• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Spyker gaat fors snijden in modellengamma

Auteur: robbie, gepost 1 oktober 2007 om 16:44 – 46 Reacties

Spyker C8 Laviolette LWB

Nu de verkoop van het verliesgevende F1 team (19 miljoen in 9 maanden) goedgekeurd is door de aandeelhouders kan Spyker zich weer op de toekomst richten en doen waarvoor het merk oorspronkelijk is opgericht, auto’s bouwen. Toen Victor Muller nog de scepter zwaaide in Zeewolde kwam hij elk jaar wel met een nieuw model of nieuwe modelvariant op de proppen (klik HIER voor een overzicht). Maar in de praktijk kwam het er op neer dat eigenlijk alleen de C8 Spyder in “grote” aantallen gebouwd werd. Van de C8 Laviolette & C8 Double 12 modellen hebben maar enkele exemplaren de fabriek verlaten.

Maar wat kunnen we dan verwachten in de toekomst? Interim-CEO Hans Hugenholtz heeft in een interview met FEM Business enig licht op de zaak geschenen.

* De huidige C8 Spyder & Laviolette verdwijnen en worden vervangen door modellen met lange wielbasis (zoals de C8 Double 12)

* De C12 Zagato komt defintief NIET! (Dat was toch al een afdankertje)

‘Die is simpelweg te duur. Niet alleen het uiterlijk is anders, maar ook onderhuids zouden er veel onderdelen aangepast moeten worden.’ Het blijft dus bij het one-off prototype dat in maart dit jaar in Geneve werd getoond. ‘Dat exemplaar is nu zo exclusief dat hij, als we hem rijdend maken, zomaar anderhalf miljoen euro kan opleveren.’

* Er komen geen 12 cilinder modellen (dus ook geen C12 LaTurbie). De reden?

De 12-cilindermotor komt te vervallen, omdat de Volkswagen-groep die over circa 3 jaar uit productie neemt. ‘Het heeft geen zin om een auto te ontwikkelen rond een motor die binnenkort verdwijnt.’

* De introductie van de D12 is uitgesteld naar eind volgend jaar. Er wordt niet vermeld of hier wel een W12 in komt, maar dat lijkt mij sterk. Dan maar een D8?

Voor de D12 suv zal Spyker anders dan eerder gepland meer gebruik gaan maken van bestaande technologie. ‘We wilden bijvoorbeeld de wielophanging van de auto zelf ontwikkelen, maar daar zien we nu van af. Die betrekken we van bestaande fabrikanten. We denken er ook aan om de ontwikkeling deels met behulp van partners te doen.’

Kortom alle zeepbellen van Victor zijn lek geprikt en Spyker keert terug naar de basis. Het gamma zal staks bestaan uit een C8 Spyder LWB (Long Wheelbase), C8 Laviolette LWB (voorheen C8 Double 12S) en op termijn de D12 (of toch D8?).

De reden waarom Spyker overstapt op de modellen met een lange wielbasis is het feit dat deze genoeg ruimte bieden voor een automatische transmissie en dat is onmisbaar in markten als Amerika en het Verre Oosten.

Hoe de toekomst van Spyker er verder uit zal komen te zien zal bekend gemaakt worden op 26 oktober als de Trading Update van Q3 bekend gemaakt zal worden.

Ook interessant!

  • BREEK! Spyker komt terug in 2022
    BREEK! Spyker keert terug in 2022
  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Deadline voor Victor Muller: betalen of Spyker definitief kwijt
  • Wie haalt deze brute Spyker weer terug naar Nederland?
  • Spyker-saga duurt voort: voorbereiding verkoop kost meer tijd

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

c12, c8, d12, d8, Hans-Hugenholtz, Spyker, zagato

Vorig bericht: « 93% Duitsers wil nieuwe Trabant
Volgend bericht: Trekt Mercedes de stekker uit Maybach? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Bertjan zegt

    1 oktober 2007 om 16:49

    Hmm.. jammer, vind de LWB modellen duidelijk minder mooi. Wel goed dat er eens rationeel naar het gamma gekeken wordt en knopen doorgehakt over wat wel en niet te doen.

    Login om te reageren
  2. Mr. Reddingius zegt

    1 oktober 2007 om 16:53

    Dan wordt de D12 een carosserievariant in het rijtje Touareg/Cayenne/Q7..

