
Zet Max Verstappen het winnen van de titel luister bij, in de Sprint Kwalificatie voor de Grand Prix van Brazilië?
Pfoe wat is er alweer veel gebeurd dit weekend in de Formule 1. Voor het eerst in de geschiedenis van de sport hebben we een Nederlandse wereldkampioen. Noem dat maar niks. Voor de vorm moeten er echter nog vier races verreden worden. Of nou ja, vier en een beetje eigenlijk, want dit weekend krijgen we ook nog een extra Sprint Kwalificatie voorgeschoteld.
Na de kwalificatie van gisteren stónd Lewis Hamilton heel eventjes op de eerste startpositie. Maar, we weten inmiddels hoe dat verhaal is afgelopen. Daarom staat Max nu naast Bottas op de eerste rij, met daarachter Perez en Gasly. Normaal gesproken durf je dan wel te stellen dat er waarschijnlijk een Honda op het podium eindigt, toch?
Start
Verstappen lijkt vanuit het eerste camerashot gezien goed weg te komen, maar schijn bedriegt. Bottas heeft zachte banden onder zijn Mercedes laten monteren en speert er vandoor. De geweldige vent pakt meteen de leiding in de race. Verstappen sluit aan, met de snel startende Sainz in zijn nek. De Spanjaard profiteert maximaal van de matige start van Gasly en gaat ook meteen voorbij aan Perez.
Dan wordt het nieuws nog beter voor Carlos, want op het rechte stuk na de Senna-S zet hij de SF90 naast Max’ RB16B. Max kiest naast de baan eieren voor zijn geld en geeft de positie op. Het is even schrikken als de Nederlander weer de baan opkomt, want de Red Bull stuitert daarbij door het gras. Kan je zomaar een voorvleugel ofzo bij breken, maar dat gebeurt gelukkig niet.
Mid Race
Max klaagt hierna over problemen met zijn versnellingsbak, maar gaat tegelijkertijd op jacht naar Sainz. In de vijfde ronde heeft hij Carlos te pakken. Die laatste verliest daarna meteen veel tijd op het leidende duo en dat betekent dat Perez weer eens klem zit. We willen PER niet meteen bombarderen tot de nieuwe Bottas, maar de Mexicaan moet er eigenlijk wel even voorbij nu. Giovinazzi en Raikkonen gaan met zijn tweeën Alonso voorbij, maar GIO torpedeert zijn teammaat daarna de baan af. RAI geeft ook wel erg weinig ruimte. Lekker dit weer voor Alfa Romeo.
Kijken we even naar de opmars van Hamilton zien we dat die vrij vlotjes gaat. In tegenstelling tot VB77 is LH44 op mediums gestart. De Brit rijdt na tien rondjes al elfde. Dat betekent wel dat hij nu steeds snellere tegenstanders tegen gaat komen. Te beginnen met Daniel Ricciardo, die met de in de rechte lijn notoir snelle McLaren rijdt.
Finish
Dan is het natuurlijk de vraag hoe lang Bottas zijn zachte banden heel houdt. Met tien ronden te gaan sluit Max aan in de DRS-range van Valtteri. Het is nu een spel op meer niveau’s. Durft Max het risico te lopen dat onze favoriete geweldige vent hem eraf tetst? Voorlopig komt Max wel in de buurt einde rechte stuk, maar het ziet er nog niet meteen uit als een volle aanval.
Sainz rijdt met zijn zachte banden inmiddels al op een straatlengte afstand van Verstappen. Perez is er echter nog steeds niet voorbij gezeild. Dat terwijl Hamilton nog steeds als een warm mes door de boter snijdt. De wereldkampioen ligt nu al zesde. Als dat morgen weer zo vlotjes gaat, kan HAM nog makkelijk naar het podium. Toch nog geen straatfeest dan?
Waar Verstappen en Perez zich stukbijten op hun voorliggers, is het Hamilton die nog wel even het goede voorbeeld geeft. Hij gaat nog voorbij aan Norris voor P5. Verstappen wordt tweede achter geweldige vent Bottas en voor Sainz. De rest pakt vandaag geen punten. Perez wordt vierde, maar de morele winnaar van deze race heet Lewis Hamilton. De Brit verliest weliswaar twee puntjes ten opzichte van onze held, maar start morgen vanaf P10. Als hij dan weer deze snelheid aan de dag legt…
Had Team Rode Stier misschien ook de zachte band moeten pakken? Achteraf gezien is het makkelijk praten. Hoe dan ook is het zo’n goed resultaat voor HAM dat zijn engineer zelfs een grapje in petto heeft. Hij vertelt Lil’ Lewis dat hij vooral niet aan andere auto’s moet zitten in Parc Fermé. Too soon? It’s never too soon! Is het al morgenavond?
