar eens zien hoe de wereld er in 2035 uit ziet.
    Misschien is alles dan wel zo duur geworden, dat een Auto totaal geen prioriteit meer heeft.
    Of dat de gemiddelde mens een auto niet eens meer betalen kan.
    Gelukkig bij ik tegen die tijd met pensioen, dan zie ik wel weer verder hoe belangrijk een auto nog is om te hebben.

    Login om te reageren
  7. por100 zegt

    19 februari 2023 om 10:57

    Zal wel een nog levendigere handel komen in oudere auto’s.

    Denk ook een opleving in de recreatiewoningen in GB. Even het hypocriete vasteland ontvluchten … ze hebben het nu even zwaar in GB maar het tij gaat echt wel keren. EU is straks te groot en te log om zich te kunnen aanpassen.

    Uiteraard alles onder voorbehoud dat er geen mondiale oorlog is.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 februari 2023 om 11:58

      Haha. Het VK kan zomaar over een aantal jaar terugkeren in de EU (en dan geen speciale regelingen of ponden meer). Je zelf afkeren van je grootste handelspartner is nooit een goed idee. En eerlijk gezegd heb ik liever een recreatiewoning die van Brit was in Spanje dan een cottage in de regenachtige Cotswolds.

      Login om te reageren
      • por100 zegt

        19 februari 2023 om 15:35

        Ja dat kan ook maar dan wordt Europa weer minder links en duurzaamheids hysterisch.
        Zie eerder dat het Italiaanse geluid gestaag meer aanhang krijgt in Europa (niet genoeg aanhang hoor,maar wel meer)

        Login om te reageren
    • marcus zegt

      19 februari 2023 om 17:58

      Ik woon in Engeland en ik kan je verzekeren dat die grote wederopstanding er nog lang niet gaat komen. Alles is hier eerst onder Thatcher al flink uitgeholt, en nu austerity met het neurotisch fixeren op het terugdringen van tekorten en verlagen van belastingen er nog bovenop. Overal is de rek uit, alles is dik aan vervanging toe. En brexshit voel ik dagelijks de gevolgen van!

      Het is dat mijn kinderen geen Nederlands kunnen spreken anders was ik al lang weer terug geweest…

      Ps: dat Italiaanse geluid werdt toen ik ‘jong’ was in Nederland eufinistisch meestal een ‘fout’ geluid genoemd.

      Login om te reageren
  8. potver7 zegt

    19 februari 2023 om 11:02

    De grap is dat maar heel weinig van die kleine fabrikanten zelf motoren bouwen, die kopen ze in bij bedrijven die nu dus om moeten schakelen naar EV’s. Die grote bedrijven zullen heus nog wel wat langer ICE’s blijven bouwen, maar die zullen nog maar nauwelijks verder worden ontwikkeld dus houdt dat vanzelf een keer op.

    Verder is deze regeling natuurlijk het resultaat van een heel geniepige lobby, want o o o wat zijn die kleine fabrikanten toch zielig. De ironie is dat ze doorgaans de rijke bovenlaag als klant hebben, en dat zijn mensen die door hun leefpatroon toch al in ruim bovengemiddelde mate bijdragen aan de wereldwijde CO2-uitstoot. En door regeltjes als dit kunnen ze daar nog wat langer mee doorgaan. Laat Jan met de Pet maar twee keer zo veel betalen voor een EV, maar o wee als die Donkervoort twee keer zo duur wordt…

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    19 februari 2023 om 11:20

    Ik gok dat merken als Ferrari, Lamborghini en Porsche een sub merk gaan oprichten welke max 999 auto’s per jaar produceert?

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      19 februari 2023 om 14:54

      Ja maar mensen kopen bij Ferrari, Lambo en Porsche juist omdat dat logo en die naam erop staat en niet een andere.

      Login om te reageren
  10. alfaqv zegt

    19 februari 2023 om 12:00

    Het zou me niet verbazen als de grote fabrikanten verhuizen naar landen waar ICE nog wel zijn toegestaan na 2035. Azië en Amerika zijn worden interessanter naarmate we hier steeds meer in een eenheidsworst gaan rijden (lees zelfde platform, zelfde accu pakketten, andere carrosserie). Dus die motoren blijven beschikbaar.
    Neem de BMW 3 serie als voorbeeld, die grote grill is voornamelijk voor de Aziatische markt gemaakt, niet de Europese.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 februari 2023 om 12:14

      BMW had natuurlijk gemakkelijk op de Europese modellen een kleinere grille kunnen zetten. Deden ze niet want de sportieve en dure modellen wilden ze agressiever maken, omdat de klanten dat willen.
      Overigens is het met motoren en platformen die fabrikanten delen en met weinig variaties op de markt gebracht worden al 20 jaar eenheidsworst. Het verschil tussen een een BMW 150pk viercilinder en die van een Audi, Mercedes of Peugeot merkt eigenlijk ook al niemand.

      Login om te reageren
  11. flow82 zegt

    19 februari 2023 om 12:29

    -edit: hahaha, dat is wel ver ja! Is aangepast, thanks! ;-)

    Login om te reageren
  12. Groninger zegt

    19 februari 2023 om 14:16

    Gewoon je productie omlaag en de verkoopprijs omhoog, hoe exclusiever des te meer mensen er voor willen betalen.

    Login om te reageren
  13. Alfarobert zegt

    19 februari 2023 om 15:50

    In 2034 allemaal nog snel even een benzine auto halen.Doe er 20 jaar mee. Zo lang moet er dan ook benzine worden gemaakt.

    Login om te reageren
  14. O plaat zegt

    19 februari 2023 om 16:57

    Leuk dat het nog zal kunnen voor sportwagens. Echter zie ik meer heil in Italië hun betoog om 90% elektrisch te maken. Ook voor budget wagens voor de armere klasse zie ik een ICE als de beste oplossing. Mensen hun vrijheid afnemen omdat ze minder geld hebben is gewoon fout. Zelfs in de soviet unie, nazi Duitsland en de DDR waren goedkope wagens voor het volk een prioriteit.

    Login om te reageren
    • V8Vantage zegt

      19 februari 2023 om 20:38

      Jep, Frans Timmermans komt nog onder het onderwerp ‘de Neergang van Europa’ of ‘Het begin van de mobiliteitsarmoede was het begin van de….’ in de geschiedenisboekjes terecht. Het hoogst haalbare voor iedere politicus.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North