    Net waar we op zaten te wachten! Ahum

    En die LWB-modellen zijn nou niet bepaald mooi. Kunnen ze niet beter een geheel nieuw model ontwikkelen als basis, eentje dat ook nog goed rijdt?

    Login om te reageren
  3. melvin zegt

    1 oktober 2007 om 16:53

    hopen dat ze et redden! Vind de LWB toch al mooier dan de korte, dus ook wel een positieve ontwikkeling. en dat van die w12 vind ik ook positief als je kijkt dat ze uit de v8 zonder FSI al rond de 50 pk meer halen dan kan er in de toekomst als het weer beter gaat gebruik gemaakt gaan worden van de FSI variant uit de rs4 dus kom je met de nieuwe al rond de 500 pk uit. Dus ook weer positief voor de co2 uitstoot zon moderne v8.

    Login om te reageren
  4. BreinStein zegt

    1 oktober 2007 om 16:55

    het lijkt erop dat er nu iemand met nuchter verstand aan het roer zit, ipv met te hoge ambities.

    Login om te reageren
  5. Rob zegt

    1 oktober 2007 om 16:55

    Mooi zo, de focus is terug!

    Nu nog een instapmodel van zo’n 170K waarvan ze er lekker veel kunnen slijten…

    Login om te reageren
  6. Armada zegt

    1 oktober 2007 om 17:00

    Deze man hadden ze veel eerder moeten aanstellen. Nu maar afwachten of het niet te laat is.

    Login om te reageren
  7. Johan zegt

    1 oktober 2007 om 17:02

    nuchter verstand??

    Die LWB versies zien er juist niet uit. De mooie modellen halen ze er juist uit.

    Login om te reageren
  8. vinox zegt

    1 oktober 2007 om 17:03

    Inderdaad ja. Eindelijk eens een nuchter iemand, met beide voetjes op de grond, een beetje orde op zaken, wie weet komt het dan nog wel goed met Spyker. Ik hoop van wel alvast.

    Login om te reageren
  9. Ted zegt

    1 oktober 2007 om 17:11

    De achterzijde van de C8D12 vertoont in mijn perceptie sterke overeenkomsten met een kleuter die in zijn broek heeft gepoept en met zijn kontje naar achteren loopt om de drol niet te voelen.
    De voorzijde is dermate gestolen van Aston Martin dat die firma eigenlijk een dagvaarding zou moeten versturen naar Zeewolde. Waarschijnlijk kennen ze de financiële situatie van Spyker en laten ze dan achterwege.
    Ik wil best chauvinistisch denken, maar de firma Spyker geeft mij daartoe geenszins aanleiding. Laat het kaarsje maar doven.

    Login om te reageren
  10. RA999 zegt

    1 oktober 2007 om 17:14

    En Spyker, hoe voelt dat nou om met 2 voeten (4 wielen) op de grond te staan? Voelt goed hè :)
    Nu weer de productie een beetje op gang krijgen, en duimen maar…

    Login om te reageren
  11. Mr zegt

    1 oktober 2007 om 17:15

    spyker pompt veel te veel geld in die autos

    Login om te reageren
  12. Jesper zegt

    1 oktober 2007 om 17:27

    yes, dat zou es tijd worde jonges!!
    thumbs up voor die nieuwe!

    Login om te reageren
  13. jamesBrown zegt

    1 oktober 2007 om 17:29

    Gadver, net die lelijke Double modellen mogen blijven :( Ik vond die LaTurbie net zo sexy…

    Login om te reageren
  14. Sjorsx87 zegt

    1 oktober 2007 om 17:39

    Hopen dat ze het redden!
    Het blijft een mooi stukje Nederlandse trots :)
    En ik vind niet dat we moeten gaan zeuren over wat we jammer vinden welke modellen er niet gaan komen. Dat het bedrijf blijft bestaan met een paar modellen vind ik voorlopig positief genoeg om te horen…

    Login om te reageren
  15. Susp1cious zegt

    1 oktober 2007 om 17:54

    ik denk dat Spyker geen goed marktonderzoek heeft gedaan. Is het niet zo dat er speciaal voor de Amerikaanse markt een M5 met handbak is gemaakt?
    Ondanks dat automaten buiten Europa populair zijn, willen mensen die sportauto’s kopen gewoon een handbak. Dit is een gegeven.

