De Amerikaanse supercarbakker liet een jaartje geleden doorschemeren dat ze met een opvolger van de Ultimate Aero bezig waren. Daarna volgden plaatjes en nog meer plaatjes, en werd wel duidelijk dat ze flink over de zeik waren dat Bugatti het snelheidsrecord weer had teruggepakt met de Veyron SS. Deze jongen moet de eer weer gaan herstellen, en zijn naam is…
Tuatara (spreek uit toe-tar-ah)! En inderdaad, de nieuwste pk-beul van Shelby superCars is vernoemd naar een inheemse hagedis uit Nieuw Zeeland. De naam Tuatara betekent in het Engels zoveel als “peaks on the back”, wat verwijst naar de typisch vormgegeven spoilers op de achterkant van de auto. Tevens schijnt de Tuatara het snelst evoluerende DNA van alle dieren op deze aarde te hebben en daar kan Jerod Shelby, oprichter van SSC, zich wel in vinden.
De specificaties van deze vermoedelijke Bugatti-vernederaar blijven nog eventjes top secret. Wat we wel al weten is dat Jason Castriota -tekenmeneer die tegenwoordig op de payroll van Saab staat- verantwoordelijk is voor het design, het aantal pk’s ruim boven de duizend stuks zal uitkomen en we nu al zachtjes beginnen te kwijlen als we denken aan de herrie & donder die deze vierwieler straks weet te veroorzaken. Ja, hier gaan we nog veel van horen.
Meer info over de naam van dit beestje in de uitlegvideo op Autojunk!
amazinglaurent zegt
Lijken die renders niet heeel ceel op de ultimate aero II?
ricardo zegt
@amazinglaurent: Ultimate Aero II = de Tuatara. Toen die plaatjes werden vrijgegeven was er nog geen naam bekend, vandaar dat iedereen het ding Ultimate Aero II noemde.
norge zegt
Gaaf karretje ,maar die naam kan echt niet.
saba zegt
@norge: lijkt alsof hij op een heel gaye manier zegt twitter,…
norge zegt
@saba:Twitterea ;)
dondeboer zegt
Tis wel de trend om supercars nemen mee te geven die absoluut niet te onthouden zijn… Tuatara, Hyurara, MP4-12C…
Je herkent wel duidelijk de hand van Castriota in het ontwerp, met name het spoilerwerk heeft een vergelijkbare uitbundigheid als bij de Saab Phoenix.
k ben heel benieuwd naar deze auto. Niet vanwege de enorme bult PK’s of de hoge top, maar ook naar de rijdbaarheid.
dondeboer zegt
@dondeboer: Oh ja, niet onbelangrijk: ik vind m best mooi!
sebasjuhh zegt
@dondeboer: Ik weet niet hoe het met jou zit, maar namen als MP4-12C en Tuatara vind ik niet moeilijk onthoudbaar..
dennisr zegt
@dondeboer: niet te onthouden en toch weet je ze hier op te noemen… ;)
Zoepie zegt
Zelfs als had hij maar 500 pk ze mogen hem zo bij mij hier op de oprit zetten.
chrispothast zegt
@Zoepie: Agreed en 500pk is nog best veel hoor
Zoepie zegt
@chrispothast: Dat besef ik maar al te goed, maar ja 136 pk hierin zou een beetje weinig zijn.
chrispothast zegt
@Zoepie: Je hebt zelf over 500.
Zoepie zegt
@chrispothast: Dat weet ik wel maar ik wil maar zeggen 500 pk is zeker nog genoeg 136 dan weer een beetje weinig ;)
chrispothast zegt
@Zoepie: erg weinig zelfs
w0o0dy zegt
Niet helemaal zeker maar volgens geruchten zou het vermohgen 1350 bhp! worden bij minder dan 1500kg rijklaar gewicht…. Neem gerust van me aan dat dit gehakt maakt van de Veyron SS boven 100km/u en als de verhalen kloppen ook qua wegligging/bochtsnelheden.