De volledige uitslag
- Bottas – Mercedes
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Sainz – Ferrari
- Perez – Red Bull
- Hamilton – Mercedes
- Norris – McLaren
- Leclerc – Ferrari
- Gasly – Alpha Tauri
- Ocon – Alpine
- Vettel – Aston Martin
- Ricciardo – McLaren
- Alonso – Alpine
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Stroll – Aston Martin
- Tsunoda – Alpha Tauri
- Latifi – Williams
- Russell – Williams
- Raikkonen – Alfa Romeo
- Schumacher – Haas F1
- Mazepin – Haas F1
Morgen 3 punten meer halen dat Hamilton. Dan hoeft Verstappen enkel nog 2e plekken te behalen, ook al wint Hamilton verder alles. Dus p2 zou goed zijn, en Perez nog ff voor de snelste ronde laten gaan op het einde.
Maar pffff. Wat was die Hamilton snel vandaag. Die komt morgen wel in de top 3 terecht.
Daan gaan ze sowieso Bottas nog een keer offeren om hem de race daarna met een vers blok ook voor Max proberen te krijgen op het podium.
Nog een extra 3 punten meer marge zou fijn zijn.
@harrie: ff he. Bottas gaat komen de races nog punten afpakken van Red Bull en Hamilton gaat met dit pakket alles winnen. Ik denk dat dit kampioenschap net een paar races te lang duurt voor Max…
@pomoek: top 2 voorspel ik. Prez en Bottas zijn geen partij voor Hamilton. Pff wat was die Mercedes snel, bizar.
Teleurstellend van Max dat hij Bottas niet voorbijkomt en Perez Sainz niet pakt. Top race van Hamilton!
Zou ‘ie dan toch bang zijn dat Bottas een ‘Schieb ihn raus’ heeft meegekregen van Toto?
@maarten020: volgens mij is P2 als startpositie zo slecht nog niet! Binnenkant
precies dat!
Het voordeel op dit circuit is, dat je bocht 1 op twee manieren kunt aansnijden. Dit zorgt ervoor dat er op het voorafgaande rechte stuk eindelijk geen vuile lijn te vinden is, dus daarmee is het nadeel van starten vanaf P2 slechts marginaal.
Wie weet heeft Verstappen vanaf P2 eenzelfde briljante start als vorig weekend in Mexico vanaf P3.
Jammer van die haperende bak, hij was beter weg dan Bottas.
En wat hebben ze voor magisch blok erin gelepeld bij Hamilton? Zelfs Norris met zijn 1 race oude motor was een sitting duck.
Dat krijg je als je in deze fase van de strijd een nieuw blok erin lepelt. Die hoeft maar vier races mee te gaan in plaats van de gebruikelijke zeven of acht, dus je kunt hem behoorlijk wat agressiever laten lopen zonder dat de betrouwbaarheid in het gedrang komt.
Uitslag morgen : 1 harington , 2 bottas en 3 slechte start verstappen. Niet omdat het moet maar omdat het kan.
Of Mercedes pusht te hard en Hamilton zijn blok ploft .
@harrie: Een geploft blok in de F1? De laatste keer dat dat gebeurde is zo lang geleden dat ik het me niet kan herinneren. ‘k Zou er niet op hopen…
Bottas brazilië 2019?
@thearchitect: Bahrain 2020
Bij Hamilton lijkt het alsof ie de laatste races ingaat als ‘niets meer te verliezen – alles te winnen’. Dat worden dus nog spannende weken.
Ik mis vandaag het Autoblog advies. Alles oké, @willeme ?
Zowel Perez als Verstappen heeft er flink last van gehad dat ze op mediums reden in plaats van softs. Ik denk dat ze zonder dat bandenverschil ten opzichte van Sainz en Bottas wel eens beter voor de dag hadden kunnen komen.
Maar goed, er is nog niks verloren. Verstappen start morgen aan de binnenkant van de baan, en kan dus met een redelijke start en wat handig remwerk Bottas pakken. Daarna is het vooral een kwestie van je eigen ding doen en goed in je ritme blijven, dan kun je wel winnen.
Bijkomend voordeel morgen is dat Hamilton het ook iets lastiger gaat krijgen. Voor degenen die nu niet echt verdedigden staan er morgen gewoon keiharde punten op het spel, dus ik verwacht niet dat ze zo makkelijk aan de kant gaan voor Lewis als nu. Dan zal hij meer van dat soort acties als die op Norris moeten doen.
@Edge: Hamilton reed ook op Mediums. Mogelijk heeft de buitenlucht temperatuur goed gewerkt voor Softs en minder voor Mediums muv Sir Lewis
Ja die ging zo achterlijk hard die hield ze wel op temperatuur.
Wat een fcking geweldige race van Hamilton. Natuurlijk wat langzamere deelnemers maar hij ging er in ieder geval vol voor met veel agressie.
@SpeedGeek: bazenrit en hij weet precies waar en hoe hij in moet halen
@outlook: Ja precies. Op het rechte stuk waar iedereen met een Mercedes kan inhalen. Goede race hoor, maar dat lag echt niet alleen aan de kwaliteiten van Hamilton.
outlook ; Precies zo, en dan zijn er hier nog mensen die beweren dat het niet zo n goede coureur is maar dat hij de beste auto heeft gehad de laatste 7 jaar .