    Persoonlijk vind ik de SWB’s mooier dan de LWB’s en ik denk met mij velen. De LWB’s zijn gewoon uit proportie getrokken.

    Login om te reageren
  16. jasper zegt

    1 oktober 2007 om 18:06

    wat snijden ze de modellen? zijn er nog niet eens (gelukkig want ze zijn tog lelijk) maar ik denk dat deze actie niet goed is voor spyker.

    Login om te reageren
  17. Rick dos zegt

    1 oktober 2007 om 18:14

    “Spyker gaat fors snijden in modellengamma”

    Dus Spyker houdt op te bestaan? Gezien het feit dat ze maar één model hebben…..

    Login om te reageren
  18. Swinkels zegt

    1 oktober 2007 om 18:16

    Jammer weer, een V8 met handbak moet toch wel in de korte versie kunnen. :S
    Die uitgerekte kont kan gewoon echt niet. Klopt van geen kant. Mja schijnbaar proberen ze nog niet eens iets slims te ontwerpen om het te laten passen maar plakken ze er gewoon wat plaatwerk tussenin.

    Login om te reageren
  19. Shizzniz zegt

    1 oktober 2007 om 18:23

    :( Heel jammer dat ze de mooiste modellen gaan schrappen. Ze zullen uiteindelijk wel meer voor snelheid en bruutheid gaan. Maar toch jammer dat ze de C8 spyder en laviolete niet meer peut geven. of er meer een lotus like vermogens-gewichts verhoudings programma van maken

    Login om te reageren
  20. roberto zegt

    1 oktober 2007 om 18:23

    Ohh neej, die LWB modellen zijn juist lelijk.. die normale c8 is gewoon perfect, en ja, de c12 zagato, jammer.. hopelijk komt er over een paar jaar een mooie vervanger voor in de plaats die wel in productie gaat.

    Login om te reageren
  21. Jeroen zegt

    1 oktober 2007 om 18:30

    Ze kunnen in de D12 toch een lambo/s8/rs6 blok leggen of de nieuw ontwikkelde V12 TDI voor de leaserijder ;)

    Goede zaak teruggaan naar de core business…. in de toekomst is modeluitbreiding wel weer mogelijk

    Login om te reageren
  22. student zegt

    1 oktober 2007 om 18:48

    LWB…. mmm… maar dan idd wel even die ‘hangkont’ wat bijschaven s.v.p.!!

    Login om te reageren
  23. PieterA zegt

    1 oktober 2007 om 18:52

    Victor Muller was een complete oen, had helemaal geen verstand van delegeren. Zelfs een gemiddelde auto-enthousiast weet dat je een behoorlijk lange tijd moet teren op een beperkt aantal modellen vooraleer te kunnen uitbreiden naar meerdere modellen met bijgevolg heel wat ontwikkelingskosten en nieuwe investeringen in productiefaciliteiten.

    Thumbs up voor Spyker, hopelijk heeft deze er wel verstand van, het snijden in de modellen en duidelijkheid brengen is alvast iets wat broodnodig is. Het begint er goed uit te zien.

    Login om te reageren
  24. Chip zegt

    1 oktober 2007 om 18:53

    LWB’s zijn niet tof. Volgens mij vindt iedereen dat hier.

    Wide Body’s zijn wel tof.

    Maakt daar meer van jullie autobouwers in Zeewolde!

    Login om te reageren
  25. MarcO zegt

    1 oktober 2007 om 18:57

    Uhhh? Snijden in een programma wat er niet is? Is dat zoiets als het haar föhnen van Kojak?

    Maar evenzo goed. Er worden nu wel maatregelen genomen. De heren hebben serieus door dat er gehakt moet worden. Als ze de tijd gegund wordt en ze hebben de prioriteiten weer op orde…. misschien wordt het dan weer wat. Zou toch zonde zijn om dit merk weer te verliezen.

    Login om te reageren
  26. Rudy zegt

    1 oktober 2007 om 19:04

    Ik blijf bij mijn theorie, voor dik €300.000 zou ik nooit geen Spyker kopen, maar veel eerder een (technisch veel betere) Ferrari F430/599, Lamborgini Gallardo, Aston Martin (DBS :D).

