Spyker houdt vast aan benzinemotoren en handbakken

Auteur: , 36 Reacties

Want Vic vindt dat een échte sportwagen die behoort te hebben.

Spyker-C8-Preliator

Victor Muller doet weer een poging om ‘eyeballs’ op hem gevestigd te krijgen. In een interview met Autocar geeft hij aan dat Spyker de tirannie van de overregulering zal bevechten en nog heel lang auto’s met een verbrandingsmotor en een manuele versnellingsbak zal blijven leveren.

“…electric engines are not very exciting to drive. If I take away the sensation of a V8 or a V12 from a super or sports car, I think it will be very hard to sell. [With electric cars], we’re not yet able to replicate the feeling you get when you switch the ESP off in a manual gearbox car.”

Op een site als deze waar alleen maar autoliefhebbers komen is dat natuurlijk als preken naar het koor. Tegelijkertijd zal menigeen denken ‘ja maar Victor, je neemt veel meer weg dan die motor want je bouwt helemaal geen auto’s!’. Victor claimt echter dat hij al 50 Preliators inclusief gloednieuwe banden verkocht heeft, waarvan 43 stuks met een manuele bak. Hierop baseert hij zijn claim dat er nog steeds een markt is van mensen die zitten te wachten op zelf schakelen. Een verklaring die hij geeft is dat het in Amerika, land van de ‘slushbox’, als svelte wordt beschouwd als je het betere heel-and-toe-werk beheerst.

Voor SUV’s ziet Muller wel de pluspunten van stroom in.

“If I drive an SUV, I don’t mind having a quiet engine. Electric power is therefore sellable here.”

En dus komen er ook weer plannen voor een Spyker SUV naar boven die moet gaan lijken op de D12 Peking-to-Paris uit 2006. Deze super-SUV, waarvan een ‘prototype’ vorig jaar al even de openbare weg opzocht, zou er dan zowel in een variant op stroom als een met een dikke V12 onder de kap moeten komen. Jawel. Je verzint het niet. Tenzij je Victor bent natuurlijk.



36 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Soms is een automaat handig. Handbak is leuk voor af en toe.
@dutchcorvette: Ondanks dat jij de automatenkoning van AB bent, ben ik het wel met je eens. Voor dagelijks vervoer is automaat eigenlijk gewoon fijner.

Een leuk voorbeeld van hoe ik vanmorgen naar mijn werk reed:
Ik reed de oprit van de snelweg op en kon even lekker doorkarren (auto met handbak). Ik vond het heerlijk om hem in de toeren te jagen en met de hand de volgende versnelling erin te gooien. 5 minuten later stond ik weer in de file te kloten met de koppeling.

Dus je hebt wel gelijk: een handbak is leuk voor die speciale momenten en plezierritjes.
@berlinetta: Er moet gewoon een bak komen dat je zowel automaat als handschakel kan rijden 😂😂 dan is alles opgelost!
@r32turbo: SMG.
@e1000bmw523i: Heeft die een koppeling? Nee? Next!
@berlinetta: en weet je, dat kloten met die koppeling boeit me niet ;) dat is zo geautomatiseerd dat ik er niet meer bij nadenk. Voor mij lekker een handbak.
@peug206: in een peu is de koppeling idd lekker soepeltjes. Ga nou maar met een 997 gt3 die een koppeling heeft zo zwaar als een betonblok in de file staan..
@vtechlover: dan ga ik wel weer naar de sportschool! (Heb ik trouwens mn complete koppeling vervangen voor een zwaardere racekoppeling… )
@peug206: Is dat nodig? Een racekoppeling in een 206? 😂
@mikkeloentje: wel als er een stofzuiger in komt ;)
@peug206: Nee mij boeit het ook niet, maar als je iedere dag in de file staat is een automaat gewoon fijner. Voor de rest heb ik ook liever een handbak, maar helaas maak ik nou eenmaal erg veel snelwegkilometers (35k per jaar).
@berlinetta: Tja wat doe je dan ook in die file? Daar heb ik geen tijd voor…

Sorry, maar dat is inderdaad de enige plek waar een automaat echt voordeel bied.
Zeker niemand wil een fatsoenlijke automaat leveren.
Tsja, stiekem wil elke purist een verbrandingsmotor en een handbak. Victor moet alleen niet vergeten dat hij met de tijd moet meegaan wilt hij daadwerkelijk zijn plan van de grond krijgen en auto’s verkopen. Iedereen hier, inclusief mezelf, zweren bij een handbak maar in de praktijk is het toch anders. Ook moet hij niet vergeten dat de verbrandingsmotor een zware tijd tegemoet gaat en dat de elektrische motoren steeds meer de overhand beginnen te krijgen. Ik zou dit bericht met een korreltje zout nemen. Doe ik eigenlijk bij elk bericht van ome Vic.
@viezefreddyw: Ik neem ondertussen ook bij elk bericht met hem een lepel zout in mijn mond. Maar toch, ondanks die hevige zoutsmaak, hoop ik ook bij elk bericht dat hij het eindelijk waar maakt. Ik bedoel, kijk gewoon even naar die auto’s!
Verkoopt Muller dan ook knutselpaketten waarbij je een papieren Preliator kan vouwen?
@klotskuukske:
Kleurplaten. Vergeet de kleurplaten niet!
;-)
7 slimme kopers dus.
Haha, als die Victor ook maar één Preliator gebouwd en straatlegaal krijgt, is ie gewoon in zijn eentje de Britse auto-industrie van vroegah. Met helemaal niks toch wat maken en dat vervolgens met veel dedain presenteren. Heerlijk toch?! Ik mag die bluffer wel.
Spyker maakt droomauto’s…
Dromen heeft hij wel…..
Ik hoop echt heel erg dat het hem lukt
Maar ze gingen toch elektrische vliegtuigen bouwen?
Victor Muller is met Spyker waarschijnlijk de enigste autofabrikant ter wereld die met verbrandingsmotoren een uitstoot van nul realiseert.
Mijn droomgarage produceert ook nul uitstoot want die zal ook niet gerealiseerd worden.
Hang gewoon de rs6 aandrijflijn er in met alleen achterwielaandrijving
Natuurlijk houden ze motoren en handbakken vast. Anders neem de curator ze mee…
@E34M5Touring:
lijkt me goede naam voor het nieuwe spyker model: “curator”
@super: en als alles weer eens de mist in dreigt te gaan => “Curator final edition” 😁
Tsja… wat moet je als je die krengen al jaren in de opslag hebt liggen…
“…electric engines are not very exciting to drive. If I take away the sensation of a V8 or a V12 from a super or sports car, I think it will be very hard to sell.” Heb inderdaad gehoord dat die Spykers momenteel als warme broodjes over de toonbank gaan…
“Nog heel lang zal blijven leveren”, beginnen met leveren bedoeld hij?

Een paar jaar leek het wat te gaan worden met Spyker. Het lijkt wel of hij nog steeds vast zit in die droom.
Sportwagens horen ook te bestaan om dat te hebben
“Ik ben technologisch achter, maar dat heeft niets te maken met onkunde of geldgebrek, het is gewoon de bedoeling…”
houdt hij ook vast aan die led verlichting die ze bij de Action verkopen ?
Kodak is ook gestopt met fototoestellen produceren omdat ze niet met de tijd meegingen en dus hopeloos achterop geraakten.
Nou nog vier wielen, een carrosserie en een stuur en wie weet ontstaat er wel een echte auto.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).