Erg knap van Hamilton. Maar wat loopt die Mercedes hard! Heb het gevoel dat ze vandaag of veel gevraagd hebben van de motor, of een winnende strategie hebben met alle motorwissels (als je zo makkelijk inhaalt door meer vermogen, is de gridstraf niet zo’n probleem meer). Als dat tweede het geval is, wordt het een factor op de power-banen die er nog aankomen.
Toto Wolff is behoorlijk zuur door de dq. Zegt dat normaal je de kans krijgt om het op te lossen, maar deze keer niet. Wat voor een precedent heeft gezorgd. Vanaf nu zullen er vragen gesteld worden over elk stukje tape dat van een auto valt.
Mercedes kan de motor nu flink opschroeven in vermogen omdat hij nog maar een paar races mee hoeft te gaan, dat hebben we gisteren wel gezien hoeveel overspeed dat kreng heeft ten opzichte van de rest van het veld.
Vandaag kan Hamilton prima voor een goede podium plek gaan zitten. Dit kampioenschap gaat echt tot de laatste race door om pas officieel beslist te worden.
Als Max een betere start heeft dan Bottas vanavond en ernaast zit in de eerste bocht zie ik Bottas hem wel een tikje geven. Alle kaarten liggen nu op tafel bij Mercedes. :)
Qua dat laatste : blijf het merkwaardig vinden, dat de huidige regels redelijk straffeloos ruimte laten voor zoiets. Verstappen zal dat ook weten en een strategie klaar hebben om een dergelijke situatie te omzeilen/uit de weg te gaan.
Wat dat betreft bizar dat een nieuw blok er in lepelen slechts 5 posities bij de start scheelt. Dat is in 3 rondjes teniet gedaan.
@pramm: voor de een wel, voor de ander niet. Maar regels moeten objectief zijn. Ze kunnen niet zeggen dat omdat Mercedes snel is ze zwaarder gestraft worden voor een wissel dan alfa of haas
Nee, volgens mij moeten die regels uniform zijn. Maar juist vanwege de minimale impact bij de topteams, zou ik liever zien dat de gevolgen voor alle teams zwaarder zijn. Met maar 5 strafplaatsen voor de ICU, loont het nogal om de ICU de vervangen.
Hele wereld riep dat vorige race bottas slap en bang was. Die gaat nu even laten zien dat hij een echte kerel is en dat gaat vast goed in bocht 1-3
@porker: Bottas is allang niet meer geïnteresseerd in het kampioen maken van Hamilton. Integendeel zelfs, het zal hem worst wezen. Die gaat echt Verstappen niet meer blokken omdat dit Hamilton goed uit komt. Heeft denk ik weinig te maken met bang zijn oid.
@pomoek: als Mercedes dat vermoed dan kan hij vervroegd naar alfa Romeo en kan Russel alvast wennen aan de Mercedes.
@benja01: zijn actie, of beter niet actie, tegen verstappen in Mexico spreekt voor mij boekdelen. Voor elke racer is de teamgenoot de grootste concurrent. Dat zal met Russel erbij voor bottas niet op te lossen zijn. Bottas is door MB op vrij botte wijze aan de kant geschoven. Hij gaat nu zeer waarschijnlijk nooit wereldkampioen worden. Dat geeft hij zelf ook toe. Dus daar zit zeker voor bottas nog wel een dingetje. Hij zal Hamilton zeker niet van de baan rossen, want dan is het inderdaad afgelopen voor hem, en hij kan Hamilton nog helpen door zijn eigen belang te dienen, en dat is vóór Verstappen eindigen. Maar een dood of de gladiolen mentaliteit zal hij de komende 4 races zeker niet hebben.
Hamilton gaf gisteren een masterclass door het veld snijden. Nee ben geen fan van hem maar wel neutraal genoeg om dat te zeggen
Wat een hypocriet Calimero gel”L van toto wolf over heren akkoorden die niet meer worden nageleefd. MB heeft, tot nu toe, 9 nieuwe motoren gestoken. Niet omdat ze kapot waren maar vanwege slijtage. Dat gaat in tegen de geest van de 3 motoren regel die als bedoeling had dat de f1 duurzamer en goedkoper zou worden. Ik snap best dat ze het oen omdat het kan. Maar ga dan niet zielig lopen doen als anderen ook gebruik maken van de regels die er zijn.
Heb het wel gezien gisteren… Hamilton wordt gewoon kampioen. Vanavond volgt er voor de zekerheid nog even een ‘race incident’ in de eerste bocht en Hamilton heeft de voorsprong al te pakken vandaag… mag duidelijk zijn hoe Mercedes (Toto) erin staat momenteel (iedereen is tegen ons, wij zullen ze wat laten zien)
Vanavond gewoon ‘race incident’ in de eerste ronde en alle voorsprong is als sneeuw voor de zon verdwenen. Neem daarbij die belachelijk snelle nieuwe (zoveelste) motor van Hamilton en het kampioenschap is beslist.