Shelby noemde het een mooi eerbetoon van Bugatti dat ze de Ss hadden gemaakt om de Ultimate Aero te kunnen verslaan… not the least bit pissed, maar hij gaf al wel aan dat de volgende ronde weer naar SSC zou gaan.. Confidence enough, zullen we maar zeggen.
jack_abarth zegt
@w0o0dy:
Dus komt het aantal pk nog onder de 1300 te liggen?
macready zegt
@w0o0dy:
Maak daar misschien 200 van want tot 200 gaat hij dergelijke (zeker geblazen))vermogens niet fatsoenlijk benutten.
w0o0dy zegt
@macready: Volgens het artikel in TopGear zal deze een redelijk geavanceerd multi-setting TC syteem krijgen itt de oude (en ook abs trouwens). Daardoor verwacht ik boven de 100 nauwelijks tractieproblemen… Overigens dit keer ook een 7-(semi-automatische)bak en ook dat zal helpen bij de prestaties. Vergeet niet dat de Ult.aero al van de Veyron kon winnen in dragraces van een km/mijl… en deze zal op ieder vlak een stuk sneller en efficienter zijn. Meer vermogen, meer koppel, meer downforce, meer mechanische grip, meer electronische hulp en meer versnellingen…
macready zegt
@w0o0dy:
In dat geval wordt de power dus gewoon geknepen en blijft mijn comment staan. Zeker tot 200 kan hij die kracht niet fatsoenlijk benutten. Ik moet de eerste onafhankelijke test incl. acceleratiecijfers van een productie spec SSC op straatrubber nog tegenkomen.
dawwg zegt
@w0o0dy: Pff; eerst zien, dan geloven … Het is zoals met die Jag bij TopGear gisteren; op papier veel belovend, maar in het echt werd ie de neus gewassen door de GT-R.
Nu geloof ik best dat Amerikanen snelle auto’s kunnen maken, maar of ie goed de bocht omgaat, comfortabel is, makkelijk rijdt, navi heeft en betrouwbaar is, is een 2e.
lincoln zegt
@dawwg:
“navi heeft” LOL ..
chrispothast zegt
@lincoln: heeft ie ook nog…..Air Conditioning, Power Windows, Power Mirrors, Tilt-Steering, Cab-Controlled Front Air Lift, 10 Speaker Premium Audio, CD/DVD System w/ 7.5″ DVD Screen, Automatic Backup Camera, Navigation
w0o0dy zegt
@dawwg: de twee arabische eigenaren van twee Veyrons die klop kregen van de Ultimate Aero op een door henzelf georganiseerde dragrace waren in ieder geval voldoende ovrtuigd van deze wagen om het aankoopbedrag cash op tafel te leggen.. De Ultimate aero mag minder stijlvol zijn en minder luxe hebben maar qua handling en comfort en zeker qua snelheid zit het meer dan goed.
macready zegt
@w0o0dy:
Aldus Top Gear magazine, maar de bron is mistig (lees: hearsay) Verbaast het je niet dat in deze tijd geen enkel beeldmateriaal voorhanden is van de gestelde directe vergelijking? Zelfs niet van mobiele telefoons. Zeker als het gaat om het antwoord op “de” vraag.
w0o0dy zegt
@macready: tja, 0-350km/u film je niet ff met je mobieltje… verder zijn er maar 25/30 Ultimate Aero’s op de wereld gezet. Je komt dus zeer zelden zo’n auto tegen die je ff mag racen tegen een Veyron. Kan me overigens goed voorstellen dat Bugatti behoorlijk strenge/bizarre contracten heeft die vergelijkingen verbieden. Want hoeveel vergelijkingen van respectabele bron ken jij waarbij een Veyron wordt afgezet tegen een serieuze kanshebber? Waarom zijn er zo goed als geen rondetijden voor de Veyron bekend? Persaandacht te over dus waar zijn de tijden?