    Login om te reageren
  27. Citrofiel zegt

    1 oktober 2007 om 19:14

    Zolang er maar een model in het gamma blijft met dat prachtige dak! (zoals die C8 Double 12) Jammer dat de Laviolette weggaat, maar voor de rest… Als het nodig is om te overleven dan moet het maar!

    Login om te reageren
  28. Knorrit zegt

    1 oktober 2007 om 19:14

    Kom op, dat kan je niet menen! De swb’s schrappen ze, en de lwb’s niet? Die lwb’s zijn halve gedrochten!

    Ik weet niet of de fles whisky daar wel van het bureau is verdwenen, want dit lijkt mij niet bepaald slim. Straks associeert iedereen Spyker met lelijke, maar dure auto’s waar toch wel enkele idioten op af komen.

    Login om te reageren
  29. Racer X zegt

    1 oktober 2007 om 19:33

    Ik vind persoonlijk de lwb C8 veel mooier dan de swb. Beetje jammer dat er geen 12 cilinder komt, de LaTurbie vond ik toch wel een hele gave auto.

    Ik hoop dat het voor Spyker op z’n pootjes komt, het geluid van die auto’s alleen al is te briljant om verloren te gaan.

    Login om te reageren
  30. Klassiekerrally zegt

    1 oktober 2007 om 19:42

    “De lwb’s zijn halve gedrochten.” Mee eens. En de swb’s zijn dan kwart gedrochten.

    Spyker bouwt bastaarden. En daarbij helaas nog kitscherige ook.
    Toegegeven, in het verleden zijn erg leuke bastaarden ontstaan (Cobra’s, Iso Rivolta’s, DeTomaso’s etc.), maar ook die firma’s hebben het niet echt lang volgehouden.

    Login om te reageren
  31. LWB zegt

    1 oktober 2007 om 19:55

    http://www.autogespot.nl/viewimages.php?id=c214748364813082007232300

    Login om te reageren
  32. Rolo zegt

    1 oktober 2007 om 20:20

    Ik denk dat dit een goede stap er moet op dit moment niet gekeken worden naar of het model lelijk of niet lelijk is want dat is subjectief en 99% van de mensen hier kan er toch geen 1 betalen. En rijken mensen denken daar heel anders over.
    Het is beter als ze kijken hoe kunnen we zoveel mogelijk geld besparen en zo goedkoop mogelijk produceren. Anders kunnen ze net zo goed stoppen.

    Login om te reageren
  33. Nick zegt

    1 oktober 2007 om 20:35

    Toch jammer dat Volkswagen stopt met de W12.

    Hij zou zoveel beter kunnen worden als ze hem opnieuw ontwikkelden.

    In ieder geval, mijn hint aan Spyker: Stop met het inkopen van oude 4.2 V8 motoren.
    De nieuwere 4.2 FSI V8 motoren zijn liever voor het milieu (lees: marketing) and hebben meer koppel.

    En daarbij meer sound vanwege langdurige verbranding.

    Login om te reageren
  34. mattie zegt

    1 oktober 2007 om 21:05

    Enerzijds een goede zet. MAAR da C8 spyder en C8 Laviolette met de korte wielbasis, waar het dus mee begon, zijn veruit de mooiste modellen.
    Het argument dat daar geen automatische versnellingsbak inpast is natuurlijk onzin, gewoon beter ontwerpen en hij past wel.
    De modellen die moeten blijven:
    C8 spyder
    C8 laviolette
    C8 spyder T
    D12

    Login om te reageren
  35. w0o0dy zegt

    1 oktober 2007 om 21:16

    Ik gok dat de D12 de V12 diesel onder de kap krijgt en misschien komt er ook nog wel een D8. Maar het meest logisch lijkt me de D10 (moeten ze voor de D8 en de D10 wel een andere naam zoeken want anders wordt Joop Donkervoort boos) met de V10 (evt met twin turbo) van de S6/RS6.

    Login om te reageren
  36. Gerben zegt

    1 oktober 2007 om 21:23

    Ok alle lelijke modellen weg waarvan iedereen onderhand al wist dat ze niet in produktie zouden gaan.