macready zegt
@w0o0dy:
Als passagier niet moeilijk. Maar ook als omstander hoef je niet de hele stint te filmen, de eerste tientallen meters zijn ook leuk om te zien. Nu is er niets. Nada. De enige claim die er ligt is er één van Shelby zelf. Er zijn minder Super Sports dan Aero’s op dit moment (<20). Er zijn meerdere rondetijden bekend. Er zijn meerdere onafhankelijke tests. Van de Aero, zelfs de voorganger, niets. noppes. Een auto die minder dan 9 cm boven het asfalt ligt (TT) is ook moeilijk serieus te nemen op de openbare weg. Ter vergelijk, een Veyron in highspeed modus staat zelfs nog een paar haartjes hoger. Als je zo kritisch bent over de McLaren MP14-12c, verbaast het me dat je de PR machine hier vooralsnog als zoete koek slikt.
w0o0dy zegt
@macready: zoals gezegd niet alles hoeft zomaar geloofd te worden, maar SSC is/was een bedrijfje met een man of 20 personeel niet een miljoenen/miljarden bedrijf zoals Bugatti (VAG). Geen Pr-machine dus, maar een paar mensen en een paar pc’s en verder techneuten… De reviews zeggen veel over de auto. Compleet analoog en teveel pk’s voor een auto zonder tc, abs, esp etc… maar hij doet het wel degelijk..
In een video zegt Jerod dat de Ultimate Aero in een km ongeveer 205mph op de teller zette en dat de Veyron ongeveer 2km nodig heeft voor die snelheid… zelfs als ie de helft liegt… 205mph op een km met staande start is bizar.
w0o0dy zegt
p.s. Volgens Nasa is dit ontwerp aerodynamisch stabiel tot meer dan 470km/u…..
Freewarefreak zegt
@w0o0dy: In reactie op uw twee bovenstaande reacties: WOW! Wat een monster.
nicktexel zegt
@w0o0dy: ook goeiemorgen:P
wel minder mooi als de oude imo
adyton zegt
@nicktexel: En bedoel je dan dat hij nog lelijker is? Of vond je de Ultimate Aero écht mooi?
nicktexel zegt
@adyton: ik vond de vorige geen lelijke auto nee
chrispothast zegt
Ik hoop dat ie ook echt gaat komen en het kan waar maken.
De snelheden die nu gehaald moeten gaan worden zijn echt zo ontzettend extreem. Geen sinecure om zoiets te bouwen.
motherlover zegt
Cool design, erg futuristisch! :)
love4sportcars zegt
de achterkant vind ik iets minder, maar voor d rest een hele gave auto!
nu alleen nog maar wachten op de specs
Freewarefreak zegt
@love4sportcars: Inderdaad een hele gave auto. Echt super. Kijk McLaren.. zo kan het dus ook. In tegenstelling tot jouw comment Maxime vind ik de achterkant juist erg mooi. Wat een brute kont! ;)
Merry zegt
Carbonfibre velgen?
Dat wordt geen succes het ziet er leuk uit maar de eerste hobbel die je raakt breekt het.
Of het moet een klein laagje zijn over een metalen velg, dat zie je nog wel eens bij motorfietsen.
spiderman zegt
Je gooit de jongste Lambo in een blender met een Pagani Zonda, snufje Enzo erbij, beetje Koningsei en dan komt er zoiets uit. De achterkant is wel heel curieus, met die soort geschutskoepel midden onderaan. Je zult maar een drempel over moeten met je nieuwe Tatarataaa….
SimonMc zegt
@spiderman: “Je gooit de jongste Lambo in een blender ”
Behalve dat deze eerder was, dus het is eigenlijk andersom.
dennisr zegt
leuk die strijd tussen SSC en Bugatti, benieuwd hoe deze gaat presteren :D
ymcmb zegt
Nog iemand die vindt dat de uitlaten lelijk/raar zijn?
audirs6ravant zegt
@ymcmb: Ja echt super zonde van deze prachtige wagen (het is echt een verbazingwekkend design!)
midasracer zegt
Hij lijkt sterk op de P 4/5, alleen nu met aambeien. Niet verbazingwekkend, want de getalenteerde ontwerper heeft beide auto’s getekend.
rooster zegt
Haha dat filmpje. Een stoer kijkende badmuts die daar een partij interessant en gewichtig zit te doen, en waarover… Over de fucking naam dat karretje. Die gasten nemen zichzelf iets te serieus volgens mij.
stanny zegt
Langs achteren zou je denken dat hij kan vliegen!
Wel spijtig van die aambeien / uitlaten.
Voor de rest is hij wel prachtig
Klassiekerrally zegt
Kijk, dat vind ik nou fraai! Enige dat ik minder mooi vind, is de puist waarin de uitlaten uitkomen. Maar misschien valt dat in het echt wel mee.
En eindelijk weer dit soort vleugels! Waar waren ze gebleven nadat de sixties ze om zeep hadden geholpen?
Esprit_de_Flandre zegt
Alvast mooier dan de Aero. Maar vraag me af hoeveel van de speciale details er over blijven in productie…
Christiaanvdd zegt
Gave wagen!
TheIceman2009 zegt
Hij is niet spuuglelijk, hij is niet Duits en hij heeft een ontwerp waar ik niet van in slaapval als hij nou ook nog een een hogere topsnelheid en meer pk dan de Bugatti heeft zijn ze bij Bugatti op 5 punten verslagen. Aan de vorm te zien kan er een v10 of v12 in, dat vindt ik al veel spannender dan een w16, zo kan ik het ook wel, dan stop ik er lekker 25 cilinders in!
gerard1710 zegt
@TheIceman2009: Alles goed jongen?
SimonMc zegt
@gerard1710: Het is voor iedereen maandag he :p
HDM zegt
Mooi ding, maar niet echt leuk al die exotische namen. Lamborghini Eistok, Pagani Hoerjaja en nu een SSC toetakelwat? Gaat nergens over mensen!
Cantago zegt
Passende naam, maar ik moet nog maar zien dat dit ding sneller is dan een Koenigsegg! En vooral, even goed te besturen. Want het vorige model was echt een ramp om in te rijden! Die vent lijkt btw wel wat op Cristian von Koenigsegg, toeval? Of valt je haar altijd uit na het maken van een eigen super/hypercar? Het wordt eens tijd dat ze bij Koenigsegg een recht stuk weg gaan zoeken en dat record van Bugatti afpakken!
w0o0dy zegt
@Cantago: “was echt een ramp om te rijden” ja,ja daarom roemt iedereen die er mee heeft gereden het rijgedrag en de stabiele wegligging… Luister naar Jay of lees wat TopGear schrijft…
Ja, geen driver aids, ja geen flippers aan het stuur en geen ABS maar ramp om te rijden is tegenstrijdig met de reviews.. en het record werd gezet door een 71 jarige die geen coureur was, op een openbare weg.. zal wel meevallen dus.
SimonMc zegt
@Cantago: Koenigsegg zal vermoedelijk wel eens in de nabije toekomst een gooi naar het record doen.In de documentaire, die je nog niet zo lang geleden hier kon bekijken, zei Christian Von Koenigsegg dat ze de topsnelheid wel wilden uitproberen.Probleem is dat het track waarop ze dit willen doen, van de concurrentie is ( waarschijnlijk VW’s privé circuit ), en die zullen waarschijnlijk zo lang mogelijk de boot proberen afhouden.
w0o0dy zegt
@Cantago: check this out…. “rides incredibly smooth..”
http://www.youtube.com/watch?v=eb6QYBD5UzA
grandmasterb zegt
Deze ziet er in ieder geval miljoenen keer fraaier uit dan die lelijke Veyron, hetgeen niet zo moeilijk is trouwens, alleen het uitlaatgedeelte achter doet toch wel erg sterk denken aan een koeieuier. Misschien iets voor een boer die de staatsloterij heeft gewonnen?
jmeverts zegt
Lijkt wel een Maserati Birdcage…
Megakix zegt
Zeer mooie auto, echt heel strak en voldoet aan alle normen van een supersportwagen, net als de Koenigsegg! Zal mij benieuwen of VAG dit op zich laat zitten….een nieuwere SS-versie van de Veyron (NSB wellicht ? ;-)) gaat hier natuurlijk komen !!
wheelman zegt
Ik heb autoblog gemailed met live fotos, die ik op internet vond, daarop lijkt de uitlaat veel beter dan op deze fotos.
exclusieviteitsfreak zegt
Prachtige Supersportwagen deze SSC Tuatara :D