    Maar dan… ook de C8 short wheel base. Man dit is de enige mooie wagen door Spyker geproduceert.

    Met het oog op een automatische versnellingsbak houden ze de long-wheel base. Laat dit nu ook een mottige auto zijn. En de draak van een D12 komt er ook nog es bij… pfffffffff

    Voor mij is het duidelijk. Spyker is opgericht om poen te scheppen. Bij de topmannen is nu duidelijk dat het toch niet lukt.

    Het zijn gewoon auto’s die veel te duur zijn met techniek van andere merken en een design-sausje er overheen gegoten.

    Een dure pratserige wagen… zonder historie.
    (zie ook Maybach, alhoewel deze in een ander segment zit)

    De originele C8 was ok (behalve de prijs). En toen begonnen de heren te rekenen: als we hier een lange versie van maken en hier dan een hoge versie, en op deze zetten we een andere carosserie maar dan zonder motor….. dan maken we nog meer winst en zijn we stinkend rijk.

    not….

    Login om te reageren
  37. psv zegt

    1 oktober 2007 om 21:39

    C12 LaTurbie, de enige echte mooie spyker,
    en verder vind ik de meeste spykers lelijk als ze het dak er op staat.

    verder blijf ik toch van spyker houden

    Login om te reageren
  38. Citrofiel zegt

    1 oktober 2007 om 21:55

    Wat ik alleen niet snap: “Maar in de praktijk kwam het er op neer dat eigenlijk alleen de C8 Spyder in “grote” aantallen gebouwd werden.” (foutje? Maar daar ging het niet om) Dat strookt niet met: “De huidige C8 Spyder & Laviolette verdwijnen”.
    Waarom je meest succesvolle model laten verdwijnen?!

    Login om te reageren
  39. Solstice zegt

    1 oktober 2007 om 21:57

    Stadsautootje à la Fiat 500/Mini erbij en ’t komt weer helemaal goed met Spyker…

    Login om te reageren
  40. oly zegt

    2 oktober 2007 om 09:20

    haha gelukkig geen zagota afdankertje.

    Login om te reageren
  41. denny zegt

    2 oktober 2007 om 09:53

    Voor wie nog een Spyker C8 wil kopen, er staat er een op Ebay voor minder dan een ton in dollars…Wel knalgeel

    Login om te reageren
  42. Racer X zegt

    2 oktober 2007 om 10:00

    @ LWB

    Dat is echt een geweldig kleurencombinatie voor die Double 12. Ziet er echt impressive uit!

    Thanks for posting.

    Login om te reageren
  43. SugarFree zegt

    2 oktober 2007 om 14:56

    @ Robbie
    “C8 Spyder in “grote” aantallen gebouwd werden”
    ‘werd’ is beter ;)

    Hoop dat Spyker nog lang blijft bestaan en mooie auto’s blijft ontwikkelen.
    Helaas is de Pekingeend to Paris uitgesteld. Had afgeblazen moeten worden.

    Login om te reageren
  44. robbie zegt

    2 oktober 2007 om 21:06

    @SugarFree, thnx!

    Login om te reageren
  45. experience zegt

    3 oktober 2007 om 12:24

    Spyker ontkent afblazen productie C12 Zagato
    Amsterdam (BETTEN BEURSMEDIA NEWS) – Spyker Cars ontkent dat de C12 Zagato definitief niet in productie gaat. Dat zegt woordvoerder Winnie Koole woensdagsochtend tegenover Betten Financial News.

    ‘De productie van de Zagato is, zoals eerder middels een persbericht gemeld, tot nadere order uitgesteld. Dat geldt nog steeds’, aldus de zegsvrouw.

    De producent van luxe sportwagens reageert op een artikel in het vakblad Automobiel Management, waarin wordt gesuggereerd dat de productie definitief is afgeblazen vanwege te hoge kosten.

    Login om te reageren
  46. autoblogger zegt

    5 oktober 2007 om 10:47

    Uit het laatste persbericht van Spyker:
    In addition, the decision has been taken to cancel development of the 12 cylinder Zagato model as shown at the Geneva International Auto Show in March 2007 and to investigate a possible 8 cylinder replacement at a later date.

    Yeah right!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North